תפריט עמוד

פעם זה היה ספורט לתושבי ארצות השלג בלבד או לעשירון העליון ולאנשי העולם הגדול שיכלו להרשות לעצמם לקחת את הזמן ולגלוש על האבקה הלבנה במורד האלפים. אבל מה שהיה פעם ספורט לכל דבר הפך בשנים האחרונות ללהיט טרנדי של חורף.


למרות התחרות ממזרח אירופה, נראה שאין עדיין מתחרות למעצמות הסקי הקלאסיות של מערב אירופה – אוסטריה, איטליה, צרפת ושווייץ – שמציעות מבחר אפשרויות גלישה ונבדלות זו מזו באופי האתרים. כל ההרים במערב אירופה שמתאימים לגלישת סקי כבר התגלו מזמן, אבל מדי פעם צץ אתר שמסיבות אלה ואחרות עוד לא שמענו עליו בארץ. ניסינו לכלול גם כמה כאלה.

ברוב המקומות לא מומלץ לשכור רכב, במיוחד לנהגים שאינם מיומנים בנהיגת שלג, ובדרך כלל גם אין צורך בכך, שכן המכונית תעמוד רוב הזמן בחניה, שגם היא כרוכה בתשלום. עם זאת, מבנה אתרי הסקי באוסטריה מזמין דילוגים שהכי נוח לעשותם ברכב פרטי.

גולשים רבים מעדיפים לרכוש חבילות סקי בארץ, לעתים בגלל המחיר ולעתים משיקולי נוחות. מחירי החבילות כוללים על פי רוב טיסה ומסים, העברות, סקי פס ושבעה לילות במלון (או באכסניה משפחתית), בדרך כלל על בסיס חצי פנסיון.
שווייץ
דווקא שווייץ, שהיא גלוית נוף של חורף, היא הפחות פופולרית כיום בין הגולשים. אתרי הסקי שלה נחשבים מיושנים יחסית, והאווירה בהם סולידית עד עייפה. העיירות שסביבן נבנו האתרים אמנם יוקרתיות ומקובלות על האלפיון העליון, אך הן לא תמיד מן היפות שיש. בשנתיים האחרונות, באיחור של כמה שנים, החלו השווייצרים לשדרג את אתרי הסקי שלהם, וגם המחירים בכמה מקומות ירדו והשתוו לאלה של צרפת.

צרמט: נוסעים למעלית בכרכרה
פסגתו המאונקלת והציורית מאוד של הר מטרהורן (Matterhorn), המככבת על אריזות שוקולד טובלרון, היא סמלה הבלתי מעורער של העיירה צרמט (Zermatt), והיא חולשת על כל הנוף מסביב. אבל אתר הסקי נמצא על קרחון קליין מטרהורן (Klein Matterhorn), ופה ושם (בעיקר בגבהים נמוכים) גולשים גם בין עצים. העיירה האקסקלוסיבית סגורה לתנועת כלי רכב, ונעים בה בכרכרות ובתחבורה ציבורית בלבד. כדי להגיע למעליות הסקי צריך ללכת לא מעט ברגל ולהמתין בתורים. האתר צמוד לאתר צ'רוויניה (Cervinia) האיטלקי (מה שמאפשר גלישה במסלולים שבו), הוא מתאים מאוד לבעלי אמצעים (גם לא-גולשים), ויש בו שפע חנויות יוקרה וכמאה מסעדות.

