תפריט עמוד

מכ"ם חדיש הוצב בגבול הצפון לאיתור להקות ציפורים

מכ"ם מיוחד, שמיקומו המדויק נותר סודי, הוצב לאחרונה בגבול הצפון על מנת לסייע באיתור להקות ציפורים המגיעות לישראל מכיוון לבנון, סוריה וירדן. המכ"ם החדש, פרויקט משותף של חיל האוויר, אוניברסיטת תל אביב והחברה להגנת הטבע, מאפשר לאתר להקות של ציפורים ברדיוס של עד 70 ק"מ. דיווח על אופי הלהקה והמבנה שלה מאפשר לחיל האוויר לפעול בהתאם, על פי מה שמכונה "נוהל אמ"צ" – אזור מוכה ציפורים, שאליו לא מורשות להיכנס טיסות. השימוש במכ"ם עוזר לצמצם תאונות בין מטוסים לציפורים, בעיה שמחמירה במיוחד בתקופת הנדידה, בעונות הסתיו והאביב. ב-25 השנים האחרונות אירעו לא פחות מ-3,000 היתקלויות אוויריות בין מטוסי חיל האוויר וציפורים נודדות; תאונות שגרמו לאבדות בנפש ולאובדן מטוסי קרב.

הדברים הללו נאמרו במהלך הרצאה של ד"ר יוסי לשם, מנהל מרכז הצפרות הישראלי, במסגרת פסטיבל צפרות, שמתקיים במהלך חודש דצמבר במלון מצפה הימים. בדבריו, לשם סיפר על עבודת מחקר שערך ובה נבדקו נתיבי הנדידה של העופות מעל ישראל, ונרשמו זמני ההגעה, גובה הנדידה ומספר העופות הדואים בשמי הארץ, וזאת במטרה לצמצם פגיעות של ציפורים במטוסים. מנתוני המחקר עולה כי מרבית התאונות החמורות אירעו במערך מטוסי הקרב, שכן עוצמת הפגיעה קשורה ביחס ישיר למהירות הטיסה של המטוס ושל הציפור ולמשקלם.

פסטיבל הצפרות במלון מצפה הימים נערך בשיתוף המרכז הבינלאומי לחקר נדידת הציפורים בלטרון, מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע והמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל-אביב, ובמהלכו מתקיימות הרצאות, תצפיות בציפורים, טיבוע עופות, אירועי מוזיקה ועוד.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.