תפריט עמוד

מפליגים בעולם של מציאות רבודה

מציאת רבודה היא תוספת של רכיבים דיגיטליים על העולם האמיתי, שאותם נראה בעזרת מסכים שונים. האלמנטים הדיגיטלים במציאות הרבודה מתמזגים עם המציאות בזמן אמת ובאופן אינטראקטיבי. בגלריה מייקלסון בתל אביב, גלריה עם אוריינטציה לשילוב של אמנות עם טכנולוגיה, נפתחה ב-9.9.2023 תערוכת אמנות של הדס בכר ובה מוצגים שלושה סרטוני מציאות רבודה שנוצרו במיוחד לתערוכה

מציאות רבודה היא טכנולוגיה ותיקה אך לא מספיק מוכרת ששווה לדעת עליה עוד קצת, וכך להצליח "לשוט" בתוך הסירות שאני מציירת.

מהי מציאות רבודה – AR

תוספת של רכיבים דיגיטליים על העולם האמיתי, שאותם נראה בעזרת מסכים שונים. האלמנטים הדיגיטלים במציאות הרבודה מתמזגים עם המציאות בזמן אמת ובאופן אינטראקטיבי. דוגמה נפלאה המביאה את הטבע למרחב האורבני נמצא בפרויקט המציאות הרבודה של נשיונל ג'אוגרפיק. דרך מסך גדול, המשתתפים יכלו לצפות בעצמם מלטפים נמר "בשידור חי", צופים בחיות ים צוללות או הולכים עם אסטרונאוט בחלל דמיוני.

סוגי המציאות הדיגיטלית הנוספים הקיימים הם:
מציאות וירטואלית VR יצירת עולם חלופי ובו חוויות סוחפות שעוזרות לבודד משתמשים מהעולם האמיתי, בדרך כלל באמצעות מכשיר אוזניות ואוזניות המיועדות לפעילויות כאלה.

מציאות משולבת – MR – שילוב של רכיבי AR ו- VR כך שאובייקטים דיגיטליים יכולים לקיים אינטראקציה עם העולם האמיתי, עיצוב רכיבים דיגיטליים שמהווים 'קפסולות' של עולם חלופי המעוגנים בתוך סביבה אמיתית.

מציאות מורחבת – XR שילוב של כל סוגי הטכנולוגיות הנ"ל.

כל הטכנולוגיות מהוות טשטוש של הגבולות בין המציאות לדמיון או למציאות ממוחשבת, וזה גם היתרון וגם החיסרון שלהן, חשובה ההבנה מראש, בדיוק למה נכנסים והתאמה לגיל המשתמשים.

ההבדל בין מציאות רבודה AR, למציאות מדומה VR
העולם של המציאות המדומה, כשמו כן הוא, מדומה לחלוטין, ואילו העולם של המציאות הרבודה מהווה רובד נוסף על המציאות הקיימת.
במציאות המדומה הסביבה נוצרה על ידי מחשב (CGI) בשילוב לעיתים של תצלומי סטילס/וידאו. אפשר לצפות על מציאות מדומה בעזרת משקפיים מיוחדים, טלפון חכם, טאבלט או מחשב.
על מציאות רבודה ניתן לצפות בעזרת משקפיים, קסדה, טלפון נייד וכיו"ב, כשנישאר עדיין צופים גם על המציאות כשעליה צפות שכבות דיגיטליות.

העולם של המציאות המדומה, כשמו כן הוא, מדומה לחלוטין, ואילו העולם של המציאות הרבודה מהווה רובד נוסף על המציאות הקיימת

העולם של המציאות המדומה, כשמו כן הוא, מדומה לחלוטין, ואילו העולם של המציאות הרבודה מהווה רובד נוסף על המציאות הקיימת (Pixabay)

שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה

טכנולוגיית המציאות הרבודה הומצאה בשנת 1968, עם הפיתוח של מערכת התצוגה הראשונה המותקנת בראש על ידי איבן סאתרלנד. המונח "Augmented Reality" נטבע בשנת 1990 על ידי החוקר ולאחר מכן פרופסור טים קודל במעבדות המחקר של תאגיד התעופה בואינג. קודל השתמש במונח "מציאות מוגברת" בהקשר לקסדה שפותחה עבור טייסי קרב. זגוגית הקסדה משמשת גם כמסך מחשב שקוף, ותציג סוגי מידע שונים החיוניים לטיסה.
אמנם הטכנולוגיה של המציאות הרבודה מעשית לייצור תעשייתי כבר שנים רבות, אבל רק בשנים האחרונות נמצאו רכיבי מחשב, ניווט, תקשורת וצילום קטנים וזולים דיים: המצאת הסמארטפון הביאה את המציאות הרבודה לזמינות שלה עבורנו היום.
יישום ה־AR הסלולרי הראשון הינו "מפת המטרו של פריז", עבור אייפון של חברת אפל, באוגוסט 2008. משתמשים באפליקצייה יכולים לראות מבעד למצלמת האייפון שלטי הכוונה, חנויות, בתי קפה ועוד.
כיום קיימים אינספור יישומים של מציאות רבודה: תחומי התיירות, הניווט הרגלי או ע"י רכב, בסקטורים העסקיים השונים, בין היתר תחום המפגשים הוירטואלים התלת מימדיים, הגאדג'טים והגיימינג, החינוך, הרפואה, הספורט, הצבא והביטחון, הטלוויזיה, התרגום, בתחומי האדריכלות, עיצוב הפנים, האופנה והמסחר על ענפיו השונים, הקולנוע והאמנות הפלסטית כמובן, עליו נפרט. אפילו נאס"א משתמשים במציאות רבודה להדמיות שלהם.

