תפריט עמוד

מוזיאונים פתוחים באירופה

המוזיאונים הפתוחים הפזורים ברחבי אירופה מאפשרים להציץ על חיי היום יום באירופה הכפרית בימים עברו, לפני שהטכנולוגיה היתה חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. הנה כמה מוזיאונים פתוחים מוצלחים במיוחד שכדאי לשלב ביקור בהם במהלך חופשת הקיץ באירופה

ילדים הם בדרך כלל לא הקהל הטבעי לביקור במוזיאון, אבל כשמדובר במוזיאון פתוח התמונה שונה לגמרי. ברחבי אירופה פזורים מוזיאונים פתוחים רבים שמציגים את חיי היום יום של התושבים בימים עברו ומשמרים את דרך החיים הכפרית והמסורתית. הביקור בהם, בשונה ממוזיאון שגרתי, כולל התנסות חווייתית, ומיקומם באוויר הפתוח הופך את עונת הקיץ לזמן האידיאלי לביקור בהם.

סקאנסן, סטוקהולם
המוזיאון הפתוח סקאנסן (Skansen) ששוכן באי יורגארדן שבמרכז סטוקהולם, הוא אחד מהמוזיאונים הפתוחים הראשונים בעולם, והוא היווה מודל והשראה למוזיאונים נוספים שנפתחו מאוחר יותר בסקנדינביה וברחבי העולם. המוזיאון הפופולרי נוסד ב-1891, במטרה לאפשר הצצה על החיים בחלקיה השונים של שוודיה לפני התקופה התעשייתית, וכדי להבטיח שאורח החיים המסורתי לא יישכח.

ילדים מחופשים משתעשעים במוזיאון הפתוח סקאנסן | צילום: מארי אנדרסון
ילדים מחופשים משתעשעים במוזיאון הפתוח סקאנסן | צילום: מארי אנדרסון

במוזיאון יש 150 מבנים מקוריים משוחזרים, ובהם כנסיות, בתי חווה, טחנות רוח, בית ספר מתחילת המאה שעברה ועוד. במבנים מתקיימות סדנאות והפעלות שממחישות את החיים בימים עברו, ובהן מתנסים המבקרים בעבודות יד ומלאכות מסורתיות. כדי ליצור אווירה אותנטית, אפשר לראות ברחבי הכפר חקלאים ובעלי מלאכה בפעולה ונשים בתלבושות מסורתיות, ולאורך השנה מתקיימות במקום הופעות פולקלור ומוזיקה וחגיגות מסורתיות בהתאם לחגים ועונות השנה. במקום יש גם גן חיות, פינת חי ואקווריום. ילדים יכולים לרכב על סוסי פוני, להסתובב בקרוסלות סוסים נוסטלגיות ואפילו לצפות ולהשתתף בקרקס ילדים.
אתר המוזיאון

בבית הספר במוזיאון הפתוח סקאנסן הילדים יכולים להתנסות ביום לימודים כפי שהתקיים בתחילת המאה שעברה | צילום: מארי אנדרסון
בבית הספר במוזיאון הפתוח סקאנסן הילדים יכולים להתנסות ביום לימודים כפי שהתקיים בתחילת המאה שעברה | צילום: מארי אנדרסון

המוזיאון הפתוח של ליכנוסטזיס בכרתים
בין רחצה בבריכה לשיזוף בחוף הים אפשר לנצל את החופשה המשפחתית בכרתים לבילוי מעשיר ומהנה במוזיאון הפתוח של ליכנוסטזיס (Lychnostatis), בסמוך לחרסוניסוס. המוזיאון, בדומה למוזיאונים אחרים מסוגו, נועד להעמיק את הידע על המסורת והתרבות העממית של כרתים וכן על הטבע והחקלאות באי. במוזיאון יש גן יפה עם עצי פרי אופייניים לאי לצד פרחים ועשבי תיבול מקומיים, גת לדריכת ענבים, בית איכרים מסורתי,קאפלה קטנה על חוף הים, טחנת רוח, מחסה לרועים, משטח דיש, תצוגה של מינרלים ואבנים אופייניים לאזור, גלריה של אמנים מקומיים ועוד. בנוסף מתקיימות במקום סדנאות ייבוש צמחים, אריגה וקרמיקה.
אתר המוזיאון

המאפייה במוזיאון הפתוח בלנברג. אפשר להשתתף בסדנא לאפיית לחם
המאפייה במוזיאון הפתוח בלנברג. אפשר להשתתף בסדנא לאפיית לחם

המוזיאון הפתוח בלנברג בשווייץ
המוזיאון הפתוח בלנברג (Ballenberg), שסמוך לעיירה ברינץ שבמרכז שווייץ, הוא אחד המוזיאונים הפתוחים המוצלחים באירופה, זאת בשל מיקומו הנופי המרהיב ובשל מגוון רחב במיוחד של הפעלות וסדנאות. במוזיאון יש למעלה ממאה בתים מסורתיים מכל רחבי שווייץ, ובהם אחד מבתי העץ העתיקים ביותר בשווייץ, בתי חווה מאזור מזרח שווייץ, בתי אבן בסגנון האופייני לדרום המדינה ובקתות אלפיניות . חלק מבתי החווה מוקפים בגנים צבעוניים ויפים. ברחבי המוזיאון אפשר לפגוש חיות חווה רבות, ובהן ברווזים, תרנגולות, כבשים, עזים, ארנבות, חזירים, סוסים ועוד. גולת הכותרת של המקום היא המגוון הרחב של מלאכות מסורתיות שמודגמות במקום (בהזמנה מראש ובתשלום נוסף אפשר גם להשתתף בסדנאות): אפיית לחם, הכנת גבינות, טחינת קמח, ייצור שוקולד, קדרות, בניית שעונים, גילוף בעץ, קליעת סלים ועוד.
אתר המוזיאון

