תפריט עמוד
מהם הסיכויים שבעל בית מלאכה לאופניים מאוהיו (Ohio) ישנה לנו את החיים? מהם הסיכויים שהוא ואחיו ישנו את ההיסטוריה של המין האנושי, את ההרגלים, המלחמות, התיירות, המסחר, יאפשרו לנו להעביר פרח שנקטף השכם בבוקר לצדו השני של כדור הארץ עוד לפני שהשמש שוקעת? ומה הסיכוי שבזכות אותו בעל בית מלאכה לאופניים מאוהיו נוכל לקפוץ ביום שישי לראות הצגה או כדורגל בלונדון ולחזור ביום ראשון לעבודה?

כל זה נשמע מופרך לחלוטין, אבל זה מה שקרה בדיוק לפני מאה ושש שנים. שני אחים, בעלי בית מלאכה לאופניים מדייטון (Dayton), אוהיו, שינו את ההיסטוריה. איש לא הטיל עליהם את המשימה הזו. זה פשוט נראה להם מעניין, מין סטארט־אפ פרטי, שמקימים בחצר האחורית, ולאיש לא ברור מה הסיכויים שלו להצליח או להביא רווחים. אף אחד גם לא התעניין בהם במיוחד. התמונה ההיסטורית, שמתעדת את טיסת הבכורה, צולמה במקרה, בידי איש צוות שנכח במקום. כך המציאו את המטוס.

התמונה ההיסטורית שמתעדת את טיסת הבכורה (אורוויל מטיס, ווילבור על הקרקע) צולמה במקרה על ידי איש צוות שנכח במקום. היא נמשכה 12 שניות. המטוס עבר 40 מטר ונחת, שלם לחלוטין, בחול | צילומים:  National Air and Space Museum, Smithsonian Institution

קיצור תולדות האופניים המעופפים

בבוקר ה־17 בדצמבר 1903 לבשו ווילבור ואורוויל רייט חליפות וענדו עניבות. התלבושת נראתה קצת מוזר על רקע הדיונות של קיטי הוק
(Kitty Hawk), צפון קרוליינה, אבל הם ידעו שמדובר ביום חגיגי. הם גררו מהמחסן את המכונה המשונה שלהם, עם הכנף הכפולה, שזכתה לכינוי "פלייר" (Flyer, מעופף), והסתכלו אל השמים בדאגה. מזג האוויר לא נראה מבטיח. הרוח שנשבה היתה חזקה מדי, אבל לאחר התייעצות החליטו להמשיך.

שלושה ימים קודם לכן נעשה ניסיון ראשון. הם הטילו מטבע, ווילבור זכה והתיישב ראשון במושב הטייס, אבל הכישלון היה חרוץ. ה"פלייר" לא הצליח להתרומם. לאחר מסלול ההרצה, המטוס הזדקר וצלל מיד לתוך החול. התיקונים נמשכו עד ה־17 בדצמבר ועכשיו הגיע תורו של אורוויל. בשעה 10:35 בבוקר הוא שחרר את המעצור וה"פלייר" התקדם. ווילבור רץ לצדו וייצב את הכנפיים. המסלול נגמר, אורוויל משך קצת בהגאים, נזהר מהזדקרות ו… זה טס. המטוס קרטע קצת בגלל התנועות המוגזמות של אורוויל ליד ההגאים, אבל טס. טיסת הבכורה נמשכה 12 שניות. המטוס עבר ארבעים מטר ונחת, שלם לחלוטין, בחול.

האחים טסו, כל אחד בתורו, עוד שלוש פעמים באותו יום. בכל טיסה הגדילו קצת את המרחק. הטיסה השנייה של ווילבור, הרביעית והאחרונה באותו יום היסטורי, נמשכה 59 שניות על פני 290 מטר. בסיומה של אותה טיסה הפך משב רוח את המטוס. הנזק לא היה ניתן לתיקון ובכך הסתיים פרק. האחים רייט שבו לטוס רק כמה חודשים לאחר מכן, עם מטוס אחר, שבנו לאור תוצאות אותו יום היסטורי.

