תפריט עמוד

נרים כוסית: טיולי היין הכי טובים באירופה

באירופה יש תרבות יין מפותחת, ורבים בוחרים לטייל באירופה בעקבות היין, לבקר ביקבים, לטעום יינות, ועל הדרך ליהנות מנופים פסטורליים. הנה המלצות לכמה יעדים נהדרים ופחות שגרתיים לטיול יין באירופה

אירופה היא ביתן של כמה מעצמות יין כמו צרפת, איטליה וספרד, וזה אך טבעי שביבשת עם תרבות יין כל כך מפותחת, תתפתח גם תיירות יין. ברבות ממדינות אירופה יש דרכי יין, שמאפשרות לטייל בין כרמים, עיירות יין ויקבים, וליהנות מטעימות ומארוחות גורמה – טיול קלאסי לאוהבי החיים הטובים. יחד עם זאת, גם מי שאינו חובב יין מושבע ייהנה מאוד מהטיולים האלה, שלרוב מתקיימים בקצב נינוח ומציעים לאורכם נופים פסטורליים, טירות עתיקות, עיירות ימי ביניימיות ואתרים היסטוריים. הנה כמה טיולי יין מומלצים ברחבי אירופה, חלקם ביעדים קלאסיים וחלקם מפתיעים ופחות מוכרים.

עמק הרון, צרפת

צרפת היא מעצמת היין מס' 1 באירופה, ויש בה אזורי יין מפורסמים כמו בורדו ושמפיין. אזור נוסף הוא עמק הרון (Rhone), אשר נושק לחבל פרובנס. בלבו של העמק זורם נהר הרון ומסביב יש גבעות עטורות כרמים, שדות לבנדר וערים ימי ביניימיות מלאות קסם כמו אביניון. האזור מחולק לשניים – עמק הרון הצפוני המאופיין בכרמים הנטועים על מדרונות תלולים שלא מאפשרים שימוש בכלים מכניים, ועמק הרון הדרומי שבו כרמים בשיפולי הגבעות ועל גדות הנהר. כך או כך, מדובר באחד מהאזורי היין הפורים והעתיקים  בצרפת, בו גדלים 13 סוגי ענבים ומיוצרים יינות נפלאים, בעיקר יינות אדומים עשירים אך גם יינות לבנים, ורודים ומבעבעים. באזור יקבים רבים, אחד המעניינים שבהם הוא Domaine Georges Vernay יקב משפחתי עטור שבחים שנמצא בבעלות אותה משפחה כבר שלושה דורות ובו מייצרים יין רק בשיטות ידניות וללא שימוש בחומרים מזיקים.

מה עוד אפשר לעשות באזור? ביקור באביניון, ביקור בכפרי יין ציוריים כמו  Vaqueyras ו-Gigondas.

כרמים ושדות לבנדר בעמק הרון

כרמים ושדות לבנדר בעמק הרון | צילומים: שאטרסטוק

אלנטז'ו, פורטוגל

כולם מכירים את עמק הדואורו בפורטוגל, שם מייצרים את יין הפורט המזוהה כל כך עם האזור, אבל בפורטוגל יש עוד אזורי יין נפלאים, כמו אלנטז'ו (Alentejo), המכונה גם "טוסקנה של פורטוגל". זהו אזור של גבעות עגולות, יערות עץ אלון השעם (ממנו מייצרים את פקקי השעם לבקבוקי היין), מטעי זיתים, חופים יפים, ערים היסטוריות כמו אבורה וגם כרמים הפרושים עד האופק.

אזור אלנטז'ו המשתרע על שטח של כ-220 אלף דונם מציע תרבות יין מפוארת. באזור יש יקבים נהדרים (מתוך המבחר העצום נמליץ על  Quinta dos Perdigões ו-Vila Santa). מומלץ לבקר גם במוזיאון יין, Museu do Vinho בעיר Redondo. לאורך השנה מתקיימים פסטיבלי יין רבים כמו Festa da Vinha e do Vinho שמתקיים בעיר Borba.

מה עוד אפשר לעשות באזור? ביקור באבורה, הבירה העתיקה של אלנטז'ו, ובעיירות ימי ביניימיות כמו אריולוש ואשטרמוז.

כרמים באלנטז'ו, טוסקנה של פורטוגל

כרמים באלנטז'ו, טוסקנה של פורטוגל

איסטריה, קרואטיה

חצי האי איסטריה (Istria) שבים האדריאטי מפורסם בעולם הודות לחופים היפהפיים שלו. לא כולם יודעים שבאזור מייצרים יינות נהדרים, הודות לקרקע של האזור ולאקלים השמשי. באזור מייצרים עוד מהתקופה הרומית יינות יבשים ופירותיים, ולצד זנים כמו פינו גרי, סוביניון בלאן, ריזלינג ושרדונה, מגדלים כאן זנים מקומיים וייחודיים כמו מלווסיה או טראן. באזור יש למעלה ממאה יקבים, רבים מהם יקבים משפחתיים קטנים.

