תפריט עמוד

ערים מוקפות מים

יש ערים שלא סתם יושבות ליד מים, הן מוקפות במים מכל עבר. בין אם בלב אגם, על אי באוקיינוס או מוקפות בנהר - כל אחת מעשר הערים הבאות מוקפת מכל צדדיה במים, דבר התורם רבות לחוויית הטיול

למים יש השפעה מרגיעה, בין אם בוהים במימיו של אגם כחול, טובלים את הרגליים במי הים או מתמוגגים למראה זהרורי שמש מרצדים על הנהר. עכשיו תארו לעצמכם כיצד נראים החיים בעיר שלא רק יושבת סמוך למים, אלא ממש מוקפת במים מכל עבר. כאלה הן עשר הערים שמופיעות כאן – יש בהן כאלה הנמצאות על אי בלב אגם, אחרות מוקפות בנהרות ויש השוכנות במפרץ יפה. כל אחת מהערים הללו ראויה מאוד לביקור, וכשמוסיפים לכך את המים הנראים מכל פינה, חוויית הטיול מיוחדת עוד יותר.

טרוגיר, קרואטיה
עיר הנופש טרוגיר (Trogir) שוכנת על שני איים המחוברים בגשרים זה לזה וליבשה, לחופי מפרץ קאסטלה במחוז דלמטיה. זוהי עיר וונציאנית יפהפייה ושמורה היטב אשר יופייה ומיקומה מושכים אליה תיירים רבים, אשר בקיץ מספרם עולם בהרבה על מספר התושבים בעיר (כ-13,000). לטרוגיר יש היסטוריה מרתקת – העיר עברה ידיים רבות ונכבשה לא מעט פעמים, בין היתר על ידי היוונים, הרומאים והוונציאנים, כל אלה הותירו את חותמם בארכיטקטורה הנהדרת של העיר, שאף זכתה בתואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו.


טרוגיר. יופייה ומיקומה הפכו אותה לעיירת נופש פופולרית

מה אפשר לראות כאן?
קתדרלת לורנצו הקדוש המרשימה נבנתה במאות ה-16-13 בסגנונות הגותי, הרומנסקי והרנסאנס, והיא שוכנת בכיכר יוחנן פאולוס השני, בסמוך לבית העירייה, לבניין הלוג'יה ובארמון צ'יפיקו, בכולם מומלץ לבקר. מבנה מרשים נוסף הוא טירת קמרלניו הוונציאנית. בנוסף, מומלץ לטייל בטיילת היפה של העיר, הגדושה בבתי קפה ומסעדות המשקיפים לים.

ליבק, גרמניה
העיר ליבק (Lübeck) שוכנת בצפון גרמניה, במדינת שלזוויג-הולשטיין, על גדות נהר הטרווה, והעיר העתיקה שלה יושבת על אי אשר נתחם על ידי הנהר. ליבק היא עיר הנמל הגרמנית הגדולה ביותר על הים הבלטי, והיא מפורסמת בדבר נוסף – המרציפן שלה. מאמינים שהמרציפן הראשון יוצר בעיר הזו, ועד היום מייצרים בעיר מרציפן בשיטות מסורתיות, אשר אותו מוכרים בחנויות המרציפן הרבות שבעיר העתיקה. העיר הימי ביניימית המוקפת חומה נשתמרה היטב, באופן שהעניק לה תואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. בין החומות יש לא פחות מאלף בתים היסטוריים וכנסיות גותיות שצריחיהן מעטרים את קו הרקיע של העיר.


העיר העתיקה של ליבק נמצאת על אי בנהר הטרווה

מה אפשר לראות כאן? טיול בסמטאות הצרות של העיר העתיקה הוא תענוג אמיתי לכל חובב ארכיטקטורה. מבין הכנסיות הרבות, כדאי לבקר בסנט פטרי, שמהמגדל שלה נשקף נוף נפלא של העיר. כדאי לבקר גם בבתים של שני סופרים מפורסמים, זוכי פרס נובל לספרות, שהצמיחה העיר, תומאס מאן וגינתר גראס, ואחרי כל אלה, אל תחמיצו שייט על נהר הטרווה.


