תפריט עמוד

מחקר חדש: אייל הצפון רואה אור אולטרה סגול

היכולת לראות מחוץ לטווח הספקטרום האנושי מאפשרת לאיילי הצפון למצוא מזון ולהישמר מטורפים במרחבי השלג הבוהקים

מחקר שהתפרסם בירחון מדעי נחשב מגלה מידע חדש על דרך הראייה של איילי הצפון ומסביר כיצד הם מצליחים להבחין במזון בהיר על רקע משטחי השלג הבוהקים באזור הארקטי. מהמחקר, שנערך מטעם אוניברסיטת לונדון, עולה כי אייל הצפון יכול לראות קרני אור אולטרה סגולות, בתחום שאינו נראה על ידי העין האנושית. היכולת לראות באזור האולטרה סגול (המסומן בקיצור באותיות UV) של הספקטרום, מקלה על מציאת מזון והיזהרות מטורפים, גם בתקופות של השנה שבהן יש אור מועט.

כדי לאמת את השערתם, החוקרים בדקו בעזרת מכשור משוכלל תגובות של רשתית העין של איילים שהורדמו לאור אולטרה סגול, והתוצאות הראו תגובה חשמלית ל-UV. החוקרים מאמינים שהיכולת הזאת מאפשרת לאיילים להבחין בפרטים שעין אנושית אינה רואה בתוך משטחי השלג הבוהקים בחורף הארקטי ובאור הדמדומים בסתיו ובאביב. חזזיות המשמשות מזון לאיילים סופגות קרניים אולטרה סגולות, ולכן הן נראות לאיילים ככתמים כהים על רקע השלג. גם טורפים דוגמת שועל השלג, שפרוותו הלבנה מסתווה היטב בסביבה, ייראו כהים יותר לאיילים, שכן פרוותם סופגת קרני UV. היכולת הזאת של איילי הצפון מאפשרת להם לחיות באזורים מושלגים מבלי שיסבלו מ"עיוורון שלג", תופעה המוכרת למטפסי הרים ולאנשים השוהים באזורים מושלגים מאוד. בהמשך, החוקרים מתכוונים להרחיב את מחקרם לחיות ארקטיות נוספות, כדי לבדוק האם גם אצלן יכולות ראייה מיוחדות הן שעוזרות במחייה בבוהק השלג.

לקריאה נוספת:

לפלנד: מסע מזחלות בשלג
לפלנד: מסע מזחלות בשלג
בשפה המדוברת בלפלנד יש 47 מונחים שונים שמתייחסים לשלג, וזה רק קצה הקרחון בתרבותם העשירה והמורכבת של בני הסאמי, תושבי לפלנד



לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.