תפריט עמוד
סיפור פשוט, מתת
בקתות האבן של דינה וארנון במצפה מתת מוכיחות שלינה אקולוגית יכולה להתקיים בתנאים מפנקים: תנור עצים, די.וי.די וכמובן ג'קוזי מול הנוף. דינה וארנון הבינו שהאורח הישראלי אולי רוצה לשמור על הסביבה, אבל לא מוכן לוותר על הג'קוזי. בבניית הבקתות ניתנה עדיפות לשימוש בחומרים שאינם מזהמים ואינם עתירי אנרגיה בייצורם. המדרגות המובילות לבקתות עשויות מצמיגים בהם הוטמנו כל עודפי הבנייה. הבקתות ממוקמות בלב החורש ובבנייתן נעשה ניסיון למזער את הפגיעה בעצים שמסביב. גזעי העצים שעמדו במקום בו הוקמה הבקתה, משמשים היום כמעקה למרפסת המקסימה, שמשקיפה לנוף הירוק של נחל בצת. תפעול הבקתות אקולוגי גם הוא: החימום סולרי, ומי המקלחת מטוהרים ומשמשים להשקיית הבוסתן האורגני. דינה וארנון מקפידים להפריד את הזבל והאורחים יכולים לעשות כך גם הם, אם כי אינם נדרשים לכך.
כמה: לילה לזוג בסוף שבוע – 550 ש"ח
טלפון: 052-2350779, 04-9870479
אתר אינטרנט

סוכה במדבר. אין ג'קוזי, אבל יש נוף, שקט ושלווה | צילום: באדיבות "סוכה במדבר"

סוכה במדבר, מצפה רמון
בסוכה במדבר לא תמצאו ג'קוזי ואח עצים, אבל כן תמצאו הרבה שקט ושלווה. במקום ניצבות שמונה סוכות אירוח וסוכה מרכזית לארוחות ולמפגשים. הסוכות מרוחקות מרחק של כ-200 מטר זו מזו, מה שמעצים את ההנאה מן המרחבים של המדבר. החשמל במקום מופק על ידי מערכת סולרית, אין חיבור לביוב והשירותים אקולוגיים. עד לפני שנה המקום לא היו מחובר לרשת המים, והמים היו מובאים בכדי חרס גדולים, אך לפני כשנה התחברו למקורות ויש במקום מים זורמים. למרות כל אלה, התנאים נוחים ולא ספרטניים: בכל סוכה מיטות נוחות, חשמל סולרי לתאורה, כיריים להכנת שתייה חמה, תנור לחימום ועוד. מרבית הפריטים בסוכות ממוחזרים. במקום מוגשות ארוחות צמחוניות.
כמה: לילה לזוג בסוף שבוע – 550 ש"ח, המחיר כולל ארוחת בוקר וערב.
טלפון: 08-6586280
אתר אינטרנט

כליל
בכפר האקולוגי כליל שבגליל המערבי מתגוררות כ-60 משפחות, שמנסות לחיות בקרבה מקסימלית לטבע: הכפר אינו מגודר והבתים שבו, הפזורים על הגבעות מעל נחל יחיעם, רחוקים זה מזה וביניהם נשמר השטח הטבעי של המקום. הכפר לא מחובר לרשת החשמל הארצית, והחשמל במקום מופק מאנרגיית השמש. החקלאות בכפר היא חקלאות אורגנית.
בכליל יש כמה צימרים, כולם מציעים פרטיות מלאה ונוף מקסים. הצימרים נבדלים זה מזה ברמת פינוקים. בחלקם אין טלוויזיה או מזגן, מטעמי חיסכון בחשמל, ואחרים מציעים די.וי.די וג'קוזי. בחלק מהצימרים מפצים על היעדר הג'קוזי, שנראה כפריט חובה בצימרים בצפון, בבריכת טבילה פרטית בחצר הצימר.
כדאי לנסות את "בואדי אצל איילי", בקתת עץ שתלויה על כלונסאות וצופה לנחל יחיעם. הבקתה מוקפת בעצים ואף עץ לא נכרת כדי להקים את הבקתה. אין כאן מזגן, אבל האורחים לא מרגישים בחסרונו כי הצימר תוכנן בצורה שתאפשר לו לנצל את זרימת האוויר מבחוץ. גם טלוויזיה אין כאן, אבל פינוקים אחרים לא חסרים: רדיו דיסק, קמין, וג'קוזי שצופה לנוף. הג'קוזי, אגב, פועל על גנרטור, ולכן השימוש בו מוגבל לשעות מסוימות ביום.

