בשנים האחרונות אפשר לראות בכבישי ארצנו ובשביליה לא מעט רוכבי אופניים רציניים, מאובזרים היטב ומצוידים באופניים משוכללים. אבל לא חייבים להיות רוכב מקצועני כדי ליהנות מטיול טיול בחיק הטבע. את המסלול הזה, לאורך נחל אלכסנדר, כל המשפחה יכולה לעשות ביחד, ובמהלכו אפשר לעצור לפיקניק וליהנות מתצפיות יפות ופריחה עונתית.

מתי? כל השנה; חלק מהמסלול עובר בקטעים החשופים, לא מומלץ לרכוב בימים חמים במיוחד

למי מתאים? לכל המשפחה

רמת קושי:
קלה

המסלול המלא:
כ-15ק"מ (הלוך וחזור), אפשר גם להתחיל מפארק צבי הנחל ולעשות רק את חלקו המערבי של המסלול (ראו הוראות הגעה בהמשך).

מה להביא? אל תשכחו להביא בקבוקי מים, מי הנחל אינם מתאימים לשתייה!

מפות סימון שבילים מס' 7 – השרון ומערב השומרון. אתר עמוד ענן

שימו לב: המסלול אינו מעגלי, ואם אתם מתחילים להתעייף, אפשר להסתובב ולחזור בחזרה בכל נקודה שהיא לאורך הדרך.

נקודת התחלה: חניון הכניסה לנחל אלכסנדר, ליד קיבוץ מעברות. נוסעים בכביש מס' 4 (כביש תל אביב-חיפה הישן) עד צומת העוגן, שם פונים מערבה לקיבוצים משמר השרון ומעברות. כחצי קילומטר מצפון למעברות יש חניון מוסדר, שם משאירים את הרכב ויוצאים לדרך באופניים. למי שרוצה לקצר את המסלול, יש אפשרות להתחיל בחניון פארק צבי הנחל הסמוך לגשר הצבים: בכביש מס' ארבע פונים בצומת חפר לכביש 5721 לכיוון כפר ויתקין. כחצי קילומטר לאחר שעוברים את גשר נחל אלכסנדר פונים ימינה (צפונה) לדרך סלולה המובילה אל החנייה של הפארק. כאן משאירים את הרכב.

החלק המשוקם של נחל אלכסנדר, שבו עובר מסלול הטיול | צילום: יובל מנדלסון, ויקישיתוף

נחל אלכסנדר זורם מהרי השומרון עד לים התיכון, לאורך כ-40 ק"מ. במשך שנים רבות הוזרמו אליו שפכים והוא היה אחד הנחלים המזוהמים בארץ. באמצע שנות התשעים, בעקבות פרויקט שיקום גדול ומוצלח, חלקו המערבי של הנחל שוקם להפליא – אות ומופת למה שאפשר לעשות בשאר נחלי הארץ. מסלול הטיול שלנו עובר בחלקו המשוקם של הנחל ומסתיים במקום בו הוא נשפך אל הים התיכון, בין בית ינאי למכמורת.

עולים על השביל המסומן באדום ורוכבים לכיוון מערב. לאורך הדרך יש אפשרויות מגוונות לעצירות למנוחה או לפיקניק ויש גם מתקני משחקים לילדים שזקוקים לאתנחתא מהרכיבה. בחורף ובאביב מרבדי פריחה צובעים את הנוף בשלל צבעים.

ממשיכים לרכוב על השביל הנוח לאורך כשלושה קילומטרים, עד שמגיעים לגשר הצבים (הבאים מחניון פארק צבי הנחל יתחילו כאן את מסלול הרכיבה). במקור היה כאן גשר עץ מרשים שחצה את הנחל, אולם הוא נהרס בשיטפונות ובמקומו נבנה גשר מבטון. הגשר הוא מקום מצוין לצפייה בצבים הרכים החיים בנחל. כיוון שהצבים, בדומה לזוחלים אחרים, אינם יכולים לשמור על חום גופם, בימי החורף הקרים הם אינם פעילים ואז סביר להניח שלא תוכלו לראותם. אבל בימים חמים הם עולים להתחמם על הסלעים ואם תצפו בהם בשקט, מבלי להטריד את מנוחתם, תוכלו להתפעל מצווארם הארוך שלהם והאף הארוך והמחודד שלהם. זאת הזדמנות טובה להסביר לילדים שאסור להציק לצבים, לגעת בהם או להאכיל אותם.

צב רך על גדת הנחל. נא לא להפריע את מנוחת הצבים | צילום: Gotenks33, GFDL

הצבים הרכים, שחיים בכמה נחלים במרכז הארץ, כמעט שהוכחדו בעבר בשל זיהום המים, אולם בעקבות השיפור שחל במצב הנחלים ופעולות שונות של שיקום והצלה (כולל איסוף ביצים, הדגרתן והחזרת הצבונים הקטנים לנחלים) כיום מצבם טוב בהרבה. בנוסף לצבים, אפשר לראות כאן עופות מים ודגי שפמנון גדולים – עוד הוכחה למצבם הטוב של המים בנחל. לפעמים אפשר להבחין בנוטריות על גדת הנחל או בתוך המים, וקורה גם שנמיה חוצה את השביל וחומקת לסבך הצמחייה.

סמוך לגשר יש מגדל תצפית, שמראשו אפשר להשקיף על כל האזור, ובסביבתו יש פארק מטופח עם מדשאה, שולחנות פיקניק ומתקני משחק.

מגדל התצפית שליד גשר הצבים. מכאן אפשר להשקיף על הנחל וסביבתו | צילום: יובל מנדלסון, ויקישיתוף

אחרי ששבענו ממראה הצבים וצמחיית הנחלים, נמשיך לרכוב מערבה אל עבר שפך הנחל. שביל העפר, שאורכו כשלושה קילומטרים, לאורך הגדה הצפונית של הנחל (יש מקטעים המתרחקים מהנחל ואז שבים אליו). בדרך כדאי מאוד לעשות הפסקה כדי לטפס (אפשר ברגל) לחורבת סמרה, הנמצאת בראש גבעת כורכר גבוהה בגדה הצפונית של הנחל. לצד שרידי מבנה מהמאה ה-19, יש כאן גם פריחה עונתית מקסימה – חבצלות בסתיו, כלניות ורקפות בחורף, נוריות וצבעונים באביב. מראש הגבעה יש תצפית יפה אל הנחל, הישובים בסביבה (גאולי תימן וכפר הרא"ה ממזרח, כפר ויתקין וחופית מדרום) והים שמשתרע ממערב.

נרד מהגבעה ונמשיך לכיוון מערב: כאן הדרך שלנו חוברת לשביל ישראל (שאותו תזהו על פי הסימון המיוחד לו – לבן-כחול-כתום), הגולש מהגבעה לכיוון דרום-מערב וממשיך לאורך הנחל. לקראת סוף המסלול עוברים מתחת שלושה גשרים – שניים של כביש החוף ואחד של כביש הגישה לבית ינאי – עד לחניון המבקרים של הפארק הלאומי. כאן, במקום בו הנחל נשפך אל הים, מסתיים המסלול שלנו ומתחילה הדרך חזרה – באותה הדרך, רק בכיוון ההפוך.