תפריט עמוד

סקוטלנד ברגל: מסלול לכל טעם

הליכה בסקוטלנד היא עסק רציני: יש המון מסלולים ברמות שונות שעוברים בנופים מגוונים, וכל אחד יכול למצוא את הנתיב שמתאים לו. הנה המלצה לארבעה מסלולים יפים במיוחד

כל מטייל יודע שהדרך הטובה ביותר להכיר מקום באמת היא ללכת ברגל. סקוטלנד, שאוצרות הטבע שלה מגוונים להפליא ועוצרי נשימה לעתים מזומנות, ושהכבישים בכמה מאזוריה דלילים מאוד, אינה יוצאת דופן. לא שחסר מה לראות בה דרך חלון המכונית, אך מי שיכתת רגליים ייענה ויתוגמל ביד נדיבה.
היכן ללכת? זו שאלה קשה. הרים, גאיות, גבעות מוריקות מנוקדות בעדרי כבשים, נהרות, נחלים ואגמים, פרחי שדה ויערות שדר וערער, צוקי סלע שחורים ומרשימים בחוף המערבי, או חופים חוליים באיים – בסקוטלנד הם מסודרים זה בצד זה.

ארבעה מסלולי הליכה ארוכים, רשמיים ומסומנים, חותכים את המדינה, ועוד מאות מסלולים קצרים מכל הסוגים (רובם מסומנים), כך שאפשר להתאים טיול רגלי לכל טעם. המסע יארך לפעמים פחות משעה, ולעתים יימשך ימים ארוכים. חלק מהמסלולים נועדו למיטיבי לכת, אך רבים מהם יתאימו גם למשפחות עם ילדים, ולא רק לבוגרי סיירות. בטיולים שנמשכים ימים אחדים תמיד אפשר למצוא מקום לינה בדרך, אם בקמפינג מסודר ואם בשיטת האירוח הנפוצה באיים הבריטיים – ה-Bed and Breakfast.

ובאשר למזג האוויר – אין צורך לתת לו להוציא את האוויר מהמפרשים. גשם הוא אכן אפשרות בכל עונות השנה, אבל הסיכויים למזג אוויר סביר עד נאה במשך חודשים ארוכים הם בהחלט גבוהים. התקופה הטובה ביותר לטיולים רגליים היא כמובן האביב והקיץ, אך יש גם טיולים שמתאימים לחורף, וספרים ומדריכי אינטרנט העוסקים בהליכה בסקוטלנד מקדישים פרקים למסלולי הליכה חורפיים (אז גם הדרכים עמוסות פחות).

הסקוטים לוקחים את ההליכה במדינה ברצינות גדולה. עשרות מועדוני משוטטים ואיגודי טיילנים מציעים לצועדים את כל המידע, התמיכה והשירותים הדרושים למעוניינים לתור את הארץ, כולל פסטיבלים ואירועים מיוחדים המוקדשים להליכה. אחד הגדולים שבהם הוא "Mountaineering Council of Scotland", שמאגד יותר מ-130 מועדוני מטיילים ומטפסים, ומפעיל שירות מידע להולכים.
אגודת המשוטטים, "Ramblers Association Scotland", היא ארגון שמטרתו עידוד טיולי הליכה ושמירת הטבע בסביבת המסלולים, וגם אליו אפשר לפנות למידע ולמסלולים מומלצים.

מהאתרים האלה אפשר לשוטט בקלות לאתרי מטיילים נוספים, בלי לקום מהכיסא. מדריך הטיולים "Walking in Scotland" בהוצאת Lonely Planet הוא רק אחד מהספרים המוקדשים לנושא, והוא מספק שפע של עצות שימושיות ומסלולים מכל הסוגים. מידע ראשוני ונוח ביותר על מאות מסלולי הליכה אפשר למצוא באתר "Walking Wild Scotland". קולין סימפסון, ממפעילי האתר, התלבט רבות לפני שבחר להמליץ לנו על המסלולים המפורטים כאן, שאותם הוא מגדיר "מהטובים ביותר שיש לסקוטלנד להציע".


דרך ההיילנד המערבי
הטיול הארוך הזה (שישה-שמונה ימים, 152 ק"מ) הוא מסלול ההליכה הגדול הפופולרי ביותר באיים הבריטיים. דרך ההיילנד המערבי (West Highland Way) עוברת בנופיה ההרריים והמישוריים של סקוטלנד. הנתיב מסומן היטב, אך הדרכים הן לפרקים לא קלות.

