תפריט עמוד

סתיו בגאורגיה – טיול ג'יפים

גאורגיה היא אחת מאותן מדינות אשר יפות בכל עונה, כשלכל עונה הקסם שלה. בקיץ מזג האוויר בהרים הגבוהים נעים ואפשר לטבול בנחלים ובאגמים, בחורף הכל מכוסה בשלג ואפשר לעסוק בסקי ובפעילויות שלג נוספות, באביב יש פריחה משגעת והנחלים שופעים מים, ואילו הסתיו – הסתיו הוא אחת העונות היפות ביותר בגאורגיה. השלכת צובעת את היערות שבמורדות ההרים, והעלים משנים את צבעם אט אט לכתום, אדום, זהוב וחום, במופע מרהיב ופוטוגני במיוחד. בכרמים של גאורגיה מציינים בסתיו את עונת הבציר, ויחד עם העובדה שהסתיו הוא עונה שלווה במיוחד ולא עמוסה במטיילים, מתקבלות כמה סיבות מצוינות לבקר בגאורגיה דווקא בסתיו.

עוד טיולי ג'יפים כאן

הטיול נפתח בטביליסי, בירת גאורגיה, ממנה יוצאים מערבה לכיוון רכס הקווקז התחתון. מהר מאוד הנוף העירוני מתחלף בנופים נפלאים של אגמים ואזורים וולקניים עם אדמת טוף וסלעי בזלת. הנוף היפה מהווה תפאורה הולמת לפיקניק אותו ניתן לערוך לצד אחד האגמים שבדרך. בסיומו של יום רווי בנהיגת שטח בדרכים יפהפיות, מגיעים לעיירת הנופש ההררית בקוריאני. בחורף אפשר לעשות פה סקי, ואילו בקיץ מגיעים לעיירה כדי ליהנות מאוויר ההרים הצלול ולטייל ביערות המחטניים שמסביב.


גאורגיה היא יעד נהדר לטיול ברכב שטח

מבקוריאני ממשיכים בנסיעה בדרכי השטח ההרריות והמיוערות של הקווקז הנמוך. זוהי גם הזדמנות נהדרת לפגוש את תושבי הכפרים המקומיים, אשר רבים מהם ממוצא ארמני. כל אלה הם רק הקדמה לקראת הביקור באחד האתרים הכי מיוחדים בגאורגיה כולה – עיר המערות וארדזיה. מדובר למעשה במכלול של מערות המשתרע על 13 מפלסים, אשר נוסד על ידי המלכה תמר במאה ה-12. המתחם כולל כ-6,000 מערות, אשר בהן הסתתרו תושבי המקום מפני המונגולים. לצד חדרי המגורים כולל המקום מבני ציבור, ובהם כנסייה ומנזר.

מווארדזיה ממשיכים בנסיעה לכיוון שמורת הטבע בורג'ומי חרגולי, בדרך הררית יפה לאורכו של נהר המתקווארי. אחת מהעצירות המעניינות לאורך הדרך היא בעיירה היפה אחלציחה, אשר נהר הפצחובי מחלק אותה לשניים. בעיר חיו יהודים עוד מהמאה ה-12. במאה ה-18 נבנה בעיירה בית כנסת גדול, ובמאה ה-19 נבנה בה בית כנסת נוסף. היום חיים בעיירה יהודים ספורים, אבל ניתן לבקר בבית הכנסת, שעבר שיפוץ, ואף להיפגש עם גבאי בית הכנסת.

שמורת הטבע בורג'ומי חרגולי, אליה מגיעים בהמשך, היא שמורת הטבע הגדולה ביותר בגאורגיה. השמורה ההררית היפה מכוסה ביערות של ערמונים, לבנה, אדר ואלמון, וחיים בה מינים רבים של בעלי חיים, ובהם צבאים, דובים, זאבים ואיילים. השמורה מפורסמת במעיינות המים המינרלים הנובעים בה, ותיירים רבים מגיעים לעיירת הנופש בורג'ומי כדי ליהנות מאתרי המרחצאות שבעיירה.


יערות ושפע על מים בשמורת הטבע בורג'ומי חרגולי

אחרי הטבע היפה של בורג'ומי מגיע הזמן לקצת נוף עירוני, אותו אפשר למצוא בעיר קותאיסי, השניה בגודלה בגאורגיה, ששוכנת על שתי גדותיו של נהר הריוני, בסמוך להרי הקווקז הגדול. בעיר התגוררה הקהילה היהודית הגדולה ביותר בגאורגיה, אשר מנתה בשיאה למעלה מ-20,000 איש. כיום מונה הקהילה היהודית בעיר כמה עשרות משפחות בלבד, אבל עדיין ניתן לבקר בבית הכנסת המפואר שנחנך בסוף המאה ה-19.

