תפריט עמוד

מוסקבה: האתרים שלא תרצו להחמיץ

קשה לחשוב על עוד עיר שמציעה כל כך הרבה אתרים מרשימים כמו מוסקבה. מהכיכר האדומה, דרך הכיפות הססגוניות של קתדרלת ואסילי הקדוש ועד תיאטרון הבולשוי ההיסטורי, הנה כמה מקומות נפלאים במוסקבה שמומלץ בחום לבקר בהם

מוסקבה, בירת רוסיה והמרכז הפוליטי, הכלכלי והתרבותי של המדינה, שוכנת במפגש הנהרות מוסקבה ויאוזה, בחלק האירופי של רוסיה. זוהי עיר מדהימה, מפתיעה ובעיקר – ענקית. מוסקבה היא העיר המאוכלסת ביותר ברוסיה, ולמעשה באירופה כולה, והמבקר בה לא יכול להספיק לראות את כולה, אלא אם כן יקדיש לה ימים ארוכים ורבים. אז מיד אחרי שתזמינו טיסה למוסקבה, תוכלו לבחור מבין כל האתרים המרהיבים כמה שלא תרצו להחמיץ:

הכיכר האדומה

כיכר מרוצפת רחבת ידיים באורך של כ-400 מטר, שבלוויית מגדלי קתדרלת ואסילי הקדוש הסמוכה מהווה את התמונה המפורסמת והמוכרת ביותר של מוסקבה. בסוף המאה ה-15 פקד איוואן השלישי על הריסת מבני העץ שהיו במקום כדי לפנות את השטח ולהפוך אותו לשוק, והמקום נקרא "כיכר המסחר". שמה של הכיכר שונה במרוצת השנים פעמים נוספות עד שקיבלה את שמה הנוכחי, הכיכר האדומה (Krasnaya Ploshchad) – שם שאין לו קשר לצבעה של הכיכר או לצבע האדום המזוהה עם הקומוניזם. אחד מפירושיו של שם התואר שהודבק לה היה ברוסית "היפה", אך עם הזמן תורגם במשמעותו הנוספת, "האדומה".

הכיכר האדומה. לשמה אין קשר לצבע האדום המזוהה עם הקומוניזם

הכיכר האדומה. לשמה אין קשר לצבע האדום המזוהה עם הקומוניזם | צילומים: שאטרסטוק

סביב הכיכר נמצאים חומת הקרמלין על מגדליה מהמאה ה-15, קתדרלת ואסילי הקדוש מהמאה ה-16, פסלם של קוזמה מינין והנסיך דימיטרי פוז'ארסקי מהמאה ה-19, המוזיאון ההיסטורי והמאוזוליאום של לנין. הכיכר יפה במיוחד בשעות הערב.

הקרמלין

הקרמלין (Kremlin, "מבצר" ברוסית) היה בעבר מקום מושבם של המלכים, אחר כך מבצרם של המנהיגים הקומוניסטים וכיום הוא ביתו של נשיא רוסיה ומוזיאון ענק. הקרמלין הוא לבה הפוליטי של מוסקבה מזה שנים רבות, ומכאן נוהלה ברית המועצות כולה בעבר. המתחם ממוקם על גבעת בורוביצקי (Borovitsky) שמעל נהר מוסקבה, ממערב לכיכר האדומה, ומוקף חומות ומגדלים שנבנו במהלך המאה ה-15. המתחם כולו הוא אתר מורשת עולמי של אונסק"ו ותוכלו ליהנות מאתריו המרכזיים אם תזמינו חבילת נופש למוסקבה.

הקרמלין, הלב הפוליטי של מוסקבה לאורך שנים רבות

הקרמלין, הלב הפוליטי של מוסקבה לאורך שנים רבות

אתרים מרכזיים במתחם הקרמלין

• בית האוצר (Oruzheynaya Palata) נמצא בדרום-מערב הקרמלין בבניין מ-1851, ומכיל אוסף מרתק של אוצרות הצארים והכנסייה – ביצי פברז'ה יקרות ערך, כתרים, שמלות, זהב, כסף ויהלומים. בבניין ממוקמת תערוכה נפרדת ומעניינת של אבנים טובות.

