תפריט עמוד

מוזיאונים לא רגילים באירופה

מוזיאונים לא חייבים להיות היכלות מפוארים עמוסים ביצירות אמנות חשובות. ברחבי אירופה יש לא מעט מוזיאונים מסוג אחר לגמרי, כאלה המוקדשים לנושא מסוים – לפעמים מעט אזוטרי, יש להודות – שהביקור בהם אינו מצריך התעמקות כבדת ראש. מכישוף, דרך שוקולד ועד תיבות נגינה, הנה כמה מוזיאונים לא שגרתיים ברחבי אירופה, שמומלץ מאוד להגיע אליהם אם אתם בסביבה:

זה כל הקסם: מוזיאון הכישוף בקורנוול

הרבה לפני שג'יי.קיי רולינג החלה לכתוב את סדרת ספרי הארי פוטר נפתח בבריטניה המוזיאון הזה, שמוקדש כולו לכשפים וקסמים ומציג את האוסף הגדול בעולם בתחום. המוזיאון נפתח ב-1951 באי מאן על ידי המכשף ססיל וויליאמסון, וב-1960 עבר המוזיאון למיקומו הנוכחי בקורנוול. על אף שב-1996 מכר וויליאמסון את המוזיאון ולקח עמו כמה מהמוצגים החביבים עליו, עדיין יש במוזיאון אוסף עשיר במיוחד של מוצגים שקשורים בכישוף ובקוסמות, כמו חרבות קוסמים, לבוש של מכשפות, בובות כישוף, קדרות נחושת ששימשו לניבוי ועוד.


מוזיאון הכישוף בקורנוול. תמים מבחוץ, מסתורי בפנים | צילום: digitaura,flickr

האוסף מוצג בכמה חדרים, שמוקדשים לנושאים כמו גלגל השנה של הוויקה (דת כישוף פגנית), מעגלי אבן, כשפי ריפוי ואפילו אגף קטן שמוקדש לשטן. במוזיאון יש גם ספריה עשירה עם יותר מ-3,000 ספרים שעוסקים בכישוף ובקסמים.

The Museum of Witchcraft
איפה? Boscastle, קורנוול, בריטניה
אתר המוזיאון

עידן התמימות: מוזיאון הילדות באדינבורו
מוזיאון הילדוּת באדינבורו לא נזקק לכשפים ומסתורין בשביל למשוך אליו מבקרים. המבקרים הרבים מגיעים אליו בשל הנוסטלגיה והתמימות שהוא מציע. למרות שמו, מוזיאון הילדות מסב עונג רב גם למבוגרים המבקרים בו, שמתענגים על הצעצועים המוצגים בו לא פחות, ואולי אף יותר מילדיהם. האוסף כולל צעצועים מהמאה ה-18 ועד לימינו – בובות ובתי בובות, דובי צעצועי וחיות פרוותיות, מריונטות, חיילי צעצוע, לבני בנייה, צעצועים אופטיים, מכוניות – ממכוניות מיניאטוריות ועד למכוניות פדלים שהילדים יכולים לדווש בהן, רכבות צעצוע, וגם משחקים אלקטרוניים מודרניים.


אווירון צעצוע במוזיאון הילדות | צילום: Martin Moscosa, flickr

בשונה למוזיאונים דומים אחרים (בלונדון, בפראג, בבאזל ובערים נוספות באירופה), מוזיאון הילדות של אדינבורו מוקדש לא רק לצעצועים, אלא לכל האספקטים של הילדות – מגידול תינוקות והטיפול בהם, דרך חיי היומיום בבית ועד לחינוך ילדים בגיל בית הספר. בין היתר, יש בו אוסף של יותר מ-2,500 בגדי ילדים, יותר מ-10,000 ספרי ילדים – ספרי ילדים מצוירים מהמאה ה-19 לצד קלסיקות מהמאה ה-20, תצוגה המוקדשת לימי בית הספר, כולל ילקוטים ולוחות צפחה, ותצוגה אחרת המוקדשת לחיי היום יום בבית, ובה אפשר לראות עריסות, אריזות של מזון לתינוקות, עגלות ילדים ועוד. בנוסף לכל אלה מתקיימות במוזיאון תערוכות מתחלפות. הכניסה חופשית, אבל תרומות מתקבלות בברכה.

