תפריט עמוד

נחל עיון בגליל העליון שב לזרום בקיץ

כבר יותר מחמישים שנים מתייבש נחל עיון מידי קיץ. הנחל סבל משאיבות מים והטיית מקורות הנחל על ידי חקלאים לבנונים. רשות הטבע והגנים החלה בהזרמת מים, שמקורם במי נחל דן, לנחל עיון והשיבה את הזרימה

בנחל דן זורמים כ-250 מיליון קוב מים מידי שנה, כאשר הכמות הנשאבת להחייאת נחל עיון במהלך חודשי הקיץ היא כחצי מיליון קוב מים- כמות מזערית שלא תפגע בטבע שבנחל דן, אך יכולה להציל ולהחיות מחדש את הטבע בנחל עיון. המים נשאבים מגובה של כ-150 מטרים ומועלים לגובה של כ-500 מטרים, ושם מוזרמים אל נחל עיון ודרכו חזרה למקורות הירדן ולכנרת.

ניסים קשת, מנהל אגף סביבה ברשות הטבע והגנים: "כבר כמה שנים אנו מחפשים את הפיתרון להתייבשות הלא טבעית של נחל עיון במהלך רוב השנה. מעבר לבעיות הפיזיות של הבאת כמויות מים מידי שנה היה עלינו לפתור גם כמה אתגרים אקולוגיים, כמו לנסות ולמצוא מים אשר דומים באיכותם למי הנחל המקוריים. ביצענו בדיקות רבות ובסוף הגענו למי נחל הדן. לאחר ניטור ביולוגי שביצע פרופ' אביטל גזית פנינו לאגודה החקלאית כפר יובל וקיבלנו את הסכמתם להתחבר למתקני השאיבה שלהם. בשיתוף עם המועצה האזורית, רשות המים ומקורות, התחלנו בימים אלו לשאוב מעט מים מנחל הדן ולהזרים אותם לנחל עיון, לאחר שבדרך הועלו לגובה של 500 מטרים וסוננו."

"לפרויקט יש חשיבות סביבתית גדולה- התנודות בין זרימה להתייבשות של מספר חודשים אינה טובה לטבע וגם כמות מים קטנה יחסית, אך קבועה, תשפר את מצב הטבע באזור רבות" מוסיף ניסים קשת, "אך מעבר לתרומה לטבע גם שאר השותפים לפרויקט ייהנו מפירותיו, שכן אין ספק שבזכות זרימת המים והטבע שישוקם בעקבות השבתו של הנחל למצבו האיתן, צפויים להגיע לאזור יותר מטיילים ותיירים. מדובר בשיתוף פעולה שבו כולם מרוויחים ואנו מקווים להגיע לשיתופי פעולה שכאלו בכל מקום שבו הטבע זקוק להתערבות מסייעת".

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.