• קתדרלת העלייה לשמיים (Uspensky sobor) נבנתה ב-1479 כתחליף לכנסיית אבן מ-1326 שהיתה במקום. פנים הכנסייה מרשים ביותר, עם ציורי קיר מהשנים 1943-1642. כיום זו אינה קתדרלה פעילה, כי אם מוזיאון.

• ארמון הפטריארך (Patriarshy dvorets), הסמוך לקתדרלה, משמש אף הוא כיום כמוזיאון, העוסק באמנות והתרבות של רוסיה במאה ה-17. הארמון נבנה בין השנים 1655-1653 עבור הפטריארך ניקון. לידו נמצאת כנסיית 12 השליחים ובה מחיצת עץ מעוטרת באיקונות ומצופה זהב.

מגדל הפעמונים של איוואן הגדול (Kolokolnya Ivana Velikogo) חולש על קו הרקיע של הקרמלין במגדליו עטורי הכיפות המוזהבות. ליד המגדל ניצב פעמון הצאר העצום, שמשקלו 202 טון. פעמון זה, שהוא הגדול בעולם, מעולם לא הגשים את ייעודו ולא השמיע אף צלצול. לגורל דומה זכה תותח הצאר הסמוך, שמשקל לועו כארבעים טון ואורכו 5.34 מטרים, אך הוא מעולם לא שימש לירי.

תותח הצאר הענקי מעולם לא שימש לירי

תותח הצאר הענקי מעולם לא שימש לירי

• כנסיית הצגת הגלימה (Tserkov Rizpolozhenia) נבנתה בשנים 1485-1484 בסגנון רוסי ליד קתדרלת העלייה לשמיים. בתוכה ניצבת תערוכה של גילופי עץ עתיקים.

קתדרלת המלאך מיכאל (Arkhangelsky sobor) נבנתה בשנים 1508-1505 במקומה של כנסייה ישנה יותר מהמאה ה-14. היא בנויה בסגנון רוסי עם השפעות ונציאניות, וקבורים בה שליטים רבים, בהם איוואן האיום ופטר הגדול. בקתדרלה ציורי קיר מעניינים מהמאה ה-17.

קתדרלת המלאך מיכאל במתחם הקרמלין

קתדרלת המלאך מיכאל במתחם הקרמלין

• קתדרלת הבשורה (Blagoveshchensky sobor) היתה כנסייתם המרכזית של הצארים במשך שנים רבות. היא נבנתה במאה ה-15 ומכילה איקונות נודעים, פרסקאות וציורי קיר.

• ארמון הקרמלין (Kremlyovsky Dvorets Syezdov) הוא מבנה שיש ובטון ענק שהושלם ב-1961. בעבר אירח את הקונגרסים של המפלגה הקומוניסטית, היום מתארחים בו אירועי תרבות שונים.

• ארמון טרם (Terem) נבנה במאה ה-17 עבור הצאר מיכאל פיודורוביץ', כיום הוא חלק ממגורי הנשיא.

מידע שימושי למבקרים: הכניסה לקרמלין היא בתשלום. קופות הכרטיסים נמצאות במגדל קוטאפי (Kutafiya) שבגינת אלכסנדרובסקי (Aleksandrovskiy Sad), בבית האוצר ובכיכר הקתדרלה, והן פתוחות בין השעות 16:00-9:30 פרט ליום חמישי. שעות פתיחה: 17:00-10:00, סגור בימי חמישי. אתר אינטרנט

קתדרלת ואסילי הקדוש

הכנסייה המפורסמת, החולשת על נופה של הכיכר האדומה בכיפותיה ומגדליה הצבעוניים, היא, ללא ספק, הבניין המזוהה ביותר עם מוסקבה. קתדרלת ואסילי הקדוש (Vasilia Blazhennogo sobor) נבנתה בהוראתו של איוואן האיום בין השנים 1561-1555 לציון ניצחונו המזהיר על הטטארים המונגולים בקאזאן. הקתדרלה מצטיינת בעיצוב רוסי צבעוני ומושך עין. במרכזה יש קפלה אחת גבוהה וסביבה ארבע קפלות מעוטרות בכיפות דמויות בצל בשלל גוונים, ועוד ארבע קפלות קטנות. גם המבנה הפנימי של הקתדרלה אינו סובל ממחסור בצבע, עם ערב רב של ציורי קיר, עיטורים ופרסקאות.