Museum of Childhood
כתובת: 42 High Street, Royal Mile, High Street, אדינבורו, סקוטלנד
אתר אינטרנט

עבר אפל: מוזיאון הפשיעה של ימי הביניים בבוואריה
דבר ברחובות הציוריים של העיירה הבווארית המקסימה רוטנבורג אוב דר טאובר לא מרמז על מה שמסתתר בתוך המבנה העתיק הזה, שעליו מתנוסס השלט Mittelalterliches Kriminalmuseum. בעת סיור ברחובות העיירה, שבתיהם נראים כאילו נלקחו מאריזת בונבוניירה, כדאי מאוד להיכנס למוזיאון המרתק, שבו תוכלו ללמוד כל מה שאי פעם רציתם לדעת על ההיסטוריה של החוק, על הדרך בה החברה התמודדה עם פשיעה ועם התנהגות לא מקובלת, ובעיקר על הצדק בנוסח ימי הביניים.


כסא עינויים בחצר מוזיאון הפשיעה | צילום: Flominator, GFDL

בארבע הקומות של המוזיאון אפשר להתרשם מכלי עינויים שהיו מקובלים בימים ההם (כיסא האופה, למשל, היה מיועד לאופים שמכרו כיכרות לחם קטנות מדי, והיו גם מתקנים שמטרתם לגרום לאנשים לומר את האמת וכאלה שנועדו לנשים רכלניות). יש גם מכשירים שתפקידם היה לגרום למוות בייסורים, כמו גלגל שריסק את עצמות הנידונים עד למותם. ויש אביזרים יותר מעודנים, כמו מסכת הבושה שאותה נאלצו לחבוש אנשים שחטאו, או מחרוזת תפילה אותה אולצו לענוד, כאות קלון, אנשים שלא הלכו לכנסייה או שנרדמו בזמן התפילה. בנוסף, יש במוזיאון ספרי חוקים ומסמכים שונים.

Mittelalterliches Kriminalmuseum
כתובת: Burgasse 3-5, רוטנבורג אוב דר טאובר, גרמניה
אתר המוזיאון

הכי מתוק שיש: מוזיאון השוקולד בברצלונה
באירופה יש לא מעט מוזיאונים שמוקדשים למעדן המתוק הזה, אבל מוזיאון השוקולד בברצלונה נחשב לאחד המוצלחים בתחום. כאן לא מסתפקים בהסברים על תהליך הייצור ובטעימות. במוזיאון יש כמה אגפים, שכל אחד מהם מוקדש להיבט אחר שקשור בשוקולד. האגף הגדול מכולם הוא אגף הייצור, שמדגים את תהליך הכנת השוקולד – מקטיף פולי הקקאו ועד למוצר המוגמר. ישנם כמה אולמות שמוקדשים להיסטוריה של השוקולד, מהגילוי של השוקולד בדרום אמריקה והחשיבות הרבה של השוקולד בתרבויות העתיקות של אמריקה הלטינית, דרך הבאת השוקולד לאירופה ועד להשפעה של השוקולד על התרבות האירופית. יש גם אגף שמוקדש לתזונה, אגף שמסביר את החשיבות המסחרית והתרבותית של השוקולד, וגם תצוגה מרשימה של פסלי שוקולד – יצירות אמנות מפורסמות שעשויות משוקולד. וגם האדריכלות המיוחדת של ברצלונה לא הוזנחה: באולם ברצלונה מוצגים דגמי שוקולד של אתרים מפורסמים בעיר, בהם כנסיית הסגרדה פמיליה של גאודי.


הפייטה, פסלו המפורסם של מיכאנג'לו, בגרסה השוקולדית
במוזיאון השוקולד בברצלונה | צילום: Marco Papale, flickr

בהרשמה מראש אפשר להצטרף לסדנאות שונות, כמו הכנת פרלינים או סדנת פיסול בשוקולד. לסיום, כשכבר ממש קשה להתאפק, אפשר לרכוש שוקולד בחנות המוזיאון או להתענג על משקאות שוקולד משובחים בבית הקפה הצמוד.

Museu de la Xocolata
כתובת: Carrer Comerç, 36, ברצלונה, ספרד
אתר המוזיאון

יש לי מנגינה: מוזיאון תיבות הנגינה באוטרכט
בעיר אוטרכט, שמרוחקת כחצי שעה נסיעה מאמסטרדם, יש כמה מוזיאונים ייחודיים, אך המקסים והשמח מכולם הוא מוזיאון תיבות הנגינה, או בשמו המלא – "משעון מוזיקלי ועד אורגן רחוב". ניתן להתרשם מהמוצגים בסיור מודרך (שיוצא בכל שעה עגולה), במסגרתו מוצגים לפני המבקרים אורגני רחוב, תיבות נגינה, צעצועים מנגנים וכלי נגינה מכניים מהולנד ומהעולם כולו, שמנגנים מוואלסים וינאיים וטנגו ועד ללהיטים עכשוויים.


