תפריט עמוד

מפקד עופות המים – סופרים ברווזים

אחת לשנה, בסוף השבוע השני בינואר, נערך בארץ ובעולם מפקד של עופות מים. עשרות צוותים עוברים בין מקווי המים הגדולים והקטנים וסופרים את הברווזים, העגורים, הברכיות, האגמיות ושאר עופות המים, וזאת במטרה לזהות את גודל האוכלוסיות ואת מצבן לעומת שנים קודמות

סופרים ציפורים, או ליתר דיוק עופות מים: מאות צפרים וחובבי טבע מצטרפים לעשרות אנשי רשות הטבע והגנים – אקולוגים, פקחים, מדריכים ומנהלים, המקיימים את מפקד עופות המים השנתי. בכל שנה, בסוף השבוע השני של חודש ינואר, נערכת בעשרות מדינות בעולם במקביל ספירה של עופות מים, וזאת במטרה לספק אומדן של גודל אוכלוסיות עופות המים ולנטר שינויים בגודלן. מפקד עופות המים החורפים נערך בקביעות החל משנת 1965, ובמהלכו נאסר הציד בקרבת מאגרי מים בכל רחבי הארץ. למפקד קודמות השתלמויות, שמכשירות את הפקחים והצפרים המתנדבים להתמודד עם זיהוי עופות מים. צוותי הספירה פוקדים בתוך שעות ספורות יותר מ-300 מקווי מים בכל רחבי ישראל – מאגמים גדולים כמו הכנרת ושמורת החולה ועד לבריכות איגום קטנות הפזורות מהגליל ועד הנגב.

ברכיה. לעצב תוכניות שימור | צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים

בחודשים הקרובים ירוכזו הנתונים מכל רחבי העולם, ואחת לארבע שנים מופק דו"ח עולמי על מצב האוכלוסיות בהוצאת ארגון Wetlands International. על פי נתוני הדו"ח מעוצבות תוכניות לשימור המינים שנמצאים בסכנת הכחדה. אוהד הצופה, אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים אומר שמאחר שחלק גדול מעופות המים הם מינים נודדים וחלקם רק חורפים בישראל, רק באמצעות ספירה שכזו ניתן לקבל תמונה שלמה על מצבן של אוכלוסיות, לזהות מגמות ולפעול בזמן לשימור מינים או אוכלוסיות בסכנה. בהתאם לנתונים המתקבלים, גופי שמירת טבע נערכים לשימור מינים שניכרת בעיה במצבם. תוכניות שימור כאלו קיימות כיום עבור כמה עופות מים, בהם הצחראש הלבן, צולל ביצות, מלכישלו, אנפה מסורטטת ואחרים.

עגורים בשמורת החולה | צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים

"ברמה המקומית, מספרי עופות המים החורפים בארץ מהווים בסיס לפעילות הרשות לנקיטת צעדים ממשקיים דוגמת העלאה או הפחתה של מכסות הציד או הכרזה על אזורים מוגנים בהם חורפים מינים בסיכון", אומר הצופה. "כך, למשל, הוכרזו לפני שלוש שנים מאגרי המים בשפלת יהודה כאזור האסור בציד עופות מים, וזאת על מנת להבטיח את אוכלוסיית הצחראש הלבן החורפת שם".


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.