תפריט עמוד

ממצא ארכיאולוגי יחיד במינו בעולם: כתובת צלבנית בערבית

לדברי החוקרים שפענחו את הכתובת, אשר נמצאה בתל אביב, זוהי הכתובת הצלבנית היחידה בשפה הערבית שנמצאה אי פעם במזרח התיכון

ממצא ארכיאולוגי נדיר, יחיד במינו בעולם, פוענח לאחרונה על ידי חוקרים באוניברסיטה העברית: כתובת ערבית, שהתגלתה בתל אביב, נושאת את שמו של פרידריך השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה, ואת התאריך "1229 להתגשמותו של אדוננו ישו המשיח". הכתובת, בת כמעט 800 שנה, נקבעה על קיר בניין בתל אביב, אולם  המיקום המקורי שלה היה ככל הנראה בחומת יפו.

את הכתובת פענחו פרופ' משה שרון ועמי שרגר מהאוניברסיטה העברית בירושלים. פרופ' שרון מסביר כי פרידריך השני עמד בראש מסע הצלב השישי, משנת 1228 עד 1229, והצליח, מבלי לשלוף חרב, להשיג הישגים טריטוריאליים חשובים לטובת הממלכה הצלבנית. ההישג החשוב ביותר שלו היה מסירתה ירושלים לידי הצלבנים כחלק מהסכם שביתת נשק שנערך בין הסולטאן המצרי אלמאלִכּ אלכּאמִל לפרדריך השני בשנת 1229. עוד לפני השגת ההסכם הזה, בנה הקיסר את מבצר יפו והשאיר על חומותיו, כפי שמסתבר עתה, שתי כתובות: אחת בלטינית והשנייה בערבית. מהכתובת הלטינית השתמר שריד קטן, שהספיק לייחס אותה, כבר בסוף המאה ה-19, לפרידריך השני; הכתובת הערבית היא זו שפוענחה עתה.

הכתובת הערבית הנדירה נותרה שלמה כמעט לגמרי, והיא מונה את כל תאריו של פרידריך השני. כאמור, זהו ממצא יחיד מסוגו בעולם – גם בסיציליה, שבה היה ארמון מלכותו העיקרי של פרידריך השני, לא נמצאה כתובת ערבית שלו. לדברי החוקרים, זוהי הכתובת הצלבנית היחידה בשפה הערבית שנמצאה אי פעם במזרח התיכון.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.