תפריט עמוד

מטפל טוב – מדריך לבחירה

שפע הטיפולים והמטפלים ברפואה המשלימה מציג בפני המטופל שאלה קשה: כיצד למצוא מטפל טוב שיתאים לצרכיו? מיכל קרן, מטפלת ומטופלת מנוסה, מציגה כמה נקודות חשובות לבדיקה שיסיעו לכם בתהליך החיפוש משלב איסוף ההמלצות ועד לשאלת המחיר

 

מיכל קרן | איור: שירה שכטר

יש הרבה מאוד דרכים טבעיות לרפא את האדם: חלקן מקורן בתרבויות עתיקות ממקומות שונים בעולם, וחלקן חדשות יותר ומשלבות ידע מערבי עם ראייה הוליסטית. חלק מהשיטות נחקרו בכלים מערביים ומומלצות על ידי ה-FDA, קופות החולים ורופאים מסוימים, ועל חלקן שמעו רק בודדים. במדריך "דפים אחרים" מופיעות יותר ממאה שיטות טיפול שונות. מי שמעוניין בטיפול ברפואה המשלימה עשוי, פעמים רבות, למצוא את עצמו מבולבל לנוכח השפע הזה ולא לדעת במה לבחור. פעמים רבות מגיעים אנשים לטיפול שאינו מתאים להם ולאחר אכזבה הם מגיעים למסקנה, הלא בהכרח נכונה, שקצרה ידה של הרפואה המשלימה מלהושיעם.
הרפואה המשלימה, שאחד משמותיה הוא רפואה הוליסטית, מטפלת באדם כולו, ולא בסימפטום. היא מסייעת לאדם להגיע לאיזון יחסי, נפשי וגופני ולכן רוב המטפלים יעידו שהם יכולים לעזור לכל אדם להרגיש הקלה במכאוביו. עם זאת, יש טיפולים שבמצבים ספציפיים עוזרים יותר, ויש שעוזרים פחות. ידע בסיסי עשוי לעזור למטפל להבין את הכיוון הרצוי לכל אדם.
בפורום "רפואה משלימה" בפורטל תפוז משתתפים סטודנטים ומטפלים מתחומים שונים, ומנהלים דיונים באשר לדרכי טיפול, גישות, מטופלים ועוד. לעיתים קרובות, נכנסים גולשים ושואלים כיצד ניתן לטפל בבעיה מסוימת וזוכים למגוון תשובות. גולש ששואל, לדוגמה, על טיפול באסטמה, מקבל תשובה ממטפל בשיאצו, ששיטתו עשויה לעזור. מהר מאוד מצטרפת הומאופתית ומספרת שגם התחום הזה מועיל, ומטפלת ברפואת גוף-נפש מספרת על ההשפעה של טיפול כזה על מערכת הנשימה. בו זמנית, ממליצים מדריכי טאי-צ´י ויוגה על תרגול קבוע. מלבד העובדה שרבים מהמשתתפים מעוניינים להפיץ את דברם וכל אחד סבור שהתחום בו הוא עוסק הוא הטוב מכולם, הדיונים האלה ממחישים, יותר מכל, את העושר של השיטות, ועובדה היא שלא תמיד אפשר לנחש איזה טיפול יהיה הטוב ביותר. בשורה התחתונה, וזה גם מה שנאמר בפורום, בחירת מטפל טוב, מקצועי ואמין חשובה יותר מבחירת שיטת הטיפול. מטפל טוב צריך להיות כן עם מטופליו כאשר הוא סבור שהטיפול שלו אינו יכול לעזור.

