תפריט עמוד

ניפגש בכיכר: הכיכרות היפות בעולם

לאכול גלידה, לטפס על מגדל גבוה, להיכנס למוזיאון, לשבת בבית קפה ולהתבונן בעוברים והשבים - את כל אלה ועוד תוכלו לעשות בכיכרות עירוניות מוצלחות. לפניכם המלצות לכיכרות יפות במיוחד ברחבי העולם

הכיכר, מקום המפגש העירוני והמקום אליו מתנקזים הבאים אל עיר, התפתחה במשך אלפי שנים. ביוון העתיקה היתה זו האגורה ששימשה למקום התכנסות, בימי רומא היה זה הפורום ששימש לאותה מטרה. בימי הביניים הפכה כיכר העיר למקום מסחר שוקק, וכך לאורך השנים היתה הכיכר חלק ממתכון עירוני. סמוך אליה נבנו מבני ממשל, כנסיות, מדרסות או שוק מקומי. ברחבי העולם יש המוני כיכרות יפות, שנעים לשבלות בהן מספר שעות, מתוכן בחרנו 10 כיכרות יפות במיוחד, שכל אחת מהן מצטיינת בדרכה בסגנון בנייה וחשיבות תרבותית והיסטורית.

איטליה: פיאצה דל קאמפו בסיינה

הכיכר היפה הזו (Piazza del Campo) נמצאת במרכז העיר סיינה שבטוסקנה. מרכז הכיכר נראה כמו צדפה שמחולקת לתשעה חלקים. החלקים מייצגים את "מועצת התשעה" שניהלה את העיר במאות ה-14-12. הפלאצו פובליקו (Palazzo Pubblico), בית העירייה של סיינה, נמצא סמוך לכיכר. צבעו אדמדם כמו בתים רבים נוספים בעיר. כדאי לטפס אל הטורה דל מנג'ה, מגדל הפעמונים, המתנשא לגובה של 102 מטר, ולהתרשם ממראה הכיכר, הנפתחת כמו מניפה.

פירצה דל קאמפו בסיינה. מראשו של מגדל הפעמונים אפשר לראות את הכיכר פרושה כמניפה

פירצה דל קאמפו בסיינה. מראשו של מגדל הפעמונים אפשר לראות את הכיכר פרושה כמניפה

פעמיים בשנה נערך סביב פיאצה דל קאמפו אירוע הפאליו: ב-2 ביולי וב-16 באוגוסט מקיפים את הכיכר עשרות פרשים מ-17 הרובעים (Contrade), של העיר. לכל קבוצה יש תלבושת ייחודית וסמלים אופייניים, ולכמה שעות שוב חוזרת סיינה לימי הביניים. בימים אחרים כדאי לשבת סתם כך בכיכר רחבת הידיים ולאכול גלידה איטלקית באחת הג'לטריות המקומיות.

דגלנים צעירים באירוע הפאליו בכיכר הראשית של סיינה

דגלנים צעירים באירוע הפאליו בכיכר הראשית של סיינה | צילום: astudio / Shutterstock.com

ותיקן: כיכר סנט פטרוס

בכניסה לקריית הוותיקן, המדינה הקטנה בעולם ואשר נמצאת בתוך שטחה של העיר רומא, נמצאת כיכר פטרוס הקדוש (Piazza San Pietro). הכיכר תוכננה על ידי אמן הבארוק האיטלקי ג'ובאני לורנצו ברניני באמצע המאה ה-17. ברניני אף היה זה שפיקח על השלמת בזיליקת פטרוס הקדוש הצופה אל הכיכר, משימה שלפניו עסק בה מיכאלאנג'לו עד למותו. במרכז הכיכר ניצב אובליסק בגובה 25 מטר.

כיכר פטרוס הקדוש בוותיקן

כיכר פטרוס הקדוש בוותיקן

הכיכר העצומה יכולה להכיל 400 אלף בני אדם. מן החלון שבארמון האפיפיור, הצופה אל הכיכר, נושא לעיתים האפיפיור דרשה. עמידה בכיכר, יחד עם מאות מאמינים שגודשים אותה וממתינים למוצא פיו, היא חוויה שלא שוכחים במהרה.

פראג: כיכר העיר העתיקה

כיכר העיר העתיקה (Staromestske namesti) בפראג מכונה לעיתים גם כיכר השעון, על שם השעון האסטרונומי המוצב על חזית בניין העירייה הישן. אחת לשעה מופיעה מתוך דלת עץ דמות אחת מתוך שנים עשר השליחים של ישו, ותמיד יהיו עשרות תיירים שימתינו מתחת לשעון ויתבוננו בנפלאותיו.

כיכר העיר העתיקה בפראג

כיכר העיר העתיקה בפראג

מבנים בסגנון גותי ובסגנון בארוק מקיפים את הכיכר היפה. בפינה הצפונית-מערבית של הכיכר נמצא המונומנט של יאן הוס, מנהיג תנועת הרפורמציה בצ'כיה. בסמוך לכיכר נמצאת קתדרלת טין, אחד האתרים החשובים בעיר העתיקה של פראג.

