תפריט עמוד

צבים בעולם

בכל רחבי העולם יש צבים. הם חיים על היבשה, בים או במקווי מים מתוקים. רוב מיני הצבים נמצאים בסכנת הכחדה. איפה אפשר לפגוש צבים ומה אפשר לעשות בשבילם?

הצבים נחשבים לאחד ממיני הזוחלים העתיקים בעולם. אבות אבותיהם חיו כבר לפני 215 מיליון שנים. בעולם יש היום כ-300 מינים של צבים ורבים מהם נמצאים בסכנת הכחדה חמורה בשל הרס סביבת המחייה שלהם, צייד ואיסוף לצרכי מסחר, מאכל או גידול כחיות מחמד.

צבים ענקיים
בשל תחרות קשה עם בעלי חיים אחרים והרס אזורי המחייה שלהם על ידי בני האדם, נכחדה כמעט כל האוכלוסייה העולמית של צבי הענק וכיום אפשר למצוא אותם רק באיי גלפגוס שבאוקיינוס השקט ובכמה קבוצות איים מבודדים באוקיינוס ההודי.

גלפגוס
האי סנטה קרוז הוא אחד המקומות הטובים ביותר לפגוש בהם את התושבים המפורסמים ביותר של איי גלפגוס – צבי הענק, המכונים, ובצדק, הצבים הפיליים (Geochelone elephantopus). אורכם מגיע ליותר ממטר ומשקלם עד לרבע טונה. בעבר מילאו יותר ממאה אלף צבים את הארכיפלג, ואף התפצלו ל-14 תתי מינים, אולם רובם נכחד בעקבות הגעת האדם למקום.
הצבים, אגב, היו המקור לשמה של קבוצת האיים: הבישוף תומס דה ברלנגה נסחף ב-1535 לאיים כשהיה במסעו לפרו, והוא כינה את הצבים "גלפגוס", "אוכפים" בספרדית, בגלל צורת השריון הענק. בהמשך התגלגל השם לקבוצת האיים כולה. את הצבים קל לראות בשמורת הצבים שעל האי ובמרכז הרבייה של תחנת המחקר על שם דרווין (Charles Darwin Research Station) שבפורטו איורה. תחנת המחקר הבינלאומית נוסדה ב-1959, והיא פתוחה למבקרים ללא תשלום. רוב הסיורים המאורגנים באיים עוברים בה כחלק מתוכנית מסלולם.

צב פילי בגלפגוס

סיישל
האי אלדברה
אלדברה, אטול האלמוגים המורם מעל פני הים הגדול ביותר בעולם, משתרע על פני שטח של 155 קילומטרים רבועים. זהו האי הדרומי ביותר ברפובליקה של סיישל וממוקם 1,170 קילומטרים מדרום מערב לאי מאהה, 390 קילומטרים מצפון מערב למדגסקר ו-650 קילומטרים ממזרח ליבשת אפריקה. בשל בידודו היחסי של האי נשתמרו באלדברה, כמעט ללא מגע יד אדם, מיני צמחים ובעלי חיים, חלקם נדירים מאוד. בולטת במיוחד היא אוכלוסיית 150,000 צבי הענק החיים באי.
אלדברה היא כיום המערכת האקולוגית היחידה בעולם בה אוכל העשב הדומיננטי הוא זוחל – צב הענק. בשום מקום אחר בעולם אי אפשר למצוא את זוחלי הענק האלה בכמויות כה גדולות. המחקר באלדברה עשוי לסייע בהבנת הסיבות שהביאו את בעל החיים הזה אל סף ההכחדה.
חלק מקסמם ומערכם הרב של איי אלדברה נעוץ בקושי הרב להגיע אליהם. הפלגותיה של היאכטה "פנטסי 2" (FANTASEA II) הן כיום הדרך היחידה הפתוחה בפני מי שאין לו יאכטה פרטית ורוצה להגיע לאלדברה. ה"פנטסי", יאכטה מרווחת, שאורכה 35 מטרים ובעליה ישראלים, היא למעשה מלון איכות צף, שמספק למפליגים תנאי אירוח מצוינים, אוכל משובח, הדרכה וציוד צלילה. כל אלה הופכים את הסיור בין האיים למסע מאוד לא מפרך.

האי קוזן
ממערב לפרלין שוכן האי קוזן (Cousin Island), שהוכרז כשמורת טבע ב-1968. האי הגרניטי הקטן והמיוער, הוא ביתם של צבי ענק, ביניהם זוג הצבים המפורסם ביותר בסיישל, ג'ורג' וג'ורג'ינה. באי מתגוררות גם עשרות אלפי ציפורים, חלקן ציפורים נדירות שנמצאות בסכנת הכחדה. כדי לשמור על האיזון האקולוגי מוגבל מספר המבקרים בו (באמצעות סיור מאורגן בלבד) לעשרות בודדות. האנשים היחידים שמתגוררים באי הם שומרי הפארק שגם מדריכים את הסיורים במקום. כשמתקרבים בסירה הקטנה לאי והרעש היחיד ששומעים הוא ציוצי הציפורים ממעבה היער התחושה נפלאה. בביקור באי חובה להצטייד בדוחה יתושים. מומלץ להירשם לסיורים מראש. מרבית הסיורים כוללים גם ביקור באי Curieuse, שגם בו ניתן לראות צבי ענק, ושנירקול ליד האי הסלעי St Pierre.

