תפריט עמוד

מחקר חדש: שינה בזמן הטיסה משפרת תפקוד הטייס

מבוהלים מהמחשבה שהטייס שמטיס אתכם בגובה של 10 ק"מ מנמנם בזמן הטיסה? מחקר מראה ששינה קצרה דווקא תורמת לביטחון הטיסה

לא רק הנוסעים מתעייפים במהלך טיסה ארוכה, גם טייסים מרגישים תשושים לאחר שעות באוויר ונזקקים לשינה כדי להתאושש. הידיעה שהטייס שלכם ישן בזמן הטיסה אמנם מעוררת אי שקט, אבל מחקר מראה כי הסכנה טמונה דווקא בעייפות ולא בשינה. בסקר שבדק תאונות אוויריות בחמישים השנים האחרונות, תשישות הוזכרה כגורם האחראי לכ-320 תאונות אוויריות שבהן נהרגו יותר מ-700 אנשים. לדברי מומחים, אם אפשר היה למדוד באופן מדויק את ההשפעה של עייפות על תפקוד הטייסים, בדומה לדרך בה מודדים השפעות של אלכוהול וסמים, המספרים הללו היו גבוהים בהרבה.

כשטייס מרגיש שעייפות צונחת עליו, אפילו נמנום של עשר דקות יכול להביא לשיפור מצבו, אומר סקוט שאפל, פרופסור מאוניברסיטת קלמסון בדרום קרולינה, שאחראי לכתיבת הוראות טיסה המשמשות טייסים בחיל האוויר האמריקאי. לדברי שאפל, למרות שבמטוסים צבאיים לרוב יושב טייס בודד (לעומת שניים במטוסים אזרחיים), אין שום בעיה לקחת הפסקת מנוחה בת עשר עד עשרים דקות, שבמהלכה הטייס מנמנם קלות, כל עוד הוא מוודא שלא תיפול עליו תנומה עמוקה.

העובדה ששינה מועילה לעירנות הטייס ידועה מזה שנים. עוד בשנת 1994 רשות התעופה האמריקאית ונאס"א ערכו מחקר שהעלה כי שינה של עד 40 דקות של אחד משני הטייסים במהלך טיסה של למעלה משבע שעות תורמת לביטחון הטיסה. אלא שרשות התעופה נמנעה לאורך השנים להמליץ על כך באופן רשמי, בעיקר בשל החשש שהמלצה כזאת עלולה לגרור מחאה ציבורית. למרות זאת, יש חברות תעופה שמתירות שינה בעת הטיסה כחלק ממדיניות רשמית. כך, למשל, תקנות בחברות בריטיש איירווייס וקוונטס מתירות לאחד הטייסים לישון במהלך טיסות ארוכות.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.