קריאה ואיסוף מידע
ציינו קודם, שכל מטפל חושב ששיטתו היא הטובה ביותר. זה לא נגמר בוויכוחים על מה טוב יותר או מה הוליסטי יותר. לשיטות ריפוי מסוימות יש מספר זרמים ולפעמים בין הדוגלים באסכולה אחת מול אסכולה אחרת יש ויכוחים מרים.
בתור התחלה, כאשר אין ידע נרחב בנושא, הדרך הטובה ביותר היא לקרוא עליו. ספרים רבים נכתבו, והפופולאריות הגואה של התחום מזכה אותו בכתבות ובמאמרים רבים. המליצו לכם על עיסוי איורוודי או על רולפינג? קראו במה מדובר. גם אם לא תבינו הכל, תקבלו מושג מסוים ותוכלו להניח מה ימצא חן בעיניכם יותר. לאחר מכן, כשתפנו למטפל העוסק בשיטה, יעזור לכם ידע זה לשאול את השאלות הנכונות ולדעת כיצד הטיפול אמור להתנהל.

קול ההגיון
מחקרים רבים הראו שהדיקור הסיני מסייע בפתירת מגוון בעיות, אבל יש אנשים שפוחדים פחד נורא ממחטים ולא מסוגלים לשאת את המחשבה על נוכחות מחט מתכתית בגופם. משום מה, רבים מהם דווקא פונים למטפלים בדיקור. יכול להיות שזה אתגר עבורם, או דרך להתמודד עם הפחדים, אך עם זאת, אם מטרתם היא לרפא בעיה אחרת, הפחד והרתיעה עלולים להיות גורם שמחבל בטיפול. אין טעם לפנות לטיפול שסולדים ממנו, במיוחד לאור העובדה שקיימות כל כך הרבה שיטות.
יש אנשים שמגיעים לטיפולי מגע, כאשר גופם רגיש מאוד לכאב ולדגדוגים, והם לא מסוגלים להירגע. במקרים כאלה עדיף לנסות, למשל, טיפול בצמחי מרפא, רייקי או כל טכניקה אחרת שלא מערבת מגע.
אם אתם מעוניינים בטיפול במגע אך נלחצים ממגע על ידי גבר זר, עדיף לחפש מטפלת. אם עירום חלקי מביך אתכם, שאלו אם הטיפול כרוך בזה, ואם כן, פנו לטיפול שנעשה בלבוש מלא.
יהיה זה חסר טעם לפנות לנטורופתיה אם אינכם מסוגלים לעקוב אחר הנחיות תזונה ולהתמיד בלקיחת תוספים, והפיתרון יהיה לפנות לשיטות שלא דורשות מהמטופל שום דבר מלבד הגעה לטיפולים. לעומת זאת, אם יש קושי רב להתמיד בטיפול ולפנות לכך זמן, נבון יהיה לפנות לטיפול שמצריך מינימום נוכחות. טיפולי הומיאופתיה קלאסית, למשל, דורשים ביקורים מעטים ולפעמים המשך הטיפול נעשה אך ורק בעדכונים בשיחה טלפונית.

מה הם יודעים? שאלת ההכשרה
יש טיפולים שמי שעוסק בהם זקוק לידע רב, הן בתחום הרפואה והן בתחום הטיפול שלו, לדוגמה: רפואה סינית, נטורופתיה וכל תחום רפואת הצמחים. המטפלים בטיפולי גוף, כגון כירופרקטיקה, אוסטאופתיה וטווינא, זקוקים לידע רב ברפואה אורטופדית. מנגד עומדים טיפולים, שאינם מצריכים יותר מדי השתלמויות מקצועיות או בקיאות רבה ברזי הרפואה המערבית, כמו רייקי, עיסוי שוודי, הילינג ועוד. מאחר שהתחום אינו ממוסד מבחינת החוק, כל אחד יכול לטפל. היום מקובל בארץ שלימודי רפואה סינית, נטורופתיה והומאופתיה נמשכים ארבע שנים; לימודי שיאצו, רפלקסולוגיה וטווינא לדרגת מטפל מוסמך נמשכים שנתיים לפחות, ולימודי עיסוי שוודי או פרחי באך נמשכים שנה.
כשאתם בוחרים שיטת טיפול, חשבו אם מתאים לכם להיות מטופלים בשיטה שבה המטפל לא למד הרבה, או אולי זה לא עקרוני בעיניכם.
יש רופאים שהחליטו להרחיב את אופקיהם ולטפל גם ברפואה משלימה. לכאורה, זה נשמע מרשים, אבל על פי רוב מדובר בהחטאת המטרה, שכן במקרים רבים הם לא למדו לימודים מלאים של רפואה משלימה. לכן, מטפל ברפואה משלימה, שלמד במסלול לימודים מלא במשך מספר שנים, יבין הרבה יותר בשיטתו מאשר רופא שעבר השתלמות, וממילא עושה זאת לשם השלמת הכנסה צדדית. יש גם פיזיותרפיסטים שעובדים בצורה כזאת, ולעיתים קרובות גורמים לעוגמת נפש, נזק או חוסר אמון מצד המטופלים שלהם ברפואה המשלימה.
באופן דומה פועלים מטפלים רבים, אשר לומדים מספר רב של שיטות טיפול. את כרטיסי הביקור שלהם מעטרים שמות ותפקידים רבים, דבר שיכול להעיד או על לימודים רציניים, או על כך שהם למדו קצת מכל דבר ומעולם לא העמיקו באמת בלימודיהם. אם מטפל שהכרתם עוסק ביותר משנים-שלושה תחומים, שאלו אותו מתי הוא התחיל ללמוד. אם הוא לא ותיק בתחומו, עדיף לחפש מישהו צנוע יותר.

