תפריט עמוד

ספורט ימי: איפה הכי כדאי

לגלוש, לצלול, לעשות סקי מים – הקיץ המתקרב מגביר את הרצון להיות קרוב לים, וזה זמן מצוין להתנסות בסוגים שונים של ספורט ימי. על כמה ענפי ספורט שיקפיצו לכם את האדרנלין וישאירו אתכם רטובים ומרוצים. ויש גם המלצות למקומות מוצלחים במיוחד ברחבי העולם שבהם תוכלו להתנסות בספורט ימי

קשה לחשוב על מראה מרגיע יותר מים כחול הפרוש לפניכם עד קצה האופק. אפשר לשבת שעות על החוף, לנעוץ מבט במרחבים האינסופיים ולשקוע בשלווה מבורכת. ואפשר לנער את החול, לרוץ לתוך המים ולהתחיל את האקשן: לגלוש, לצלול, לחתור, לעשות סקי מים, לשחות. מעל המים או מתחתיהם, על הגלים או מעליהם – האפשרויות הספורטיביות במים רבות ומגוונות מאוד. הנה כמה ענפים של ספורט ימי ולצדם המלצות למקומות הטובים בעולם לעסוק בהם.

צלילה
ממצאים שהתגלו מעידים כי כבר מאות שנים לפני הספירה בני האדם צללו מתחת למים. בימים הרחוקים ההם הסיבה היתה פרקטית: לשלות חפצים מספינות שטבעו, והציוד היה מינימלי – משקולות אבן שנקשרו לצולל כדי לעזור לו לשקוע למעמקים. הגרסה המודרנית לכך היא צלילה חופשית, שבה הצולל נעזר רק בסנפירים ומסכה (לעיתים גם במשקולות), ממלא את הראות באוויר ויורד הכי עמוק שאפשר. צלילה מסוג זה נחשבת לספורט אתגרי ומעטים יחסית עוסקים בה. רוב הצוללים נעזרים בציוד המאפשר נשימה מתחת למים (צלילת סקובה). צלילה מסוג זה מצריכה רישיון, שכדי לקבל אותו יש לסיים קורס צלילה ולעבור מבחן תיאורטי ומעשי. מלבד צלילה ספורטיבית יש גם צלילות טכניות, כמו צלילת מערות או צלילת עומק, שצריך מיומנות וניסיון כדי לעשותן. אם אתם לא מתכוונים לצלול בעתיד, אלא רק רוצים להתנסות בחוויה המיוחדת הזאת ולהיחשף למראות המופלאים שמתחת למים, תוכלו לצאת לצלילת ניסיון בלוויית מדריך צמוד – רוב בתי הספר לצלילה ברחבי העולם מציעים את האופציה הזאת.


כרישונים לבני קצוות נחים על קרקעית הים באיי קוקוס, אזור מצוין לצלילה | צילומים: שאטרסטוק

איפה הכי כדאי לצלול? בין אתרי הצלילה הטובים בעולם נמצאים האיים המלדיביים, שם פוגשים מגוון גדול מאוד של בעלי חיים ימיים: מנטות, סוגים שונים של כרישים, צבי ים, צלופחים, סרטנים ומאות מיני דגים. גם איי קוקוס, הנמצאים כ-500 ק"מ ממערב לקוסטה ריקה, ושייכים לה, נחשבים לגן עדן לצוללים, ואפשר לפגוש שם מינים קבים של כרישים (כולל פטישנים, בעלי הצורה המוזרה), צלופחים, מנטות ועוד ועוד. בליז, עם שונית המחסום השנייה באורכה בעולם (אחרי זאת שבאוסטרליה), שהוכרזה כאתר מורשת עולמית, מציעה אף היא אפשרויות צלילה מעולות, עם עולם תת ימי עשיר במיוחד. בלב השונית של בליז נמצא החור הכחול המפורסם, שעומקו כ-130 מ' וצלילה בו (מתאימה לצוללים בעלי ניסיון) אמנם חסרה את הצבעוניות המרהיבה של השונית אבל חושפת עולם מסתורי ומסקרן של מערה אפלה ונטיפים מרשימים.

בפה פעור: מפגש מתחת למים באיים המלדיביים עם כריש לווייתני, הדג הגדול ביותר בעולם

גלישת גלים
אפשר לראות אותם גם בחופי ישראל כל השנה, גם בימים חורפיים וסוערים, רובצים במים על הגלשן, מחכים לתפוס את הגל הנכון. גולשי גלים הם אנשים נחושים, שלא מוותרים ולא מתייאשים, מחכים לרגע שבו יוכלו לקפוץ על הגלשן ולרכוב על הגל. בישראל הגלים נמוכים יחסית, ודאי אם משווים אותם לגלי הענק של הוואי או קוסטה ריקה, שם נערכות תחרויות גלישה בינלאומיות. יש סוגים שונים של גלשנים, הנבדלים באורך ובצורה, וכן צורות שונות של גלישת גלים – בשכיבה או בעמידה. כך או כך, המטרה דומה – לתפוס את הגל ולרכוב עליו רחוק ככל האפשר מבלי להתהפך וליפול למים.


