תפריט עמוד

מנצ'סטר: היכרות עם העיר

מנצ'סטר, אחת הערים הגדולות בבריטניה, מוכרת לאוהדי כדורגל, אבל יש בה הרבה יותר מזה: סצנת מוזיקה משובחת, המון מוזיאונים וגלריות, שכונות טרנדיות ואפשרויות מצוינות לשופינג. היכרות עם הבירה הלא רשמית של צפון אנגליה

מנצ'סטר (Manchester), אשר שוכנת בצפון-מערב אנגליה, היא אחת הערים הגדולות והחשובות בממלכה המאוחדת, ואחד המרכזים הכלכליים, המסחריים והתרבותיים המובילים בבריטניה. מנצ'סטר היא גם העיר המתועשת הראשונה בעולם, מה שיצר לעיר תדמית לא אטרקטיבית במיוחד. למרות זאת, מדובר באחת הערים המרתקות באירופה, שיש לה המון מה להציע לכל מי שמתעניין בתרבות, באמנות, במוזיקה וכמובן בכדורגל. מנצ'סטר מרוחקת כשלוש שעות נסיעה מלונדון ברכבת, אבל נראה שהמרחק ביו שתי הערים הללו גדול עוד יותר, מה שמתבטא באווירה המאוד בריטית בעיר, בשונה מלונדון הקוסמופוליטית, וגם במחירים הנוחים, לעומת לונדון היקרה להחריד, שהופכים את הייאוש במנצ'סטר להרבה יותר נוח. הנה כמה מהחוויות המיוחדות שמנצ'סטר מציעה למבקרים בה:

כדורגל
עבור הרבה אנשים, מנצ'סטר היא קודם כל כדורגל. בעיר משחקות שתיים מקבוצות הכדורגל המובילות בליגה האנגלית, מנצ'סטר סיטי והקבוצה האגדית מנצ'סטר יונייטד, אשר מחזיקה בלא פחות מ-65 תארים מרשימים, בהם 20 אליפויות, מספר שיא בכדורגל האנגלי. הביקור באצטדיון הבית של הקבוצה, אולד טראפורד (Old Trafford), הממוקם באחד מפרברי העיר, הוא חובה לכל אוהד כדורגל, גם כשלא מתקיים משחק. הסיור המודרך באצטדיון נמשך כ-80 דקות וכולל ביקור ביציעים, במנהרת השחקנים, בספסלי הקבוצות וגולת הכותרת – בחדר ההלבשה. כתובת: Sir Matt Busby Way, Stretford, אתר

במנצ'סטר נמצא גם המוזיאון הלאומי לכדורגל (National Football Museum), ששוכן במבנה זכוכית מודרני ובו ארבע קומות שבוחנות את הספורט הפופולרי בעולם מכל הזוויות האפשריות. המוזיאון, שהכניסה אליו חינמית, מציג מזכרות ובהן חולצות של שחקנים מפורסמים, כדורים שהשתתפו במשחקים היסטוריים ואפילו יצירות אמנות הקשורות לכדורגל. יש פה גם ספרים, סרטים, קטעי ארכיון, ועבור הילדים יש תצוגות אינטראקטיביות מהנות, כמו מגרש כדורגל שבו אפשר להבקיע פנדלים מול שוער וירטואלי. כתובת: Urbis Building, Cathedral Gardens, Todd St, אתר אינטרנט


בניין המוזיאון הלאומי לכדורגל | צילום: Palis Michalis Shutterstock.com

מוזיקה
לצד כדורגל, מנצ'סטר היא גם בירת האינדי רוק והבריט פופ. בשנות השמונים של המאה הקודמת יצאן מכאן להקות מופלאות כמו הסמית'ס, ג'וי דיוויז'ן, ניו אורדר והסטון רוזס, והסצנה המוזיקלית הפורחת של העיר זכתה לשם: מדצ'סטר. כמה שנים אחר כך, ב-1991 הוקמה פה להקת אואזיס, מהלהקות המצליחות בעולם בשנות התשעים. אחת הדרכים להתחקות אחר ההיסטוריה מוזיקלית המפוארת של העיר היא בסיורים מודרכים בעקבות המוזיקאים שצמחו פה, שכוללים, למשל, ביקור במועדון התרבות המקומי, Salford Lads Club, שבו הופיעה לראשונה להקת הסמית'ס ותצפית על הבית בו גדל מוריסי ועל בית ילדותם של האחים ליאם ונואל גלאגר מלהקת אואזיס.

