תפריט עמוד

דברים שאולי לא ידעתם על טייוואן

מה זה סטינקי טופו? מה הטייוונים אוהבים לשתות? איפה נמצא האוסף הגדול בעולם של אמנות סינית? ולמה משאיות הזבל משמיעות מוזיקה קלאסית? כמה עובדות מעניינות שאולי לא ידעתם על טייוואן

טייוואן היא מדינה יפהפייה ומפתיעה, שמשלבת בהצלחה מרובה בין מודרניות למסורות עתיקות, בין ערים הומות אדם לטבע פראי. הנה כמה דברים מעניינים שכדאי לדעת על האי הירוק וההררי, הממוקם בין ים סין הדרומי לאוקיינוס השקט:

למרות שטיוואן היא אחת הכלכלות החזקות בעולם, היא רחוקה מלהיות מתועשת כולה. למעשה, כ-43 אחוזים משטחו של האי מכוסים ביערות, ובנוסף יש בו אגמים, נהרות, מפלים וחופים טרופיים. בטייוואן יש שמונה פארקים לאומיים, המהווים כמעט חמישית מהשטחה היבשתי. באזורי הטבע מתגוררות חיות בר שונות, בהן כ-500 מינים של ציפורים. אחת הציפורים האנדמיות לטייוואן היא עקעק טייוואני כחול.

עקעק טייואני כחול, מהציפורים האנדמיות לטייוואן | צילומים: שאטרסטוק

עקעק טייוואני כחול, מהציפורים האנדמיות לטייוואן | צילומים: שאטרסטוק

אם התמזל מזלכם והגעתם לחוף המזרחי של טייוואן בחודשים אוגוסט או ספטמבר, מהרו להר ליאו שין דאן (Liu Shi Dan). בתקופה זו של השנה ההר מתכסה כולו בפרחי לילי הנקראים Daylily, אשר צובעים את הנוף המרהיב בכתום. הפרחים לא רק יפים למראה, הם גם משמשים למאכל. אם אתם סקרנים לגבי הטעם, תוכלו לקנות בדוכנים באזור ניצני פרחים טבולים בבלילת טמפורה ומטוגנים – מעדן אמיתי.

מרבדים של פרחי לילי כתומים בליו שי דן

מרבדים של פרחי לילי כתומים בליו שי דן

האוסף הגדול בעולם של אמנות סינית נמצא בטייוואן. מוזיאון הארמון הלאומי בטייפה מציג קרוב ל-700,000 פריטי אמנות סינית, מהתקופה הניאוליתית ועד סוף שושלת צ'ינג. אוספי המוזיאון, שהגיעו מהעיר האסורה, כוללים כלי חרסינה, פסלי ברונזה, ספרים וכתבי יד נדירים, אבני ירקן, מניפות, בגדים, מטבעות ועוד.

ערוץ טארוקו, קניון דרמטי באורך 18 ק"מ במזרח טייוואן, הוא קניון השיש העמוק בעולם. בתחתיתו זורם נהר לי-יו, שמימיו בצבע טורקיז, וקירות השיש שלו מזדקרים לגובה עצום. לאורך הערוץ יש שבילי הליכה חצובים בסלע, גשרים תלויים ומקדשים קטנים וציוריים.

ערוץ טארוקו, קניון השיש העמוק בעולם

ערוץ טארוקו, קניון השיש העמוק בעולם

טייוואן היא מדינה נקייה להפליא, וברחובותיה לא תמצאו פחים עמוסי אשפה. במקום פחים ברחובות וחדרי אשפה בבניינים, תמצאו כאן משאיות זבל מוזיקליות. מדי לילה משאיות האשפה עוברות, והתושבים יורדים מבתיהם ומשליכים את האשפה היישר למשאית. כדי לבשר על בואה של המשאית ולעודד את התושבים לצאת מהבית ולזרוק את האשפה, מושמעות ברקע יצירות קלאסיות.

משאית אשפה מוזיקלית בטייוואן

מרבית תושבי טייוואן הם סינים, אבל ישנם גם שבטים אבוריג'ינים, המהווה כשני אחוזים מהאוכלוסייה – המדינה מכירה ב-16 שבטים אבוריג'ינים שונים, השומרים על מסורות, לבוש ומנהגים ייחודיים.

