תפריט עמוד

מוזיקה במדבר: הרעלת נירוונה

"לגלגל את הקוביות, לשמוע את הרוח שרה, שיר של הטבע…" זוהי שורה מתוך שירו של המלחין והזמר שרון מאור, חבר להקת טאולה (שש בש בבדואית), שפועלת במצפה רמון מזה כשלוש שנים. "את השיר הזה הלחנתי בשעות אחר הצהריים על המצוק שתלוי מעל למכתש", הוא מספר, "ואומרים שזה השיר הכי מִצפאי שלנו. הקלטנו אותו בפעם הראשונה בחדר ששימש אולפן לעת מצוא, וכל מי שניגן באותה עת במצפה לקח חלק בהקלטה. אפילו ציפור קטנה שצייצה בחלון נשמעת במיקס".

זמן מדברי, הרעלת נירוונה וביטויים דומים אחרים שמתארים את האווירה במקום נעשו שגורים בז'רגון של חברי להקת טאולה ושל אמנים אחרים שפועלים כיום במצפה רמון, כמו להקת האדמו"רים (המורכבת רובה ככולה מצעירים שחזרו בתשובה, בדרכם). "המוזיקה שעושים כאן שונה מהמוזיקה שעושים בשדרות, למשל", מסביר שגיא ביטון, המתופף המוכשר של טאולה. "שם לאמנים יש שורשים מרוקאיים והם עושים הרבה מוזיקה מרוקאית, ואילו למצפה מגיעים אמנים מכל מיני סגנונות ושורשים, שעושים ביחד מוזיקה אחרת".

"אם בארץ, אז במצפה", אומר דימה שניידר, האחראי על הצד הטכני בטאולה. הוא משחיל למכשיר אחד מהדיסקים של הלהקה ואנחנו מתמכרים לשירים המתנגנים, רובם פשוטים וקליטים. "הבעיה היחידה היא ההתקדמות האישית האיטית כאן. במצפה הכל הולך לפי קצב המדבר. במקום לקום בבוקר ולראות מכוניות דוהרות בכביש, אנשים ראו אתמול חמור ברחוב".

אבל זהו בדיוק הקסם של מצפה, שחמש דקות מן השיכונים אפשר להישאב בה למרחבים ולנוף. מאור וביטון לוקחים גיטרה ותופים וכולנו עולים למצוק, לג'ם סשן של ערבית מעל למכתש. בגובה של 900 מטרים הרוח נושבת והשניים משתלבים באובך הצהוב של ההרים ממול ושרים את "שיר הנבט". "התופים שאנחנו מביאים מאפריקה מקבלים פה צליל שונה, בגלל היובש", אומר ביטון.
למקום מזדמנת קבוצה של תלמידי כיתות ו' מבית הספר הריאלי בחיפה. מאור, שבעברו גם אפיזודה קצרה כרועה צאן במדבר, שולף מפוחית וכולם ביחד שרים "לעשות אהבה, כמו שהרים נוגעים…". האם חזונו של דוד בן גוריון על הנגב מתגשם במצפה? דומה שכן, אם כי אולי לא בסגנון שהזקן חשב עליו.

להקת טאולה, שרון מאור
אפשר להזמין מופעי מוזיקה ותיפוף בטבע.
טלפון: 0528-949606.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.