קתדרלת ואסילי הקדוש, האתר המזוהה ביותר עם מוסקבה

קתדרלת ואסילי הקדוש, האתר המזוהה ביותר עם מוסקבה

המאוזוליאום של לנין

במרכז הכיכר האדומה למרגלות חומת הקרמלין שוכן קברו של המנהיג ולדימיר איליץ' לנין. זהו מבנה קובייתי אדום מגרניט, שנבנה ב-1930, ובו שמורה גופתו החנוטה. לנין אמנם ביקש להיקבר בסנט פטרסבורג, אולם יורשו סטאלין העדיף להשאיר את גופתו במוסקבה ולבנות סביבה אנדרטה מפוארת. כאשר סטאלין נפטר הוצבה גופתו לצד זו של לנין, אולם ב-1961, בהוראתו של חרושצ'וב, היא הועברה לקבר אחר. שעות פתיחה: 13:00-10:00, סגור בימי שני ושישי.

המוזילאום של לנין. למרות שביקש להיקבר בסנט פטרסבורג, אחרי מותו הוחלט לקבור אותו דווקא במוסקבה

המוזילאום של לנין. למרות שביקש להיקבר בסנט פטרסבורג, אחרי מותו הוחלט לקבור אותו דווקא במוסקבה

תיאטרון בולשוי

התיאטרון הרוסי המפורסם ביותר הוקם באמצע המאה ה-19, אחרי שקודמו נחרב בשריפה. כאן פועלים התיאטרון והבלט הנודעים של רוסיה, וכאן עלתה לראשונה היצירה "אגם הברבורים" של צ'ייקובסקי ב-1877. המקום מצדיק ללא ספק את שמו, שפירושו "הגדול". התיאטרון שוכן בכיכר התיאטרון (Teatralnaya ploshchad) מצפון לקרמלין ולכיכר האדומה.

תאטרון הבולשוי. כאן עלתה לראשונה היצירה "אגם הברבורים" של צ'ייקובסקי

תאטרון הבולשוי. כאן עלתה לראשונה היצירה "אגם הברבורים" של צ'ייקובסקי

מנזר נובודביצ'י

מנזר זה, ברובע חמובניקי מדרום-מערב למרכז העיר, הוא מהיפים במנזרי מוסקבה. הוא נוסד ב-1524, ובמאה ה-17 התווספו אל המבנה המקורי בניינים נוספים בהוראתה של סופיה רומנובה, ששלטה על רוסיה במשך שבע שנים. כשאחיה, פטר הגדול, התבגר, הוא הדיח אותה מעמדת השלטון והיא נכלאה במנזר ונותרה בו עד ליום מותה.

מנזר נובודביצ'י, הצאר פטר הגדול כלא כאן את אחותו סופיה

מנזר נובודביצ'י, הצאר פטר הגדול כלא כאן את אחותו סופיה

בלב המתחם ניצבת קתדרלת סמולנסקי (Smolensky Sobor), גרסה מוקטנת של כנסיית הבשורה שבקרמלין. מעליה נישאים חמישה מגדלים עם כיפות בצל בזהב ובכסף. פנים הקתדרלה מפואר ומעוטר בפרסקאות ואיקונות. במתחם יש מספר כנסיות נאות, מגדל פעמונים ותצוגות שונות, והוא מוקף חומות וצריחים. צמוד למנזר נמצא בית קברות, שבו קבורים כמה מתושביה הידועים ביותר של מוסקבה, בהם הסופר והמחזאי אנטון צ'כוב, המלחין סרגיי פרוקופייב, במאי התיאטרון קונסטנטין סטניסלבסקי (מפתח שיטת סטניסלבסקי), במאי הקולנוע סרגיי אייזנשטיין, המדינאי ניקיטה חרושצ'וב ורבים אחרים.

