תפריט עמוד

סימולטור צניחה: נפלאות מינהרת הרוח

שירה סנפיר – פרדייב | צילום: באדיבות חברת Sky Venture

המנהרה היא למעשה תא ובו שני פתחים, עליון ותחתון. מנועי הענק שואבים מלמעלה את האוויר החודר דרך הפתח התחתון, וכך נוצרת עמודת אוויר שבה אפשר לרחף (זאת להבדיל מהמנהרות הישנות יותר שהיו "דוחפות" אוויר מלמטה. האוויר היה מתפזר באופן לא שווה ומקשה על הריחוף).

כפי שטייסים מתאמנים על סימולטורים של טיסה, כך אנו הצנחנים יכולים ליהנות כיום מסימולטור צניחה מדהים המדמה בצורה הטובה ביותר את הנפילה החופשית.
בזמן הצניחה אנחנו מוטרדים מהגובה שבו אנחנו נמצאים, במחשבות איך ייפתח המצנח – והאם הוא בכלל ייפתח, מה חוזק הרוח ומדאגות נוספות של עננים מציקים העוברים מול העיניים. לעומת זאת במנהרה אנו נטולי דאגות כגון אלו, ולכן אנו יכולים להתרכז אך ורק במצב הגוף שלנו.
האימון במנהרה מתאים לצנחנים ולשאינם צנחנים בכל הרמות! האימון יכול לשמש כהכנה לקורס צניחה (מי שטרם צנח ילמד לשלוט במצב הגוף ולהיות יציב לפני הצניחה הראשונה, ואז קורס צניחה יהיה קל ופשוט יחסית), הכנה לאליפות או סתם אימון אישי לשיפור הרמה.

המנהרה היא כלי מעולה ללמוד איך לשלוט בגוף בזמן הנפילה החופשית. מכיוון שצניחה חופשית מבוססת על זיכרון שרירים: ברגע שהגוף מתרגל לפעולה מסוימת הוא יוכל לחזור עליה מספר פעמים והצנחן אכן ידע ש"ככה זה מרגיש" כשעושים את זה נכון. למשל, אם אני רוצה להתאמן על משהו בצניחה חופשית יש לי לפחות 20 דקות בין צניחה לצניחה ולפעמים אף ימים ושבועות. במנהרה אתה יכול לתרגל 15 יעפים ב- 30 דקות ובכך לגרום לגוף שלך להרגיש "איך זה מרגיש" כשהפעולה נעשית בדרך הנכונה, עם הדרכה צמודה ותיקון טעויות במקום, וכן יש לך זמן לחזור ולתרגל אותה מספר פעמים ובדרך זו השרירים יזכרו כיצד לבצע זאת נכון.

השהות במנהרה מתבצעת במקטעים של שתי דקות, ולאחר מכן מנוחה של שתי דקות. ניתן להיות במנהרה החל מעשר דקות ועד לשעה רצופה, כמובן שבשביל עשר דקות בתוך המנהרה נדרשות לפחות 20 דקות שבהן אתה מתחלק עם עוד מישהו.

ב-15 הדקות הראשונות במנהרה העבודה היא על יכולות בסיסיות: קדימה, אחורה, הצפות, שקיעות וסיבובים. הריחוף במנהרה יגלה מיד האם אני אכן נופל "נקודתית" או שאני "תופס" יותר שמים ממה שחשבתי עד היום. לעתים קרובות תגלה שהטכניקה שלך מתאימה לשמים כאשר אין לך מגבלת מקום, אך בתוך המנהרה היא תהיה קשה ליישום מכיוון שהדפנות יגיעו אליך מהר מכפי שאתה חושב. לכן המדריך שאיתך ילמד אותך וידגים לך איך רצוי לעשות את התנועה על מנת להישאר כמה שיותר ממוקד ולאחר מכן גם מהיר. ולהיפך – ברגע שאתה יודע ומצליח לבצע את התרגילים במנהרה תוכל לבצעם בקלות בשמים ובנקודתיות.

המנהרה מדמה את הנפילה החופשית, ולכן רצוי לבוא עם החליפה שאתם רגילים לצנוח איתה וכן עם הקסדה הנוחה לכם (רצוי קסדה רגילה ולא קסדת צילום מכיוון שהקסדה יכולה לקבל מכות מדופנות המנהרה). לעתים אף שווה לשקול להוסיף גם חגורת משקולות על מנת להקל על מצב הגוף במנהרה בלי קשר אם רגילים לצנוח אם משקולות או לא. יש לזכור כי בצניחה אנו נופלים 50 שניות ואילו במנהרה אנחנו "נופלים" רבע או חצי שעה ואף יותר, במהירות גבוהה עם לחץ קבוע על כל השרירים.
כדי להפיק את המרב מהמנהרה מומלץ לקחת הדרכה מקצועית. לכל מנהרה יש צוות מדריכים מוסמכים משלה, אך גם לכל סגנון צניחה יש את המאמנים הטובים ביותר והמוסמכים ספציפית לתחום זה, כמו לדוגמה,Air Speed שמתמחים ב- RW.

אם אתה מעוניין לעשות FF במנהרה עליך קודם כול להראות יכולות על הבטן (במהירויות גבוהות מאוד), ולאחר מכן על הגב. מכיוון שגודל המנהרה אפסי יחסית לשמים שאנחנו רגילים לנוע בהם בחופשיות ולבצע מעבר ישיר לישיבה, במנהרה עלול לעלות לך בכמה מכות לא נעימות ואפילו מסוכנות, בעיקר כשחוזרים בטעות למצב "שטוח" (בטן או גב) ולא יודעים כיצד לשלוט במצב זה.

הדבר החשוב ביותר לפני ההליכה למנהרה הוא לעשות מתיחות. הגוף נמצא במאמץ אדיר אשר לרוב הוא לא רגיל אליו, ולכן אם לא תעשה לפני ואחרי המנהרה מתיחות וה-ר-ב-ה, תמצא את עצמך מקורקע מצניחות ומנהרה בעקבות גב תפוס שזז כחוליה אחת בודדה וכואבת.

המנהרה מבטיחה לך מצב גוף טוב יותר, אך ישנם אלמנטים נוספים המשפיעים על הצניחה שהמנהרה לא יכולה לעזור בהם:
1. יציאה מהמטוס – יציאה גרועה תבזבז לך הרבה זמן צניחה.
2. צניחה עם ציוד לפעמים מרגישה שונה מצניחה רק עם חליפת צניחה וקסדה.

כמה עולה התענוג ?
שעת מנהרה עולה בין 550$ ברוסיה ועד ל-800 לירות סטרלינג באנגליה, תלוי במיקום הגאוגרפי של המנהרה.
הדרכה במנהרה תעלה לפי התעריף האישי של המדריך, נע בין 150$ – 350$ ואף יותר.
כדי להבטיח מקום רצוי להזמין מראש ובוודאי לדאוג להדרכה מראש.

-טיפ אישי: תכנן מראש כמה זמן מנהרה אתה מעוניין לעשות ותתקצב את זה מראש, ולא, תמצא את עצמך שובר את קופת החזיר כדי לממן עוד כמה דקות של התענוג הממכר הזה.
לשירה 100 צניחות ושלוש שעות מנהרה באלינוי שבאריזונה.

לאתר של חברת SkyVenture

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.