צבי ים
צבי הים חיים ונודדים בכל הימים בעולם למעט באזורי הקוטב. יש בסך הכל שבעה מינים של צבי ים בעולם וכולם נמצאים בסכנת הכחדה חמורה בעקבות זיהום הימים, הרס אזורי מחייה כמו שוניות אלמוגים וחופי קינון, ציד מתמשך ואיסוף הביצים שלהם למטרות מאכל. אפשר להיתקל בנקבות צבי ים מקננות בחופים בכל רחבי העולם וכמובן שאפשר לראות אותם בצלילה או בשנירקול בים.

קוסטה ריקה
חופיה של קוסטה ריקה הם אזורי קינון צבי ים מהחשובים בעולם. אפשר להגיע לצפות בנקבות הצבים העולות אל החוף בכמה אזורים. לא כדאי לפספס את הצפייה בתופעת "ההגעה" (arribada) ברצועת החוף ליד הכפר אוסטיונול שבחצי האי ניקויה. אל החוף מגיעות בכל שנה בין החודשים יולי ודצמבר מאות אלפי נקבות של צב ים זיתני להטיל את ביציהן. מי שיגיע לכאן יזכה בחוויה מרהיבה כאשר החוף הופך לתוהו ובוהו של שריוני צבים הנוקשים זה בזה.

מי שמעוניין לתרום לשימור צבי הים יכול להתנדב לאחד מהפרויקטים לשימור צבי ים בקוסטה ריקה.
בכפר פריסמינה (Parismina) קיים פרויקט שימור צבי ים מאז שנת 1991. הכפר נמצא לחופי הים הקריבי במזרח קוסטה ריקה ואפשר להגיע אליו רק דרך הים או האוויר. מי שמגיע לכפר יכול להצטרף אל הפטרולים הליליים לשמירה על צבי הים שמגיעים להטיל את ביציהם על החוף. ארבעה מינים של צבי ים מגיעים לכאן: צבים ירוקים (green), צבים קרניים (hawksbill), צבים גילדיים
(leatherback) וצבים חומים (loggerhead). עונות ההטלה של צבי הים הן בין פברואר לאוקטובר.

חברת גו אקו הישראלית מציעה אפשרויות התנדבות במחוז טלמנקה בדרום מזרח המדינה. במסגרת ההתנדבות עוזרים בשימור צבי ים גילדיים, ירוקים וקרניים.

אוסטרליה
באוסטרליה נמצאים אזורי הקינון הגדולים ביותר באזור ההינדו-פסיפי וחופיה הצפוניים הם המקום היחיד בעולם  בו מקננים צבי הים שטוחי הגב
(flatback turtle). באוסטרליה ניתן לפגוש שישה מתוך שבעת מיני צבי הים בעולם. אחת הדרכים הנהדרות והנגישות ביותר לראות את צבי הים באוסטרליה היא מתחת למים, בצלילה או שנירקול באזור מחסום השונית הגדול במזרח המדינה או בשונית נינגלו (Ningaloo) במערב המדינה.

ישראל
לא מוכרחים לנסוע לחו"ל כדי לראות צבי ים וגם בישראל אפשר לסייע בשימור הצבים. בים התיכון חיים שני מינים של צבי ים: צב הים החום וצב הים הירוק. בים האדום חיים גם כן שני מינים צב הים הירוק וצב הים הקרני. צבים אלה היו נפוצים בעבר מאוד בחופי הארץ (כל אחד באזורו) אבל בנייה מואצת וצמצום שטחי החופים, תיעוש מהיר והזרמת מזהמים לים גרמו להשמדה כמעט מוחלטת של הצבים וכיום רק כמה עשרות צבי ים בוגרים מקננים בחופי הארץ.
מאז שנות ה-80 פועלת רשות הטבע והגנים להגנה ושמירה על צבי הים. במהלך עונת ההטלה, בין מאי-יוני לסוף אוגוסט מסתובבים פקחי הרשות, מאתרים קנים ומעתיקים אותם בשלמותם אל חוות קנים מוגנות הנמצאות בכמה מהחופים. לאחר כ-50 יום בוקעים הצבים הצעירים ומשולחים אל הים. בתקופת הבקיעה מזמינה לעתים רשות הטבע והגנים את הקהל הרחב לצפות בהשבת הצבונים אל הים ולשמוע הדרכה ומידע על פרויקט הצלת הצבים.

מידע נוסף על הפעילות בטלפון:
שמורת נחל מערות: 04-9841750/2
מחוז מרכז: 03-9024056/3

לכתבה על פרויקט צבי הים

צב רך בנחל אלכסנדר | צילום: יותם יעקבסון

צבים רכים
הצבים הרכים חיים במים מתוקים ואפשר לראות אותם בנחלים ומקווי מים באזורים הממוזגים ברחבי העולם כולו. אוכלוסיית הצבים הרכים המזרח תיכונית מוגדרת בסכנת הכחדה קריטית כתוצאה מצמצום וזיהום בתי הגידול שלהם, אך אוכלוסיית הצב הרך בארץ היא אחת משלוש האוכלוסיות המשמעותיות האחרונות במזרח התיכון (השתיים האחרות נמצאות בתורכיה). האוכלוסייה הגדולה והיציבה ביותר בארץ נמצאת בנחל אלכסנדר.

הצבים הירוקים והחומים עם השריון הרך, מגיעים לגודל של יותר ממטר ומשקלם יכול להגיע לחמישים קילוגרם! בנחל אלכסנדר יש לצבים תנאים ראויים להטלת ביצים ופקחי רשות שמורות הטבע מסייעים רבות בהגנה על הזן הנכחד.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.