תפריט עמוד

פון: האי של אנדרסן

דרומית-מערבית לקופנהגן נמצא האי פון, ובו אודנסה, עיר הולדתו של הנס כריסטיאן אנדרסן. טיול אל הגבעות המשתפלות אל ים כחול, אל טירת המלך כריסטיאן הרביעי ואל מוזיאון הרכבות

לאי פון (Fyn) ולהנס כריסטיאן אנדרסן אין הרבה מהמשותף, למרות מאמציה של לשכת התיירות המקומית ליצור את הרושם ההפוך. אנדרסן נולד באודנסה
(Odense) שבאי ב-1805, עזב אותה ואת האי בגיל צעיר, וביקר בה לעיתים נדירות בלבד. יתרה מזו, גם הטופוגרפיה המקומית כאילו מדגישה את הקשר הרופף שחש הסופר למקום הולדתו: האי נחתך לרוחבו על ידי הכביש המהיר, הנמשך לאורך 76 קילומטר ומתווה מעין קשת, העוקפת את העיר וממשיכה אל הגשרים שמשני צידי החוף. גשרים אלה מקשרים בין פון לבין העולם הרחב.
רבים נוטים להתעלם מפון, האי השני בגודלו בדנמרק. אבל הנוף הציורי – הגבעות המשתפלות אל הים הכחול, השדות המכותרים בשיחי סמבוק (הול, Hyld, בפי הדנים), ומבני החווה הקטנים עם גגות הקש – הוא תפאורה שלא ניתן לפטור אותה כלאחר יד.
אם באים מהבירה קופנהגן שבאי שילנד (Sjaelland), נוסעים בכביש האגרה המהיר (כביש E20), הנטוי מעל מיצר סטורבלט (Storebaelt). מדובר בגשר, המפורסם במרווחים העצומים שבין עמודי התמיכה שלו (1,624 מטר בין עמוד לעמוד). בחלקו הראשון של הגשר, בין שילנד לאי ספרוגאו (Sprogoe), עוברות המכוניות מעל, בעוד הרכבת נוסעת במנהרה שמתחת לים. אחרי ספרוגאו, נוסעים כל כלי התחבורה על הגשר הנמוך, עד לאי פון.

ספינות בבקבוקים
הגשר מסתיים בניובורג (Nyborg). במשך מאות שנים פעל בעיר נמל מעבורות משגשג, והחל מ-1282 כינסו כאן המלכים הדניים עצרות של חשובי העם שהיוו למעשה את כינוסי הפרלמנט הראשון של דנמרק. בטירת ניובורג
(Nyborg Slot) אפשר לבקר באולם הכנסים הגדול, מקום כינוסו של הפרלמנט הדני הראשון.
טלפון: 65-310207- 45

מניובורג מוביל כביש מספר 163, העובר באזור כפרי, לכיוון העיר סוונבורג
(Svendborg), השוכנת בפתחו של הארכיפלג. אתר התיירות העיקרי בסוונבורג הוא מוזיאון סוונבורג. אפשר גם לטעום מן העבר המפואר של עיר הנמל בשיט קצר בספינת הקיטור הישנה "הלייה" (Helge), המתקיים בתחילת הקיץ ובסופו.
סוונבורג שוכנת במקום יפהפה. מהעיר מוביל גשר היישר אל האי טוסינגה
(Tasinge). כאן נמצאת טירת ואלדמר (Valdemars Slot), שנבנתה בין 1639 ל-1644 על ידי המלך כריסטיאן הרביעי. מרבית חלקי הטירה פתוחים כיום לקהל.
כתובת: Slotsalleen 100, סוונבורג
טלפון: 62-226106- 45

כדי להתנסות בחוויה דנית אופיינית, כדאי להפליג במעבורת לארו (Aeroe) – אי שבו בתים עתיקים ורחובות מרוצפים. השיט מסוונבורג לארו נמשך כ-75 דקות. אפשר להפליג לארו גם מהעיר רודקובינג (Rudkoebing) שבאי לאנגלנד (Langeland), מרחק כשעת שיט אחת.
ארוקובינג (Aeroeskoebing) ומרסטאל (Marstal), שתיהן באי ארו, היו בעבר ערי נמל חשובות, וברחובותיהן הצרים עומדים בתים עתיקים יפהפיים, ששימשו את יורדי הים. בארוקובינג שוכן מוזיאון בקבוקי הספינות (Aeroe Flaskeskibmuseum), שבו מוצגים מאות בקבוקים, שדגמי ספינות זעירות בתוכם.

טירה על כלונסאות באגם
כדי לחזור לאי פון, אפשר לשוט מסובו (Soeby) שבאי ארו לפאבורג
(Faaborg) שבאי פון, מהלך של כשעה, או לחזור באותה הדרך לסוונבורג, להמשיך בכביש מספר 9 לכפר קווארנדרופ (Kvaerndrup), ומשם לפאבורג בכביש מספר 8. זה האזור היפה ביותר בדרום האי פון: גבעות ירוקות, יערות וחוות קטנות עם מבנים לבנים, שקורות עץ שחורות מצטלבות על קירותיהם. בנוף הזה שוכנת אייסקו (Egeskov), אחת מטירות הרנסאנס היפות ביותר בדנמרק. היא הוקמה ב-1554 על גבי כלונסאות של עצי אלון, ששוקעו במי האגם. סביב הטירה משתרע פארק מעוצב, מרהיב ביופיו. באחד מבנייני הטירה נפתח מוזיאון למכוניות שיוצרו בתחילת המאה. כדי להגיע אליה נוסעים בכביש מספר 8 צפונית-מזרחית מפאבורג.
כתובת: Egeskov Gade 18, קווארנדרופ