עניין של המלצה
הדרך הטובה והבטוחה ביותר לחפש מטפל היא דרך המלצות. אם חשקה נפשכם בשיפור הבריאות, הפיצו את השמועה. אם אינכם מעוניינים בחשיפת מניעיכם בציבור, העלו את נושא הרפואה המשלימה לדיון. דברו על כך באירועים חברתיים, בחיק המשפחה ועם השכנים. במאמר שהתפרסם לאחרונה ב"מעריב" נכתב, שבארץ קיימים כעשרת אלפים מטפלים פעילים. סביר להניח שמהר מאוד תיתקלו במטפל, או במישהו שמכיר מטפל. הכי רצוי לדבר עם מישהו שהולך בעצמו למטפל ושחווה שיפור בעקבות הטיפול. אם הגעתם למטפל מומלץ שגר במקום מרוחק, או לא עוסק בתחום שאותו אתם מעדיפים, אתם יכולים להתקשר אליו ולבקש המלצות על מישהו אחר. רוב המטפלים נמצאים בקשר עם עמיתיהם, וישמחו לעזור לכם ולהם. יש מטפלים שנותנים טיפולי בית, אבל אם אתם לא מוגבלים מבחינה גופנית, זה פחות מומלץ. חלק מהתהליך הטיפולי הוא לצאת מהמסגרת שסובבת אתכם ולנוח באזור ניטרלי שיעזור לכם להתנתק ולהרגע. במלים אחרות, חשוב שיהיה לכם נוח, אבל לא נוח מדי.
הדרך הכי פחות רצויה למציאת מטפל היא דרך פרסום, החל מ"דפי זהב" וכלה במודעות שהודבקו בתחנות אוטובוס ועל עמודי חשמל. מדובר ברכישה בטוחה של חתול בשק. זה לא שאי אפשר להגיע בדרך זו למטפלים טובים, אלא שיש סיכוי רב מאוד להגיע למטפלים מתחילים, לא מקצועיים ולא מנוסים. זה פשוט רעיון רע, בדיוק כמו שבחירת פסיכולוג דרך ספר הטלפונים היא רעיון רע. אנשים עושים את זה, כמובן, אבל לך תדע.
אתה יכול להגיע למטפל טוב בכוחות עצמך, מבלי להרגיש שאתה מהמר על בריאותך ומפקיר את גופך לניסוי וטעייה. הדרך הפורמאלית היא לפנות לאיגודים מקצועיים של שיטות טיפול. איגודים אלה מוכרים על ידי הלשכה למקצועות בריאות משלימים, ואמורים להכיר רק במטפלים שהוסמכו על ידי מוסדות מוכרים במסלולים רציניים.
ניתן להגיע למטפלים גם באמצעות האינטרנט. בכל אתר שמכבד את עצמו מפורסמים מאמריהם של מטפלים מקצועיים, ומטפלים רבים משתתפים בפורומים שונים שעוסקים ברפואה, בריאות ומחלות. מטפלים שונים מעבירים הרצאות, סדנאות וחוגי בית. פעילויות כאלה מראות על רצינות המטפל, הניסיון שלו והעובדה שהוא מרחיב את אופקיו. מאמרי מטפלים גם משקפים את תפיסת העולם שלהם וחושפים טפח מאישיותם ומהראייה המקצועית שלהם. אם קראתם מאמר שמחברו הרשים אתכם, שווה לפנות אליו.

