תפריט עמוד

טיפה בלב האוקיינוס – סרי לנקה

סרי לנקה, מדינת אי באוקיינוס ההודי, מציעה למבקרים בה שילוב מנצח של חופים יפהפיים, נופים הרריים, תרבות עתיקה, מקדשים ושמורות טבע שבהן מסתובבים פילים, נמרים, קופים ותנינים

חופשה באי טרופי נשמעת כהזדמנות אידיאלית לרביצה נינוחה על חוף הים, עם קוקטייל אקזוטי ביד אחת וצלחת של פירות טרופיים טריים בשנייה. בסרי לנקה אפשר אמנם ליהנות מכל אלה, אבל האי דמוי הטיפה, הסמוך להודו, מציע כל כך הרבה עניין ויופי, שרוב הטיול בו יתמקד בשמורות טבע, ערים עתיקות, מקדשים מרהיבים, גני תבלינים ושדות תה, ורק מקצתו יוקדש לחופים היפים. הנה הצעה לכמה מקומות שלא תרצו להחמיץ בסרי לנקה.

לקריאה נוספת:

נקודת ההתחלה (והסיום) של הטיול בסרי לנקה היא בירתה קולומבו (Colombo). זהו הנמל הראשי בחופי האי ומיקומו של שדה התעופה הבינלאומי של המדינה, כמו גם מרכזה המסחרי והפיננסי. זוהי עיר גדולה, סואנת ומבולגנת שמשלבת גורדי שחקים עם בניינים קולוניאליים (מהימים שסרי לנקה שימשה כמושבת כתר בריטית) ומקדשים בודהיסטיים והינדים. מרכז העסקים והמסחר של העיר הוא אזור הפורט (The Fort), הקרוי על שמו של מבצר שעמד ברובע זה בימי השלטון הפורטוגלי וההולנדי. כיום תופסים את מקומו בנייני משרדים, גורדי שחקים, מלונות, מרכזי קניות וחנויות.

צמוד לפורט נמצא רובע פטה (Pettah), שבו החנויות המערביות מתחלפות בבזאר צבעוני ומגוון – רחובות צרים מלאים בחנויות ובדוכנים, המוכרים מכל וכל, מבדים בשלל צבעים דרך ירקות ופירות טרופיים ועד לתכשיטים וספרים נדירים. על שפת הים משתרע המדרחוב גאל פייס גרין (Galle Face Green) לאורך של כקילומטר וחצי. זוהי הריאה הירוקה של העיר, ואתר הפיקניקים המועדף על תושביה.

המוזיאון המרתק בעיר הוא המוזיאון הלאומי (National Museum), המציג את מורשתה התרבותית של סרי לנקה בבית אחוזה קולוניאלי מפואר. בין המוצגים: מסכות מקומיות, כלי נשק מלכותיים, פסלי אבן וכתבי יד עתיקים ועוד. גם הגלריה הלאומית לאמנות (National Art Gallery) ראויה לביקור, בזכות תערוכות קבועות ומתחלפות של אמנים מקומיים. גן החיות דהיוואלה (Dehiwala Zoo) מציג חיות מקומיות, ובו גם אקווריום גדול, ביתן זוחלים, גן פרפרים ומופעי פילים.


קוטפת במטעי התה. סרי לנקה ידועה בתה המשובח שלה

בית חם לפילים יתומים
כשמונים קילומטר מצפון-מזרח לעיר נמצא אתר שובה לב – בית המחסה לפילים יתומים פינאוולה (Pinnawela Elephant Orphanage). בתחילת המאה ה-19 הילכו בין נופי האי כשלושים אלף פילים, אולם תוך מאה שנה חוסלו כמעט כולם. בעקבות מאמצי שימור עומד כיום מספרם של הפילים באי על כ-3,000 פריטים. מדי יום יוצא עדר הפילים שבבית המחסה לרחוץ בנהר הסמוך, לעיניהם ולעיני מצלמותיהם של תיירים רבים, הבאים לחזות בחיה האצילית. מכאן ניתן להמשיך אל העיירה דמבולה (Dambulla), המפורסמת במערות הרבות סביבה המשמשות את הנזירים המקומיים למדיטציה שקטה. חמש מערות חוברות ביניהן ליצירת המקדש המוזהב של דמבולה (Golden Temple of Dambulla), שהוקם במאה הראשונה לפני הספירה. המקדש מוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