תיבת נגינה מצועצעת במוזיאון תיבות הנגינה באוטרכט | הצילום באדיבות המוזיאון

הסיורים מועברים באנגלית או בהולנדית, והמדריכים מספרים את סיפורו המיוחד של כל אחד מהכלים (ויש לא מעט סיפורים מעניינים). גם מי שלא דובר את השפות האלה ייהנה מאוד, מכיוון שהסיורים כוללים הדגמה של נגינת הכלים והמדריכים מאפשרים גם לקהל להתנסות בעצמו בהפעלת הכלים, מה שמהווה את גולת הכותרת של הסיור, בעיקר כשבאים עם ילדים.

Museum Van Speelklok Tot Pierement
כתובת: Steenweg 6, אוטרכט, הולנד
אתר אינטרנט


עוד מוצג במוזיאון תיבות הנגינה

בטוב טעם: מוזיאון האופנה בבאת'
מי שלא מסתפק בסיבוב הקניות ההכרחי בחנויות היוקרה של לונדון או בשווקיה המקסימים, מוזמן להמשיך לעיר המרחצאות באת', בה נמצא מוזיאון האופנה – אתר חובה לכל מי שמתעניין בהיסטוריה של האופנה. המוזיאון בבאת', שנחשב לאחד מהמוצלחים מסוגו בעולם, חגג השנה יום הולדת 50 והוא שוכן ב-Assembly Rooms, בית גרגוריאני מרשים מסוף המאה ה-18. בעבר הבית שימש להתכנסויות חברתיות, ועד היום אפשר להתרשם מאולם הנשפים, מחדר התה, מהתקרות המפוארות, מיצירות האמנות ומהשנדלירים, אבל גולת הכותרת היא כמובן התצוגות של מוזיאון האופנה.


כפפות מהמאה ה-17 במוזיאון האופנה בבאת' | צילום: Heather Cowper, flickr

במוזיאון יש אוסף מרשים של יותר מ-150 בובות תצוגה המדגימות את ההתפתחות האופנה וסגנונות הלבוש השונים מסוף המאה ה-16 ועד לימינו. בגדי נשים ובגדי גברים, מעילים וז'קטים, שמלות, אביזרי אופנה, חולצות טריקו, וסטים, סריגים, מניפות – כל אלה ועוד הם חלק מהמוצגים במוזיאון. הפריטים העתיקים ביותר  הם חולצות רקומות וכפפות משנת 1600. אבל לא רק פריטים היסטוריים מוצגים כאן, אלא גם פריטי לבוש עדכניים, והתערוכות במוזיאון מתחלפות ומשתנות תדיר. בין התערוכות המתחלפות אפשר למצוא תצוגת גלאמור, שמציגה בגדים נוצצים וזוהרים במיוחד מהמאה האחרונה ותערוכה שמציגה את הטרנדים החמים ביותר באופנה לקיץ הנוכחי.

Fashion Museum
כתובת: Bennett Street, באת', בריטניה
אתר אינטרנט

המוזיאון לאמנויות דקורטיביות בפריז
רבים מהמבקרים במוזיאון הלובר לא יודעים שבאגף הצפו
ני-מערבי של הארמון נמצא המוזיאון המרתק הזה, שמוקדש לאמנות שימושית וכולל יותר מ-150,000 פריטים הקשורים לחיי היומיום בבית. ריהוט, כלי בית, טפטים, כלי קרמיקה וזכוכית, כלי פורצלן, פריטי אמנות, שטיחים, כלי פולחן ואוסף מרשים במיוחד של צעצועים – כל אלה מוצגים כאן ומאפשרים הצצה לחיים של אחרים. הפריטים מסודרים באופן כרונולוגי, מימי הביניים ועד ימינו, מה שמאפשר לעקוב אחר ההתפתחות של העיצוב והטעמים המתחלפים לאורך השנים.


כלוב ציפורים משנת 1780 במוזיאון לאמנויות דקורטיביות בפריז

במקום פועלים שני מוזיאונים נוספים, ששייכים למוזיאון לאמנויות דקורטיביות. הראשון מוקדש לאופנה וטקסטיל, והוא כולל אוסף של עשרות אלפי פריטי לבוש, אריגים ואביזרי אופנה מהמאה השביעית ועד ימינו. בנוסף לפריטים היסטוריים מוצגים במוזיאון בגדים של מעצבים מובילים כמו כריסטיאן דיור. המוזיאון השני הוא מוזיאון הפרסום, שמכיל אוסף של כמאה אלף כרזות, מחציתן מהמאה ה-18 ועד למלחמת העולם השנייה ומחציתן משנות החמישים ועד למאה ה-21; לצד סרטי פרסומת, פרסומות רדיו ועוד.

Musée des Arts décoratifs
כתובת: 107 Rue de Rivoli, פריז
אתר אינטרנט

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.