עין צין

אם אי פעם חלמתם על ביקור בנאת מדבר אקזוטית שבה מים מפכים מסבך צמחייה וכפות דקלים מרשרשות עם משב רוח קדים – עין צין הוא המקום בשבילכם

• עונה מומלצת: חורף ואביב

• התאמה: כל המשפחה.

• קושי מסלול: קל

• אורך מסלול: כ- 4 ק"מ.

משך מסלול: כ- 3 שעות

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 14, "צפון הערבה ומזרח הנגב"

• הגעה מהמרכז: נסיעה לדימונה וממנה הלאה מזרחה לעבר ים- המלח בכביש מס' 25. ניתן לנסוע עד צומת הערבה, ימינה בכביש 90 וימינה בצומת עין חצבה וממש לפני ראשית העלייה במעלה עקרבים ימינה בדרך המסומנת שחור ימינה לעין צין. וניתן גם לנסוע בדרך נופית יפה יותר; בצומת רותם פונים ימינה בכביש מס' 206 לעבר המכתש הגדול, מפעלי אורון ומעלה עקרבים. כעבור 9.5 פונים ימינה בדרך מעלה עקרבים המזמנת לא מעט תצפיות על מרחבי הר ההר והערבה. בתחתית הירידה ישנה פנייה ברורה שמאלה, בדרך עפר המסומנת שחור. נוסעים בה שני קילומטרים ומגיעים אל שלוחת סכין צרה שממנה ממשיכים רגלית.

• ציוד נדרש: נעלי הליכה טובות, כובע, מים, תכשיר הגנה נגד יתושים / ביגוד ארוך.

הערות:
• עקב ריבוי הפגיעה ברכבים (פריצה, גניבה) האופיינית לכל האזור לא מומלץ להשאיר חפצים בעלי ערך ברכבים.
• המסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים.

נבחין ברכס עשוי שכבות סלע קמורות – אלו הן מצלעותיו של המכתש הקטן

אם אי פעם חלמתם על ביקור בנאת מדבר אקזוטית שבה מים מפכים מסבך צמחייה וכפות דקלים מרשרשות עם משב רוח קדים – עין צין הוא המקום שבו תכלו להגשים משהו ממאווי לבכם. מהשלוחה הצרה עליה חנינו גולש שביל ברור אל ערוצו של נחל צין, מהגדולים שבערוצי הנגב הצפון מזרחי. מימיננו נבחין ברכס שכולו עשוי שכבות סלע קמורות וקלופות כגלדי בצל – אלו הן מצלעותיו של המכתש הקטן, הסוגרות על הקדרה הנחבאת בהן כלוע עגול, סלעי ומשונן. עם הגענו אל תחתית הירידה נגיע אל מקום הנביעה של עין עקרבים. כמה דקלים בסבך יסמנו עבורנו את הנקודה המדויקת. אנו נקפיד להיצמד אל המצוק משמאל שבבסיסו חולף השביל המסומן שחור. שביל זה נפרד כעבור כמה מאות מטרים מתוואי הערוץ גדוש הצמחייה ומעפיל במעלה נחל עקרבים. זהו הרגע להיפרד ממנו ולפנות ימינה בשביל מסומן ירוק. שביל זה יוליך אותנו אל עין צין עצמו.

מקום הנביעה בולט למרחוק הודות למצבור הדקלים שבמקום, המתנשאים על רקע המצוק הלבנבן שבו שכבות סלע מתפתלות כערבסקות קדמוניות. אם רק נעקוב אחר השביל המסומן לא נצטרך לפלס את דרכנו בסבך האכזרי ונגיע אל רחבות מוצלות תחת הדקלים הרוחשים לכל רוח. בעבר היו מימיו של עין עקרבים מלוחים בניגוד למימיו של עין צין המתוקים. מסיבה זו צמח סביבו סבך של אשלים, מלוחים קיפחים, ינבוטים ושאר צמחים חובבי מלחים. בעין צין לעומת זאת, נבעו בעבר מים מתוקים שאפשרו את צמיחתם של הסוף והקנה. אולם מאז הקמתם של מפעלי הפוספט "צין" בסמוך להר צין במעלה נחל צין, כשהמחצבים נשטפים במים והפסולת מוזרמת במורד הערוץ, מומלחים מימיו של המעיין. אחד הדברים בהם ניתן לחוש משך רוב עונות השנה הוא ריבוי היתושים, הממתינים בהמוניהם בסבך הצמחייה למטיילים המגיעים למקום. במידה ונערכים למתקפה כראוי האיום מתפוגג לא כלא היה, ומכאן הדגש על תכשירים נגד יתושים וביגוד ארוך.

השביל המסומן ירוק חולף בינות לדקלים ולצמחייה וחוצה את הסבך עד לערוץ הנחל עצמו שעשוי בחלק זה משטח מרוצף של אבן גיר מלוטשת על ידי שיטפונות הזמן. מעברה האחר של הדרך מתמשכת דרך עפר מסומנת אדום. כשנגיע אליה נפנה בה ימינה. כשהיא שבה אל חיקו של הסבך נצטרך לעקוב בדריכות אחר סימון השבילים הכחול המורה ימינה. אם לא נמצא אותו נצטרך להסתכן בניסיון דוקר לחצות את הסבך. השביל הכחול הקצרצר יוביל אתנו במהרה ובבטחה אל השביל השחור שהוליך אותנו לכאן. נפנה בו שמאלה ונעפיל שוב אל מרומי השלוחה הצרה עליה חנינו.