הטיול בליבק הוא חובה לחובבי הארכיטקטורה

לינדאו, גרמניה
העיירה לינדאו (Lindau) שוכנת במיקום אידיאלי על אי במזרח אגם קונסטנץ, ומוקפת מכל עבריה באגם, כשרק גשר מחבר אותה ליבשה. זוהי עיר ימי ביניימית מלאת קסם, אשר נראית כאילו המציאו את גלויות התיירים במיוחד בשבילה, כשהרי האלפים המושלגים המקיפים את האגם מספקים לה תפאורה נאה במיוחד. לינדאו מהווה את אחד ממוקדי התיירות הבולטים בדרום-גרמניה, בשל המיקום הנופי, העיר העתיקה הנהדרת, הגנים הפורחים ושלל הפעילויות שהיא מציעה בחיק הטבע, ובהן הליכה, דיווש באופניים ושייט באגם.


העיר לינדאו נמצאת על אי באגם קונסטנץ בדרום גרמניה 

מה אפשר לראות כאן? העיר העתיקה גדושה בפנינים ארכיטקטוניות, ובהן בית העירייה העתיק וכנסיית סט. סטפן. אין להחמיץ שיטוט רגלי בשדרות מקסימיליאן (Maximilianstraße), הגדושות בחנויות יוקרה ובמסעדות. לינדאו מפורסמת גם בגנים היפים שלה שבאביב מתכסים בפריחה נהדרת. ולסיום, כדאי מאוד לטפס לראש המגדלור שבכניסה לנמל, ממנו נשקפת תצפית נהדרת על העיר.

הנמל של לינדאו. מראש המגדל שבכניסה לנמל יש תצפית נהדרת על העיר והאגם

נארדן, הולנד
נארדן (Naarden) היא עיר תעלות מלאת חן ששוכנת כ-15 ק"מ ממזרח לאמסטרדם. העיר מוקפת בחומה מהמאה ה-17 שצורתה כוכב בן 12 זוויות, ומסביבה חפיר מלא במים. המראה של החומה העתיקה, שהשתמרה היטב, במיוחד כשמסתכלים עליה מלמעלה, מקסים ביותר ומצטלם נהדר.


העיר ההולנדית נארדן מוקפת חומה בצורת כוכב ומסביבה מים 

מה אפשר לראות כאן? הכנסייה הגדולה מהמאה ה-15 היא אחת מהעתיקות בהולנד, ומומלץ לבקר בה ולטפס למגדל הפעמונים שבראשה. אפשר לבקר גם במוזיאון המצודה. בנוסף, מומלץ לצאת לשייט ולטיולי אופניים בנופים הפסטורליים בסביבה. 

מראה על הגגות של נארדן מכיוון תעלת המים המקיפה אותה מכל עבריה

טרומסה, נורווגיה
טרומסה (Tromsø), בירת צפון נורווגיה, שוכנת על האי טרומסאיה שמצפון לחוג הארקטי. ומחוברת ליבשת בגשר מרשים. העיר מוקפת בתפאורה מרהיבה של הרים ופיורדים, אבל למרות מיקומה וממדיה הצנועים, מדובר בעיר סטודנטיאלית תוססת ומלאת חיים, עם חיי תרבות ואמנות עשירים וחיי לילה סוערים. בקיץ אפשר לעסוק בקרבת העיר בטיולי הליכה ובשייט, ואילו בחורף אפשר לעסוק בסקי, דהירה על מזחלות רתומות לכלבים וכמובן – תצפית על הזוהר הצפוני.


טרומסה שוכנת על האי ומחוברת ליבשה בגשר מרשים


מה אפשר לראות כאן? עם האטרקציות המובילות בעיר ניתן למנות את הקתדרלה הארקטית שנבנתה ב-1964 ומפורסמת בחלונות הענק שלה, את פולאריה – מתחם שעשועים המוקדש לקוטב ובו אקווריום עם חיות הים הארקטי, את הרכבת שמוביל לפסגת סטורסטיינן ואת הגן הבוטני הצפוני ביותר בעולם. בנוסף, יש בעיר מוזיאונים מעניינים כמו מוזיאון הקוטב, הגלריה לאמנות עכשווית ומוזיאון טרומסה שמוקדש לתרבות ולטבע של צפון נורווגיה.