גיבוש החוזה הטיפולי
כל הורה אחראי יעיד שלא כל מה שמתאים לחבריכם יתאים בהכרח גם לכם, וזה נכון גם לגבי מטפלים. לכן, אחרי שהשגתם את שמו של המטפל, או מספר מטפלים שנראו לכם מתאימים, מומלץ לשוחח איתם בטלפון כדי לקבל רושם ראשוני. בהחלט מקובל לערוך למטפל, שאליו אתם רוצים להגיע, ריאיון קצר: שאלו אותו היכן הוא למד, במשך כמה זמן, מתי הוא התחיל וסיים את לימודיו והאם יש לו ניסיון בטיפול בבעיה שממנה אתם סובלים, או אם הוא למד לטפל באותה בעיה. מטפל טוב ישמח לספר לכם על עבודתו וניסיונו, ולהסביר כיצד השיטה שבה הוא עוסק יכולה לעזור. הרושם הראשוני יעזור לכם להחליט אם הוא האדם שראוי לטפל בכם.
חשוב לשאול את המטפל כיצד מתבצע הטיפול. יש מטפלים בדיקור שנמצאים במשך זמן הדיקור ליד המטופל, משוחחים איתו, או מוסיפים מגע או דמיון מודרך. אחרים נותנים למטופל לנוח ולהרגע במשך אותו הזמן. לכל אחד מתאים משהו אחר וכדאי לשאול גם על כך, וכן כמה זמן נמשך הטיפול.
השלב האחרון בבחירת המטפל הוא בפגישה הראשונה איתו. בקשו ממנו להסביר כיצד הוא מאבחן אתכם, כיצד הוא מתרשם ממצבכם וכמה טיפולים יידרשו להערכתו. הכימיה עם המטפל והרגשתכם האישית חשובה. יש אנשים שמבקרים אצל מספר מטפלים לפני שהם מחליטים על האחד שמתאים להם ביותר. למרות הטרטור והטרחה, זה חשוב במיוחד בטיפול בבעיות שדורשות זמן החלמה ממושך.