אחד המאכלים האהובים על הטייוואנים נקרא "סטינקי טופו" (Chou Doufu). זהו טופו שמותסס במשך חודשים בתערובת של אלכוהול, מלח וחומץ, דבר המקנה לו טעם עשיר וריח מצחין. אבל גם אם אתם לא מתחברים לסטינקי טופו, אל דאגה, המטבח הטיוואני מציג עושר נפלא של טעמים, שרבים מהם ערבים לחיך המערבי, כמו מרק איטריות עם בשר, כיסוני בצק ממולאים, שיפודים של בקר או עוף ודגים בצורות הכנה שונות. המשקה הפופולרי בטייוואן הוא באבל טי, תה בועות – תמצית של תה מהולה בחלב, עם קרח כתוש, סוכר ופניני טפיוקה שמתפצפצות בפה. לעתים מוסיפים למשקה מחית פירות, הצובעת אותו בצבעים שונים.

דוכן של סטינקי טופו בשוק מקומי

דוכן של סטינקי טופו בשוק מקומי | צילום: Evgeny Ermakov / Shutterstock.com

טייוואן היא מעצמה של מנדופופ – פופ מנדריני, והיא הצמיחה בשנים האחרונות כוכבי פופ רבים, מהפופולריים באסיה. כוכב הפופ הפופולרי מכולם הוא ג'יי צ'ו, כוכבים נוספים הם דייוויד טאו, וונג ליהום והזמרת הפופולרית ג'ולין צאי שידועה גם בכישרון הריקוד שלה. אהבתם של הטייואנים למוזיקה מתבטאת גם בחיבתם לקריוקי, אחת מצורות הבילוי האהובות.

התחבורה בטייוואן, בעיקר בערים הגדולות, מצוינת. הרכבת התחתית של טייפה זכתה כמה פעמים בתואר היעילה והאמינה בעולם, והנסיעה בה נעימה וזולה. בנוסף, בין שתי הערים הגדולות בטייוואן, טייפה וקאושיונג, המרוחקות 450 ק"מ זו מזו, מקשרת רכבת מהירה הגומעת את המרחק בפחות משעתיים.

הרכבת המהירה והמתקדמת בין טייפה לקאושיונג | צילום: Wayne0216 / Shutterstock.com

הרכבת המהירה בין טייפה לקאושיונג | צילום: Wayne0216 / Shutterstock.com

הבמאי האמריקאי אנג לי נולד בפינגטונג, טיוואן. שניים מסרטיו – "הר ברוקבק" ו"חיי פאי" – זכו באוסקר וסרטים אחרים שלו זכו להצלחה מסחרית ולשבחי המבקרים, בהם "סופת קרח" ו"על תבונה ורגישות". כמה מסרטיו של לי עוסקים בתרבות הטייוואנית – "מסיבת חתונה", אוכל שתייה גבר אישה" ו"נמר דרקון".

פסטיבל הפנסים באיי מאטסו

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מטייוואן

האיים הקסומים של טאייוואן
האיים הקסומים של טאייוואן

אנשים רבים כשחושבים על טאיוואן, חושבים על אי יפה בלב אסיה, אך למעשה מדובר בארכיפלג מרובה עם יותר מ-100 איים! בעוד שרוב אלה אינם מיושבים, הרבה מהם מומלצים מאוד לביקור, ובכל אחד מהם תוכלו למצוא טבע ייחודי, פעילויות ...

פסטיבל פנסי השמיים במחוז פינגשי, טאיוואן
פסטיבל פנסי השמיים במחוז פינגשי, טאיוואן

אחד מהמנהגים המפורסמים ביותר בטאיוואן הינו להפריח פנסים אל השמים, ואיתם תקוות ואיחולים אשר כותבים עליהם. אחד מהמקומות המפורסמים לקיים את המנהיג הוא בפסטיבל פנסי השמיים (Lanterns Festival) אשר מתקיים מידי שנה במחוז פינגשי

טייוואן – גן עדן לאוהבי אופניים
טייוואן – גן עדן לאוהבי אופניים

אחת הדרכים המיוחדות והמהנות ביותר לתור את טייוואן וליהנות מהטבע הנפלא של האי, היא באמצעות אופניים. כבר בשנות השמונים טייוואן כונתה "ממלכת האופניים", ומאז רק השתדרגה. יש בה מספר מדהים של מסלולי אופניים מתוחזקים ונוחים, חנויות מקצועיות שבהן ...