הזוהר הצפוני מאירים את שמי טרומסה

קי ווסט, פלורידה
העיר קי ווסט נמצאת על האי קי ווסט (Key West), הדרומי ביותר בארה"ב. הדרך אל האי, ששוכן מדרום לחופי מיאמי, עוברת בכביש על הים (Overseas Highway), המורכב מ-42 גשרים אשר ניצבים על עמודים בלב ים. הנסיעה בכביש, אשר מוקף בים מכל עבריו, מקנה תחושה של הדרך אל החופש, והתחושה הזו לא משתנה כשמגיעים אל האי. הבידוד והריחוק של המקום משאר ארצות הברית אחראי לקהילה המקומית המורכבת מאנשים יצירתיים וחובבי אורח חיים אלטרנטיבי. המסיבות הפרועות הנערכות באי תורמות אף הן לתחושה שכאן אפשר לעשות כל מה שעולה על הדעת.


העיר קי ווסט נמצאת על האי הדרומי ביותר בארצות הברית

מה אפשר לראות כאן? כיכר מלורי היא מוקד ההתרחשות המרכזי בעיר ומדי ערב מתגודדים בה המוני תיירים במטרה לראות את השקיעות המפורסמות של קי ווסט. אתרים נוספים שכדאי לבקר בהם הם ביתו של הסופר ארנסט המינגווי שהתגורר באי כמה שנים והמגדלור של קי ווסט שמראשו ניתן להשקיף על נוף נפלא. מלבד זאת, מומלץ מאד ליהנות משיטוט רגלי ברחובות, ובעיקר ברחוב דובאל התוסס. כשרוצים קצת שקט אפשר לשוטף לצלול או להצטרף לשייט צפייה בדולפינים.

אחד הגשרים המובילים לאיי פלורידה קייז

פלוריאנופוליס, ברזיל
פלוריאנופוליס (Florianópolis), עיר הבירה של מדינת סנטה קטרינה בדרום ברזיל, מורכבת משני חלקים מרכזיים. חלק אחד יבשתי, אשר נושא אופי מודרני ותעשייתי ובו מגדלים גבוהים ומפעלי היי טק רבים. החלק השני שוכן על אי, ובו נמצא המרכז העתיק של העיר. שני גשרים ציוריים מחברים בין שני החלקים. זוהי עיר יפה עם אוכלוסייה גדולה של מהגרים מפורטוגל, גרמניה ואיטליה, כולם תרמו לאופייה המיוחד של העיר, הנחשבת לאחת מהבטוחות והנעימות במדינה. למרות גורדי השחקים ומפעלי ההייטק הרבים פלוריאנופוליס היא גם יעד נופש פופולרי, הודות לחופים הטרופיים היפהפיים שבה.


פלוריאנופוליס, המרכז העתיק של העיר נמצא על אי באוקיינוס האטלנטי, סמוך לחופי ברזיל | צילום: aivuk, flickr

מה אפשר לראות כאן? באי יש לא פחות מ-42 חופים נפלאים, בהם כמה מהחופים היפים בברזיל, שמהווים את מוקד המשיכה המרכזי של העיר. בנוסף לחופים יש כאן כמה אטרקציות עירוניות מעניינות כמו הקתדרלה המרשימה, השוק העירוני התוסס וגשר Hercílio Luz Bridge שהפך לסמלה של העיר.

סנטה קרוז דל איסולטה, קולומביה

סנטה קרוז דל איסולטה (Santa Cruz del Islote) שונה מכל שאר הערים ברשימה הזו. העיר, ששוכנת על אי זעיר ששטחו 0.012 קמ"ר בלבד בארכיפלג סן ברנרדו בים הקריבי, נחשבת לאי הצפוף בעולם עם כ-1,250 תושבים שמתגוררים בו. בשל השטח הקטן, אין באי כלל מוסדות ציבור ושירותים והוא משמש אך ורק למגורים, כשבית הספר, מקומות העבודה ואפילו בית הקברות – כולם נמצאים מחוץ לאי, ביבשת או באיים השכנים.


סנטה קרוז דל איסולטה. קצת יותר מאלף תושבים חיים על אי זעיר, מה שהופך אותו לאי הצפוף בעולם

מה אפשר לראות כאן? תיירים המגיעים לכאן עושים זאת כדי להתרשם מאורח החיים באי. עם זאת, העיר טולו (Tolu), ממנה יוצאת המעבורת לאי, משמשת בסיס טוב לתיירות אקולוגית, צלילה וטיולים ביערות הגשם.

