תפריט עמוד

מחצבה ענקית מימי בית שני נחשפה בירושלים

מחצבת ענק מימי בית מקדש השני (מאה 1 לספירה) נחשפה במהלך חפירות שעורכת רשות העתיקות לפני סלילת כביש 21. כמו כן נחשפו מפתח בן כאלפיים שנה וכלים ששימשו את החוצבים, בהם קרדומים, יתדות ביקוע ועוד. לדברי אירנה זילברבוד, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות, אבני הענק שנחצבו במקום, חלקן באורך של יותר משני מטרים, שימשו לבניית מבני הציבור המפוארים בירושלים. זילברבוד מסבירה כי הקרדומים שימשו לחציבת תעלות הניתוק של גוש האבן ממשטח הסלע ויתד הביקוע נועד לנתק את בסיס האבן מהסלע באמצעות מכות פטיש. באשר למפתח שנחשף, היא משערת כי נפל מכיסו של אחד החוצבים.


כלי עבודה ששימשו את החוצבים | צילומים: קלרה עמית, רשות העתיקות

מחצבות הענק שנחשפו – בגודל כולל של דונם, מצטרפות למחצבות נוספות שתועדו ונחקרו בעבר על ידי רשות העתיקות. מהמחקר עולה, כי השכונות הצפוניות של ירושלים של היום יושבות על "עיר המחצבות" של ירושלים מימי הבית השני. באשר לשאלה מדוע החוצבים בחרו דווקא באזור זה, החוקרים משערים כי סוג הסלע במקום נוח לחציבה והוא מתקשה מיד אחרי חציבתו. בנוסף, השטח הצפוני גבוה טופוגרפית משטח העיר ירושלים של ימי הבית השני, ונראה שקל היה לשנע את אבני הענק הללו לאורך המדרון אל שטחי הבנייה.


מפתח בן כ-2000 שנה שנמצא בחפירות

סמוך למחצבה נחשפה דרך עתיקה מימי הבית השני, וסביר שהיא שימשה לשינוע האבנים הגדולות, ששקלו עשרות ואפילו מאות טונות. וכיצד הזיזו את האבנים הללו? החוקרים סבורים כי הדבר נעשה באמצעות שוורים וכלונסאות עץ.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.