התחנה הבאה במסלול היא העיר זוגדידי, אשר שוכנת על גדת נהר צ'חואושי ומפורסמת בשוק הססגוני שלה. בנוסף לשוק, לא כדאי להחמיץ את הביקור בארמון-מוזיאון דדיאני, אשר נבנה במאה ה-19 על ידי נסיכי דדיאני ונחשב לאחד מהארמונות המרשימים בקווקז.


דוכן בשוק מקומי

מזוגדידי ממשיכים לחבל סוונטי, שמהווה את גולת הכותרת של הטיול בקווקז הגבוה. זהו רכס הררי יפהפה, מסתורי ומרוחק, שהנסיעה אליו מאתגרת אך מתגמלת. תושבי המקום פיתחו תרבות משלהם, שפה משלהם ואף אמנות ייחודית, כך שהביקור במקום כולל לא רק תצפית על נופים עוצר נשימה אלא מהווה גם חוויה תרבותית יוצאת דופן. הדרך עוברת לאורכו של נהר האינגורי, כשמשני צדדיו פסגות אדירות שמתנשאות לגובה של כ-4,000-3,000 מטר. בירת חבל סוונטי העליון היא העיירה מסטיה, אשר שוכנת במפגש נחלים בגובה 1,500 מטר על המדרונות הדרומיים של הקווקז העליון וטובלת בנופים נהדרים. העיירה היתה מבודדת במשך שנים רבות, ללא כל כביש גישה, ועד היום ניתן ליהנות מהתרבות המיוחדת שיכולה להתפתח רק במקום מבודד כל כך. במסטיה ניתן להתרשם ממגדלי ההגנה שהפכו לאחד מסימני ההיכר של סוונטי. המגדלים נבנו במאה ה-12 ואחד מהם פתוח לציבור וניתן להיכנס לתוכו. מסטיה מהווה גם בסיס מצוין למטפסי הרים וכן לנסיעת שטח אתגרית בין רכסי ההרים המושלגים והאגמים הכלואים שבאזור.


חבל סוונטי – אגמים ורכסי הרים מושלגים

אחד הכפרים הכי מיוחדים באזור סוונטי הוא אושגולי, שהוא גם מקום היישוב הגבוה ביותר בקווקז העליון (2,300 מטר). הכפר, המורכב למעשה מארבעה כפרים, מבודד מאוד, ובו בתי אבן הפזורים בתוך הנוף וכן מגדלי הגנה מרשימים. הכפר הצליח לשמר בהצלחה רבה את תרבותו ואת המסורות הייחודיות של המקום, מה שהעניק לו תואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. באושגולי ניתן להתארח בבתי המקומיים מכניסי האורחים כדי לספוג בצורה הטובה ביותר את התרבות המקומית.


כפר בסוונטי, עם בתי האבן ומגדלי ההגנה האופיניים לאזור

אחרי הביקור באושגולי מגיע הזמן להיפרד מסוונטי ולנסוע בחזרה לכיוון טביליסי, כשבדרך מצפים נופים מרהיבים והפתעות רבות. אחד מהאתרים המעניינים בדרך הוא מבצר תמריס ציחה, הנחשב למקום קבורתה של המלכה תמר. הנופים לאורך הדרך הרריים, מיוערים ופראיים, וכוללים ערוצי נחלים, מעברי הרים ופריחות מרהיבות. עיר הספא והמרחצאות צלחטובו היא מקום טוב לעצור בו ללילה אחרי הדרך הארוכה, לפני שממשיכים לטביליסי.



טביליסי, בירת גאורגיה. עיר מרתקת עם היסטוריה מפוארת

טביליסי הבירה היא מקום נפלא לסיים בו את הטיול. העיר, שמהווה את המרכז התרבותי והכלכלי של גאורגיה, היא עיר מרתקת עם היסטוריה מפוארת שבאה לידי ביטוי בארכיטקטורה הייחודית במקום. השדרה המרכזית של טביליסי היא שדרת רוסתוולי, שבה אירעו אירועים היסטוריים רבים. אסור להחמיץ סיור בעיר העתיקה, אשר בנוסף לסיור בין הסמטאות הצרות ומלאות האווירה ניתן להתרשם בה מכמה מאתרי התיירות הבולטים בעיר כמו פנתאון מתאצמינדה, פסל כרתליס דדה, מצודת נריקלה, קתדרלת סיוני ועוד. כדאי מאוד לבקר גם בבית הכנסת הגדול והמפואר של טביליסי, ולסיום, לעלות ברכבל לתצפית מרהיבה על העיר.

הצילומים בכתבה: עופר וג'יפ, שאטרסטוק

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

סוף שבוע בטביליסי
סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, ...