בואדי אצל איילי
כמה: לילה לזוג בסוף שבוע – 700 ש"ח.
טלפון: 04-9969942

הבונגלוס באתר הנופש נרימה בנויים מחומרים טבעיים והם מתמזגים היטב בסביבתם | צילום: באדיבות Narima Bungalow Resort

Narima bungalow, קו לנטה, תאילנד
אתר הנופש נרימה שבאי קו לנטה שוכן ביער גשם בסמוך לחוף פראי. המלון מקסים בפשטותו וכולל 32 בונגלוס חמודים מעץ, כולם פזורים בתוך היער ומשקיפים אל ים אנדמן. מסביב לבונגלוס אפשר לפגוש מינים רבים של ציפורים, פרפרים, לטאות ולפעמים אפילו קופים ופילים. בתכנון המקום הושם דגש רב על פגיעה מינימלית בטבע: הבונגלוס נבנו מסביב לעצים הקיימים ועצים נכרתו רק בלית ברירה. כל המבנים נבנו מחומרים טבעיים והם מתמזגים היטב בסביבתם. הסלעים הגדולים שבחוף הצמוד הושארו במקומם, מאחר והם משמשים לסרטנים ומינים רבים נוספים. במקום יש גם בריכת שחייה עם שלושה מפלסים עבור אלה שחושבים שהחוף סלעי מדי. המים בחדר מגיעים מהמעיינות באי ומטוהרים במערכת טיהור המים של המקום.
כמה: 2,900-1,800 בהאט תאילנדי (כ-55 דולר עד 89 דולר) לחדר זוגי, בעונה.
אתר אינטרנט

לפה ריוס. הנכס העיקרי של המקום הוא הטבע המרהיב שמסביב | צילום: באדיבות Lapa Rios

Lapa Rios, קוסטה ריקה
יערות הגשם, הרי הגעש, החופים הפראיים והמגוון העשיר של בעלי חיים וצמחים הפכו את קוסטה ריקה לאחד היעדים המובילים בעולם לתיירות אקולוגית. השלטונות בקוסטה ריקה עושים מאמץ כדי לשמור על התדמית הירוקה של המדינה ולכן, על אף המסחור, הטבע בה עדיין שמור. בין אתרי הנופש האקולוגיים הרבים שבמדינה מתבלט "לפה ריוס" השוכן בשמורת טבע פרטית בסמוך לפארק הלאומי קורקובדו. הבונגלוס שבמקום נבנו בהרמוניה עם היער בו הם שוכנים והחוף הסמוך. הם בנויים מחומרים טבעיים ומקומיים בלבד. ביער הגשם שבמקום יש שפע של ציפורים, עצים וצמחים, חלקם אנדמיים. במקום מושם דגש על תיירות אחראית, שמשמעותה לא רק שמירה על הטבע אלא גם מחויבות לקהילה המקומית. קרן וג'ון לואיס, בעלי המקום, הקימו בשיתוף עם הקהילה במקום את בית הספר המקומי, ששם דגש על חינוך סביבתי. המלון מספק פרנסה לכ-45 משפחות באזור, ולמעשה כל העובדים בו הם תושבי המקום. רבים מהם משמשים כמדריכים בשמורת הטבע, בה ניתן לטייל רק בליווי מדריך.
הנכס העיקרי של לפה ריוס הוא הטבע המרהיב שמסביב, ונראה כי בעלי המקום מבינים זאת ועושים מאמצים רבים לשמור על הטבע. למרות מיקומו של המלון בלב היער, לא נכרתו עצים בתהליך הבנייה שלו. הבונגלוס נבנו מחומרים מקומיים וטבעיים. השמירה על הטבע ניכרת גם בתפעולו של המלון: יש מערכת מחזור והפרדת פסולת, הגינון נעשה בשטיה ידנית וללא מכונות וצוות המקום מקפיד לנקות לא רק את המלון אלא גם את סביבת המלון והחוף הצמוד.
לצד כל אלה מציע המלון פינוקים קטנים כמו ספא, ארוחות גורמה וחדרים עם מרפסות נוף ענקיות, מצוידות בערסלים.
כמה: המחירים מתחילים ב-220 דולר ללילה לאדם בחדר זוגי וכוללים 3 ארוחות ביום, העברות וטיול מודרך בשמורה.
אתר אינטרנט

