תפריט עמוד

סופיה: עשרת הגדולים

סופיה, בירת בולגריה, מציעה למבקרים בה מסע תרבותי והיסטורי, כנסיות מרשימות, פארקים ירוקים, הצצה לעבר היהודי המפואר ואוכל בלקני נהדר. הנה כמה מהמקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ בסופיה

סופיה (Sofia), בירת בולגריה, עדיין לא זוכה לאותה פופולריות של ערי נופש בולגריות כמו ורנה או בורגס, אבל זוהי עיר נהדרת עם כנסיות מרשימות, מוזיאונים מרתקים, פארקים יפים ואתרי טבע יפים במרחק נסיעה קצרצרה. בנוסף לכל אלה, בשנים האחרונות חיי הלילה בעיר התפתחו מאוד ואפשר למצוא בה הרבה מסעדות טובות, ברים ומועדונים. הנה כמה מהקומות והחוויות שלא כדי להחמיץ בסופיה:

עוד על טיולים בבולגריה כאן

1. כנסייה: קתדרלת אלכסנדר נבסקי
קתדרלת אלכסנדר נבסקי (Alexander Nevsky Cathedral) היא אחד מסימני ההיכר הבולטים של סופיה ואחד האתרים המתויירים ביותר בעיר. הקתדרלה העצומה, שנבנתה במאה ה-18 לכבוד החיילים שנהרגו במהלך המלחמה העות'מנית-רוסית וקרויה על שמו של הנסיך אלכסנדר נבסקי. הקתדרלה מרשימה מבחוץ, עם הכיפות הרבות שלה, אשר אחת מהן מצופה בזהב, אבל היא מרשימה ומפוארת לא פחות גם מבפנים, במידה רבה הודות לציורי הקיר המרהיבים.


קתדרלת אלכסנדר נבסקי, מסימני ההיכר של העיר | צילומים: שאטרסטוק

2. מוזיאון: המוזיאון הארכיאולוגי
מבין המוזיאונים הרבים של סופיה, ראוי לציין את המוזיאון הארכיאולוגי (National Institute of Archaeology with Museum) המרתק, ששוכן במבנה עתיק ששימש בעבר כמסגד עות'מני. יש פה מטבעות, תכשיטים, פסלים, מסכות, ציורי קיר ועוד, מבולגריה, יוון, תורכיה, רומא ועוד. אל תחמיצו את האגף הפרהיסטורי ובו פריטים מלפני 1.6 מיליון שנה שנמצאו במערות באזור בולגריה. בין היתר יש פה כלים, ציורים, אביזרי פולחן ועוד.
כתובת: 2 Saborna Str, אתר אינטרנט

3. תרבות: הארמון הלאומי לתרבות
המבנה הגרנדיוזי של הארמון הלאומי לתרבות (NDK) השוכן בלב העיר ומעוצב בסגנון סוציאליסטי שנוי במחלוקת, הוקם ב-1981 כחלק מחגיגות ה-1300 לסופיה. פנים המבנה מעוטר ביצירות אמנות, פסלים, גילופי עץ, שטיחי קיר ועוד. 15 האולמות שבתוך ההיכל מארחים מופעים, קונצרטים, תערוכות ואירועי תרבות רבים, לצד ירידים ופסטיבלים כמו פסטיבל המוזיקה ויריד הספרים. עם כזה מגוון, יש סיכוי טוב לצפות במשהו מעניין בזמן שהותכם בסופיה, כך ששווה לבחון את לוח המופעים של המקום.
כתובת: 1
Bulevard Bulgaria


הארמון הלאומי לתרבות. מבנה סוציאליסטי שנוי במחלוקת | צילום: Pres Panayotov

4. מוזיאון 2: המוזיאון לאמנות סוציאליסטית
מוזיאון מרתק מסוג שונה הוא המוזיאון לאמנות סוציאליסטית (Museum of Socialist Art), שמספק הצצה ייחודית לתקופה קצת פחות רחוקה בהיסטוריה של בולגריה. המוזיאון מציג יצירות אמנות שנוצרו בתקופה הקומוניסטית בבולגריה. בין היתר יש פה פסלי דיוקנאות של מנהיגים קומוניסטים בולטים כמו סטאלין ולנין. יש גם ציורים שמתארים את הווי החיים בתקופה הסוציאליסטית והקרנות של סרטי תעמולה. מחוץ למוזיאון יש גן פסלים גדול.
כתובת: ul Lachezar Stanchev 7, Iztok

5. ריאה ירוקה: פארק בוריסובה גרדינה
בסופיה יש לא מעט פארקים ופינות חמד ירוקות, והוותיק מכולם הוא פארק בוריסובה גרדינה (Borisova Gradina) שהוקם ב-1884. הפארק מחולק לשלושה חלקים אשר כל אחד מהם עוצב בתקופה אחרת על ידי גנן אחר. זהו פארק ירוק ומטופח, עם מדשאות, עצים, פרחים, פינות ישיבה, אגם מלאכותי, גן יפני, מתקני שעשועים, מגרשי ספורט ושבילי אופניים. אחת מהפינות האהובות בפארק היא בריכת חבצלות המים.


