תפריט עמוד

נמלי התעופה הטובים בעולם

שמונה מיליון נוסעים לא טועים: בדירוג של 190 נמלי תעופה ברחבי העולם, שדה התעופה של הונג קונג התייצב במקום הראשון והוכתר כנמל התעופה הטוב בעולם. הנה כמה נמלי תעופה מפורסמים

בפעם השביעית בעשר השנים בהן נערך הסקר הבלתי תלוי של חברת "סקייטראקס" נבחר נמל התעופה של הונג קונג למקום הראשון. נמל התעופה של סינגפור ניצב במקום השני ושדה התעופה בסיאול שבדרום קוריאה תופס את המקום השלישי. קואלה לומפור בירת מלזיה במקום הרביעי ושדה התעופה קנסאי ביפן במקום השישי משלימים שליטה ודומיננטיות אסיאתית כמעט מוחלטת בדירוג היוקרתי.

הנציגים האחרים בעשירייה הראשונה הם: מינכן במקום החמישי, קופנהגן, ציריך והלסינקי במקום 7-9 וקייפטאון, הנציגה האפריקאית הבכירה במקום העשירי.
אין שדה תעופה אמריקאי בעשיריה הפותחת. נמל התעופה של סן פרנסיסקו הוא נמל התעופה האמריקאי הבכיר, לצד ונקובר ודאלאס. שדה התעופה בן גוריון נבחר לנמל הטוב ביותר במזרח התיכון, אם כי עורכי הדרוג מציינים שעם סיום בנייתם הקרוב של שדות התעופה החדשים באבו דאבי ובדוחא אמורים אלה להעלות את הרף באזור כולו.

תמונת נמלי התעופה החדשים בעולם מעידה על התמודדות בעייתית מאוד. בגלל תהליכי הבנייה האיטיים נמלי התעופה שמושלמים ונחנכים עכשיו בטקסים חגיגיים הם למעשה פרי תכנון בן כעשר שנים. פרק הזמן הארוך הזה גרם לשינויים רבים ולמעשה תמונת התעופה העולמית שונה כיום לחלוטין מזו שהיתה כאשר החלו לתכנן את שדות התעופה האלה. מחיר הדלק למטוסים עלו במאות אחוזים במהלך תקופה זו, נושא זיהום האוויר והרעש כשאר הבעיות הסביבתיות ניצבים כיום בראש סדר היום העולמי.

מול בעיות אלה עומדות התחזיות העולמיות על פיהן מספר הטסים בעולם עומד לגדול בגרף תלול, בעיקר בגלל העובדה שמיליונים מתושבי סין והודו מתכננים לצאת לטייל במערב וכיום, לאחר שנים רבות, הם גם יכולים להרשות את לעצמם.
נושאים אלה משפיעים על היכולת ועל הקיבולת של שדות התעופה בעולם. בחינה מקרוב של כמה מהטרמינלים החדשים והותיקים תבהיר מי מהם ערוך טוב יותר לקראת העשור השני במאה ה-21.

העמוס ביותר – אטלנטה
נמל התעופה של אטלנטה בארצות הברית הוא כיום השדה הכי עסוק בעולם. יותר מ-89 מיליון נוסעים חלפו בו במהלך שנת 2007. פירושו של דבר שכרבע מיליון נוסעים ממריאים או נוחתים בשדה הזה בכל יום בשנה. רק לשם השוואה, בנמל התעופה בן גוריון המריאו ונחתו במהלך כל השנה שעברה כחמישה מיליון נוסעים. השדות העסוקים ביותר שעוקבים אחרי אטלנטה הם נמל התעופה אוהרה בשיקגו (76 מיליון נוסעים בשנה), ונמל הית'רו בלונדון (68 מיליון נוסעים בשנה).

המבולגן ביותר – לונדון
בהית'רו שבלונדון לא ישכחו את חודש מרץ 2008 גם בעוד שנים רבות. זה היה אמור להיות חודש חגיגי במיוחד עבור שדה התעופה הוותיק והעמוס. טרמינל 5, שעל בנייתו עבדו יותר משבע שנים ואמור היה לשמש כהרחבה משמעותית ביותר לשדה התעופה של לונדון נפתח אמנם בטקס חגיגי אבל כמה ימים לאחר מכן כבר נהפכה השמחה למהומה רבתי. 300 טיסות בוטלו לחלוטין במהלך חמשת הימים הראשונים להפעלתו הקטסטרופלית של טרמינל 5. יותר מ-15 אלף מזוודות אבדו לבעליהן בשבוע הראשון. מערך מיון המזוודות קרס לחלוטין ובעקבותיו נכנס השדה כולו לתוהו ובוהו. מנהל שדה התעופה התפטר כבר בסוף אותו שבוע. ועדת חקירה הוקמה לבדוק את נסיבות המחדל שהוביל להפעלה כושלת של הטרמינל החדש וגם כיום עדיין מאיימים אלפי נוסעים בתביעות משפטיות בגלל אובדן רכוש וזמן יקרים.

הגדול ביותר – בייג'ין
נמל התעופה של בייג'ין שירת בשנת 2007 יותר מ-53 מיליון נוסעים והוא כיום שדה התעופה התשיעי הכי עסוק בעולם. אם מחפשים בביג'ין נחמה הרי היא נמצאת דווקא בהשוואה עם הית'רו.

טרמינל 3 החדש והענק נפתח בבייג'ין בשני שלבים במהלך חודש מרץ 2008 לקראת המשחקים האולימפיים. הטרמינל שעלה לבוניו 3.5 מיליארד דולר הוא הגדול בעולם. שטחו המדהים הוא 980 אלף מטרים רבועים. כבר עכשיו פועלות בו 72 מסעדות ומאות חנויות, בנקים, מרכזי בילוי ובידור, מרכזי אינטרנט ועוד. נוסעים שצריכים להגיע מקצהו האחד של הטרמינל לקצהו האחר – מרחק של יותר משני קילומטר, יוכלו להעזר ברכבת קלה שתקשר בין הכניסות השונות לבניין הענק. לאחר הפעלתו המלאה יוכל נמל התעופה של בייג'ין לשרת יותר משמונים מיליון נוסעים בשנה.

נופל וקם – פריז
נמל התעופה שארל דה גול בפריז נחשב לעסוק באירופה בכל הקשור לתנועת מטוסים עם יותר מחצי מיליון המראות ונחיתות בשנה. הוא השדה השני בעומס באירופה אחרי לונדון בכל הקשור למספר נוסעים (60 מיליון). התאריך המכונן בנמל התעופה של פריז אירע ב-23 במאי 2004. זמן קצר לאחר שהטרמינל החדש נחנך בסוף 2003 קרסה חלק מן התקרה של טרמינל E2 והרגה ארבעה נוסעים. הטרמינל כולו נסגר לנוסעים וכל תוכניות הפיתוח הוקפאו. שנה לאחר מכן, במרץ 2005 הוחלט לבנות מחדש את חלק זה של הטרמינל בהשקעה של כמאה מיליון יורו. הטרמינל החדש נחנך במרץ 2008, ומז הוא פועל בתפוסה מלאה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.