תפריט עמוד

מחקר חדש: דיונות החול של מאדים נעות במהירות

ניתוח של תמונות שהגיעו ממאדים מעלה כי למרות דלילות האטמוספרה ומיעוט הרוחות החזקות בכוכב האדום, דיונות החול שם נעות במהירות דומה לזאת של דיונות בכדור הארץ

ממידע שהתקבל מגשושית החלל MRO, הנמצאת מזה כמה שנים במשימת חקר של המאדים, עולה כי תנועת החולות בכוכב האדום גדולה בהרבה מזה ששיערו עד כה, ולמעשה היא דומה לזו של דיונות בכדור הארץ. זוהי תגלית מפתיעה, שכן האטמוספרה של מאדים דלילה בהרבה מזו של כדור הארץ, והרוחות הנושבות שם חלשות יותר. בתמונה למעלה (לחצו עליה להגדלה), שצולמה בחודש מרץ 2012 בצפון מאדים, אפשר לראות עמוד אבק אדיר המיתמר לגובה של 20 ק"מ מעל המשטחים האדומים.

במשך שנים חוקרים סברו שהדיונות של מאדים הן תוצר של אקלים ששרר בעבר, וכי כיום הן סטטיות. בשנתיים האחרונות, כתוצאה מתמונות באיכות גבוהה שהגיעו מ-MRO, התברר כי הדיונות של מאדים פעילות וכי יש תנודה קבועה של חול. אלא שכעת, בעקבות ניתוח של המידע החדש, עולה כי הדיונות, שאחדות מהן מגיעות לגובה של 60 מ', נעות במהירות וכגוף אחד על פני הכוכב האדום.

חוקרים מטעם נאס"א והמכון הטכנולוגי של קליפורניה (קלטק) ניתחו תמונות שצולמו בין השנים 2010-2007 באזור הסמוך לקו המשווה של המאדים. בעזרת מכשור מיוחד הם מדדו את השינויים בתנודות החול בדיונה מסוימת וגילו כי מעבר למהירות התנועה של החול, ככל שעולים במעלה הדיונה התנודות רבות ומהירות יותר. המידע החדש הזה שופך אור על השינויים הגיאולוגיים המתרחשים על פני מאדים בתקופתנו. "התגלית המרגשת הזאת תעזור למדענים להבין באופן מקיף וטוב יותר את תנאי השטח המשתנים במאדים", אמר דאג מק'קויסיון, האחראי על תוכנית המחקר של נאס"א בנושא המאדים.

לקריאה נוספת:

תגלית מרגשת: נראה שיש מים זורמים במאדים
תגלית מרגשת: נראה שיש מים זורמים במאדים
מצילומים חדשים מכוכב מאדים מסתמן כי בחודשי הקיץ מים זורמים מפסגות ההרים אל העמקים. חוקרים סבורים שאלו מים עשירים מאוד במלחים, ויתכן כי הם מכילים יצורים מיקרוסקופיים


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.