תפריט עמוד

עובדות על שוקולד

למה נחשב השוקולד כמעורר מינית? איזה שוקולד הוא הנמכר ביותר בישראל? כמה שוקולד אוכלים השווייצרים ומי היא יצרנית הקקאו הגדולה בעולם? • כל מה שרציתם לדעת על שוקולד

»» בני המאיה העדיפו את משקה השוקולד שלהם חם, ואילו האצטקים אהבו אותו קר. לא סתם קר: למונטסומה, המלך האצטקי האחרון, מייחסים את המצאת גלידת השוקולד: הוא נהג לערבב את משקה השוקולד האהוב עליו בשלג, שהובא למענו במיוחד לצורך זה מפסגות ההרים.

»» עוד מספרים על המלך האצטקי מונטסומה, שהיה שוקוהוליק (מכור לשוקולד) רציני. לפי הסיפורים, הוא שתה חמישים ספלי שוקולד ביום. מונטסומה לא שתה את משקה השוקולד שלו דווקא מתוך אמונה בסגולותיו של השוקולד כמעורר מיני. המיתוס הזה נולד רק אצל הספרדים במאה ה-17.

»» רבים מאמינים ששוקולד הוא אפרודיזיאק, בעל יכולת לעורר מינית. מספרים על קזנובה שלא היה נכנס למיטה בלי שוקולד, וגם מדאם דוּ בארי, הוללת ידועה, הלעיטה את מאהביה בשוקולד למען יגבר אונם.

»» על המרקיז דה סאד מספרים שקשר בין שוקולד להנאה מינית, ושערך נשפים של סקס ושוקולד. המרקיז היה כה מכור לשוקולד, עד שגם כשהיה כלוא בבית הסוהר, היה חייב לקבל את ה"מנה" שלו, ואשתו סיפקה לו שוקולדים באופן קבוע.

»» מבחינה מדעית, ככל הנראה שוקולד אינו אפרודיזיאק, אבל יש קשר בינו ובין התאהבות: שוקולד מכיל חומר שנקרא פנילתילאמין, שהוא החומר הכימי שמייצר המוח בזמן התאהבות. רמות גבוהות שלו במוח גורמות לתחושות של משיכה ותענוג.

»» נפוליאון היה מכור לשוקולד, ותמיד לקח איתו שוקולד לשדה הקרב.

את המצאת גלידת השוקולד נהוג לייחס למלך האצטקי מונטסומה, שאהב את השוקולד שלו קר | גרציה ויקטוריה

»» שוקולד "מקופלת" הישראלי מיוצר ברציפות מאז שנת 1935 ונמצא באופן קבוע ברשימת חמשת החטיפים המתוקים הנמכרים ביותר בארץ.

»» החברות "נסטלה" ו"מרס" מתחרות ביניהן על תואר יצרנית השוקולד הגדולה בעולם. חברת "הרשי" היא יצרנית השוקולד הגדולה ביותר באמריקה. יחד מייצרות "מרס" ו"הרשי" 18 מתוך 20 הממתקים הנמכרים ביותר בארצות הברית.

»» בשוקולד יש יותר מ־500 חומרי טעם – יותר מכפול מאשר בתות שדה או בווניל.

»» מקסיקו, ונצואלה ואקוודור הן ככל הנראה בית הגידול המקורי של צמח הקקאו. מטעי הקקאו התפשטו דרומה, בעיקר לברזיל, ובסוף המאה ה־19 חצה הצמח את האוקיינוס והשתקע במערב אפריקה. מאז אמצע המאה העשרים ניטעו בהצלחה מטעים במלזיה ובאינדונזיה.

»» במהלך פחות ממאה שנה גדלה בשווייץ צריכת השוקולד הממוצעת השנתית לאדם פי 12 – מקילוגרם אחד בשנת 1905 לכמעט 12 קילוגרם בשנת 2000.

»» אלפרד היצ'קוק השתמש בסירופ שוקולד כדי להשפריץ בנדיבות את דמה של הקורבן בסצנת הרצח המפורסם במקלחת בסרט "פסיכו". מכיוון שהסרט צולם בשחור־לבן, התוצאה אמינה להפליא.

»» מפעלי השוקולד של טובלרון בשווייץ מייצרים כל יום כמות השווה ל־283 קילומטר של חפיסות טובלרון. רוב המכירות מתבצעות בחנויות דיוטי פרי ברחבי העולם.

»» חוף השנהב היא יצרנית הקקאו הגדולה ביותר בעולם, ואחריה אינדונזיה, גאנה, ניגריה, קמרון, ברזיל ואקוודור. מערב אפריקה מספקת 67 אחוז מצריכת הקקאו העולמית.

»» הסיבה העיקרית לכך ששוקולד הוא מאכל אהוב כל כך היא היותו למעשה סם טבעי. מבחינה כימית, השוקולד מעלה את רמות התרכובת סרוטונין במוח. הפרשתה של תרכובת זו גורמת לתחושת נעימות ולשיפור מצב הרוח. גם תרופת הפרוזאק נגד דיכאון מגבירה את רמת הסרוטונין, וגם סמים כמו אל. אס. די גורמים תחושת שיכרון באמצעות העלאת רמת הסרוטונין במוח.