פארק בוריסובה גרדינה, הוותיק מבין הפארקים בסופיה | צילום: לשכת התיירות של סופיה Visit Sofia

6. קניות: שוק הפשפשים ביטקה
במרכז העיר, בסמוך לקתדרלת אלכסנדר נבסקי, נמצא שוק הפשפשים ביטקה (Bitaka). זהו שוק אקלקטי שאפשר למצוא בו הכל מכל – ספרים, תקליטים, שעונים, טלפונים של פעם, בגדים, נעליים, תכשיטים, צעצועים, כלי בית, גלויות שונות ועוד ועוד. חובבי הנוסטלגיה יוכלו לבלות פה שעות ארוכות בחיפוש אחר מציאות. מלבד זאת, מדובר ביופי של מקום לקנות בו מזכרות ולהכיר את האוכלוסייה המקומית.

7. אוכל אותנטי: טברנה פוד ליפיט
הביקור בסופיה הוא הזדמנות נהדרת לערוך היכרות עם המטבח הבולגרי המשובח, המושפע ממטבחים שכנים כמו המטבח היווני, התורכי וההונגרי. יש פה הרבה סלטים, מרקים וממולאים, מאפין כמו באניצה – הגרסה המקומית לבורקס, וגם הרבה גבינות ונקניקים. אחת המסעדות המסורתיות ההן תוכלו לטעום את המטבח המקומי היא Pod Lipite Tavern, אחת המסעדות וותיקות בעיר שהוקמה ב-1926. מדובר בשילוב של מסעדה ופאב באווירה כפרית, כשהירקות, הפירות, הבשר ומוצרי החלב מגיעים כולם מהמחלבה הצמודה. במסעדה מגישים מנות בולגריות אותנטיות. האווירה הכפרית, קירות האבן, קורות העץ והאח המבוערת תורמים גם הם לחוויה.
כתובת: 1 Elin Pelin Str, אתר אינטרנט

מסעדת פוד ליפיד. מקום טוב לערוך היכרות עם המטבח הבולגרי | צילום: Pod Lipitre restaurant ©

8. הנקודה היהודית: בית הכנסת של סופיה
בסופיה היתה קהילה יהודית משגשגת אשר הגיעה לשיאה ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה. עד היום חיים בעיר כאלף יהודים. במהלך הביקור בעיר, מומלץ לבקר בבית כנסת שהוא הגדול ביותר בבלקן והשלישי בגודלו באירופה. בית הכנסת, שנבנה בראשית המאה העשרים, שוכן במרכז העיר, מאחורי בניין הדוק המרכזי. במבנה המפואר ניתן להתרשם מכמה סגנונות בנייה, ובהם סגנון נאו מורי, סגנון ונציאני וסגנון זסציון וינאי. בגג המבנה יש קמרונות ומגדלים המעוטרים במגני דוד, ופבפנים אפשר להתרשם מנברשת ענקית, מגילופי עץ ומפסיפסים.
כתובת: Exarch Joseph Street 18


בית הכנסת של סופיה, הגדול ביותר בבלקן

9. טבע: הר ויטושה
אם אתם רוצים ליהנות מטבע ונוף בלי להתרחק יותר מדי מהעיר, הר ויטושה (Vitosha), שנחשב לאחד מסמלי העיר, הוא המקום בשבילכם. ההר, שמתנשא לגובה 2,290 מטר, שוכן במרחק עשרה קילומטרים בלבד מהעיר, ומהווה יעד פופולרי לסקי בחורף, עם מסלולים טובים ומחירים אטרקטיביים, ולטיולים רגליים בקיץ, עם יערות וכרי מרעה אלפיניים. אחת מהתופעות הייחודיות להר היא נהרות אבן – אפיקי נחל המכוסים החלוקי סלע עצומים.