הגלריה הלאומית טרטיאקוב

מוזיאון לאמנות ברובע זאמוסקבורצ'יה (Zamoskvorechie) שמדרום לקרמלין, סמוך לפארק גורקי. זהו אוסף נהדר של אמנויות יפות רוסיות ובעיקר איקונות רוסיות, שאצר הסוחר פאבל טרטיאקוב. המבנה תוכנן על ידי האדריכל ואסנצוב בתחילת המאה העשרים בסגנון טירה בויארית. במתחם נמצאת כנסיית ניקולאי הקדוש. אחרי הביקור בגלריה כדאי להמשיך אל הפארק הירוק, ובו לונה פארק ואגמים. לא רחוק נמצאת גלריית טרטיאקוב החדשה, ובה אוסף של אמנות רוסית מהמאה ה-19, ולידה גן פסלים וכנסיית יוחנן הקדוש הלוחם. כתובת: 10 Lavrushinsky Pereulok.

ארבאט

רובע ארבאט (Arbat) נמצא ממזרח למרכז העיר, משני צדי נהר מוסקבה. מדרחוב אוליצה ארבאט (Ulitsa Arbat) הידוע נמתח לאורך כקילומטר ורבע, ומומלץ לטייל לאורכו. המדרחוב חביב על תיירים בזכות הבתים המפוארים העתיקים לאורכו, בתי הקפה והחנויות, ומופעי הרחוב המנעימים את זמנם של המשוטטים בו.

מדרחוב אוליצה ארבאט, אחד האזורים החביבים על תיירים בשל הבניינים היפים והחנויות הרבות

מדרחוב אוליצה ארבאט, אחד האזורים החביבים על תיירים בשל הבניינים היפים והחנויות הרבות

ברובע זה שוכן מוזיאון פושקין לאמנויות היפות (Pushkin Fine Arts Museum, מוזיאון נהדר ובו אוסף נרחב של יצירות אירופאיות, כולל ציורים של רמברנדט, פיקאסו, דגה, ואן גוך, מונה, מאטיס ורנואר. בצמוד אליו נמצא מוזיאון האוספים הפרטיים (Museum of Private Collections). כתובת: Volkhonka 12.

קיטאי גורוד

קיטאי גורוד (Kitai Gorod) הוא אזור עתיק של העיר המופרד מהקרמלין על ידי הכיכר האדומה. באזור זה יש כנסיות ומנזרים רבים, בהם מנזר ההתגלות, כנסיית השילוש הקדוש של ניקיטניקי, כנסיית גיאורגיוס הקדוש, קתדרלת כל הקדושים על הקולישקה ועוד.

תחנת המטרו קומסומולסקאיה. התחנות של מוסקבה מהודרות בהרבה מאלו של לונדון או ניו יורק

תחנת המטרו קומסומולסקאיה. התחנות של מוסקבה מהודרות בהרבה מאלו של לונדון או ניו יורק

תחנות המטרו של מוסקבה

תחנות המטרו של מוסקבה שונות עד מאוד מהתחנות הסטנדרטיות, התכליתיות והפשוטות של הרכבת התחתית בניו יורק או בלונדון. העיצוב בהן מפואר ומהודר, עטור בשיש, בנברשות, בפסיפסים, בקשתות ובציורי קיר, והכל מצוחצח לתפארת. בין התחנות המומלצות לביקור: טגאנסקאיה (Taganskaya) העטורה ביצירות זהב וחרסינה כחולה של גיבורי מלחמה; קייבסקאיה (Kievskaya) שהאולם שלה מרשים בפסיפסים המתארים אירועים היסטוריים וגיבורי תרבות; מאיאקובסקאיה (Mayakovskaya) המעוצבת בשיש ופלדה; נובוסלובודסקאיה (Novoslobodskaya) עמוסת הויטראז'ים הצבעוניים; נובוקוזנצקאיה (Novokuznetskaya) ובה פסיפסים נאים לצד תבליטים צבאיים; פלושצ'אד רבוליוצי (Ploshchad Revolyustii) בה ניצבים פסלי ארד רבים; קומסומולסקאיה (Komsomolskaya) המהודרת עם עיטורי זהב, טיח ופסיפסים; וברינקדנאיה (Barrikadnaya) בעלת השיש האדום והתבליטים ההיסטוריים.

מפת מוסקבה:

 

סנט פטרסבורג בחורף

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.