»» אחד הגילויים האחרונים בתחום מתייחס לתהליך השפעתו במוח של הטריפטופן, שמצוי אגב לא רק בשוקולד. בדרך כלל הטריפטופן אינו עובר בקלות את מה שקרוי "מחסום דם־מוח": רק חומר שנמצא בדם ברמה גבוהה דיה יגיע למוח וישפיע עליו. השוקולד, מתברר, מצליח להתגבר על המחסום הזה.

»» בשנת 1981 בחרו האסטרונאוטים במעבורת החלל הראשונה את M&M כממתק המועדף עליהם, ומאז הוא מלווה את צוותי החלל של נאס"א בכל טיסותיהם.

»» סוכריות M&M הן ממתק השוקולד הנפוץ ביותר בעולם עם מכירות של יותר משני מיליארד דולר בשנה. הן פותחו בתקופת מלחמת העולם השנייה, במטרה לייצר חטיף שאינו נמס עבור חיילי ארצות הברית בחזית.

»» הספרדים היו הראשונים שהוסיפו לשוקולד לא רק סוכר, אלא גם וניל וקינמון, מהתגליות של העולם החדש.

»» חמאת קקאו היא חומר מבוקש בתעשיית הקוסמטיקה, ונחשבת לבעלת השפעה מצוינת על העור. אחד הטרנדים החדשים בתחום הטיפוח הוא טבילה באמבט שוקולד נוזלי. גם בארץ ניתן לקבל את השירות הזה, באתרי ספא מובחרים.

סוכריות M&M הן ממתק השוקולד הנמכר ביותר בעולם | צילום: לואיס רייט

»» בסוף המאה ה־17 עדיין היה קשה להשיג באירופה פולי קקאו, ומחירם היה גבוה. ב־1693 היו בכל צרפת עשרה קילוגרמים בלבד של פולי קקאו.

»» בכל פרי של עץ הקקאו יש עשרים עד ארבעים פולים, שמהם מכינים את אבקת הקקאו. כדי להכין קילוגרם אחד של שוקולד נדרשים לפחות אלף פולי קקאו.

»» שוקולד היה המשקה החביב על מרעילים במאה ה־18, כי בטעמו העשיר היה קל יותר להסוות את הרעל.

»» בשוקולד יש שני חומרים ממריצים: קפאין ותיאוברומין. משמעות המלה תיאוברומין ביוונית היא "מזון האלים", וממנה נגזר גם שמו המדעי של עץ הקקאו, Theobroma cacao.

»» נשים נוטות לצרוך יותר שוקולד מאשר גברים. החוקרים משערים שרמת הסרוטונין במוחן נמוכה יותר ומשום כך הן נזקקות להעלאתו באמצעים חיצוניים. הסברים אחרים קושרים את התשוקה למתוק עם תופעות הקשורות במחזור החודשי, שגורמות לירידת רמת הסוכר בדם.

»» עוד מיתוס על שוקולד הופרך באחרונה: הטענה ששוקולד גורם לפצעי בגרות (אקנה). מחקר שהושלם באחרונה באוניברסיטת פנסילבניה בארצות הברית מצא כי אין קשר בין השניים, ובין אקנה לתזונה בכלל.

»» מקורו של שוקולד קדבורי (Cadbury) במשפחה קווייקרית אדוקה מבריטניה, שהאמינה באמת ובתמים שמשקה שוקולד (קקאו) הוא כה טעים, עד כי יוכל להניא אנשים משתייה לשכרה. כיום מייצרת החברה יותר מ־250 מיליון חפיסות שוקולד בשנה.

»» שוקולד לאכילה – לא כמשקה – פותח לראשונה ב־1847 על ידי האחים הבריטים קדבורי, שהציגו אותו בתערוכת מזון בברמינגהם.

»» כשביל קלינטון ביקר בבלגיה, הכינו לו בסדנה של אמן השוקולד דוּבאל סקסופון בגודל מלא, עשוי משוקולד.

»» המצאת שוקולד החלב מיוחסת לשוקולטייר השווייצרי דניאל פטר וליצרן המזון הנרי נסטלה ב־1875. פיטר מצא דרך לחבר בין שוקולד לחלב, בזכות ההמצאה של ידידו נסטלה: אבקת חלב.

»» יותר ויותר מחקרים חדשים מצביעים על כך שבשוקולד יש הרבה מרכיבים שטובים לבריאות. בדומה ליין הוא מכיל חומרים שנקראים פלבונואידים, ששומרים על בריאות הלב על ידי הפחתת הסיכון לקרישי דם, בעלי השפעות חיוביות על כלי הדם והוא מכיל חומרים נוגדי חמצון ואפילו ויטמינים. חבל שכל הבריאות הזו עטופה בכל כך הרבה שומנים וסוכרים.

»» החל מ־1995 מחזיקה חברת "גודיבה" הבלגית קו ייצור כשר.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.