תפריט עמוד

פריחות אביביות – סיפור של צבע

מפריחת הדובדבן הענוגה ביפן ועד התורמוסים שצובעים באביב את טקסט במרבדים כחולים יפהפיים - פריחות אביביות משמחות את העין ואת הלב. הנה כמה מקומות ברחבי העולם שבהן הפריחה באביב יפה במיוחד

"הניצנים נראו בארץ, עת הזמיר הגיע, וקול התור, נשמע בארצנו. התאנה חנטה פגיה, והגפנים סמדר נתנו ריח" (שיר השירים ב', י"ב-י"ג).

התיאור הנפלא הזה של לבלוב, פריחה ואהבה, מתוך שיר השירים, מתאים לא רק לאביב הישראלי אלא להתחדשות ופריחה בכל מקום, גם בלבבות האנשים. ואכן, אין כמו פריחה אביבית כדי להרחיב את הלב ולמלא אותו באהבה. ליקטנו כאן כמה מקומות ברחבי העולם וגם בארץ, שבהם הניצנים שהנצו משמחים את העין ואת הלב.

פריחת הדובדבן בקיוטו, יפן
בתרבות היפנית, לפריחת עצי הדובדבן, הקרויה סקורה (Sakura) יש משמעות מיוחדת, הרבה מעבר ליופיים הענוג של הפרחים. הפריחה מסמלת את שבריריות החיים ואת היופי בר החלוף שלהם, והצפייה בפרחים, הנאמי (Hanami), נלקחת ברצינות רבה. בתקופת האביב היפנים עוקבים בקפידה אחרי דיווחי הפריחה המשודרים בחדשות היומיות ומתעדכנים באתר הממשלתי המיועד לכך. בתקופת הפריחה, שמתחילה בקיושו, הדרומי שבין איי יפן, ומסתיימת כעבור כחודשיים בהוקאידו, הצפוני שבאיים, נהוג לא סתם להסתכל על הפריחה מרחוק, אלא לחוות אותה מקרוב מאוד, רצוי מתחת לענפים הפורחים. אחד המקומות היפים ביותר לצפות בפריחת הדובדבן היא העיר קיוטו, על תעלות המים היפות והסמטאות העתיקות שלה. ואם הגעתם במועד לקיוטו, חפשו את שביל הפילוסוף, מסלול הליכה בן שלושה קילומטרים לצדה של תעלת מים. הפריחה הקסומה של עצי דובדבן תגרום גם ללב המערבי להחסיר פעימה.
מתי? שיא הפריחה בקיוטו הוא בין סוף מרץ לאמצע אפריל.


פריחת דובדבן בקיוטו. אפשר להתעדכן בדיווחי פריחה באתר אינטנרט ממשלתי


אביב בגני המקדש המוזהב (Kinkaku-ji) בקיוטו


רודודנדרון בנפאל
המטיילים ברכס ההימלאיה באביב נתקלים באחת הפריחות המפעימות בעולם, זו של הרודודנדרון, הפרח הלאומי של נפאל. בעולם יש כאלף מינים של רודודנדרון, רובם מצטיינים בפריחה בולטת ומרהיבה – יש בהם שיחים קטנים, עצים קטנים ועצים גדולים מאוד, שיכולים להגיע עד לגובה של 50 מ'. למרות שאפשר לראות שיחי רודודנדרון בגינות רבות בארצות הברית, באנגליה וגם בישראל, אין להשוות בינם לבין היערות הפורחים שנתקלים בהם במהלך טרק בהימלאיה. בנפאל יש כשלושים מינים שונים של רודודנדרון, שצומחים בהרים, בגבהים שבין 1,400 ל-3,600 מ'.
מתי? בין אפריל ליוני


עצי רודודנדרון פורחים בנפאל


מיץ המופק מפרחי הרודודנדרון נודע בסגולותיו הרפואיות

נרקיסים במחוז האגמים, אנגליה
"שוטטתי בודד כענן", כתב המשורר האנגלי ויליאם וורדסוורת' בשירו "נרקיסים". וורדסוורת', שנולד וחי במחוז האגמים (Lake District) בצפון-מערב אנגליה, הכיר מקרוב מאוד את הנרקיסים, שמכסים כל שנה באביב את הגבעות והשדות באזור. כשבתו דורה מתה הוא שתל לזכרה שדה שלם של נרקיסים, וגם כיום אפשר להתרשם מפריחתם הצהובה – את "השדה של דורה" תוכלו לראות בכפר ריידל (Rydal). את מקור ההשראה של שירו של וורדסוורת' שהוזכר למעלה אפשר לראות במפרץ גלנקוין (Glencoyne Bay), וגם ביער בריגסטיר (Brigsteer Wood) יש פריחה מרהיבה נרקיסים, מנוקדת בפריחה כחולה של פעמוניות.