אחת מעיירות היין המקסימות של האזור היא Buje, עיירה עתיקה יפה שממוקמת על ראש גבעה במרחק 10 ק"מ מהים האדריאטי ומציעה תצפית פנורמית על האזור, כרמי ענבים וזיתים, כ-23 יקבים ומסעדות משפחתיות מצוינות.

בנוסף לביקור ביקבים וטעימות, באזור מתקיימים כמה פסטיבלי יין, כמו פסטיבל יין מלווסיה שמתקיים בחודש יוני או פסטיבל הענבים, פסטיבל בציר שמתקיים מדי ספטמבר באזור Buje.

מה עוד אפשר לעשות באזור? סיור בעיר הימי ביניימית רוביני ובעיר פולה שמפורסמת בעתיקות הרומיות שלה, ביקור בכפר הציורי מוטובון, בטן גב בחופים.

הכפר הציורי מוטובון שבאיסטריה, המוקף כרמים

הכפר הציורי מוטובון שבאיסטריה, המוקף כרמים

דרך היין של לאבו, שווייץ

היין השוויצרי אינו מפורסם כמו היין של השכנות דוגמת צרפת ואיטליה, אבל הטיול בדרך היין של לאבו (Lavaux) שבקנטון וו (Vaud), הקנטון של אגם ז'נבה, הוא אחד מהנופיים באירופה ויענג גם את מי שלא ילגום אפילו טיפת יין אחת. הדרך נמתחת לאורך 32 ק"מ בין כפרים ציוריים עם טרסות גפנים התלויות על הגבעות התלולות מעל אגם ז'נבה. אזור הכרמים הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. המיוחד בטיול באזור הוא שלא חייבים לשכור רכב, אפשר לעשות אותו ברגל, באופניים או ברכבת, כאשר תחנת הרכבת של Cully, במרחק כשעת נסיעה מז'נבה או רבע שעה ברכבת מלוזאן, היא נקודת מוצא מצוינת לסיור.

כמובן שהנופים היפים הם רק סיבה אחת להגיע לכאן. סיבה לא פחות חשובה היא היין, שמיוצר באזור עוד מהתקופה הרומית. היינות של לאבו משובחים במיוחד הודות לשיטות הייצור המסורתיות והידניות והודות לתנאי האקלים באזור  – זהו אחד מהאזורים הכי שמשיים בשווייץ והוא מוגן על ידי הרי האלפים שחוסמים את הרוחות. הזן המזוהה ביותר הוא שאסלה הלבן, ובנוסף מגדלים ענבי פינו נואר מהם מכינים יינות אדומים. באזור יש למעלה מ-200 יקבים, רבים מהם פתוחים לתיירים ומציעים טעימות וסיורים, ובחלקם עדיין ניתן להתרשם ממראה מסורתי טיפוסי עם קשתות אבן וריהוט עץ.

מה עוד אפשר לעשות באזור? ביקור בטירת שיון, במונטרה ובלוזאן שבה המון מוזיאונים מצוינים.

הכרמים של לאבו בשווייץ תלויים על מדרונות תלולים מעל אגם ז'נבה

הכרמים של לאבו בשווייץ תלויים על מדרונות תלולים מעל אגם ז'נבה

סנטוריני, יוון

איי יוון בדרך כלל מקושרים אצלנו עם בטן-גב בחופים שטופי שמש, אבל גם ביוון אפשר ליהנות מטיולי יין, במיוחד באי הרומנטי סנטוריני (Santorini). לאי יש מסורת ייצור יין של יותר מ-3,500 שנה. התנאים הגאולוגיים הייחודיים והקרקע הגעשית של האי, ביחד עם מזג האוויר הים התיכוני ומספר גבוה במיוחד של ימי שמש, תורמים ליין משובח עם טעם ייחודי שלא תמצאו במקומות אחרים. באי מייצרים גם יינות אדומים, אבל הוא מפורסם במיוחד ביינות הלבנים שלו, ובמיוחד עם יין אסירטיקו, שהוא זן הענבים הדומיננטי בסנטוריני.

מהכרמים בסנטוריני אפשר להשקיף על הים האגאי ועל לוע הקלדרה

מהכרמים בסנטוריני אפשר להשקיף על הים האגאי ועל לוע הקלדרה

באי יש מספר מצומצם יחסית של יקבים, בוודאי בהשוואה לאזורי יין אחרים באירופה, אבל איפה עוד תוכלו לטעום יין ביקב בעודכם משקיפים על הים האגאי ועל הקלדרה? כמה יקבים שמומלץ לבקר בהם הם Antoniou ששווה ביקור יותר בשל הנופים הנשקפים ממנו ופחות בגלל היין, Boutari שהוא היקב הגדול בסנטוריני ו-Canava Roussos, יקב בוטיק משפחתי שפועל מאז המאה ה-19 ומייצר יינות משובחים.

מה עוד אפשר לעשות באזור? ביקור באתר העתיקות אקרוטירי, צפייה בשקיעות המפורסמות בעולם מהכפר הציורי איה, טבילה במעיינות החמים של נאה קמאני ופלאה קמאני ובטן-גב על החוף האדום או השחור.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.