אפשר לבחור רק חלק מן המסלול ואפשר להאריך אותו כאוות נפשכם, אך הטיול הפופולרי ביותר הוא זה שמתחיל במילנגאווי (Milngavie) ומסתיים בפורט וויליאם (Fort William). התקופה המתאימה לטיול היא מאפריל עד נובמבר, ובמיוחד במאי. נעלי הליכה טובות ובגדים אטומים למים הם חיוניים, וכדאי להצטייד גם במפה טובה ובמצפן. לאורך המסלול מקומות רבים ומגוונים ללינה. קמפינג מותר רק באזורים מסודרים (בכמה מאתרי הקמפינג הלינה היא בחינם). בעונת השיא כדאי להזמין מקומות מראש (טלפון: 714132-1324-44). שירות מיוחד (בתשלום) ידאג להעברת הציוד הכבד בכל בוקר אל תחנת הלינה הבאה (טלפון: 9566810-141-44).

גבעת בנאכי. מראשה נשקף מראה פנורמי של האזור כולו  | צילום: Finavon, GNU FDL

צפון מזרח סקוטלנד: אזור בנאכי
בנאכי (Bennachie) היא הגבעה הגבוהה ביותר בחלק המזרחי של אברדינשייר (Abrdeenshire). זהו מסלול קצר (כשישה קילומטרים וחצי, הליכה של כשעתיים וחצי), אך בעלייה תלולה. המסלול המסומן מתחיל במרכז המבקרים של בנאכי, עובר דרך יערות שדר ומסתיים בטיפוס לגבעה, משם נשקף מראה פנורמי עוצר נשימה של האזור כולו. הדרך חזרה היא מצידה השני של הגבעה, ומשם למרכז המבקרים. כדי להגיע, נוסעים בכביש A96 מצפון לאינברארי (Inverurie), בפיטקאפל (Pitcaple) יש לפנות לעבר צ'אפל אוף גאריוך (Chapel of Garioch) ומשם לעקוב אחר השילוט למרכז המבקרים של בנאכי.

צפון ההיילנדס: מדאנדונל לפולאיו
זהו מסלול לא קל אך נהדר בן יומיים, דרך אחד האזורים הכי פראיים בסקוטלנד. מיטיבי לכת עשויים לרוץ את כולו ביום אחד, אך מומלץ ללכת בנחת. הטיול, ששיאו באזור הררי, מתחיל בשבילים נוחים ללא דרכי מילוט (כך שלא כדאי להתחיל את המסלול בלי להיות בטוחים שתוכלו לסיימו). מפה טובה וחוש ניווט יסייעו להשלים את המסלול בלי לטעות, במיוחד במזג אוויר ערפילי.

נקודת היציאה היא על כביש A832, כמה מאות מטרים ממזרח לדאנדונל (Dundonnell, מול מגרש החנייה), וממנה יוצאים לעבר פולאיו (Poolewe). אם מקדישים לטיול יומיים, אפשר ללון בשנבאל (Shenevall) או בקארנמור (Carnmore). בסופי שבוע וחופשות קשה למצוא מקום פנוי, אך לאורך המסלול יש נקודות מתאימות לקמפינג. פרטים ומפה אפשר לרכוש דרך אתר האינטרנט.

סופו של המסלול באיי שטלנד באחד הקטעים המרהיבים ביותר של החוף הבריטי | צילום: אנדרו ג'. שירר

איי שטלנד: מאנסט להרמאנס
מסלול ההליכה, העובר באיי שטלנד, הוא הצפוני ביותר בבריטניה. תחילתו באדמת ביצה וסופו באחד הקטעים המרהיבים ביותר של החוף הבריטי, בחברת אלפי ציפורים ועופות מים. כדי להגיע לאַנסט (Unst), האי הצפוני, יש לשוט במעבורת משטלנד ולחצות בנסיעה את האי יל (Yell). מאנסט נוסעים בכביש הראשי דרך בלטסאונד (Baltasound) לכיוון הרולדסוויק (Haroldswick). מעט לפני הרולדסוויק פונים שמאלה לכביש קטן, בהתאם לשילוט להרמאנס (Hermaness) ולברפירת (Burrafirth). ההליכה להרמאנס, מרחק של כשבעה קילומטרים, תארך כארבע שעות במסלול מסומן. מומלץ להביא משקפת.

עוד מידע על מסלולי הליכה בסקוטלנד באתר האינטרנט

כנסיית רוסלין, סקוטלנד

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.