תפריט עמוד

פרויקט להגנה על נשרים יוצא לדרך

נחתם הסכם לחידוש הפרויקט "פורשים כנף", שנועד להגן על אוכלוסיית הנשרים והדורסים בישראל. בסקר שנערך לקראת חידוש הפעילויות עולה כי פחות ממחצית מהציבור מודעים להרעה שחלה במצב הנשרים בשנים האחרונות

הסכם לחידוש פרויקט "פורשים כנף" נחתם בין חברת החשמל, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע. הפרויקט, ששמו המלא "פורשים כנף" – אימוץ הנשרים והדורסים", הוא פרי שיתוף פעולה בין חברת החשמל לגופים הסביבתיים משנת 1996, ומטרתו להגן על אוכלוסיית הנשרים והעופות הדורסים בישראל. לצד ההגנה על העופות הדורסים, תכליתו של הפרויקט למנוע את הכחדתם, לשמר את מקומות המחיה שלהם, לאושש את אוכלוסיות הדורסים בטבע, להשיב מינים שנכחדו, לספק מזון זמין לדורסים ולבצע פעולות הסברה וחינוך להגברת המודעות הציבורית לנושא. במסגרת הפרויקט חברת החשמל פועלת לצמצם אירועי התחשמלות של העופות הגדולים כתוצאה מפגיעה בחוטי חשמל. היקף הפרויקט לשלוש השנים הקרובות הוא כשלושה מיליון שקלים.

בספירת הנשרים שנערכה באביב האחרון נצפו באתרי הקינון בארץ רק 128 נשרים, לעומת 460 שנספרו בתקופה המקבילה בשנת 2003. ד"ר יוסי לשם, מנהל המרכז הבינלאומי לנדידת ציפורים ומיוזמי הפרויקט, בירך על חידוש הפעילות למען העופות הדורסים ואמר כי הוא מאמין ששיתוף הפעולה בין שלושת הגופים יישא פרי. "לצערנו, מצבם של הדורסים בישראל, ובתוכם הנשרים, הוא קטסטרופלי. אנו מקווים כי פעולה זו תסייע משמעותית לשיקום אוכלוסיות הדורסים", אמר לשם.

לקראת חידוש הפרויקט, נערך סקר טלפוני בקרב מדגם מייצג של 500 נשאלים.  בסקר עלו נתונים מפתיעים לגבי מידת המודעות בציבור למצבם של הנשרים והעופות הדורסים בישראל:

55 אחוזים מהמשיבים קישרו אסוציאטיבית את המילה "נשר" עם בירה; תשובות נוספות ייחסו את המילה ליישוב נשר ולמפעל המלט בשם הזה. רק פחות ממחצית מהנשאלים קישרו את המילה "נשר" עם עופות.
פחות ממחצית הנשאלים ידעו כי בשנים האחרונות חלה הרעה במצב הנשרים בארץ. יותר משליש סברו כי מצב הנשרים נותר כבעבר או השתפר בשנים האחרונות.
לשאלה כיצד ניתן לשפר את מצב הנשרים, 32 אחוזים ציינו את הצורך בהגברת האכיפה בנושא הרעלות וחומרי הדברה מסוכנים, 19 אחוזים ציינו את הצורך בהגברת המודעות הציבורית ותשעה אחוזים וחצי תמכו בפעילות למניעת התחשמלות.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.