תפריט עמוד

פראג: עשרת הגדולים שאסור להחמיץ

פראג היא אחת מהערים היפות באירופה ואף בעולם כולו. הסיור בעיר הרומנטית הזו, הגדושה במבנים מרשימים ופנינים ארכיטקטוניות, הוא תענוג גדול, אבל מלבד סיור רגלי וביקור באתרים הבולטים של העיר, פראג מציעה עוד הרבה חוויות שלא כדאי להחמיץ, כמו קונצרט בכנסייה, הצגה של תיאטרון שחור או שתיית בירה באחד מבתי הבירה המפורסמים של העיר. הנה כמה מקומות וחוויות של כדאי לוותר עליהם בפראג:


העיר העתיקה של פראג

1. גשר קרל

גשר קרל (Karlův most), שחוצה את נהר הוולטבה, הוקם במאה ה-14 על ידי קרל הרביעי מלך בוהמיה והפך לאחד מן הסמלים של פראג. הגשר היפהפה, עם 16 הקשתות, נמתח לאורך 515 מטרים ומעוטר ב-30 פסלים בארוקיים מרשימים של קדושים נוצריים. מן הגשר נשקפת תצפית יפה על נהר הוולטבה ועל המצודה, ולכן הוא חביב במיוחד על התיירים. לצד התיירים יש פה מוכרי מזכרות, דוכני מזון, מוזיקאים ואמני רחוב. על אף שהמקום תמיד הומה, מדור באחת מהפינות הרומנטיות בעיר.


גשר קרל בשעת בוקר מוקדמת, לפני שהתיירים מגיעים

2. המצודה
המצודה של פראג (Pražský hrad) המתנשאת מעל העיר עם צריחיה המרשימים, היא אחת הסיבות הבולטות לכך שפראג היא אחת הערים היפות והפוטוגניות בעולם. אבל אל תסתפקו במבט מרחוק – המצודה, שנבנתה במאה התשיעית ושימשה כמקום משכנם של מלכי בוהמיה, היא אחת הגדולות בעולם ויש בה שפע של מוקדי עניין. אחד המבנים הבולטים ביותר במצודה הוא קתדרלת ויטוס הקדוש. הקתדרלה הגותית המרהיבה, שהוקמה במאה ה-14, היא העתיקה ביותר במרכז אירופה. היא מעוטרת בחלונות ויטראז' מרהיבים, וטיפוס לראש מגדל הפעמונים שלה יחשוף בפניכם נופים נפלאים של העיר.


סמטת האלכימאים הציורית במצודה של פראג

כנסייה נוספת במתחם המצודה היא בזיליקת ג'ורג' הקדוש, מהעתיקות בצ'כיה. במצודה יש גם כמה ארמונות, ובהם ארמון הקיץ בלוודר הבנוי בסגנון הרנסאנס האיטלקי, ארמון המלוכה, ארמון ולדשטיין הבארוקי המוקף בגנים מטופחים וארמון לובקוביץ, שמשמש גם כמוזיאון שמציג יצירות אמנות, לבוש, שריונות וכלי נשק וכלי נגינה. מוזיאון נוסף במתחם המצודה הוא מוזיאון הצעצועים המצוין של פראג, השני בגודלו בעולם. לסיום, אל תחמיצו שיטוט בסמטת האלכימאים הציורית, שבבית מס' 22 בה התגורר הסופר פרנץ קפקא.


המצודה של פראג מוארת בלילה

3. כיכר העיר העתיקה
כיכר העיר העתיקה (Staroměstské náměstí) מהווה את ליבה הפועם של פראג, והיא אחת הכיכרות היפות והמתויירות ביותר באירופה, הודות לריכוז גבוה במיוחד של מבנים היסטוריים בשלל סגנונות ארכיטקטוניים שמושכים לפה את התיירים.


כיכר העיר העתיקה, אחת הכיכרות היפות באירופה

על הכיכר חולשת קתדרלת טין הגותית, אבל יש בה מבנים ומונומנטים מרשימים נוספים כמו אנדרטת יאן הוס העצומה שמוקדשת לתיאולוג הבוהמי, בית העירייה הישן ויותר מכל – המגדל של בית העירייה שבו ניצב השעון האסטרונומי המפורסם של פראג שהותקן ב-1410. בכל שעה עגולה השעון מצלצל, הפסלים סביב השעון מתחילים לנוע והחלונות שמעל השעון נפתחים כשבובות שמייצגות את 12 השליחים נעות במעגל. כיאה למוקד תיירותי, כיכר העיר העתיקה גדושה בבתי קפה, בדוכנים של מזכרות ושל אוכל רחוב וגם בכרכרות רתומות לסוסים שמזמינות לסיור רומנטי בעיר העתיקה.