מסלולים מסומנים: 313 קילומטר (23% מתחילים, 44% בינוניים, 33% מתקדמים)
מספר מעליות: 60
המעלית הכי גבוהה:
3,899 מטר
למי מיועד: מצוין בעיקר לבינוניים ולמתקדמים ומשמש אתר אימון לנבחרות רבות.
עונה:
נובמבר-מאי
הגעה:
מז'נבה (Geneva) כארבע שעות במכונית
אינטרנט

סנט מוריץ: אבק כוכבים, גם לשומרי כשרות
זוהי כנראה עיירת הסקי המפורסמת ביותר בשווייץ, עם הרבה זוהר ואבק כוכבים, והיא אהודה במיוחד על מי שההון בחשבון הבנק שלו אינו ספור. סנט מוריץ (St. Moritz) היא עיירה גדולה ולא יפה במיוחד, עם מבנים רבים שלא תמיד משתלבים בנוף, מסלולי גלישה מצוינים ואפרה-סקי טוב. את האגם שבאתר, שקופא בחורף, אפשר להקיף בגלישת קרוס-קאונטרי או לנסוע עליו בכרכרה רתומה לסוסים שנוסעת על גבי מגלשיים.

באתר פועל מלון עם מסעדה כשרה למהדרין: Edelweiss מיקום: Via dal Bagn 12, סנט מוריץ טלפון: 41-81-836-5555
מסלולים מסומנים: 350 קילומטר (35% מתחילים, 25% בינוניים, 40% מתקדמים)
מספר מעליות: 60
המעלית הכי גבוהה: 3,303 מטר
למי מיועד: לכל הרמות
עונה: דצמבר-אפריל
הגעה: מציריך (Zürich) כשלוש שעות וחצי ברכבת
אינטרנט


סאס פה: פסגה אלמונית
עיירת סקי כמעט לא מוכרת לגולשים בישראל. סאס פה (Saas Fee) קרובה לצרמט אך זולה ממנה וחולקת עימה נופים דרמטיים של קרחונים, פסגות של 4,000 מטר וגם כפרים אלפיניים טיפוסיים. בגבהים הנמוכים גולשים גם בין עצים. האתר מתאים במיוחד לגולשים מתחילים, והאפרה-סקי טוב.

מסלולים מסומנים: 100 קילומטר (25% מתחילים, 50% בינוניים, 25% מתקדמים)
מספר מעליות: 22
המעלית הכי גבוהה: 3,600 מטר
למי מיועד: למתחילים ולבינוניים
עונה: דצמבר-אפריל
הגעה: מז'נבה כארבע שעות במכונית
אינטרנט

אוסטריה
העולם, אומרים הליצנים, מתחלק כיום לשניים: אלה שעושים סקי ואלה שמבלים באתרי אפרה-סקי. בניגוד לשווייץ, אוסטריה השכנה ממזרח היא המֶכּה של בלייני הסקי בכל אירופה ומציעה את האפרה-סקי המשובח ביותר. ברוב עיירות הסקי יש בתי קפה מעוצבים, פאבים ודיסקוטקים, וקבוצות של גולשים מאנגליה ועד הולנד יורדות על ליטרים של בירה ומשתוללות עד השעות הקטנות של הלילה. אתרי הסקי נבנו סביב עיירות קטנות וציוריות, והם מציעים מאות קילומטרים של מסלולי גלישה.

צילום: הרמן דנצמייר
מיירהופן: בגלל האפרה-סקי
האפרה-סקי הכי חם באירופה, עם חיי לילה שנחשבים הסוערים ביבשת (את המוזיקה אפשר לשמוע כבר מהגונדולות). ממש מעל לעיירה מיִירהופן (Mayrhofen) ניצב בזווית תלולה מצוק שמוסיף לה הוד. אפשר לרכוש Zillertaler Superskipass שמכסה 455 קילומטר של מדרונות באתרים באזור, אך האתרים אינם מקושרים זה לזה במעליות. הקושי שבהגעה למסלולים פוגם בהנאה, אבל אפשרויות הבילוי (גם ללא-גולשים ולילדים) המגוונות מחפות על כך, ובעיירה פועל בית ספר לסקי שהוא אחד הטובים באוסטריה.

