תפריט עמוד

מיהו אבי התגלית הגדולה של המאובן אידה?

השבוע נחשף המאובן אידה, שלדברי חוקרים הוא החוליה החסרה בתמונה הגדולה המתארת את התפתחות המין האנושי מבעלי החיים לפרימאטים ועד ימינו. מיהו יורן הורום, הפליאונטולוג שחשף את הממצא המדהים בפני העולם?

זה לא קורה לעיתים קרובות. מנוע החיפוש גוגל הקדיש השבוע את הלוגו שלו במשך יממה למאובן קטן בן מיליוני שנים שזכה לכינוי אידה. להכרה גדולה יותר מזו לא יכול היה הפלאונטולוג, חוקר המאובנים הנורבגי יורן הורום לחלום. לפני כמה שנים, בבר בהמבורג נטל הורום את הסיכון הגדול בחייו. סוחר מאובנים בשם תומס פרנר הראה לו שלושה צילומים של מאובן במצב מעולה ודרש ממנו לקבל החלטה מהירה. פרנר חיפש קונה. המחיר היה יותר ממיליון דולר והורום החליט להמר על הקריירה האקדמית שלו. הוא המליץ בפני האוניברסיטה בה עבד באוסלו לגייס את הכסף על סמך התבוננות בצילומים ובחינה שטחית שנמשכה עשר דקות של המאובן עצמו. כולם הזהירו אותו שיתכן שמדובר בזיוף. לא מעט זיופים כאלה התגלו. המאובן נמצא בשנת 1983 ליד העיר דארמשטאט בגרמניה. במשך עשרים שנה היה מוטמן בביתו של אספן פרטי והחשש הגדול ביותר של הורום היה שסירוב שלו יביא לכך שהמאובן ייעלם שוב לעשרות שנים מעיני החוקרים. "כל מה שרציתי, אמר לאחר מכן, "היה להביא אותו למוזיאון מסודר, שם אפשר יהיה לחקור את התגלית הזו." הוא לא ישן כמה לילות אבל קיבל החלטה אמיצה. השבוע, כאשר המאובן אידה נחשף בטקס חגיגי במוזיאון המדע בניו יורק כולם טפחו על שכמו. הוא ידע היטב שאיש לא היה מגיע לטקס אם התברר במהלך השנים שמדובר בזיוף.
שנתיים של בדיקות רנטגן מקיפות הוכיחו שהמאובן אמיתי. כמה שנים נוספות של מחקר וספר שכתב הורום תיארו את המאובן אידה כחוליה החסרה בין הפרימאטים למשפחות אחרות של בעלי החיים על פני כדור הארץ. כלומר, בעזרתו יכולים הורום וחוקרים אחרים להסביר איך היונקים הם קרובי משפחה של הפרימאטים, ולמעשה שלנו.
אידה נושא את שמה של ביתו בת השש של הורום. החוקר נחשב בנורבגיה מומחה גדול ליחסי ציבור ולתקשורת. הוא מופיע דרך קבע בטלוויזיה הנורבגית ורבים מעירים עכשיו שהורום ניצל את כל כישוריו, המדעיים והפוליטיים, כדי להביא לחשיפה העצומה וליחסי הציבור המצוינים שאידה קיבלה השבוע. כמה גבות גם הורמו לאור העובדה שהורום לא פרסם דיווח מדעי של אידה באחד המגאזינים הנחשבים כסיינס או נייטור, הנחשבים ליוקרתיים ביותר בעולם. במקום זאת פרסם הצוות של הורום את סקנותיו באתר פתוח לקהל הרחב, שאינו גובה תשלום עבור הקריאה במאמרים. הורום נימק זאת בכך שהמאובן הוא נכס של העולם כולו ולכן אין לגבות תשלוםעבור קיאת המסקנות המדעיות לגביו.
השאלה איפה יוצג המאובן בעתיד עדיין פתוחה והורום כבר אמר "זו המונה ליזה שלנו ואנחנו נציג אותה במקום הטוב ביותר".
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.