חובבי הנוסטלגיה ייהנו גם מחנויות התקליטים הרבות בעיר. בעיר יש כמה חנויות תקליטים עצמאיות משובחות, כמו Vinyl Exchange, Eastern Bloc ו-Piccadilly Records, בכולן יש היצע מגוון של תקליטים חדשים ומציאות נוסטלגיות. אחת מחנויות התקליטים הטובות בבריטניה נמצאת ממש בסמוך לעיר, בצ'ורלטון. זוהי Kingbee Records, חנות תקליטים שהפכה למוסד עם היצע מסחרר של תקליטים מכל הז'אנרים, כולל הרבה תקליטים נדירים ותקליטים לאספנים.

גם היום יש במנצ'סטר סצנת רוק בועטת והמון פאבים ומועדונים שאפשר ליהנות בהם מהופעה טובה. יש בעיר גם הרבה מועדוני הופעות בסדר גוגל בינוני, כמו The Lowry ו-Apollo, לצד מועדונים אינטימיים כמו Gorilla ו-Deaf institute.

אדריכלות ומונומנטים
מנצ'סטר היא עיר תעשייה אפרורית למדי, אשר לא שובה את המבקר ביופייה במבט ראשון. אבל יש בה מגוון של מבנים עתיקים ומבנים מודרניים מרשימים שתורם לקסם המיוחד של העיר. אחד המבנים המרשימים בעיר הוא הקתדרלה של מנצ'סטר (Manchester Cathedral), קתדרלה גותית מהמאה ה-15 אשר מפורסמת בגילופי העץ המרשימים שבה. מבנה אחר הוא בית העירייה של מנצ'סטר, בניין ויקטוריאני מהמאה ה-19 המעוצב בסגנון נאו גותי, אשר האולם הגדול שלו מעוטר בציורי קיר מרשימים שמתארים את ההיסטוריה של העיר. בית העירייה מפורסם במגדל הפעמונים שלו, שגובהו 85 מטרים. אם המבנה נראה לכם מוכר, זה משום שהוא משמש כאתר צילומים חלופי לארמון ווסטמינסטר הלונדוני שבו חל איסור לצלם. מבנה נוסף שקשה לפספס הוא בניין התיאטרון Royal Exchange. התיאטרון, אשר בנייתו החלה ה-1914, שוכן במבנה ויקטוריאני מרהיב בסגנון קלאסי עם שלוש כיפות זכוכית, אשר שימש בתחילה כמבנה של בורסת הכותנה עד שהוסב ב-1973 למשכן לתיאטרון. לצד בניינים עתיקים יש בעיר הרבה גורדי שחקים מודרניים, כמו מגדל ביטהאם (Beetham Tower), המגדל הגבוה בבריטניה מחוץ ללונדון, המתנשא לגובה 47 קומות.


מגדל ביטהאם, הגבוה ביותר בבריטניה מחוץ ללונדון | צהצילומים בכתבה: שאטרסטוק

ביקור בספרייה
אם כבר מזכירים את הפנינים הארכיטקטוניות של מנצ'סטר, אי אפשר שלא לציין את הספריות המרשימות של מנצ'סטר, שכל אחת מהן היא מוסד בפני עצמו שירגש. העתיקה מכולן היא ספריית צ'טהאם (Chetham), הספרייה הציבורית הקיימת הוותיקה ביותר בבריטניה, אשר הוקמה ב-1653. כדאי לבקר גם בספרייה המרכזית (Central Library) הגדולה ובספריית ג'ון ריילנדס (John Rylands) שנחשבת לאחת מהמפוארות בעולם, המעוצבת בסגנון ויקטוריאני-גותי ובה אוסף מרשים של ספרים נדירים, ובהם עותק מקורי של התנ"ך של גוטנברג.