גלי ענק במאבריקס שבצפון קליפורניה הופכים את המקום לאחד מאתרי הגלישה הטובים בעול
ם

איפה הכי כדאי לגלוש על הגלים? רבים מהמקומות הנחשבים לטובים בעולם לגלישת גלים נמצאים רחוק מאוד מכאן. חופי קליפורניה מציעים כמה וכמה אתרי גלישה מצוינים, בהם מאבריקס (Mavericks) בצפון המדינה ובלאקס ביץ' (Blacks Beach) בסן דייגו שבדרום. הוואי נחשבת מזה שנים למכה של הגולשים המקצוענים, כשאל חוף פייפליין (Pipeline) המפורסם מגיעים כל השמות הגדולים בתחום (ראו סרטון בסוף הכתבה). ואם הגולשים המנוסים עשו לכם חשק, בחוף וואיקיקי (Waikiki Beach) תמצאו בתי ספר לגלישה שם תוכלו להתאמן על מהלכים משלכם. קרוב יותר  – פורטוגל נחשבת ליעד גלישה נחשק, בעיקר באזור העיירה נזרה (Nazaré) שבחוף הכסף.

גלים צנועים יותר אבל גם קרובים יותר – גולשת בנזרה שבחוף הכסף בפורטוגל

גלישת רוח
מה קורה כשמחברים מפרש לגלשן? הסוגיה הזאת העסיקה כמה וכמה מהנדסים וממציאים במהלך שנות השישים, גררה מאבקים משפטיים על רישום פטנטים וגרמה לכמה מפחי נפש. התוצאה שהתקבלה בסופו של דבר צברה פופולריות רבה בקרב חובבי ספורט ימי ואף הפכה לענף אולימפי (מ-1984 לגברים ומ-1992 לנשים). כפי שהשם מעיד, בגלישת רוח הרוח משחקת תפקיד מרכזי, ועל הגולש לכוון את המפרש כך שינצל את כיוון הרוח באופן מיטבי. בשונה מגלישת גלים, שהמקומות הטובים ביותר להתנסות בה הם האוקיינוסים, גלישת רוח יכולה להתבצע בים, באגמים ואפילו בנהרות – כל עוד יש רוח טובה, אין סיבה לא לכוון את המפרש ולהתחיל לגלוש.


גלישת רוח היא ספורט חביב על הישראלים ומדליית הזהב האולימפית הראשונה שלנו שייכת לענף ספורט זה

גלישת רוח היא ספורט חביב על הישראלים, בין אם כבילוי בסוף שבוע או כענף רציני עם מדליסטים אולימפיים – כזכור, הגולש גל פרידמן קטף את מדליית הזהב הראשונה (ונכון לעכשיו היחידה) של ישראל באולימפיאדת אתונה ב-2004. בארץ יש כמה בתי ספר לגלישה שבהם אפשר ללמוד את הטכניקה ולשפר ביצועים לפני שמרחיקים לארצות אחרות כדי לגלוש.

איפה הכי כדאי להתנסות בגלישת רוח? האי מאווי, אחד מאיי הוואי, נחשב לחלום הרטוב של גולשי רוח מקצועיים, עם גלים עצומים ורוחות עזות. גם החופים של מערב אוסטרליה, מצפון לפרת' (Perth), הם יעד חביב על גולשים. מי שרוצה להתנסות בגלישת רוח בגופי מים מתוקים, יכול לעשות זאת בקוסטה ריקה, באגם ארנל (Lake Arenal) היושב למרגלות הר הגעש המפורסם. בקניון נהר קולומביה (Columbia Gorge), הזורם בצפון-מערב ארצות הברית, במדינות וושינגטון ואורגון, נושבות רוחות עזות וגולשי רוח נהנים מתנאי גלישה טובים בנופים נפלאים.