בתחום הקולנוע – סרטים עתידניים, כמו דו"ח מיוחד (2002), וסדרת סרטי שליחות קטלנית (1884-2019) עשו שימוש במציאות רבודה, אם בעזרת כפפות ומסכים שנתנו סוגי מידע שונים למשתמש, או שהכניסו את הצופה אל ראשו של הרובוט שרואה את העולם מבעד למסך עם הוראות שונות.

המציאות הרבודה נכנסה לתחום האמנות בשנת 2016 – במיוחד בתחום האמנות הדיגיטלית. האפליקציה ARTIVIVE מאוסטריה, מאפשרת נגישות לצופה לשכבת אמנות דיגיטלית הפותחת דלתות לעולם חדש של אפשרויות. אמנים יכולים לקחת את המבקרים למסע בזמן, להסביר מה מסתתר מתחת לחפץ מסוים, להרחיב את האמנות באמצעות אנימציות, להנגיש את האמנות לעוד קהלים או להראות כיצד נוצרו היצירות. לאחר התקנתה בטלפון חכם, האפליקציה מוסיפה שכבות דיגיטליות על יצירות האמנות (פסלים, חפצים, ציורים ועוד) שמצלמים בעזרת המצלמה של הטלפון, שמקימה את היצירות לחיים.

כיום קיימים אינספור יישומים של מציאות רבודה: תחומי התיירות, הניווט הרגלי או ע"י רכב, בסקטורים העסקיים השונים, בין היתר תחום המפגשים הוירטואלים התלת מימדיים, הגאדג'טים והגיימינג, החינוך, הרפואה, הספורט, הצבא והביטחון, הטלוויזיה, התרגום, בתחומי האדריכלות, עיצוב הפנים, האופנה והמסחר על ענפיו השונים, הקולנוע והאמנות הפלסטית כמובן (Pixabay)

כיום קיימים אינספור יישומים של מציאות רבודה: תחומי התיירות, הניווט הרגלי או ע"י רכב, בסקטורים העסקיים השונים, בין היתר תחום המפגשים הוירטואלים התלת מימדיים, הגאדג'טים והגיימינג, החינוך, הרפואה, הספורט, הצבא והביטחון, הטלוויזיה, התרגום, בתחומי האדריכלות, עיצוב הפנים, האופנה והמסחר על ענפיו השונים, הקולנוע והאמנות הפלסטית כמובן (Pixabay)

כיום קיימים אינספור יישומים של מציאות רבודה: תחומי התיירות, הניווט הרגלי או ע"י רכב, בסקטורים העסקיים השונים, בין היתר תחום המפגשים הוירטואלים התלת מימדיים, הגאדג'טים והגיימינג, החינוך, הרפואה, הספורט, הצבא והביטחון, הטלוויזיה, התרגום, בתחומי האדריכלות, עיצוב הפנים, האופנה והמסחר על ענפיו השונים, הקולנוע והאמנות הפלסטית כמובן

הקשר בין האמנות שלי לסירות שמופיעות בסרטונים

אני מציירת המון סירות, חלק משגרת היום שלי בשנים האחרונות. דימוי הסירה מעסיק אותי מאד: אני מרגישה קשורה לסירות מפרש בהרבה דרכים, מכיוון שזהו דימוי חזותי ואובייקט שנותן לי מענה לתחומים רבים: לסירה יש אסתטיקה שאני מאד מתחברת אליה. הפרופורציות, הצבע, החומריות, אציליים ומיוחדים מאד. אחי תומר ז״ל מאד אהב לשוט על כל סוגי כלי השייט, ואני רואה בסירה חפץ מעבר לעיבוד האבל על לכתו.
החשש מהחלל הריק והצורך הבלתי נלאה למילוי הריק גם נלווים למסע האמנותי שלי וקשורים לתחום הספנות. במסע בים ובאמנות יש הרבה שקט, יש סערות, יש חוסר שליטה על התוצאה הסופית. צריך לסמוך שיהיה מסע מוצלח, ועוד ועוד.
מעסיק אותי גם נושא הסיפיות – לימינליות, מצב ביניים כמו המצב בו הסירה נמצאת: עוד לא בנמל היעד אבל כבר לא בנמל המוצא. דוגמאות – אישה בהריון – עוד לא אמא אבל כבר לא אשה-ללא-ילדים. אדם המחפש עבודה נמצא בסיפיות. גם מתבגרים נמצאים בסיפיות, עוד לא מבוגרים אבל כבר לא ילדים. ויש מצבי חיים רבים נוספים בהם אנו במצב של סיפיות. זו תקופה שנלווית לה המון אי וודאות – מה יהיה, איך יהיה וכמה סערות יתלוו למעבר הזה…