אזור זה שבמרכז האי מכונה לעתים "משולש התרבות", ויש בו ערים עתיקות ומקדשים מעניינים לרוב. מצפון לדמבולה נמצא ההר הקדוש מיהינטלה (Mihintale). אל הפסגה מטפסות 1840 מדרגות, ועליה שוכנים מקדשים ומנזרים. באתר זה קיבל מלך סרי לנקה בשנת 247 לפני הספירה את האמונה הבודהיסטית.

כ-13 קילומטר לכיוון מערב שוכנת העיר אנורדהפורה (Anuradhapure) הקדושה והמרתקת. העיר הוקמה במאה הרביעית לפני הספירה, ושימשה כבירת סרי לנקה עד המאה השמינית לספירה. בעיר ובסביבותיה אתרי עתיקות רבים ומעניינים. האתר הדתי הראשון במעלה הוא עץ הפיקוס הקדוש (Sri Maha Bodhi Tree), שעל פי האמונה צמח מייחור של העץ תחתיו זכה בודהה להארה, שהובא למדינה במאה השלישית לפני הספירה. כדאי לבקר במקדשי העיר הרבים ובמיוחד בתופרמה דגובה (Thuparma Dagoba) העתיק מכולם שנבנה במאה השלישית לפני הספירה; בג'טבנה דגובה (Jetavana Dagoba) גדול המידות מאותה תקופה, המוכרז כאתר מורשת עולמי; ובאבהיאגירי דגובה (Abhayagiri Dagoba) שהינו מהגבוהים במקדשיה הבודהיסטים של סרי לנקה.

מקדש השן בקנדי. אתר בודהיסטי חשוב | צילום: McKay Savage, flickr

פולונרואה (Polonnaruwa) משלימה את משולש התרבות שבין דמבולה ואנורדהפורה. היא שוכנת כ-75 קילומטר מדרום-מזרח לאנורדהפורה, וגם היא שימשה בעבר כבירתה של המדינה, החל מהמאה ה-11 לספירה. עתיקותיה, כמו אלו באנורדהפורה, הינן אתר מורשת עולמי של אונסק"ו. בהן ניתן למנות את מערכת המים העתיקה המרתקת (Parakarma Samudra), את המצודה המלכותית שנבנתה במאה ה-12 ובה בריכת הרחצה המלכותית, את בריכת הלוטוס ואת מקדש גאל ויהרה (Gal Vihara) החצוב בסלע מהמאה ה-12.

הלאה אל סיגיריה (Sigiriya) המרשימה, מצודה וגנים השוכנים בראש צוק בגובה של מאתיים מטר. הקומפלקס המפואר נבנה במאה החמישית לספירה ושימש כביתו של המלך קסיאפה. במקום גנים, בריכות ומזרקות, גני מים, ציורי קיר וכמובן נופים נפלאים.