צמחייה ירוקה בדרך להר ויטושה

10. מחוץ לעיר: מנזר רילה
טיול יום נוסף מחוץ לעיר הוא הטיול למנזר רילה (Rila), המנזר הגדול והמפורסם ביותר בבולגריה, אשר הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. המנזר שוכן בחלק המערבי של הרי הרילה, במרחק כשעה וחצי מדרום לסופיה. המנזר הוקם במאה העשירית על ידי תלמידיו של הקדוש איוון רילסקי. המנזר עבר שינויים רבים במהלך השנים ובצורתו הנוכחית הוא קיים מאז המאה ה-19.

מנזר רילה, מבנה ייחודי הממוקם בלב היער, מוקף בנופים הרריים

זהו מנזר יפהפה, הודות למבנה הייחודי שלו ולמיקומו בלב יער, כשהוא מוקף בנופים הרריים. מבחוץ נראה המנזר כמצודה והוא מוקף בחומות בצורת מחומש. בתוך המנזר יש כמה מבנים מעניינים, ובהם הקתוליקון – כנסיית הולדת הבתולה הקדושה המעוטרת בציורי קיר יפים, כנסיית הרליו, הספרייה, מגורי הנזירים שנבנו במאה ה-17 וכן מוזיאון המנזר שמציג חפצי קודש ופריטים היסטוריים.

צילום תמונה פותחת:  Takashi Images / Shutterstock.com

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. חזרנו בנובמבר מסופיה. מסעדת Pod Lipite Tavern לא מומלצת, גם השירות לא מי יודע מה, לעומת זאת המחירים בשמיים. לעומת זאת נמליץ בחום על HAPPY על כל סניפיה ועל 2 מסעדות רחוב עממיות, פשוטות ונהדרות – אחת בקצה הדרומי של השוק הגדול בפינת הרחוב המוביל לבית הכנסת EKZAHR YOSIF ורחוב השוק STEFAN STAMBOLOV. והשנייה BON ANEMUMO ליד המול הגדול של סופיה (לא פרדיס). בקרן רחובות OTEK PAISTY ו-ALEXANDAR STAMBOLYSKI. בנוסף נמליץ בחום על רשת בתי קפה COSTA COFEE.

  2. מבקש להגיה את תגובתי
    חזרנו ב 10.11.2017 מסופיה.
    יש להסיר את המלצה מס' 7 למסעדת Pod Lipite Tavern .
    איכות שלא הייתה עוברת גם קדם אודישון למסטר שף.
    גם השירות לא מי יודע מה.
    לעומת זאת המחירים בשמיים = כפולים.
    לעומת זאת נמליץ בחום על HAPPY על כל סניפיה ועל 2 מסעדות רחוב עממיות, פשוטות ונהדרות – אחת בקצה הדרומי של השוק הגדול בפינת הרחוב המוביל לבית הכנסת. EKZAHR YOSIF ורחוב השוק STEFAN STAMBOLOV.
    והשנייה BON ANEMUMO ליד המול הגדול של סופיה (לא פרדיס). בקרן רחובות OTEK PAISTY ו
    ALEXANDAR STAMBOLYSKI
    אשתדל לפרסמן – עם תמונות ב TRIP ADVISOR.
    בנוסף נמליץ בחום על רשת בתי קפה COSTA COFEE.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מבולגריה

פלובדיב, בולגריה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ
פלובדיב, בולגריה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

עיר עתיקה מהיפות באירופה, מוזיאונים מצוינים, רובע אמנותי תוסס, פארקים וגנים, חיי לילה תוססים, נופים עוצרי נשימה במרחק נסיעה קצרה מהעיר והכל במחירים זולים - פלובדיב, העיר השנייה בגודלה בבולגריה, עולה על מפת הטיסות הישירות מישראל. הנה כל ...

טיול אתגר והרפתקה בבולגריה
טיול אתגר והרפתקה בבולגריה

תשכחו את אתרי הנופש לצד הים השחור, ההרים של בולגריה מהווים תפאורה חלומית לטיול שכולו הרפתקאות ואתגר בלב הטבע הפראי: הליכה בשבילים צרים במעלה מצוקים, טיפוס, סנפלינג וטרקים בקניונים ובין אגמים יפים כמו חלום

סופיה: מסע לעולם של פעם
סופיה: מסע לעולם של פעם

סופיה, בירת בולגריה, מזמנת חוויות ייחודיות, כמו משחקי שחמט על ספסלים בגינה ציבורית, דוכני ספרים בכל פינה, מוזיאון לאמנות סוציאליסטית, טבע מופלא במרחק נגיעה מהעיר ואוכל טעים שאין לתאר. עמי בן-בסט, ששורשיו בולגריים, בילה שבוע בסופיה ולא הפסיק ...