מסלולים מסומנים: 157 קילומטר (29% מתחילים, 57% בינוניים, 14% מתקדמים)

מספר מעליות: 49
המעלית הכי גבוהה: 2,500 מטר
למי מיועד: למתחילים ובעיקר לבינוניים
עונה: דצמבר-אפריל
הגעה: ממינכן (München) שבגרמניה כארבע שעות במכונית
אינטרנט

שלאדמינג רורמוס: הגובה לא קובע
עיירת הסקי שלאדמינג רורמוס (Schladming Rohrmoos) ממוקמת במרכזו של אזור הסקי דאכשטיין טאורן (Dachstein Tauren), שהוא מהגדולים באוסטריה, והיא אינה מוכרת עדיין לגולשים רבים בישראל. העיירה עצמה אמנם שוכנת בגובה של כ-750 מטר בלבד, אך תנאי הגלישה במדרונות שסביבה נחשבים טובים. בשל גובהו הנמוך יחסית של האתר, הוא מנוקד בעצים, ויש בו בקתות ומסעדות קטנות. יש בעיירה אפרה-סקי טוב, ובשנתיים האחרונות כמה מבתי המלון שלה עברו מקצה שיפורים.

מסלולים מסומנים: כ-50 קילומטר בשלאדמינג (11% תלמידים, 18.5% מתחילים, 68% בינוניים, 2.5% מתקדמים); 850 קילומטר בכל אזור דאכשטיין טאורן
מספר מעליות: 21 בשלאדמינג, 270 בכל אזור דאכשטיין טאורן
המעלית הכי גבוהה: 3,000 מטר
למי מיועד: למתחילים ובעיקר לבינוניים
עונה: דצמבר-מרס
הגעה: מזלצבורג (Salzburg) כשעה במכונית, ממינכן שבגרמניה כארבע שעות
אינטרנט

סנט אנטון אם ארלברג: לחובבי אקסטרים
העיירה אינה זוכה בציון יופי גבוה במיוחד, אבל אתר הסקי סנט אנטון אם ארלברג (St. Anton am Arlberg) נחשב אחד הטובים בעולם ומתאים במיוחד למקצוענים ולחובבי אקסטרים הזקוקים לאדרנלין וגם לאפרה-סקי משובח. בכמה מהמסלולים אפשר לגלוש בהנאה רבה בין עצים, אבל האתר ידוע בתדירות גבוהה של מפולות שלג, ולכן יפה מידה של זהירות.
מסלולים מסומנים: 276 קילומטר (39% מתחילים-בינוניים, 11% מתקדמים, 50% מתקדמים מאוד)
מספר מעליות: 85
המעלית הכי גבוהה: 2,811 מטר
למי מיועד: למתקדמים ולמתקדמים מאוד
עונה: דצמבר-אפריל
הגעה: מאינסברוק (Innsbruck) כשעה וחצי במכונית, ממינכן שבגרמניה כארבע שעות, מציריך שבשווייץ כשלוש שעות
אינטרנט

צרפת
בניגוד למדינות השכנות, שבהן נבנו אתרי הסקי סביב עיירות קיימות, אתרי הסקי בצרפת נבנו למטרות גלישה בלבד, רובם על פסגות ההרים, בגובה של 1,500 עד 2,000 מטר. סביבם קמו עיירות שמתפקדות כמרכזי שירות, ורובן שוקעות בשנת קיץ בין מאי לנובמבר. ההבדל הזה בא לידי ביטוי במראה ובעיצוב של האתרים הצרפתיים, בשטחם הגדול ובנוחות הגלישה. את מקום העיירות הציוריות תופסים מבני אירוח שמשרים אווירה של מפעל סקי יעיל ומשומן עם תנאי גלישה מצוינים. ואם בעיירות של שווייץ ואוסטריה הגולשים חייבים לעשות את הדרך למעלה במעליות סקי, בצרפת אפשר להתחיל לגלוש כמעט ברגע שמוציאים את קצה המגלש מפתח המלון. כפיצוי על הארכיטקטורה המשמימה השקיעו הצרפתים בפיתוח חנויות ובאופנת בגדי סקי.