שרטוט מתוכנית ה"פלייר" המקורית של האחים רייט

חלפו כמה שנים עד שהעולם הכיר במעמדם של האחים רייט כממציאי המטוס, כלי הטיס הממונע והכבד מן האוויר הראשון. ההתפתחות הטכנולוגית היתה מהירה הרבה יותר. בספטמבר 1904 ביצע ווילבור את הטיסה המעגלית הראשונה. היא נמשכה 96 שניות והיתה אחת מ־105 טיסות של האחים באותה שנה.

כאשר מתבוננים בהתקדמות המטאורית של טכנולוגיית התעופה במהלך מאה השנים שחלפו מאז אותה טיסה מקרטעת בצפון קרוליינה, אי אפשר שלא להשתאות. שש שנים בלבד לאחר טיסת הבכורה חצה טייס צרפתי בשם לואי בלריו את תעלת למנש, מקאלה   (Calais) לדובר (Dover), והוכיח לאנגלים שהם קצת פחות לבד. בלריו גמא את 38.5 הקילומטרים ב־36 דקות ושלושים שניות.

קו התעופה הסדיר הראשון נחנך כבר ב־1914. הוא קישר בין הערים סנט פטרסבורג וטאמפה, שתיהן בפלורידה. קרב האוויר הראשון התנהל ב־1914, כאשר טייס צרפתי בשם פראנץ הפיל מטוס גרמני. ב־1919 חצו ג'ון אלקוק וארתור בראון לראשונה את האוקיינוס האטלנטי בטיסה. ב־1927, רק 24 שנה לאחר אותו יום חגיגי בדיונות של קיטי הוק, השלים צ'רלס לינדברג את חציית הסולו הראשונה של האוקיינוס האטלנטי.

לינדברג הפך לגיבור עולמי, ראשון בשורה ארוכה של גיבורי תעופה ששבו את הדמיון. עשרים שנה אחר כך שבר צ'רלס ייגר את מהירות הקול וב־1969 צעד ניל ארמסטרונג על הירח. גם הוא ממשיך דרך, שחב את הצעדים הראשונים לאחים רייט.

לא פשוט לשחזר את ההצלחה

בדצמבר 2003 ניסו קן הייד וסקוט קרוספילד לשחזר את הטיסה הראשונה במה שאמור היה להיות אחד משיאי חגיגות יום ההולדת המאה. ב־17 בדצמבר ניסו השניים להטיס מטוס שהוא שחזור מדויק של ה"פלייר" הראשון שבנו האחים רייט בבית המלאכה לאופניים.

הייד, מומחה למטוסים עתיקים, עמֵל על השחזור הזה כבר עשר שנים. מתברר שזה לא פשוט לשחזר את המטוס ולהצליח להטיס אותו. קרוספילד, כיום בן 82, שימש בצעירותו טייס ניסוי במטוסי קרב. עכשיו הוא מכשיר שלושה טייסים להחזיק באוויר את המכונה הלא כל כך מאוזנת של האחים רייט.

המטוס המשוחזר מצביע על כושר ההמצאה והמחקר של האחים רייט. הם הצליחו לחשב במדויק את הצורה האווירודינמית הנכונה, שתעניק לכנף המטוס שלהם את כוח העילוי המרבי. הם הצליחו להתאים למטוס הגאים, שאִפשרו לשלוט בו באופן סביר, והם הצליחו להרכיב על כל אלה מנוע עם מדחף חזק מספיק להרים את כל החבילה הרופפת הזו באוויר. השחזור מצביע גם על החסרונות: מרכז הכובד של המטוס ממוקם רע. העובדה הזו מקשה מאוד לשמור על יציבות. כמה נסיונות שנעשו לאחרונה להטיס את המטוס המשוחזר כשלו.

לאחר הכנות ממושכות הגיע היום החגיגי. עשרות אלפים התגודדו בקיטי הוק, בדיוק באתר בו הטיסו האחים רייט את מטוסם הראשון. הניסיון לשחזר את המבצע לא הצליח. המטוס קרטע התרומם כמטר מעל הקרקע וצנח מיד חזרה, עם החרטום בבוץ. פעם ידעו לעשות את זה טוב יותר.

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...