פנים ספריית ג'ון ריילנדס, מהספריות המפוארות בעולם | צילום: Alastair Wallace / Shutterstock.com

אמנות ומוזיאונים
במנצ'סטר יש סצנת אמנות תוססת, עם המון מוזיאונים והיצע גדול של גלריות משובחות, מהטובות במדינה. בין הגלריות הטובות בעיר ניתן לציין את גלריית האמנות של מנצ'סטר (Manchester Art Gallery), גלריה בעלת שם עולמי עם קרוב ל-13 אלף ציורים, רישומים, פסלים וצילומים אמנים בעלי שם כמו מאנה, גוגן, מונה, מקס ארנסט רודן הנרי מור; The Lowry השוכנת במבנה מודרני מרשים אשר בה מוצג האוסף הגדול ביותר בעולם של עבודותיו של לורנס סטפן לורי; Whitworth שנמצאת במבנה מרשים ומציגה תערוכות מתחלפות משובחות ועוד.

לצד גלריות, יש בעיר גם הרבה מוזיאונים מצוינים אשר מוקדשים למגוון תחומים, בנוסף לאמנות. הכניסה למרבית המוזיאונים בעיר היא בחינם. בין היתר כדאי לבקר במוזיאון המצוין והחינמי למדע ותעשייה (Museum of Science and Industry), ששוכן במבנה של תחנת הרכבת הראשונה בעולם. ובו 12 תצוגות המוקדשות להיסטוריה של העיר מתקופת רומא העתיקה ועד למהפכה התעשייתית, למכוניות עתיקות שיוצרו במנצ'סטר, לחלל ותעופה ועוד ועוד. מוזיאון מצוין נוסף הוא מוזיאון מנצ'סטר (The Manchester Museum) אשר גולת הכותרת שלו היא התצוגה המצוינת שמוקדשת למצרים העתיקה, ובה מומיות אמתיות. יש עוד הרבה מוזיאונים מיוחדים כמו המוזיאון שמוקדש להיסטוריה של האנשים העובדים, מוזיאון התחבורה, מוזיאון המשטרה, גלריית התלבושות המוקדשת לאופנה מ-1600 ועד ימינו ועוד.

צ'יינה טאון
כמו להרבה ערים גדולות אחרות, גם למנצ'סטר יש רובע סיני משלה. הצ'יינה טאון של מנצס'טר נחשב לאחד מהגדולים באירופה. שער גדול בסגנון סיני מקדם את פני הבאים ומכניס אותם לעולם של מסעדות, מאפיות וחנויות ייחודיות. לצד מעדנים מסין, אפשר להתרשם פה גם מעבודות יד מסורתיות, בעיקר במרכז לאמנות סינית עכשווית. לצד עסקים סיניים יש פה גם הרבה מסעדות ממדינות אסייתיות נוספות כמו תאילנד ויפן. מומלץ במיוחד לבקר פה בזמן ראש השנה הסיני, אז הרובע עוטה חג וססגוני יותר מתמיד.


הצ'יינה טאון של מנצ'סטר בראש השנה הסיני | צילום:  Shahid Khan / Shutterstock.com

קניות
מי שלא יכול בלי קניות לא יתאכזב במנצ'סטר, אשר מציעה מגוון מסחר במחירים הזולים משמעותית מאלה המוצעים בלונדון, מה שמביא גם לונדונים רבים לעשות פה קניות. חובבי הקניונים לא יוותרו על Trafford Centre, מרכז הקניות המקורה השני בגודלו בבריטניה השוכן במבנה מעוצב להפליא ובו למעלה מ-200 חנויות, בעיקר של בגדי מעצבים ומותגי אפנה, כמו גם הסניף הראשון מחוץ ללונדון של הכלבו המיתולוגי סלפרידג'ס. בנוסף יש בקניון 60 מסעדות, בתי קפה וברים, כמו גם קולנוע, אקווריום ומרכז של לגולנד, כך שאפשר להעביר בו כמה שעות עם כל המשפחה. כתובת: Regent Crescent