באביב, מחוז האגמים האנגלי מתכסה בפריחת נרקיסים צהובים


"השדה של דורה" בכפר ריידל. המשורר האנגלי וורדסוורת' שתל את הנרקיסים לזכרה של בתו דורה

צבעונים בהולנד
בשונה מפריחות אחרות המוזכרות כאן, הפריחה האביבית בהולנד היא מעשה ידי האדם, אבל איזה מעשה! מי שיגיע בחודש אפריל לסביבות העיירה ליסה (Lisse), בין האג להארלם בדרום-מערב הולנד, יתקשה להאמין למראה עיניו: שדות של צבעונים פורחים נמתחים עד קצה האופק בסדר מופתי: שורה של צבעונים אדומים לצד שורה של צבעונים צהובים לצד שורה של צבעונים כתומים וכן הלאה וכן הלאה, כמו מרבד יפהפה שנארג ביד אוהבת. את הצבעונים פוגשים באביב בכל פינה בהולנד: בגנים הציבוריים, בגינות הבתים, אפילו בערוגות שבין מתקני השעשועים של פארק אפטלינג. וכמובן, בגני קוקנהוף המפורסמים, הסמוכים לליסה, והפתוחים לציבור רק באביב, בין מרץ למאי.
מתי? שיא הפריחה היא בסוף אפריל


שדות צבעונים ליד ליסה. באביב אפשר לראות צבעונים ברחבי הולנד: בשדות, בגנים, בערוגות ליד הבתים


עוד שדה של צבעונים – פסים אינסופיים של צבע

פרגים כתומים באריזונה
פארק המדינה פיקאצ'ו פיק (Picacho Peak State Park), הנמצא כ-70 ק"מ מהעיר טוסון בדרום מדינת אריזונה, נשלט על ידי פסגה סלעית מרשימה – שריד להתפרצות וולקנית קדומה. הנופים הבולטים כאן הם נופי מדבר אדמדמים, עם צמחייה טיפוסית. אבל למשך חודש אחד בשנה, פני השטח הסלעיים נצבעים בפריחה אביבית מרהיבה. הצבע השולט הוא צהוב-כתום יפהפה, צבעם של פרגים מקסיקניים.
מתי? אמצע מרץ-אמצע אפריל (בתנאי שהיה חורף גשום)


פרגים מקסיקניים צובעים את הנופים המדבריים של דרום אריזונה בצהוב וכתום

תורמוסים בטקסס
במדינה שבה הכל גדול – מהמרחבים הפיזיים ועד לסטייק שמוגש על הצלחת, גם הפריחה לא מגיעה בממדים זעירים. בלו-בונט (Bluebonnet, כומתה כחולה באנגלית) הוא זן של תורמוס ייחודי לטקסס, שמכסה באביב שטחים נרחבים מהמדינה ומושך לכאן מבקרים רבים, מציירים חובבים ועד בוטנאים. הפריחה הכחולה מתחילה בדרום המדינה, באזור יוסטון וסן אנטוניו, ומטפסת צפונה – כדי להתעדכן במצב הפריחה ובאתרים שבהם היא בשיאה, מומלץ לבקר באתר האינטרנט שכולו מוקדש לפריחת התורמוסים הכחולים.
מתי? מאמצע מרץ עד אמצע אפריל


שדה תורמוסים טקסני בערפל. בתמונה שבראש הכתבה אפשר לראות עוד מרבדי תורמוסים בטקסס

אביב הפוך: פריחה בחבל נמקוואלנד, דרום אפריקה
כשאצלנו הסתיו מתחיל לתת את אותותיו, בחצי הכדור הדרומי האביב פורץ במלוא הדרו. אחד המקומות המעניינים לצפות בפריחה אביבית הוא חבל נמקוואלנד (Namaqualand) הצחיח, שעל גבול נמיביה. כאן האביב מגיח במפתיע עם התפרצות קצרה ועזה במיוחד של פריחה. התקופה הזאת נקראת כאן "עונת החרציות", על שום מרבדי החרציות בצבעי צהוב, כתום ולבן, שמכסים את האזור, כשביניהם אפשר להבחין במינים נוספים רבים של פרחים.
מתי? ספטמבר-אוקטובר


פריחה בנמקוואלנד. הטבע שוב מוכיח שהוא האמן המוכשר ביותר

ומה אצלנו?
בשונה ממדינות מושלגות, שבהן רק עם בוא האביב הפרחים הראשונים מתחילים לצוץ, אצלנו דווקא החורף מצטיין בפריחה עשירה עם רקפות, נרקיסים, כלניות ועוד. כשפריחת החורף מסתיימת, תופס את מקומה גל של פריחה אביבית המביא עמו אירוסים, תורמוסים, חרציות, פרגים ועוד. אלה יצבעו את מורדות ההרים ואת השדות, עד שגל החמסינים הראשון של העונה יביא את הקץ לפריחת האביב. הצעות לטיולי פריחה אביביים בישראל תמצאו כאן:

טיולי פריחה אביביים
טיולי פריחה אביביים
תשעה מסלולי פריחה ברחבי הארץ: פריחת אירוס הגלבוע בגלבוע, פריחת בן חצב יקינתוני בנחל סער, בעקבות צבעוני השרון בחוף דור ועוד כמה טיולים אביביים מקסימים
לקריאה נוספת:

גנים בישראל - ירוק בעיניים
גנים בישראל – ירוק בעיניים
אין כמו שיטוט נינוח בשבילי גן ירוק, עטור בצמחייה עשירה, בריכות מים, ציוץ ציפורים ושלווה אמיתית. הנה כמה גנים יפים ברחבי הארץ, שהביקור בהם מומלץ במיוחד

 

בתמונה הפותחת: שדה תורמוסים בטקסס | צילום: TexasEagle

צילומים בכתבה: Andrea_44, Sibongile Pradhan/LFP/DFID ,yardrath, Peter Femto, Lars Hammar, Crist Preen,Jason St Peter Annie ,Guilloret

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.