תפריט עמוד
תל דן
שמורת הטבע הקטנה הזו מצטיינת בעיקר בשילוב שני מרכיבים יקרי ערך בארץ לוהטת: צל שמטילים עצים גדולים, עבי צמרת ומרשימים, ומים מפכים, שזורמים בנחל בשצף קצף גם בעיצומו של הקיץ. האוסף נפלא הזה של פלגי מים, שבילים נוחים להליכה, פינות ירוקות ומי שלגים צוננים שיורדים מהחרמון נדיר מאוד בשכונה שלנו. את הגוון המקומי נותן התל הארכיאולוגי הצמוד, בו נמצאים כמה מהממצאים הארכיאלוגיים החשובים ביותר בישראל. קשת השער הכנעני ששוחזר במקום היא ככל הנראה הקשת הבנויה הקדומה ביותר שהתגלתה בעולם. חלק מהמסלולים בשמורה מותאמים לנכים.

מיקום והגעה: על כביש 99 ליד קיבוץ דן.
אתר אינטרנט

 

נחל דן. שפע של מים ועצים מצלים, שילוב נדיר בארצנו | צילום: נתנאל ה.

גן השלושה
לפני יותר מעשור ערך המגזין האמריקאי "טיים" את רשימת גני עדן עלי אדמות שלו. באופן שהפתיע לא מעטים בישראל היה לנו נציג ברשימה המכובדת. גן השלושה נמנה שם עם גדולים וטובים ברחבי העולם. הכבוד, גם אנחנו נוטים לפעמים לשכוח או ללגלג על האתר המופלא הזה, הראוי בהחלט.
נחל עמל חוצה את הגן הלאומי גן השלושה לכל אורכו. בחלקו המערבי של הגן נובע מעיין מים חמימים. המים זורמים אל הברכות בטמפרטורה קבועה של 28 מעלות בכל השנה. התענוג הגדול ביותר הוא לרבוץ בהן ביום חורף קריר, כאשר הגן ריק כמעט לחלוטין מרוחצים. באחת הברכות יש מפל מים קטן, שמימיו קולחים על כתפי הטובל תחתיו במין מסאז' מענג. קשה לחשוב על אושר גדול מזה.

מיקום והגעה: על כביש 669 בין בית אלפא לבית שאן.
אתר אינטרנט

נחל השופט

קשה להאמין שבמרחק נסיעה קצרה בלבד ממרכז הארץ מסתתרת פינת חמד מתוקה – נחל השופט, עם צל ומים זורמים כל השנה. דרך נוף רמות מנשה, שמובילה למקום, מהווה גם היא חלק גדול מהחוויה, וזאת עוד לפני שיצאתם מהאוטו. היא חולפת דרך יער של אורנים, אלונים, ברושים ואלות, ובנוסף להם תזכו לראות מחלונות הרכב גם גבעות עגולות, שדות ועם קצת מזל גם פרות מלחכות עשב באחו. המסלול בנחל, שהוא גולת הכותרת של הטיול, קצרצר אך מלא הפתעות: מים צלולים, מפלונים, מערות, גשרוני עץ והרבה צל שמעניקים עצי הצפצפה והערבה שלאורך המסלול. בחורף אפשר ליהנות גם מפריחה נפלאה. המסלול נגיש לנכים בכסאות גלגלים.

מיקום והגעה: מכביש 66 פונים ימינה לדרך נוף רמות מנשה.

הגנים הבהאים. מפלט של שלווה בלב העיר הסואנת | הצילום באדיבות הקהילה הבהאית הבינלאומית


הגנים הבאהים בחיפה

כאשר מביטים אל הגנים הבאהים ממרומי הר הכרמל, והמבט ממשיך ונודד אל כיפת הזהב ואל המפרץ והאוניות ששטות בו קשה שלא לחשוב – אם זו היתה עיר אחרת בעולם, לא חיפה, הרי היינו משקיעים מאמצים גדולים במיוחד כדי לפקוד אותה. 19 הטראסות של המקדש הבהאי גולשות במורד ההר אל לב העיר ומעניקות על פי דברי ההסבר של מקימי הגנים "מפלט ומקלט של שלווה ושקט בלב העיר הסואנת".
צריך לומר מילת תודה לבהאים. קשה להוציא מהם הסבר ממשי לגבי הדת. הכל נשמע טוב, נעים, ועגול. הם בעד שלום עולמי, גנים ירוקים, שלווה והרמוניה. גם אנחנו. צריך לומר מילת תודה כי הם מעניקים לחיפה ולישראל משהו בקנה מידה, ברמת עיצוב וגימור וברמת תחזוקה בסטנדרטים שאנחנו לא מכירים. זה נשמע אולי מוגזם, אבל מפת התיירות של ישראל השתנתה בזכותם במידה לא מעטה. הבהאים יזמו, שילמו ודאגו לעשות את זה הכי נכון וטוב לפי תפיסתם. אפשר לא לאהוב את העיצוב הסימטרי מאוד, את ההתערבות הגדולה מאוד בנוף הטבעי, את הנופך הדתי שהם מעניקים לנוף הכרמל, אבל אי אפשר שלא להתבונן בהערצה בהשקעה ובשלמות של המוצר הסופי. לא קל לנו אולי לשמוע את זה אבל אם מסתכלים לאחור על מאה השנים האחרונות, הבהאים, כדת, בנו כאן משהו מרשים יותר ובר קיימא יותר מבני כל הדתות האחרות. נבנו כאן לא מעט דברים, חלקם מרשימים, אבל לא אתרי דת. רק הבהאים התעקשו והשלימו מפעל ענק כזה.
כניסה: בגנים נערכים סיורים כמה פעמים ביום (סגור בימי רביעי), הסיורים פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום ואין צורך לתאם מראש, פרטים על מועדי הסיורים באתר האינטנרט.

הגן הבוטני עין גדי

שמורת עין גדי היא פינת חמד אמיתית, עם מפלים, צמחייה ייחודית ויעלים המסתובבים חופשי. לא רחוק ממנה נמצא הגן הבוטני של עין גדי, פינת חמד נוספת שמטיילים רבים פוסחים עליה. חבל, כי זהו אחד הגנים הבוטניים הייחודיים ביותר בעולם, בשל תנאי האקלים של האזור. הגן הבוטני בעין גדי מכיל כאלף מיני צמחים מרחבי העולם, ומאות מיני קקטוסים נדירים שפזורים בגינות שברחבי הגן. משפחת דקלים, ביניהם דקלי שמש ודקלי צל, דקלים ננסיים דקלי זנב הדג ודקלי טבעות וערד. פריחה של פרחי אדניום, עצי צאלון הפורחים בכתום וצהוב, עצי רימון זית ותאנה ליד עצים וצמחייה ממדגסקר אוסטרליה והיבשת הצפונית, צמחים מדבריים כמו תפוח סדום, אשל ומורינגה רותמית. מעל כולם בולט עץ הבאובב, ממשפחת הבומבקיים, הלחם האפריקאי בעל גזע ענק ופירות גדולים. זוהי הנקודה הצפונית בעולם בה מצוי הבאובב במימדים כאלה.
בשבילי הגן פוגשים צמחים מיוחדים כמו הציקס המופשל בעל תפרחת מיוחדת ובין הגינות גדלים צמחי תבלין ובושם כמו מור ואפרסמון.
בקצה הצפוני אפשר לצפות על הנווה כולו ממרפסת רחבה ממנה רואים את הרי מואב, מעיין עין גדי ושפך נחל ערוגות למרגלות תל גורן.

טלפון: 08-6594726
מידע נוסף: אתר הגן

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...