קניון נוסף ומרכזי יותר הוא Manchester Arndale עם מבחר עצום של חנויות, כולל מותגי אופנה כמו Next ו-Top Shop לצד חנויות עצמאיות. כתובת: Market Street

Manchester Arndale שוכן ברחוב מרקט, רחוב הקניות הראשי של מנצ'סטר, אשר בו, בנוסף יש גם סניף של Primark והרבה חנויות של רשתות אופנה בינלאומיות ומקומיות. למרות הקניונים המצוינים, גדולתה של מנצ'סטר היא דווקא בחנויות העצמאיות, וכאלה יש בה בשפע, בעיקר באזור הרובע הצפוני (The Northern Quarter).

הרובע הצפוני
הרובע הצפוני (The Northern Quarter), הוא הרובע האלטרנטיבי המתחדש של מנצ'סטר, המקבילה המקומית לשורדיץ' בלונדון או לוויליאמסבורג בניו יורק, וכדאי מאוד להקדיש לו כמה שעות של שוטטות נעימה, שמשלבת שופינג, אוכל טוב ובילוי באחד מהברים והמועדונים הרבים של הרובע. זהו רובע מתחדש ויצירתי, והוא גדוש בבוטיקי אופנה עצמאיים, שרבים מהם מציעים בגדי וינטאג', חנויות תקליטים, גלריות בתי קפה, ברים טרנדיים, מבשלות בירה ומסעדות מצוינות. כאן גם נמצא מרכז הקניות האלטרנטיבי של העיר, Afflecks Palace, שמשתרע על ארבע קומות ובו מיש מש של דוכני בגדים וחנויות עצמאיות, ובהן חנויות וינטג', חנויות תקליטים, חנות גיטרות, חנת פוסטרים, חנות ממתקים בסגנון רטרו, חנות אנימציה יפנית, חנויות תכשיטים אלטרנטיביות, חנויות של קריסטלים ומינרלים ועוד. אם אתם מחפשים משהו שונה שאי אפשר למצוא ברשתות הגדולות – זה המקום. מי שמחפש עבודות יד ומתנות מקוריות ימצא אותן ב- Manchester Craft & Design Centre ובו כשלושים חנויות של אמנים ומעצבים.

פסטיבלים
מנצ'סטר היא עיר של פסטיבלים, עם מגוון רחב של פסטיבלים לאורך כל השנה. אחת לשנתיים מתקיים בעיר הפסטיבל הבינלאומי של מנצ'סטר (Manchester International Festival) עם שלושה שבועות של מופעים של אמנים בעלי שם מתחומים שונים: מוזיקה (במות הפסטיבל אירחו את ביורק, ארקייד פייר, דיימון אלברן ועוד ועוד) תיאטרון, מחול, אמנויות ויזואליות ועוד. ביוני מתקיים פסטיבל רחוב קינג, שבמהלכו הרחוב התוסס הופך לזירת בילוי עם הופעות, דוכני מזון ואמנות, משחקים ועוד. באותו חודש נערך פסטיבל Parklife, פסטיבל מוזיקה אקלקטי עם קרוב ל-150,000 משתתפים מדי שנה. בקיץ מתקיים בעיר גם פסטיבל הג'אז של מנצ'סטר ובסתיו מתקיים פסטיבל הספרות של מנצ'סטר. אחד מהפסטיבלים הייחודיים לעיר הוא פסטיבל Just So , מעין מחנה אמנויות עם הופעות מוזיקה, מחול, תיאטרון, סדנאות יצירה ועוד, שמיועד למשפחות. וזה עוד לא הכל: העיר מארחת מדי שנה עוד הרבה פסטיבלים שונים ושונים, מפסטיבל הקומדיה, דרך פסטיבל המדע ועד לפסטיבל הנקניקיות.

בתמונה הפותחת: בית העירייה הישן של מנצ'סטר לצד בית העירייה החדש

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.