השאלה הכספית
התלונה העיקרית מצד הקהל כלפי הרפואה המשלימה, היא שהיא עולה כסף. אנחנו לא רגילים לשלם על שירותי בריאות, ולכן ההוצאה הכלכלית שכרוכה בטיפול, שפעמים רבות היא כלל לא מועטה, כואבת ביותר. בתור התחלה, חשוב לשאול את עצמנו עד כמה חשוב לנו להרגיש טוב. אם אנו סובלים מכאבי גב, וטיפול בעיסוי פעם בשבוע יעזור, כמה אנו מוכנים להשקיע בזה? השקעה בטיפול שעולה מאתיים שקלים ויימשך שלושה חודשים, תסתכם בכאלפיים ארבע מאות שקל. האם הסכום הזה שווה להקלת כאבי הגב? האם טיפול שיעזור לי להיות נמרצת ויעילה יותר וישפר את ההישגים שלי בלימודים או בעבודה, שווה השקעה של סכום כזה? האם שווה לאישה מניקה, שמרגישה תשושה ומדוכאת, להשקיע סכומים כאלה בטיפול שישפר, לא רק את מצבה הבריאותי והנפשי, אלא גם את איכות החלב ובריאותו של התינוק?
טיפול בהשמנת יתר, כולסטרול ואוסטאופורוזיס, עשוי להאריך את החיים ולהציל אותם. האם זה משהו שניתן לאמוד את ערכו? מי שסובל מסוכרת יודע שזו מחלה שמקצרת את החיים, ואם לא מאזנים אותה, היא פוגעת במערכות הגוף אחת אחרי השנייה. האם זה לא מצב ששווה השקעה ראויה?
מטפלים רבים עושים הנחות למי שלא יכול לממן טיפול. המשפט: "כסף מעולם לא היה סיבה שבעטיה אדם לא קיבל ממני טיפול," שגור בפי רבים. וכאן אני מוסיפה הערת ביניים: אל תבקשו הנחות אם אתם יכולים לממן את הטיפול. אם אתם לא חושבים שהטיפול שווה את ההשקעה, ותרו עליו. אם אתם יכולים להרשות לעצמכם לשלם, שלמו בשמחה. אין דבר מתסכל יותר ממטופל שמקבל הנחה משמעותית מטעמי חוסר יכולת לשלם, ובמהלך תקופת הטיפולים עורך קניות בחנויות מעצבים, משפר את דגם המכונית ובסופו של דבר מודיע למטפל על הפסקת הטיפול לרגל נסיעה לחו"ל. השאירו את ההנחות למעוטי היכולת, שכן אם כולם יקבלו הנחה, המטפל שלכם ייאלץ להחליף מקצוע.
לאנשים שלא מסוגלים לשלם על טיפול, או מסוגלים לשלם מעט, יש כמה דרכים לקבל טיפול.
הראשונה היא בחינם: בבתי הספר השונים לרפואה משלימה, זקוקים הסטודנטים למטופלים על מנת לתרגל עליהם את שלמדו. בטיפולים האלה נוכח מנחה קליני, ולכן בדרך כלל אין בהם סכנה. החיסרון הוא: בגלל חוסר הניסיון של המטפל יכול להיות שצריך יהיה להשקיע זמן רב יותר על מנת לחוות שיפור. היתרון הוא, שבדרך כלל המטפלים המתחילים מלאי אמביציה לעזור ונותנים תשומת לב מלאה.
סטאז´רים מנוסים יותר מטפלים בקליניקות של המכללות הגדולות, שם הם בדרך כלל עובדים בזוגות ותחת הנחיה, דבר שמבטיח שכל טיפול שתקבלו ייעשה לאחר הפעלת סיעור מוחות ושיקול דעת. המחירים של טיפולים בקליניקות מומחים הם סמליים, לשם כיסוי ההוצאות בלבד.
אם אופציה כזאת גורמת לכם להרגיש כמו שפני נסיון, אפשר לבקש ממטפל מנוסה לשלם בצ´קים דחויים, להגיע לטיפול בתדירות נמוכה יותר מהמקובל, או לבחור בטיפול שלא דורש נוכחות שבועית, אך לפעמים מטפלים בשיטות האלה גובים סכומים גבוהים יותר לכל מפגש.