חתן וכלה מצטלמים למרגלות השעון האסטרונומי בכיכר העיר העתיקה

4. הרובע היהודי
בפראג חיתה בעבר קהילה יהודית משגשגת שהתגוררה ברובע יוספוב (Josefov) שבמרכז העיר. מן הקהילה היהודית שמנתה בשיאה כחמישים אלף איש, נותרו רק כ-1,300 יהודים, אבל במהלך הסיור ברובע אפשר עדיין להתרשם מכמה מהאתרים היהודיים החשובים בעיר. אחד הבולטים שבהם הוא בית הכנסת הישן-חדש (Starovoná synagoga), שהוקם ב-1270 והינו בית הכנסת העתיק ביותר באירופה שעודנו פעיל. על פי האגדה, הגולם מפראג קבור בעליית הגג של בית הכנסת. מעניין לבקר גם במוזיאון היהודי, אשר כולל ארבעה מבנים של בתי כנסת לא פעילים, אשר בהם מוצגים חפצי יודאיקה וצילומים. המתחם כולל גם את בית הקברות היהודי העתיק שבו קבורים כמה מהאישים החשובים בקהילה היהודית, כמו המהר"ל. אבל הרובע היהודי הוא לא רק אתרים יהודיים. שדרת פריז (Parizska) שחוצה את הרובע היא מהאלגנטיות בעיר, ויש בה בוטיקי אופנה יוקרתיים ובתי קפה מהודרים.


בית הקברות היהודי העתיק בפראג

5. מאלה סטרנה והאי קמפה
רובע מאלה סטרנה (Malá Strana), ששוכן למרגלות המצודה ובסמוך לגשר קרל, הוא מהרבעים הציורים בעיר. יש בו בניינים בארוקיים מרשימים, כנסיות, ארמונות, כיכרות יפות, פארקים וגנים וגם הרבה חנויות מיוחדות, פאבים מסעדות ובתי קפה. באזור זה שוכנות שגרירויות רבות במבנים מפוארים.


האי קמפה, מהפינות הרומנטיות בעיר

כאן נמצא גם הקיר של ג'ון לנון, המעוטר בכתובות גרפיטי ובציור גדול של ג'ון לנון. לאחר הירצחו של ג'ון לנון נהגו סטודנטים מקומיים להגיע למקום ולרסס  כתובות מחאה בגנות המשטר הקומוניסטי ובעד החופש. את הסיור במאלה סטרנה כדאי לקנח באי קמפה(Kampa), אי מלאכותי קטן הסמוך לגשר קרל. זהו אחד המקומות הרומנטיים בעיר, עם תעלות מים, בתים ציוריים, הרבה בתי קפה ומסעדות ופארק ירוק ויפה.


הקיר של ג'ון לנון במאלה סטרנה

6. רובע ז'יז'קוב
בניגוד לאזורים אחרים בפראג, רובע ז'יז'קוב (Zizkov) לא נמנה על הרבעים הציוריים של העיר. זהו פרבר פועלים שהפך בשנים האחרונות לרובע חיי לילה טרנדי ולמעוז התרבות האלטרנטיבית של העיר, ובו לא פחות מ-300 ברים ובתי בירה, לצד מסעדות עממיות שמכינות אוכל צ'כי מצוין במחירים מצחיקים. בשנים האחרונות נפתחו בשכונה גם גלריות ומרכזי תרבות אלטרנטיבית, ויש פה גם שוק איכרים פופולרי. בשכונה נמצא גם מגדל הטלוויזיה של פראג שמתנשא לגובה 216 מטר ומראשו נשקפת תצפית על העיר.


מגדל הטלוויזיה ז'יז'קוב, ממנו נשקף נוף של העיר

7. מוזיקה קלאסית
פראג היא עיר נהדרת לחובבי המוזיקה הקלאסית, עם אתרים רבים ברחבי העיר שבהם אפשר ליהנות מקונצרטים מצוינים. אולם הקונצרטים המפורסם ביותר בעיר הוא הרודולפינום המפואר, ביתה של התזמורת הפילהרמונית של פראג, ששוכן במבנה ניאו רנסאנסי מרהיב. חובבי האופרה לא יוותרו על ביקור בבית האופרה של פראג, המקושט בסגנון הרוקוקו, בו מוצגות בעיקר אופרות איטלקיות. בפראג אפשר להאזין לקונצרטים לא רק באולמות הקונצרטים אלא גם בכנסיות רבות, כמו כנסיית ניקולאס הקדוש, מארחות קונצרטים באמצע היום, בהם מנגנים מוזיקה של מלחינים פופולריים כמו באך, מוצארט, ויואלדי או דבוז'אק. זו הזדמנות ליהנות מקונצרט ספונטני באווירה מיוחדת ובמחיר מצחיק.


