תפריט עמוד

מוזיאונים חדשים (ומחודשים)

מוזיאון שמוקדש ללהקת אבבא בשטוקהולם, פתיחה מחודשת של הרייקסמוזיאום באמסטרדם, מעבר דירה של האקספלורטוריום בסן פרנסיסקו – אלו הן רק כמה דוגמאות לחידושים האחרונים בעולם המוזיאונים

בחודשים האחרונים נפתחו באירופה ובאמריקה לא מעט מוזיאונים מסקרנים, בתחומים שונים – לא רק אמנות אלא גם מוזיאונים, לטבע, מדע ואפילו מוזיאון שמוקדש ללהקת אבבא. ולצד המוזיאונים החדשים יש גם מוזיאונים שנפתחו מחדש אחרי מעבר דירה או שיפוצים. אספנו כמה מהפתיחות המעניינות ביותר שהיו לאחרונה ואלו שעוד צפויות בחודשים הקרובים.

הרייקסמוזיאום, אמסטרדם
אחת הבשורות הכי מעניינות בתחום מגיעה מאמסטרדם, שם נפתח בחודש אפריל, לאחר עשר שנות שיפוצים (חמש שנים יותר מהמתוכנן), מוזיאון הרייקסמוזיאום (Rijksmuseum) המחודש. הרייקסמוזיאום הוא המוזיאון הלאומי של הולנד והמוזיאון הגדול ביותר במדינה, והוא נחשב לאחד ממוזיאוני האמנות החשובים בעולם. בשמונים הגלריות של המוזיאון מוצגות כ-8,000 יצירות, רבות מהן המאה ה-17, תקופת תור הזהב של האמנות ההולנדית, של אמנים כמו רמברנדט, ורמיר, פרנס האלס ועוד. היצירה החשובה ביותר במוזיאון היא משמר הלילה של רמברנדט. יצירות מופת נוספות הן מוזגת החלב של ורמיר, דיוקן עצמי של ואן גוך ועוד. לצד ציורים אפשר להתרשם במוזיאון מאוסף של בתי בובות, מעבודות חרסינה מתוצרת דלפט, מחפצי אמנות מאסיה וכן מהדפסים ורישומים.

במהלך השיפוצים המוזיאון לא נסגר לחלוטין ובאחד האגפים, שנותר פתוח, רוכזו יצירות המופת הגדולות של המוזיאון. כעת, לאחר השיפוץ, אפשר ללכת במסלול כרונולוגי שמאפשר לעקוב אחר האמנות ההולנדית מהמאה ה-13 ועד לימינו.

כתובת: Museumstraat 1, אמסטרדם

משמר הלילה של רמברנדט, היצירה החשובה ביותר ברייקסמוזיאום

אם אתם כבר פה, אל תחמיצו את הביקור במוזיאון הסטדליק הסמוך, שנפתח גם הוא השנה (בספטמבר 2012) לאחר תשע שנות שיפוצים. זהו אחד המוזיאונים הטובים בעולם לאמנות מודרנית, עם עבודות של ואן גוך, קנדינסקי, שאגאל, פולוק, אנדי וורהול ועוד.
כתובת: Museumplein 10
אתר אינטרנט

מוזיאון אבבא, סטוקהולם
מוזיאון מסוג אחר לגמרי נפתח ממש בשבוע שעבר בסטוקהולם, בירת שוודיה. המוזיאון החדש מוקדש לייצוא המקומי המצליח ביותר אחרי איקאה – להקת אבבא. בכך מצטרפת להקת הפופ השוודית לרשימה קצרצרה אך מכובדת של אמני פופ שזכו למוזיאון משלהם – הביטלס, הרולינג סטונס ואלביס פרסלי. להקת הפופ השוודית פעלה בשנות השבעים וזכתה להצלחה בינלאומית מסחררת, היא נמצאת במקום הרביעי בעולם במכירות אלבומים (אחרי הביטלס, אלביס פרסלי ומייקל ג'קסון). המוזיאון, שהוקם בשיתוף עם חברי הלהקה, מהווה חלק מהיכל התהילה של המוזיקה השוודית שנפתח גם הוא בשבוע שעבר ומוקדש לאמנים שוודים פופולריים כמו להקת רוקסט והקרדיגנס. המעריצים המושבעים של הלהקה, שבוודאי יגיעו למוזיאון בהמוניהם, ישמחו לגלות בו תצוגה של התלבושות איתן הופיעו חברי הלהקה, תקליטי זהב, סרטי וידאו, קטעי עיתונות, הקלטות של חברי הלהקה שמספרים על הקריירה שלהם ועוד. אבל גולת הכותרת של המוזיאון היא האטרקציות החווייתיות שנועדו לגרום למבקרים להרגיש שהם החבר החמישי בלהקה: האפשרות להופיע עם הלהקה על הולוגרמה של במה, לשבת במסוק המקורי בו צולמו חברי הלהקה בעטיפת האלבום Arrival, לשיר בסטודיו בו הקליטה הלהקה ועוד. האטרקציות האלה, כך מקווים במוזיאון, ימשכו אליו גם מבקרים שאינם נמנים על קהל המעריצים האדוק של הלהקה.
כתובת: Djurgårdsvägen 68, סטוקהולם
אתר אינטרנט