במורד הדרך שוכנת טירה נוספת, בראהטרולבורג (Brahetrolleborg), שניתן לבקר רק בפארק שסביבה.
פאבורג עצמה היא עיר קטנה, ואת העניין העיקרי בה מעורר מוזיאון האמנות
(Faaborg Museum), המציג ציורים של אמני האי. מבויידן (Boejden) שליד פאבורג מפליגה מעבורת אל פונסהאב (Fynshav) שבאי אלס (Als), שממנו אפשר להגיע אל דרום יולנד.
אם נשארים בפון, ממשיכים צפונית-מערבית מפאבורג, בכביש מספר 329, וממו פונים אל כביש 323. עוברים ליד הכפר אבארופ (Ebberup), שבסמוך אליו הוקם פארק פרטי על שטח של 18 דונם. הפארק, המכונה "שבעת הגנים" (De syv Haver), מחולק לשבעה חלקים, המייצגים שבע מדינות, ובכל אחד מהם יש צמחייה האופיינית לאחת מהן. את צרפת מייצג גן ובו יותר מאלף זני ורדים, את שווייץ – צמחייה אלפינית, ואת איטליה – אגם ובו צמחיית מים, וחצר פנימית בסגנון פומפיי.

עירו של אנדרסן
התחנה הבאה היא העיר אודנסה, שאליה מגיעים בכביש מספר 168. על אף שבעיר הוקמו רבי-קומות, מרכז אודנסה השתמר בשלמותו. נחל אודנסה, שבו נהגה אימו של הנס כריסטיאן אנדרסן לכבס את הבגדים, עדיין זורם כאן.
בביתו של הנס כריסטיאן אנדרסן (H.C. Andersens Hus) הוקם מוזיאון קטן לזכרו של הסופר הנודע. בית ילדותו של אנדרסן (H.C. Andersens Barndomshjem), נמצא לא הרחק מכאן, במונקמולהסטרדה
(Munkemoellestraede), משמש כשלוחה של המוזיאון. בסמוך אליו עומדת כנסיית סנט קנוד (Sankt Knuds Kirke) הגותית. באודנסה פועל גם מוזיאון קרל נילסן (Carl Nielsen; 1931-1865), המוקדש למלחין שהתגורר באי פון.

מוזיאון הנס כריסטיאן אנדרסן
כתובת: Bangs Boder 30, אודנסה
טלפון: 65-514601- 45

בית ילדותו של אנדרסן
כתובת: Munkemoellestraede 3-5, אודנסה

מוזיאון קרל נילסן
כתובת: Claus Bergs Gade 11, אודנסה

אתר המוזיאונים של אודנסה

מבין המוזיאונים האחרים באודנסה כדאי להזכיר את מוזיאון ברנטס קלדהפבריק (Brandts Klaedefabrik), השוכן במבנה תעשייתי שהוסב למוזיאון. הוא מוקדש לאמנות מודרנית ולצילום, ונחשב לאחד הטובים מסוגו בצפון אירופה. לא הרחק ממנו נמצאת תחנת הרכבת, שבה פועל אחד המעניינים והגדולים שבמוזיאוני הרכבות של סקנדינביה (Denmarks Jernbanemuseum). מוזיאון נוסף באודנסה הוא דאן פונסה לנדסבו (Den fynske Landsby), הפרוש תחת כיפת השמים. יש בו עשרות בתים, מהעתיקים והיפים שבאי, שהועברו לכאן בשלמותם ושוחזרו בדקדקנות.

מוזיאון ברנטס קלדהפבריק
שעות פתיחה: 17:00-10:00, יולי-אוגוסט מדי יום, ספטמבר-יוני סגור בימי שני
כתובת: Kunsthallen, Brandts Passage, אודנסה
טלפון: 66-137897- 45

מוזיאון הרכבת
שעות פתיחה: מדי יום 16:00-10:00
כתובת: Dannebrogsgade 24, אודנסה
טלפון: 66-136630- 45

מוזיאון דאן פונסה לנדסבו
כתובת: Sejerskovvej 20, אודנסה

אתר לשכת התיירות של האי

גרינלנד: ארץ הקרח ה(בלתי) נגמר

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מדנמרק

חשיפה כפולה 4: איי פארו – איך מכניסים שבוע ל-3 ימים
חשיפה כפולה 4: איי פארו – איך מכניסים שבוע ל-3 ימים

רפי הפתיע את אורית עם טיסה לטיול צילום, לכבוד יום הולדתה. במרחבי הטבע והמרחבים (האפרוריים) של איי פארו בצפון הרחוק מצא הזוג מזג אוויר קריר ונעים על אף הקיץ, ימים ארוכים, הרבה כבשים, תוכיי ים, סוסים, מפלים, צוקים ...

מסע מזחלות כלבים בגרינלנד
מסע מזחלות כלבים בגרינלנד

גם בקיץ גרינלנד אינה מוצפת במטיילים, ועל אחת כמה וכמה בחורף, כשהטמפרטורה צונחת עשרות מעלות מתחת לאפס. אבל דודו בן צור, שמכיר היטב את האזור הארקטי, הוביל קבוצה קטנה של מטיילים דווקא בחורף למסע יוצא דופן בצפון-מערב גרינלנד, ...

איי פארו – תוכיי ים, כבשים ומצוקים
איי פארו – תוכיי ים, כבשים ומצוקים

כבישים צרים וריקים ממכוניות מתפתלים לאורך קו החוף, מרחבים ירוקים, כפרים שנראים כאילו יצאו מספרי אגדות. איי פארו, קבוצת איים באוקיינוס האטלנטי בין נורווגיה לאיסלנד, הם יעד מושלם למי שמחפש מזג אוויר קריר גם באמצע הקיץ, שקט ושלווה ...