בניין הרודולפינום, אולם הקונצרטים המפואר בעיר

8. סיור ארכיטקטוני
חובבי הארכיטקטורה יכולים לטייל ברחובות פראג ימים ארוכים ולא לשבוע. יש פה ייצוג לסגנונות ארכיטקטוניים רבים, בעיקר בעיר העתיקה של פראג. יש בה מבנים גותיים מרשימים כמו קתדרלת טין, קתדרלת סט. ויטוס ובית העירייה הישן, מבנים בארוקיים מרהיבים כמו כנסיית סט. ניקולס והקלמנטינום, מבנים רנסאנסיים כמו ארמון הקיץ המלכותי שבמתחם המצודה, בניינים בסגנון רומנסקי כמו בזיליקת סנט ג'ורג' שבמתחם המצודה ואפילו בניינים קוביסטיים, שהמפורסם מכולם הוא בית המדונה השחורה.


בניין האובצ'ני דום, מהדוגמאות הטובות ביותר לארכיטקטורת אר-נובו בפראג

אבל הסגנון המזוהה ביותר הוא האר-נובו, כשרבות מחזיתות הבתים מעוטרות בסגנון האר-נובו. ריכוז גבוה במיוחד של מבנים כאלה נמצא בשדרות פריז שברובע היהודי. כמה מהדוגמאות המרשימות ביותר לארכיטקטורת אר-נובו בפראג כוללות את בית העירייה (Obecní dům) ואת מלון אירופה שבכיכר ואצלב. מי שמעדיף ארכיטקטורה מודרנית לא יוותר על הבית המרקד (Tančící dům) של פרנק גרי וולאדו מילוניץ, בניין משרדים הבנוי בסגנון דה קונסטרוקטיבי. המראה של הבניין מזכיר תנועת מחול ולכן זכה הבניין לכינוי "בניין ג'ינג'ר ופרד".


הבית המרקד בפראג

9. הצגת תיאטרון
גם מי שלא מבין צ'כית ייהנה מאוד לצפות בשניים מסגנונות התיאטרון המזוהים במיוחד עם פראג, אשר לא מצריכים את ידיעת השפה. הראשון הוא התיאטרון השחור, מופע שמוצג על במה מוחשכת ומשלב ריקוד, פנטומימה, תאורה מיוחדת ואפקטים מיוחדים. בפראג קיימים כמה תיאטראות כאלה, כמו Image Theatre, Ta Fantasia ו-Laterna Magika. סגנון נוסף ופופולרי בפראג הוא תיאטרון הבובות, שההצגות בו מתאימות לכל המשפחה ובהחלט לא לילדים בלבד. בפראג יש מסורת ארוכה של תיאטרוני בובות, ומומלץ במיוחד לבקר בהצגה של תיאטרון הבובות הלאומי ששוכן באולם מרשים ומציג אופרות קלאסיות כמו דון ג'ובאני וחליל הקסם. תיאטרון מוצלח נוסף הוא תיאטרון הבובות Divadlo Minor.


אחד מהאולמות בבית הבירה או פלקו, הוותיק ביותר בעיר

10. בילוי באו פלקו
בפראג יש מסורת ארוכה של שתיית בירה והעיר משובצת בבתי בירה רבים, שאחד המפורסמים שבהם הוא או פלקו (U Fleku). זהו בית הבירה הוותיק בפראג, והוא נפתח בסוף המאה ה-15. המתחם כולל שמונה אולמות בירה מלאי אווירה בהם יושבים סביב שולחנות משותפים וגן בירה מוצל, שבערבי הקיץ מופיעה בו תזמורת שמנגנת מוזיקה עממית. הבירה העשירה והכהה מיוצרת במבשלת הבירה הצמודה. את הבירה מלווים בנקניקיות צלויות, גולש וכופתאות. בסופי שבוע מתקיימים במקום מופעי קברט.

צילומים: שאטרסטוק, Prague City Tourism

 

 

מוזיקת רחוב בפראג

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.