לה טרואה ואלֶה: אחד הגדולים בעולם
אזור לה טרואה ואלֶה (Les Trois Vallées), שפירוש שמו הוא שלושת העמקים, נחשב מתחם הסקי הטוב בצרפת ואחד הגדולים בעולם. עם 600 קילומטר של מדרונות סקי ו-335 קילומטר של מסלולים מסומנים שמחוברים ביניהם במעליות, הוא גם אחד הנוחים שיש. ארבע עיירות הסקי שקמו במתחם – ואל תוֹרֶנְס (Val Thorens), קוּרְשֶבֶל (Courchevel), מריבּל (Méribel) ולה מנוּאיר (Les Menuires) – נותנות מענה לכל השירותים שגולשים נזקקים להם. רוב האתר נמצא מעל לגובה שבו צומחים עצים, ולכן הנוף הוא של מדבר שלג.

מסלולים מסומנים: 335 קילומטר (14% מתחילים, 40% בינוניים, 36% מתקדמים, 10% מתקדמים מאוד)
מספר מעליות: 200
המעלית הכי גבוהה: 2,300 מטר
למי מיועד: לכל הרמות, ידידותי למתחילים
עונה: דצמבר-אפריל
הגעה: מז'נבה שבשווייץ כשלוש שעות וחצי במכונית
אינטרנט

אבוריאז: אין כניסה למכוניות
אחד מיתרונותיו של האתר הוא נוחות ההגעה מז'נבה שבשווייץ. בניגוד לעיירות סקי רבות בצרפת, אבוריאז (Avoriaz) היא עיירה חביבה וסגורה לתנועת מכוניות הממוקמת באזור גלישה ענקי, פורט די סוליי (Portes du Soleil), שבו שמונה אתרי גלישה מקושרים במעליות. רוב הנוף לבן וחדגוני, אך יש כאן בית ספר מצוין לסקי, מסלולי סלאלום ומקפצות סנובורד.

מסלולים מסומנים: 70 קילומטר (55% מתחילים, 35% בינוניים, 10% מתקדמים); 650 קילומטר בכל מתחם פורט די סוליי
מספר מעליות: 37 באבוריאז, 208 בכל פורט די סוליי
המעלית הכי גבוהה: 2,277 מטר
למי מיועד: לכל הרמות, יש מסלולי אקסטרים מצוינים
עונה: דצמבר-מאי
הגעה: מליון (Lyon) כשלוש שעות במכונית, מז'נבה שבשווייץ כשעתיים
אינטרנט

לה פלאן: המעליות יעילות במיוחד
אתר ידידותי מאוד למתחילים ולילדים. קשר המעליות המצוין בין העיירות המרכיבות את מתחם פרדיסקי (Paradiski) – בהן לז ארק (Les Arcs), לה פלאן (La Plagne) ופזה ואלנדרי (Peisey Vallandry) – הוא מהיעילים שיש, ואפשר לרכוש סקי פס Paradiski למתחם כולו. מראש קרחון בלקוט (Bellecote) הנוף עוצר נשימה, אך בלי עצים כמעט ובלי כפרים טיפוסיים האתר חסר אווירה אלפינית אמיתית.

מסלולים מסומנים: 134 קילומטר (8% מתחילים, 59% בינוניים, 25% מתקדמים, 8% מתקדמים מאוד); 239 קילומטר בכל מתחם פרדיסקי
מספר מעליות: 105 בלה פלאן, 141 בפרדיסקי
המעלית הכי גבוהה: 3,250 מטר
למי מיועד: מצוין למתחילים, אך יש גם לא מעט מסלולים שחורים למתקדמים מאוד
עונה: דצמבר-אפריל
הגעה: מליון כשעתיים במכונית, מז'נבה שבשווייץ כשלוש שעות וחצי
אינטרנט

איטליה

עם אתרי גלישה איכותיים הממוקמים סביב עיירות ציוריות, נופים ייחודיים מהיפים באירופה, אפשרויות לגלישת אקסטרים, אוכל טוב ואווירה שמשלבת שמחת חיים איטלקית עם ניחוח אוסטרי – איטליה היא בשנים האחרונות יעד סקי אהוד על גולשים רבים.