לא חייבים בים: גולשים בנהר קולומביה במדינת אורגון שבצפון-מערב ארצות הברית

גלישת קייט
בין אם תקראו לזה קייטסרפינג, גלישת קייט או גלישת עפיפונים (כל השמות מקובלים), אין ספק שהענף החדש בתחום הגלישה הוא גם המתפתח במהירות הרבה ביותר. רק בשנה האחרונה של המאה ה-20 הספורט הזה עשה את הופעת הבכורה שלו וכעבור עשור וחצי הוא נפוץ בכל העולם, וגם אצלנו בסופי שבוע אפשר לראות את העפיפונים הצבעוניים בחופים רבים. הציוד הנדרש, כולל גלשן שאפשר לרכוב עליו בשני כיוונים (בשונה מגלשן גלים), חופת בד (העפיפון) ומערכת חוטים המחברת בין הגולש לעפיפון. סגנון הגלישה הנפוץ הוא פרי-רייד (Freeride) והוא כולל גלישה שבה משולבות מדי פעם קפיצות. פרט-סטייל המקובל בקרב גולשים מנוסים מאוד כולל הרבה מאוד קפיצות וסיבובים. ב-2012 החליט הוועד האולימפי להכיר בקייטסרפינג כספורט אולימפי.


הקייטסרפינג (גלישת קייט) קיים פחות מ-20 שנה, אבל הוא ענף הספורט הימי המתפתח במהירות הרבה ביותר

איפה הכי כדאי להתנסות בגלישת קייט? הרוחות העזות הנושבות בין נובמבר לאפריל ב-La Ventana, בבאחה קליפורניה שצפון מקסיקו, מושכות לעיירה גולשי קייט נלהבים. מסדרון הרוחות במצרי גילברלטור יוצר תנאים מצוינים לגלישה באי טנריף, וגולשים אירופים וממקומות רחוקים יותר מגיעים כדי לדלג מעל הגלים. האי הפיליפיני בורקאי (Boracay) הוכתר לפני שנים אחדות על ידי המגזין טרוול אנד ליזר כאי היפה בעולם, אבל מלבד חופים לבנים ומי טורקיז צלולים, יש בו עוד משהו נחשק לחובבי גלישה – רוחות חזקות. בעוד שחובבי החופים מתרכזים בצדו המערבי של האי, הגולשים נוהרים לחוף המזרחי, שם גם מתקיימת אליפות אסיה בגלישה.

אחרי כמה שעות ממריצות של גלישת קייט בבאחה קליפורניה אפשר להירגע באחד החופים השלווים של האזור

סקי מים
בדומה לסקי על השלג, גם בסקי מים עומדים על מגלשיים, אבל כאן מסתיים הדמיון. הגולש, שבמים אינו יכול להיעזר בשיפוע המדרון כדי להתקדם, כמו בסקי יבשתי, אוחז בשתי ידיו בכבל הקשור לסירת מנוע שמתקדמת במהירות. מהירות הגלישה תלויה כמובן במהירות בה הסירה נוסעת, כשגולשים מתחילים נגררים במהירות של 25 קמ"ש ומנוסים יכולים להגיע למהירות של 50 קמ"ש ויותר. מכאן אפשר להוסיף אתגרים: גלישת סלאלום על מגלש בודד, גלישה יחפה ("בר פוט") ללא מגלשיים, קפיצות סקי ועוד. אפשר לעשות סקי מים בים הפתוח אבל רבים מעדיפים להתנסות בספורט הזה במקומות נטולי גלים, דוגמת אגמים או מפרצים מוגנים. וכמו שבסקי יבשתי התפתח ענף צעיר ובועט – סנובורד, כך גם לסקי מים יש אח צעיר ותזזיתי, וויקבורד, שבו הגולש עומד על גלשן בודד המזכיר בצורתו את הסנובורד.

וויקבורד, האח הצעיר והתזזיתי של סקי מים

איפה הכי כדאי להתנסות בסקי מים? מפרץ מיסיון (Mission Bay) בסן דייגו הוא חלומם הרטוב של העוסקים בסקי מים, עם מפרצונים מוגנים, תעלות מים ואיים, וכמובן מזג האוויר המושלם של דרום קליפורניה. גם פלורידה התברכה בתנאים מצוינים לסקי מים, עם אינספור אגמים, תעלות ומעברי מים. בווסט פאלם ביץ' (West Palm Beach) יש תנאים אידיאליים לסקי מים לצד מועדוני סקי רבים בהם אפשר לשכור את הציוד הנדרש. בקצה השני של הכדור, העיר הקטנה Cheongpyeong, הנמצאת כשעה נסיעה מסיאול, בירת דרום קוריאה, ממצבת את עצמה בשנים האחרונות כיעד לספורט מים, בעיקר וויקבורד וסקי מים על אגם יפהפה, מוקף בהרים.

אגם Cheongpyeong בדרום קוריאה הוא יעד מוצלח לספורט מים, בעיקר וויקבורד וסקי מים

ולקינוח, סרטון גלישה מדהים מפייפליין, הוואי, עם כמה מהגולשים הטובים בעולם:

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.