המוזיאון הפתוח בלנברג. בתים מסורתיים מכל רחבי שווייץ, חלקם מוקפים בגנים
המוזיאון הפתוח בלנברג. בתים מסורתיים מכל רחבי שווייץ, חלקם מוקפים בגנים

מוזיאונים בהולנד
בהולנד יש כמה מוזיאונים פתוחים מוצלחים במיוחד. הנה ככמה מהם:

המוזיאון הפתוח בארנהיים, הולנד
המוזיאון ההולנדי הפתוח (Nederlands Openluchtmuseum) בארנהיים הוא שחוגג השנה מאה שנה להיווסדו הוא אתר פופולרי במיוחד בקרב משפחות שמטיילות בהולנד. במוזיאון, ששוכן בתוך יער, יש אוסף של כשבעים מבנים טיפוסיים מכל רחבי הולנד כולל בתי חווה עתיקים וטחנות רוח שעדיין פועלות. אפשר למצוא שם בית חווה קטן ומתוק להפליא שמורכב מחדר אחד בו חיו החוואים יחד עם הבהמות שלהם; טחנות קמח; טחנת שמן שהופעלה על ידי סוסים; מחלבה; בית ספר כפרי; גן ילדים, חנויות עתיקות כמו חנות ממתקים וחנות צעצועים ועוד. ברחבי המוזיאון ובמבנים מסתובבים אנשי הצוות של המקום בלבוש מסורתי ומדגימים מלאכות מסורתיות, כמו הסדנה של עושה הגלגלים, מאפייה שניחוחות האפייה שלה מופצים ברחבי המוזיאון ועוד. ברחבי הפארק בו שוכן המוזיאון אפשר לנסוע בחשמלית עתיקה ומשוחזרת, מה שבהחלט תורם לקסם של הביקור במקום. כמו במוזיאונים רבים מהסוג הזה, גם כאן אפשר לפגוש מינים שונים של חיות חווה כמו ארנבות, חזירים, תרנגולות ועוד.
אתר המוזיאון

המוזיאון הפתוח באנקהאוזן. שחזור של כפר דייגים עתיק לחוף ימת זאודר
המוזיאון הפתוח באנקהאוזן. שחזור של כפר דייגים עתיק לחוף ימת זאודר

המוזיאון הפתוח באנקהאוזן
מוזיאון מוצלח נוסף הוא המוזיאון הפתוח באנקהאוזן (Enkhuizen) שבצפון הולנד. המוזיאון הפתוח (Buitenmuseum) הוא למעשה חלק ממוזיאון ימת זאודר, יחד עם המוזיאון המקורה (Binnenmuseum) שמוקדש לחקלאות, דיג וספנות. המוזיאון הפתוח הוא שחזור של כפר עתיק לחוף ימת זאודר. יש בו בתים אותנטיים שהיו אופייניים לאזור בתחילת המאה הקודמת, ובהם כנסייה, מחסן לשימור דגים, טחנת רוח, מחסן גבינות, חנויות, בית מרקחת, מכבסה, כיתת לימוד וגם בתי מגורים מכפרי הדייגים השכנים, כמו בתים ציוריים מכפר הדייגים מוניקנדאם שמשוחזרים לפרטי פרטים כולל הריהוט וחפצי הנוי שקישטו את הבתים.. צוות העובדים והמתנדבים של המקום לבוש בתלבושות מסורתיות ומדגים את חיי היום יום באזור בתחילת המאה העשרים.
אתר אינטרנט

זאנסה סכאנס. טחנות רוח ונופים פסטורליים | צילום: אייסטוק
זאנסה סכאנס. טחנות רוח ונופים פסטורליים | צילום: אייסטוק

זאנסה סכנאס
מבין המוזיאונים הפתוחים של הולנד, הכפר המוזיאוני זאנסה סכאנס (Zaanse Schans) הוא המפורסם ביותר, וזאת בשל קרבתו לאמסטרדם (16 קילומטר מהעיר). הכפר טובל בנופים פסטורליים של תעלות ושדות מרעה ירוקים,בהם אפשר לפגוש בעלי חיים כמו אווזים וכבשים. האתר מפורסם בעיקר בשל טחנות הרוח המקוריות הרבות שנמצאות בו, חלקן עדיין פעילות. הטחנות שימשו בעבר כבתי חרושת לצבעים, חרדל ושמן, לטחינת טבק או כמנסרות עץ. אפשר להיכנס לתוך הטחנות ולהתרשם מתהליכי הייצור. בנוסף יש בכפר בתי מלאכה קטנים בהם אפשר להתרשם ממלאכות מסורתיות, חלקן בעלות אופי הולנדי מובהק, כמו בית חרושת לנעלי עץ, מגבנה, בית מלאכה לשעונים, מזקקה, ומאפייה שמפיצה בכפר ניחוחות מתוקים. המקום נושא אופי מסחרי משהו ואפשר לרכוש (במחירים מופקעים) את כל מה שמייצרים.
אתר אינטרנט

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.