צ'רוויניה: הקשר השווייצרי
יתרונו הגדול של אתר הסקי צ'רוויניה (Cervinia) הוא שכנותו לעיירת הסקי השווייצרית צרמט והקישורים ביניהם במעליות סקי. הנוף הוא אותו נוף אלפיני יפהפה מנוקד בעצים. העיירה צ'רוויניה, שנבנתה על ידי מוסוליני, אינה אטרקטיבית כשלעצמה, אך היא זולה מצרמט, נחשבת גן עדן לגולשים ברמה בינונית ונהנית מעונת גלישה ארוכה במיוחד.

מסלולים מסומנים: 150 קילומטר (30% מתחילים, 63% בינוניים, 7% מתקדמים)
מספר מעליות: 24
המעלית הכי גבוהה: 3,480 מטר
למי מיועד: מעולה לבינוניים
עונה: אוקטובר-מאי
הגעה: ממילאנו (Milano) כשלוש שעות במכונית, מטורינו (Torino) כשעתיים
אינטרנט

צילום: ברק אוסרוביץ'

מדונה די קמפיליו: שלג משובח
עיירה קטנה וחדשה יחסית בצדם המערבי של הרי הדולומיטים. מדונה די קמפיליו (Madonna di Campiglio) היא אקסקלוסיבית וקצת פלצנית, עם בתי מלון ברמה טובה, מסעדות נוצצות וחיי לילה תוססים, והיא אהודה מאוד על קהל צעיר. את האתר חוצה כביש, והמִפנה של מדרונות הגלישה המטופחים צפוני ברובו, יתרון שמבטיח שלג משובח, וגם תחזוקת המסלולים טובה מאוד. אתר הסקי מקושר באוטובוסים למתחם פולגרידה (Folgarida) הסמוך וגם למתחם הגדול סקירמה אדמלו ברנטה (Skirama Adamello Brenta), שאורך המסלולים בו הוא 360 קילומטר.

מסלולים מסומנים: 35 קילומטר (17% מתחילים, 37% בינוניים, 14.5% מתקדמים)
מספר מעליות: 22
המעלית הכי גבוהה: 2,580 מטר
למי מיועד: למתחילים ולבינוניים
עונה: דצמבר-אפריל
הגעה: ממילאנו כארבע שעות במכונית, מוורונה (Verona) כשעתיים וחצי
אינטרנט

סלווה ואל גארדנה: ידידותי לילדים
סלווה ואל גארדנה (Selva Val Gardena) היא אחת העיירות המרכזיות במתחם הסקי הענקי סלה רונדה (Sella Ronda), שהוא רכס הרים יפהפה ומשונן בלב הדולומיטים. המתחם מוקף בטבעת רחבה של אתרי גלישה סביב מקבץ של עיירות נעימות כמו ואל די פאסה (Val di Fassa) ואראבה (Arabba) שבהן מסעדות מצוינות. לדעת רבים המתחם מציע את הנופים היפים ביותר באירופה, ועם כרטיס Dolomiti Superski אפשר לגלוש בו במסלולים שאורכם הכולל 1,220 קילומטר. בשילוב אתר סנטה כריסטינה (Santa Cristina) הסמוך נוצר מתחם ידידותי לילדים עם מדריכות חביבות ועם בילויים לכל המשפחה כמו החלקה על הקרח.

מסלולים מסומנים: 176 קילומטר כולל סנטה כריסטינה (30% מתחילים, 60% בינוניים, 10% מתקדמים)
מספר מעליות: 84 בוואל גארדנה, 450 בכל האזור שמכסה Dolomiti Superski
המעלית הכי גבוהה: 2,290 מטר
למי מיועד: לכל הרמות
עונה: דצמבר-אפריל
הגעה: ממילאנו כארבע שעות במכונית, כשעתיים וחצי מוורונה, כשעתיים מאינסברוק שבאוסטריה
אינטרנט

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.