מתי נתרפא?
הרפואה המשלימה עוסקת בתהליך החלמה ובריפוי הבעיות מהשורש. שלא כמו גלולה לשיכוך כאבים, לשיטות הרפואה המשלימה לוקח זמן רב יותר להשפיע, והשינוי הוא הדרגתי. אחרי טיפול אחד בדרך כלל קשה לצפות שיתחוללו שינויים דרמטיים. לפעמים הם קורים, לפעמים מרגישים רגועים, אבל גם זה לא תמיד, ואין זה אומר שתהליך הריפוי לא התחיל. מצד שני, מובן שיכול להיות מצב שבו הטיפול לא עובד מסיבה כלשהי. אז איך יודעים?
חשוב לשאול את המטפל בפגישה הראשונה, כמה טיפולים להערכתו נדרשים. זו לא שאלה שכל מטפל יכול לענות עליה, שכן כל מטופל הוא שונה ומיוחד, אבל כדאי שיהיה מושג מסויים. שאלה יעילה יותר היא: תוך כמה זמן אמורים לחוש שינוי. בדרך כלל כשהטיפול עובד, גם אם לא חל שיפור של ממש בתלונה העיקרית שלשמה הגיע המטופל, יש שינוי בהרגשה. התאבון מתאזן, השינה הופכת איכותית יותר, יש שלווה מצד אחד ויותר מרץ מצד שני, קל יותר לקום בבוקר, להירדם בלילה ועוד. שיפורים אלה באיכות החיים הם לא דבר של מה בכך, והם מצביעים על כך שהטיפול שאתם מקבלים מתבצע בכיוון הנכון.
שלומית יוספיה, מטפלת בשיטת רולפינג, הגדירה זאת כך: "פעמים רבות מגיעים אלי מטופלים שמעוניינים לפתור בעיה מסוימת. אני לא מבטיחה שהיא תיפתר. הרבה פעמים באמת חל שיפור, אבל פעמים רבות מטופלים אומרים, שאמנם הבעיה הספציפית, התלונה העיקרית שלהם, לא נפתרה, אבל היציבה, התחושה הכללית, התנועה וההרגשה השתפרו, ודרך זה גם הגישה וההתמודדות שלהם עם בעיותיהם וגופם." רוב המטפלים עורכים בתחילת כל טיפול תשאול מעמיק, הכולל את מצבו הגופני והנפשי של המטופל. דבר חכם הוא לפתוח את הגיליון הזה של המטופל, לאחר תקופה מסוימת של טיפולים ולבדוק מה השתנה. השינוי, יש לציין, קשור פעמים רבות במידת ההתמדה שלכם. אם אינכם מגיעים באופן קבוע לטיפול, אינכם ממלאים אחר הוראות תזונה שניתנו ואינכם עוקבים אחר ההמלצות השונות, אל תתפלאו אם לא תרגישו בשינוי.

איך להימנע משרלטנים
השמצה שחוזרים עליה מתנגדי הרפואה המשלימה היא, שהתחום נגוע בשרלטנות. מיהו שרלטן בתחום שחסר הגדרה, מסלול לימודים קבוע וחקיקה, זו שאלה קשה, שלא תמיד קל לענות עליה. חוץ מהקריטריונים שהזכרנו עד כה, יש כמה דברים שעשויים לעזור לכם לזהות מטפל רציני לעומת חובבן:
– תשאול רציני ומעמיק: רוב התחומים ברפואה המשלימה דורשים תשאול מעמיק, שכולל פרטים על הבעיה שלשמה הגעתם לטיפול, מתי היא מציקה יותר ומה גורם להקלה, מהו המצב הבריאותי הכללי שלכם, היסטוריה רפואית, מצב נפשי ועוד.
– נכונות המטפל להסביר לכם את מהות הטיפול ומצבכם הכללי לפי ההגדרות של השיטה שבה הוא עוסק.
– עדיף לעזוב מטפל שנעלב משאלות ותהיות שעולות בראשכם, לא מוכן לענות על שאלות ולשתף.
– מי שמתמחה בבעיה אחת בעיקר, שיש לה ריח מסחרי (למשל טיפולים למטרות הרזיה) יכול להיות שלא יודע הרבה על מצבים אחרים שדורשים התייחסות.
– מטפל שייתן טיפול זהה לאישה בגיל המעבר ולילד בגיל ההתבגרות, לא לוקח בחשבון את מצבו האינדיבידואלי של המטופל. זהו מצב שכיח במיוחד אצל רופאים או פיזיותרפיסטים שלמדו לטפל באופן סימפטומטי, וכן אצל מטפלים שמבטיחים הרזיה.
– מטפל ששולח ידיים למקומות אינטימיים, כגון אברי מין ושדיים, ראוי שיתלוננו עליו במשטרה.

מילה אחרונה לסיכום הנושא: אם קיבלתם טיפול טוב ברפואה המשלימה, המליצו על כך למקורביכם. העברת המידע מפה לאוזן היא יקרת ערך וכך תוכלו לעזור לאחרים למצוא מטפל טוב כפי שעזרו לכם.


הכתבה התפרסמה ב"חיים אחרים", הירחון הישראלי לרפואה טבעית, תרבות רוחנית ומעורבות חברתית, גיליון 112 ינואר 2006

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.