ציור: הדס בכר. "החשש מהחלל הריק והצורך הבלתי נלאה למילוי הריק גם נלווים למסע האמנותי שלי וקשורים לתחום הספנות". צפו ברובד נוסף על ידי האפליקציה artivive

ציור: הדס בכר. "החשש מהחלל הריק והצורך הבלתי נלאה למילוי הריק גם נלווים למסע האמנותי שלי וקשורים לתחום הספנות". צפו ברובד נוסף על ידי האפליקציה artivive

ציור: הדס בכר. "יש מצבי חיים רבים נוספים בהם אנו במצב של סיפיות. זו תקופה שנלווית לה המון אי וודאות - מה יהיה, איך יהיה וכמה סערות יתלוו למעבר הזה". צפו ברובד נוסף על ידי האפליקציה artivive

ציור: הדס בכר. "יש מצבי חיים רבים נוספים בהם אנו במצב של סיפיות. זו תקופה שנלווית לה המון אי וודאות – מה יהיה, איך יהיה וכמה סערות יתלוו למעבר הזה". צפו ברובד נוסף על ידי האפליקציה artivive

אודות התערוכה "סיפיות",
מאת האוצרת בת שבע גרניט

…"הסדרה "סיפיות" עוסקת בדימויי סירת מפרשים. הסירות של הדס, מצוירות, או מורכבות מחלקי נייר דקיקים. הסירות כמעט שקופות פריכות ועדינות. לעיתים חלקיהן מרחפים זה לצד זה, נוגעים לא נוגעים ועם זאת מהווים שלם אחד משמעותי מסך חלקיו. לעיתים חלקי הסירה מחוברים בחוט דק כמעט בלתי נראה, המנסה לאחות אותם יחד, לאחוז בהם שמא יתפרקו. דימוי הסירה של הדס, חידתי, מנותק מהמים, הסירה מרחפת נאחזת באוויר, לכאורה חופשית ומנותקת מכבלים, מהציוויליזציה ומכבלי החברה, מיטלטלת על גלי הזמן. מחד נתונה לרוחות ולכוחות שמושכים או מובילים אותה קדימה, אל הרפתקאות, ריגושים, במסע לגילוי עצמי. מאידך גם נותרת חשופה לאי וודאות וכוחות הטבע האימתניים. גוף הסירה חבוט, שרוט, אך חופן, מכיל וכמו שומר על התכולה החבויה בו. מפרשי הסירות, נראים ככנפיים פרוסות, שניכרים בהן פגעי הזמן והמאמץ, אך כוחם לא תש במאמץ המתמיד לרתום את כוחה של הרוח להגשמת ייעודם. בכך מציעה הדס מטאפורה ויזואלית לחיי האדם, למצבי תודעה שונים של חיפוש ושל מסע בנתיבי חיים שונים, והתמודדות עם ה'הפתעות' שהחיים מציבים"…
ציור: הדס בכר. צפו ברובד נוסף על ידי האפליקציה artivive

ציור: הדס בכר. צפו ברובד נוסף על ידי האפליקציה artivive

מה צופן העתיד עבור AR

נגישות הטכנולוגיה תלך ותשתפר, הדרכים לצפות, לשתף, להכין בעצמנו מציאות רבודה יהפכו קלות ונפוצות עבור כולם. תחומים וחברות נוספים ישתמשו במציאות רבודה על מנת לעזור, לשפר, לגרום לנו לחייך… ולצאת למסעות בעולם, במקומות שקשה להגיע אליהם, בלי לצאת מהבית (אבל לא במקום!!), ללמוד ולהיחשף, לחוות חוויות וליהנות.

לצפייה בשלושת סרטוני המציאות הרבודה שנוצרו במיוחד לתערוכה, מומלץ להתקין את אפליקציית Artivive ולצפות.

סיפיות, נישאת על גלי הזמן | הדס בכר, תערוכת יחיד | אוצרת: בת שבע גרניט
פתיחת התערוכה: 9.9.23 בשעה 11:00 | גלריה מייקלסון לאמנות שימושית | אברהם שטרן 4 פלורנטין, תל אביב | נעילה: 14.10.23.

מקורות אונליין:
אפליקציית ARTIVIVE, מייקרוסופט, ויקיפדיה, אדובי, אתר G2:
https://www.g2.com/articles/history-of-augmented-reality
https://www.g2.com/articles/history-of-augmented-reality
אתר אנשים ומחשבים: רובד חדש למציאות: הטכנולוגיה שתשנה את הדרך בה נִרְאֶה את העולם, אמיר עוז

————————-

הדס בכר – אמנית, יוצרת ומעצבת, בעלת סטודיו HaBa.
כותבת בנושאים שונים למסע אחר אונליין, מדריכת אמנות ועיצוב.

אתר אינטרנט

Instagram – hadas_bachar_arts
Facebook – Hadas Bachar

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.