תפריט עמוד

צור שיזף שב מתימן

בימים אלה שב צור שיזף מביקור בתימן כשליח "מסע אחר". ב"יומן שישי" בערוץ 2 תשודר כתבתו על המפגש עם תימן ויהודיה. הנסיעה התאפשרה בחסות הערוץ השני וחברת סלקום

צור שיזף בילה את הפסח עם היהודים בראיידה, תימן. עם שובו הוא מספר:
כ-300 היהודים התימנים חיים בשני מקומות בצפון תימן – בסעדה בה מתגוררת משפחה שמונה כ-60 נפשות ושבניה פונו על ידי מטוסו של נשיא תימן לבירה מפחד שבט ההוטי השיעי שנילחם בממשל המרכזי והשאר בראיידה – 70 קילומטרים מצפון לצנעא, במקום שבו יש שלושה בתי כנסת, ילדים, נשים וטף שמאבדים את זהותם התימנית לטובת הסאטמרים האמריקנים שמזרימים אליהם כסף ולוקחים אותם לניו יורק רק כדי שלא יגיעו לארץ ישראל.

אל היהודים של ראיידה נסעתי בערב הפסח האחרון, מסע מוזר ומרתק בין אריכטקטורה נפלאה, נוף גדול, איסלאם שמרני ושרידים יהודיים שהלב יוצא אליהם.

תימן נמצאת פחות משלוש שעות טיסה מכאן. כמו רומא אבל אנחנו יודעים עליה מעט. זו אחת הארצות המרתקות שיש. שתקועה בזמן. עשרות שנים לפחות אחרי מקומות אחרים בעולם.

הבירה צנעא היא אחד המקומות המרתקים שיש, בתי החומר האדמדמים עם שמונה סוגי צורות הקשתות, החלונות הצבעוניים, הסמטאות המרוצפות, הואדי שעובר במרכז העיר ומנקז את שיטפונות המונסון וכשהגשם עובר משמש ככביש, מאאריב 200 קילומטרים ממזרח לצנעא שהיא (על פי המסורת המקומית) בירתה הקדומה של מלכת שבא ושירדים של יהדות עתקיה שחבויים בהרים שמצפון לצנעא.

ארץ פלאות שאנשיה חוגרים את הגנביה – הפגיון הקצר על חזית חגורתם ובכל מקום שהוא מחוץ לצנעא מתווסף הקלשניקוב לעיטור הגברי.
זו ארץ שבה 18 מליון תושבים שחצי מהם לא ידועים לקרוא ולכתוב. שאנשיה מבלים את זמנם במסגדים ובאמונה אדוקה באיסלאם, לועסים גת בכל רגע נתון ומונעים מנשותיהם לעבוד או ללמוד.

ארץ בה גם מסיבות החתונה הן לגברים בלבד ואת האשה פוגשת החתן רק לאחר מסיבת החתונה.

• הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון מאי של "מסע אחר".

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.