תפריט עמוד

פרויקט ייחודי להעלאת המגילות הגנוזות לרשת האינטרנט

שימוש בטכנולוגיות מתקדמות יאפשר לתעד את מגילות מדבר יהודה ולהעלותן לאינטרנט. בקרוב, כתבי היד הנדירים יהיו זמינים לכל גולש

חדש וישן מתאחדים: רשות העתיקות השיקה פרויקט רחב ממדים לתיעוד מגילות מדבר יהודה (המגילות הגנוזות). הפרויקט, שנקרא הספריה הדיגיטלית של מגילות מדבר יהודה ע"ש ליאון לוי, יכלול צילום של התגלית הארכיאולוגית החשובה ביותר של המאה ה-20 באמצעים חדשניים והעלאתם של צילומי 900 כתבי יד לרשת האינטרנט. העלאת צילומי המגילות לרשת תתאפשר אודות לשיתוף פעולה בין רשות העתיקות למרכז המחקר והפיתוח של Google בישראל. "מדובר בחיבור היסטורי שיצרנו עם הקִדמה על מנת לשמר את המורשת לטובת דורות העתיד", אמר שוקה דורפמן, מנהל רשות העתיקות. "הצלחנו לגייס את מיטב המוחות והאמצעים הטכנולוגיים לטובת שימור נכס המורשת של כולנו, כך שהציבור יוכל, בלחיצת כפתור, להיחשף להיסטוריה במלוא הדרה".

מצלמים את המגילות. כל קטע מצולם באורכי גל שונים

לראשונה מאז שנות ה-50 של המאה העשרים יצולמו כ- 30,000 קטעי המגילות שנמצאו ואשר מטופלים במעבדת שימור המגילות של רשות העתיקות. כל הקטעים יצולמו בשיטות החדשניות ביותר הקיימות בעולם, ויועלו לרשת. טכנולוגית התיעוד החדשנית, שתגיע לישראל בראשית שנת 2011, תאפשר צילום של כל קטע באורכי גל שונים, באמצעות מערכת שפיתחה חברת מגויז'ן האמריקנית, וכן ביצוע מעקב אחר מצב שימור המגילות לאורך שנים, בצורה מדויקת ובלתי פולשנית. יצירת דימות (imaging) אלקטרוני, שישווה באיכותו לבחינה פיזית של קטעי המגילות, ימנע את הצורך בחשיפות חוזרות שלהן וישמר אותן למען הדורות הבאים. טכנולוגית הצילום החדשנית תאפשר גם איתור מחדש של קטעי כתב ואותיות ש"נעלמו מהעין" במהלך השנים, וכעת – באמצעות גלי אור שמעבר לתחום הנראה, "ישובו ויתגלו" – צעד העשוי לפתוח צוהר חדש בחקר המגילות.

העלאת צילומי המגילות לרשת תכלול את זיהוי המגילות, התעתיק שלהן ותרגומן. מנועי החיפוש יאפשרו הצלבה זמינה ומהירה של כל המידע החדש שיועלה לרשת.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.