השן של בודהה
מסיגיריה מגיעים אל העיר קנדי (Kandy), חביבת התיירים ובירתה התרבותית של סרי לנקה. העיר נמצאת במרחק של 115 קילומטר מצפון-מזרח לקולומבו, בגובה של 488 מטר מעל פני האדמה, באזור ההררי שבדרום מרכז המדינה. בעיר יש הרבה מה לראות, וממנה אפשר לצאת למסלולי הליכה בגבעות ובהרים, לביקורים בחוות תבלינים ותה ועוד. האתר המרכזי הוא מקדש השן (Dalda Maligawa) מהמאה ה-17, בו נשמרת אחת משיניו של בודהה. זהו אתר בודהיסטי חשוב אליו עולים לרגל, וכדאי לבקר בטקסים השונים המתרחשים בו מדי יום, בבוקר ובשעות הערב המוקדמות. אם אתם מגיעים לסרי לנקה בקיץ, נסו להגיע לעיר ביום פסטיבל קנדי פרהרה (Kandy Perahara), בו נישא העתק של השן בתהלוכה מפוארת, הכוללת עולים לרגל, פילים מקושטים, מתופפים ורקדנים. בעיר יש מקדשים נוספים מהמאה ה-14, מוזיאון לאומי מעניין וגנים בוטניים, ובסביבתה אתרי טבע רבים.

מקנדי אנו יוצאים אל נוארה אלייה (Nuwara Eliya) שבהרים. ממנה נשקפת הפסגה הגבוהה ביותר בסרי לנקה – הר פידורוטלגלה (Piduratalagala), המתנשא לגובה של 2,524 מטר מעל פני הים. זוהי עיר נופש יפה לחובבי אוויר פסגות עם שרידי ארכיטקטורה קולוניאלית בריטית ואוויר הרים קריר, ולה יתרון שכל אנגלי יאמץ בשתי ידיו – תה מצוין. אם טרם ביקרתם באחת מהחוות לייצור התה הציילוני המפורסם של סרי לנקה, זו ההזדמנות לעשות זאת. מהעיר כדאי לצאת לביקור בפארק הלאומי רמות הורטון (Horton Plains National Park), שבו מסלולי הליכה יפים. האטרקציה המרכזית היא התצפית המכונה "סוף העולם", ובה נופלים פני האדמה לכדי צוק של 700 מטר בזווית חדה.

הפארק הלאומי הגדול ביותר במדינה הוא יאלה (Yala National Park), המתחלק לפארק יאלה מערב ופארק יאלה מזרח. אפשר להצטרף לנסיעת ספארי ברחבי הפארק ולנסות לאתר כמה שיותר פריטים מעולם החי העשיר הקיים בו. בין השאר, חיים בשטח הפארק נמרים, פילים, צבאים, קופים, תנינים, תאואים ועוד.


דיג בשיטה המסורתית על גבי מוטות התקועים במי הים

אל החופים הנהדרים
מפנים הארץ חוזרים אל נופי החוף של העיר גלה (Galle) שבדרום סרי לנקה. זוהי עיר עתיקה יפהפייה השוכנת כ-116 קילומטר מדרום לקולומבו, ומוכרזת כאתר מורשת עולמית. עברה הקולוניאלי השתמר להפליא במבנים רבים וכנסיות הולנדיות בתחומה, כאשר גולת הכותרת היא המבצר ההולנדי מ-1663. בעיר יש מוזיאון העוסק בתקופת השלטון ההולנדי, וכדאי לבקר גם במוזיאון הפולקלור, האמנות והתרבות שבקוגלה (Koggala) הסמוכה. גם בסביבותיה של העיר לא חסר מה לראות – למשל, להציץ בשיטות הדייג המיוחדות באהנגמה (Ahangama), שהינה גם אתר חביב על גולשי גלים, או לשוט בלגונת קוגלה בין איים ומושבות ציפורים.

לפני החזרה אל קולומבו ופרידה מהמדינה היפה, כל אשר נותר הוא לבחור את אחד מחופיה הנהדרים של המדינה (ובעצם, למה להסתפק רק באחד?), ולבלות כמה ימים ברביצה על החול הרך, רחצה במים, שיזוף ופעילויות ספורט ימי. או במילים אחרות – לפנק את עצמכם בחופשה הטרופית מהחלומות.

עוד על טיול לסרי לנקה

סרי לנקה: בולעים להבות, הולכים על אש

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.