האקספלורטוריום, סן פרנסיסקו
מוזיאון המדע של סן פרנסיסקו, האקספלורטוריום (Exploratorium Museum), היה סגור בסך הכל כשלושה חודשים לרגל מעבר דירה, אבל המשכן החדש של האקספלורטוריום, ששוכן ממש על המים ברציף 15 באמברקרדו, מהווה סיבה מצוינת לבקר במוזיאון המצוין הזה. המוזיאון, שנפתח מחדש ב-17 באפריל, גדול בשטחו פי 3 מקודמו, ויש בו כ-1,000 מוצגים אינטראקטיביים בנושאים שונים: אסטרונומיה וחלל, גוף האדם, כדור הארץ, תרבות, מדע יומיומי,התנהגות אנושית, ראייה ועוד. המוצגים פעילים את כל החושים, מה שקוסם במיוחד לילדים שמבקרים במוזיאון (ולא פחות מכך, להוריהם). בנוסף, מתקיימות במוזיאון סדנאות והפעלות.
כתובת: Pier 15, סן פרנסיסקו

ילדים באקספלורטוריום. תצוגות אינטראקטיביות | צילום: Lenore Edman, flickr

מוזיאון הלובר, לנס, צרפת

כל מי שביקר במוזיאון הלובר בפריז, שהוא אחד מהמוזיאונים הגדולים בעולם, יודע שאי אפשר למצות את כל מה שיש למוזיאון להציע בביקור אחד, וגם לא בעשרה. השלוחה של מוזיאון הלובר, שנפתחה בדצמבר 2012 בעיר התעשייתית לנס (Lens) שבצפון צרפת, מאפשרת לקבל הצצה לחלק מהאוסף של הלובר, אך במימדים אינטימיים יותר.

רבים הופתעו מההחלטה לפתוח את השלוחה של הלובר בעיר התעשייתית מוכת האבטלה והעוני, כשהשאיפה היא שפתיחת המוזיאון תביא לעיר תיירים שוחרי אמנות ותשנה את פני העיר. לא רק המיקום של המוזיאון נועז אלא גם דרך התצוגה. במבנה המרשים של הלובר-לנס יש תצוגה של כ-600 פריטים שהושאלו מהלובר הפריזאי, ובהם ציורים, פסלים ופריטים ארכיאולוגיים. הגלריה המרכזית במוזיאון היא גלריית הזמנים, שבה 205 פריטים שמוצגים בחלל אחד גדול, לפי סדר כרונולוגי, מהעת העתיקה, דרך ימי הביניים ועד לתקופה המודרנית, ללא חלוקה לאסכולות או לתקופות שונות. פסלי שיש מיוון העתיקה, מומיות ממצרים, פסיפסים מוונציה של המאה ה-11, יצירות אמנות של רמברנדט – כל אלה נמצאים בחלל אחד. בין היתר אפשר למצוא במוזיאון יצירות של גויה, רמברנדט, רפאל, מיכלאנג'לו, דה וינצ'י, דקלרואה ועוד. 20 אחוז מהמוצגים בגלריות אמורים להתחלף בכל שנה. בנוסף מתקיימות במוזיאון תערוכות מתחלפות.

כתובת: Rue Carosse, לנס
אתר אינטרנט


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.