מאלה, המלדיבים
מאלה (Male), בירת האיים המלדיביים והעיר הגדולה ביותר בארכיפלג, שוכנת באטול מאלה, אי אלמוגים טבעתי, ולמרות שאין בה את החופים הטרופיים והאווירה השלווה שיש באיים השכנים, כדאי לבקר בה כדי להכיר את האיים המלדיביים שמחוץ לגלויות התיירות. כרבע מתושבי המלדיביים מתגוררים במאלה, המקום היחידי במלדיביים בו יש בתים רבי קומות.


מאלה, בירת המלדיבים. כאן אפשר להתרשם מהמלדיבים שמחוץ לגלויות התיירים

מה אפשר לראות כאן? כדאי לבקר בנמל ובשוק הדגים הסמוך, וכן בשוק המקומי שהביקור בו הוא חוויה לכל החושים. אתרים מעניינים נוספים הם המרכז האסלאמי ומסגד גרנד פרידיי. אטרקציה מסוג שונה לחלוטין היא הצוללת Whale Submarine שמאפשרת להציץ על העולם התת ימי העשיר והססגוני של המלדיביים.

ז'וז'ואנג, סין

העיר ז'וז'ואנג (Zhouzhuang), השוכנת מערבית לשנחאי ממוקמת בהצטלבות של ארבעה נהרות והיא מרושתת ברשת של תעלות המזכות אתה במראה ציורי במיוחד ובכינוי "ונציה של המזרח". זוהי אחת מערי המים היפות בסין, הודות לבתים העתיקים שבה, אשר שוכנים ממש על המים, ולגשרי האבן המקושתים שמחברים ביניהם.


ז'וז'ואנג נחשבת לאחת הערים היפות בסין בזכות תעלות המים, בתי האבן העתיקים והגשרים הציוריים 

מה אפשר לראות כאן? מבין הגשרים של העיר, המפורסמים ביותר הם הגשרים התאומים, אשר נבנו בראשית המאה ה-17 ובסוף המאה ה-18. יש כאן כמה בתים מעניינים עם חצרות פנימיות שכדאי לבקר בהם, כמו בית שן ובית ז'אנג. אתר מעניין נוסף הוא מקדש שנגקשו מהמאה ה-11.

ולקינוח: מנהטן, ניו יורק
העיר ה-11 ברשימה אינה באמת עיר כי אם אחד מחמשת הרבעים שמרכיבים את ניו יורק, אבל כמו שיודע כל מי שביקר במנהטן, התחושה כאן היא לא רק של עיר אלא גם במידה מסוימת של מרכז העולם. מנהטן שוכנת על האי מנהטן (ועל עוד כמה איים קטנים, דוגמת רוזוולט איילנד, אליס איילנד וליברטי איילנד) והיא מוקפת בשלושה נהרות רחבי ידיים: ההדסון, האיסט ריבר ונהר הארלם.


מנהטן, המרכז העסקי, המסחרי והתרבותי של ארצות הברית, מוקפת בשלושה נהרות רחבי ידיים

זהו הרובע הצפוף ביותר בעיר ניו יורק ואחד הצפופים בארצות הברית, עם יותר ממיליון וחצי תושבים החיים בשטח של פחות מ-60 קמ"ר. זהו גם המרכז העסקי, המסחרי והתרבותי של ארצות הברית ומקום נפלא לבילויים, קניות והרפתקאות קולינריות. אם תרצו לראות את מנהטן מזווית יפה במיוחד, חצו את גשר ברוקלין ברגל. במרכזו של הגשר המרשים הזה, שמחבר את מנהטן עם ברוקלין מעל האיסט ריבר, עצרו והביטו על קו הרקיע המפורסם שמשתקף במי הנהר. שילוב מוצלח יותר בין עוצמה ומים תתקשו למצוא במקום אחר בעולם.

בתמונה הפותחת: העיר הגרמנית לינדאו נמצאת על אי בלב אגם קונסטנץ | צילום: Edda Praefcke, cc-by-ca 3.0


לקריאה נוספת:

ערים עם תעלות - ונציה לא לבד 
ערים עם תעלות – ונציה לא לבד
תעלות מים העוברות במרכז עיר מוסיפות לה חן מיוחד. המפורסמת בין ערי התעלות היא כמובן ונציה, אבל היא בהחלט לא היחידה. מאנסי בצרפת ועד סוזו בסין, הנה כמה ערי תעלות יפהפיות, שכל אחת מהן ראויה מאוד לביקור



 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.