מוסקבה: הכיכר האדומה

הכיכר האדומה (Krásnaya plóshchad) היא לב ליבה של מוסקבה. סביב הכיכר, שאורכה 695 מטר ורוחבה 130 מטר, ישנם כמה מבנים חשובים: הקרמלין – מעוז השלטון הרוסי; בית הקברות של חומת הקרמלין עם המאוזוליאום של לנין, שבו שמורה גופתו החנוטה; כנסיית וסילי הקדוש עם תשע הכיפות, הנקראת על שם קדוש נוצרי רוסי-אורתודוקסי, שאף קבור בה; קתדרלת קאזאן, קילומטר אפס של מוסקבה  והמוזיאון ההיסטורי הממשלתי של רוסיה. הכיכר יפה במיוחד בשעות הערב.

הכיכר האדומה במוסקבה. מימין, כנסיית וסילי הקדוש בעלת הכיפות הצבעוניות

הכיכר האדומה במוסקבה. מימין, כנסיית וסילי הקדוש בעלת הכיפות הצבעוניות

פעם בשנה, ביום בו מציינים את ניצחון הצבא האדום על גרמניה הנאצית (9 במאי), מתקיים בכיכר מצעד. הכיכר אף אירחה מספר הופעות רוק: הדציבלים של פול מקרטני, פינק פלויד, רד הוט צ'ילי פפרז ואחרים הרעידו בכל פעם את בנייני הכיכר ההיסטורית.

לונדון: כיכר טרפלגר

כיכר טרפלגר (Trafalgar Square), הכיכר החשובה בלונדון, נקראת על שם קרב טרפלגר שהתרחש בשנת 1805 ובמהלכו ניצחה בריטניה את צרפת. ג'ון נאש, האדריכל האנגלי הידוע, החל במלאכת תכנון הכיכר ב-1820, מלאכה שהסתיימה לבסוף בשנת 1845 על ידי צ'ארלס בארי. במרכז הכיכר ניצב עמוד נלסון, המנציח את דמותו של מפקד הצי הבריטי שניצח בקרב טרפלגר. בארבע פינות הכיכר ישנם מעמדי פסלים, אולם רק על שלושה מהם מונח פסל – פסל של המלך ג'ורג' הרביעי, פסל של הנרי הולוק ופסל של צ'ארלס ג'יימס נאפייר. מאז שנת 1999 ניצבים על המעמד הרביעי, הריק, פסלים שנוצרו על ידי אמנים בני זמננו, והם מתחלפים מעת לעת. מאז סוף חודש מרץ 2018 מוצב כאן פסל שנעשה על ידי האמן האמריקאי היהודי ממוצא עיראקי, מיכאל רקוביץ', כמחווה לפסל שנהרס בידי ארגון המדינה האיסלמית (דאעש) בעיראק. הגלריה הלאומית, אחד המוזיאונים החשובים בלונדון, ניצב בצד הצפוני של הכיכר (הכניסה ללא תשלום).

כיכר טרפלגר הוקמה כדי לציין ניצחון בריטי על הצרפתים

כיכר טרפלגר הוקמה כדי לציין ניצחון בריטי על הצרפתים | צילום:  andersphoto / Shutterstock.com

פריז: פלאס דה ווז'

פלאס דה ווֹז' (Place des Vosges), הכיכר העתיקה ביותר בפריז, נמצאת באזור המארה. ככל הנראה היה זה ז'אן-בטיסט אנדרואה דה סרסו, שתכנן את הכיכר בראשית המאה ה-17 ביוזמתו של המלך אנרי הרביעי, שיזם בנייה נוספת בעיר. הכיכר בנויה בצורת ריבוע, שאורך כל אחת מצלעותיו 140 מטר. סביבה ישנם 36 בתים שחזיתם זהה והם עשויים לבנים אדומות וכוללים מעברים מקושתים בקומת הקרקע, גגות משופעים ועליית גג ובה חלונות. באחד הבתים הללו, בבית מספר 6, התגורר ויקטור הוגו וכיום פועל בו מוזיאון המוקדש לו. בבית מספר 21 התגורר הקרדינל רישלייה, שאף יזם את הנחת פסל הברונזה של לואי ה-13. הפסל המקורי הותך במהפכה הצרפתית ופסל אחר ניצב במקומו היום.

פלאס דה ווז', הכיכר העתיקה ביותר בפריז

פלאס דה ווז', הכיכר העתיקה ביותר בפריז | צילום: Anastasia Petrova / Shutterstock.com

פלאס דה ווז' והבתים שמסביב לה הפכו למודל לתכנון עירוני בצרפת ומחוצה לה. כיום יש כאן גלריות, חנויות ובתי קפה, ומקומיים ותיירים נהנים לשבת על הדשא או על ספסלי הגן שתוכנן במרכזה של הכיכר.

