תפריט עמוד

לסוטו – הממלכה בשמיים

במרכז מרחביה העצומים של דרום אפריקה חבויה לסוטו, מדינה קטנה והררית ששמרה על עצמאות במשך כל התהפוכות שעברו על דרום אפריקה המקיפה אותה מכל העברים. בלסוטו לא היה מעולם אפרטהייד ותושביה, אנשי הבסוטו, שמרו על אורח חייהם המסורתי.
ההגעה ללסוטו אפשרית מכמה כיוונים. שני מעברי הגבול הפופולריים ביותר הם במעבר ההרים סאני פאס בדרום המדינה, או בגשר מסרו שבצפונה.

הדרך שלי ללסוטו התחילה בעיר בלומפומטיין שנמצאת במרכז דרום אפריקה, במחוז פרי סטייט. זוהי עיר גדולה ושטוחה שאין בה אטרקציות שמצדיקות הגעה במיוחד, אבל אם אתם כבר כאן כדאי לבקר בגנים הבוטאניים היפים בהם יש אוסף נאה של זנים רבים של ורדים.

מבלומפונטיין נוסעים במונית-מיניבוס לטווח רחוק אל מעבר הגבול בגשר מסרו. לפני שעולים על מונית-מיניבוס כדאי להצטייד בסבלנות ואורח רוח. נהגי המוניות לעולם לא ייצאו לדרך לפני שכל המקומות במונית התמלאו ולפעמים יש לחכות זמן רב. במהלך הנסיעה תהפכו ככל הנראה להיות סוג של אטרקציה, האנשים יתעניינו מהיכן באתם ולאן מועדות פניכם, תזכו להאזין לפטפוטים העליזים וגם, בדרך כלל למוזיקת האוס אפריקנית שמתנגנת בקולי קולות.

במעבר הגבול ייקדם אתכם בברכה שלט המכריז: "ברוכים הבאים ללסוטו – ממלכה בשמיים". כאן תקבלו אשרת שהייה של חודש, ועכשיו כל מה שנותר זה לעלות שוב על מונית-מיניבוס שתביא אתכם אל מרכז העיר מסרו. בעיר אין מוקדי משיכה תיירותיים אבל היא מקום מצויין לעצור להצטיידות. כדאי מאוד לדאוג שיהיה בידיכם מצבור נאה של מזומנים ובמסרו תמצאו בנקים וכספומטים לרוב. אפשר להשתמש בלסוטו בראנד, המטבע הדרום אפריקאי, או במולטי, המטבע המקומי שערכו שווה לזה של הראנד. במסרו כדאי גם להצטייד באוכל לימים הבאים. במרכז העיר יש סופרמרקט מאובזר בכל טוב ואפשר גם לקנות פירות ושאר מטעמים בשוק.

באזור השוק שורר בלגן מושלם אבל לרוע המזל מכאן גם יוצאות המוניות שיקחו אתכם אל מבחר היעדים ברחבי המדינה. אין צורך לדאוג. האנשים בעיר נחמדים ומסבירי פנים והם יעשו כמיטב יכולתם לעזור לכם, אם רק תבקשו.

אחרי סיור חיפושים ברחבי השוק, בעזרתו האדיבה של פרנק, בחור מקניה שעובד בלסוטו, מצאתי את המונית לכפר מלאלאה, כשעתיים וחצי נסיעה ממסרו, לשם מועדות פנאי. הלודג'/אכסנייה במלאלאה הוא אחד ממרכזי התיירות העיקריים בלסוטו. הוא פועל בשיתוף מלא עם הקהילה המקומית והפך במרוצת הזמן למרכז החיים של הכפר הקטן. המיקום שלו לא יכול להיות מושלם יותר. הלודג' מוקף הרים שפסגותיהם מושלגות בעונה זו של השנה, עמקים ונחלים. בתי הכפר פזורים סביב והמקומיים מתפרנסים מחקלאות, מרעיית צאן ובקר ומתיירות.

קר בחורף בלסוטו ואל תתפלאו אם ירד שלג, או אם תתקלו בנחלים שממיהם קפאו. תושבי האזור מסתובבים כשהם עטופים בשמיכות צמר צבעוניות שמעוטרות בסמלים בעלי משמעות. אנחנו, להבדיל, דאגנו להיות עטופים היטב בביגוד תרמי, כובעים וכפפות. מבחר הפעילויות באזור גדול, אך הפעילות הפופולארית ביותר היא יציאה לטיול סוסים שיכול להימשך מספר שעות או מספר ימים. אפשר גם לטייל ברגל. זה דורש אמנם מעט יותר מאמץ, אבל המאמץ משתלם. ההליכה בעמקים ליד נחלים שקפאו או עדיין זורמים, טיפוס על הגבעות אל הכפרים, המפגש עם המקומיים שיצאו לרעות את העדרים וגילויו של מפל חבוי או של נקודת תצפית מרהיבה, כל אלה הופכים את ההליכה בלסוטו לחוויה מופלאה.

אם חזרתם רעבים מההליכה, הזמינו ארוחת ערב מסורתית שמורכבת מפאפ, פירה סמיך מקמח תירס, בתוספת עוף ותרד מבושל. את הארוחה מכינים ומארחים תושבי הכפר. הם יבואו לקחת אתכם מהלודג' בשעה שתקבעו מראש ויובילו אתכם לאורו של פנס אל הבית בו מוגשת הארוחה. אותנו אירח מוסי, גבר בן 74, שסיפר לנו במהלך הערב על חייו בכפר. אחרי שהתמלאתם יקחו אתכם חזרה ללודג' ועכשיו תוכלו להתרווח ליד האש המבוערת עם משקה קר או חם ולפטפט עד שתגיע השעה ללכת לישון.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.