סגוביה: פלאזה דל אזוג'ו

הייחוד של פלאזה דל אזוג'ו (Plaza del Azoguejo) שבעיר הספרדית סגוביה הוא אמת המים המרשימה הנמצאת בסמוך לה. הכיכר היא נקודת המוצא למבקרים בעיר, הנמצאת בקהילה האוטונומית קסטיליה ולאון בצפון ספרד. אמת המים נבנתה על ידי הרומאים ומטרתה היתה להוביל מים מנהר פואנטה פריה במרחק של כ-15 קילומטר מהעיר. האמה, שבנקודה הגבוהה ביותר שלה, מתנשאת לגובה של 28 מטר, תוכננה במאה הראשונה לספירה. כמעט 1,700 שנה לאחר מכן עדיין נעשה בה שימוש.

אמת המים הרומית בסגוביה

אמת המים הרומית בסגוביה

בכיכר ישנן מסעדות ואפשר להעביר כאן שעה קלה ולהתרשם מהאמה שהיא אולי הדוגמה המרשימה ביותר של בנייה רומית בחצי האי האיברי. מן הכיכר כדאי לצאת ולטייל בסמטאות העיר העתיקה של סגוביה.

ניו יורק: כיכר יוניון

כיכר יוניון (Union Square) שבמנהטן תוכננה במהלך המאה ה-19 ובמרכזה ניצב פסלו של ג'ורג' וושינגטון, ולא הרחק ממנו הוצב מאוחר יותר פסלו של מהטמה גנדי. בכיכר, המשמשת גם כגן ציבורי עירוני, פועל מספר פעמים בשבוע שוק איכרים ולקראת חג המולד מתקיים בה שוק חגיגי. הכיכר היתה מוקד להפגנות ולהתכנסויות פוליטיות ואקטיביסטיות. את הכיכר מקיפות חנויות ומסעדות רבות. אפשר להצטרף כאן לסיור, הכולל הסברים על ההיסטוריה והאדריכלות של האזור.

שוק איכרים ביוניון סקוור במנהטן

שוק איכרים ביוניון סקוור במנהטן | צילום: Nielskliim / Shutterstock.com

מרקש: ג'מה אל פנה

ג'מע אל פנה (Djemaa El-Fna), הכיכר המרכזית של מרקש, היא הלב הפועם של העיר. משמעות שמה היא "כיכר התכנסות המתים" – על שם ראשיהם של פושעים ומורדים שהוצגו כאן לראווה. השוק של מרקש, המסחרר בצבעיו, נמצא בסמטאות היוצאות מן הכיכר. בשעות הבוקר תמצאו כאן דוכנים לממכר מיץ ופירות, ואילו בשעות אחר הצהריים ולעת ערב, כשההמונים גודשים את הכיכר, פועלים כאן דוכני אוכל נהדרים. בצד האוכל מעורר התיאבון תוכלו לראות כאן מאלפי נחשים, משביעי לחשים, מספרי סיפורים  ומוזיקאים מקומיים.

כיכר ג'מע אל פנה במרקש לקראת רדת הערב

כיכר ג'מע אל פנה במרקש לקראת רדת הערב

דוכן אוכל בג'מע אל פנה

דוכן אוכל בג'מע אל פנה | צילום: Shanti Hesse / Shutterstock.com

סמרקנד: כיכר רג'יסטאן

כיכר רג'יסטאן (Registan) בסמרקנד היא מופת של אדריכלות איסלאמית. שלוש מדרסות נבנו מסביב לה: מדרסת אולוג בג נבנתה במאה ה-15, במאה ה-17 נבנתה מולה, כבתמונת מראה, מדרסת שר דור. כמה עשורים מאוחר יותר נבנתה בצד הצפוני של המתחם מדרסת טיליה קורי. הכיכר עצמה, שהיא המופרסמת ביותר במרכז אסיה, נבנתה על ידי אולוג בג, נכדו של טימור לנג, מתמטיקאי ואסטרונום שאף ייסד את מצפה הכוכבים שבסמרקנד.

כיכר רג'יסטאן בסמרקנד, מופת של אדריכלות אסלאמית

כיכר רג'יסטאן בסמרקנד, מופת של אדריכלות אסלאמית

ועוד שבע כיכרות יפות במיוחד:

כיכר קטלוניה, ברצלונה
פלאסה מיור, מדריד
פיאצה נבונה, רומא
פיאצה סן מרקו, ונציה
הכיכר המרכזית (Rynek Główny), קרקוב
גראן פלאס, בריסל
פלזה דה ארמס, קוסקו

בתמונה הפותחת: כיכר פטרוס הקדוש, קריית הוותיקן | צילום: Zoran Karapancev / Shutterstock.com
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.