Wanaka Homestead. למרות שמדובר באתר אקולוגי, האורחים לא מתפשרים על היוקרה והפינוק | צילום: באדיבות Wanaka Homestead

Wanaka Homestead, ניו זילנד
אחת הטענות המושמעות כנגד התיירות האקולוגית, היא שהיא מיועדת לעשירים בלבד. ב-Wanaka Homestead שבניו זילנד לא מתאמצים להפריך את הטענה הזו. המקום לא בהכרח יקר ממקומות נוספים שמוכרים ברשימה, אבל אם ב-Lapa Rios שמים דגש על הקרבה לטבע, כאן מדגישים שלמרות שמדובר באתר אקולוגי, האורחים לא מתפשרים על היוקרה והפינוק. במקום לודג' וקוטג'ים הבנויים מעץ ואבן ושוכנים לגדות אגם וונקה שבאי הדרומי. הקוטג'ים המרווחים כוללים חדר שינה נוח, חדר רחצה צמוד ולאונג' עם טלוויזיה, די.וי.די ודלתות צרפתיות שפונות לחצר. בנוסף יWhitש במקום חיבור לאינטרנט וג'קוזי גדול מימדים מתחת לכיפת השמיים. במה מתבטא האופי הירוק של המקום? שימוש באנרגיה סולארית, בידוד בקוטג'ים שמונע את הצורך בחימומם, חלק מהחומרים ששימשו לבניית הקוטג'ים ממוחזרים ובמקום יש הקפדה רבה על מחזור ושימוש בחומרים מתכלים.
כמה: 480-250 דולר ניו זילנדי (כ-358-186 דולר אמריקאי), תלוי בסוג הקוטג'.
אתר אינטרנט

Whitepod, שווייץ
הביקור בשוייץ הוא תענוג לכל שוחרי הסביבה. בנוסף לניקיון המופתי ולכללי המיחזור הנוקשים, עיירות וכפרים רבים באזור האלפים סגורים לתנועת כלי רכב כדי למנוע מזיהום אוויר. אחד מהאתרים האקולוגיים הייחודיים ביותר, Whitepod, נמצא כאן, מעל הכפר הקטן Les Cerniers. גם לכאן אי אפשר להגיע ברכב. באתר מארגנים מדי יום העברות מתחנת הרכבת הקרובה ביותר, השוכנת ב-Aigles.
מדובר למעשה במחנה הכולל 12 אוהלים לבנים דמויי כיפה. בכל עת יכולים להתארח במקום לא יותר מ-24 אורחים. בחורף המחנה כולו מכוסה במעטה שלג לבן, אבל האוהלים מחוממים היטב ועמידים לסופות שלגים. המקום מציע שלל פעילויות, בהן סקי, גלישה במזחלות רתומות לכלבים, וטיולים בשלג. בסיום היום אפשר להתפנק בטיפולים בספא שבמקום. המחירים בהחלט לא זולים, אבל אפשר להתנחם בכך שחלק מההכנסות נתרמות לטובת ארגונים ירוקים מקומיים. החשמל במקום מוגבל לבקתה המרכזית בלבד, וגם המקלחות משותפות כדי לחסוך במים. מרבית הריהוט באוהלים עשוי מחומרים ממוחזרים, וגם הפסולת מופרדת וממחוזרת.
כמה: 585-325 פרנק שוויצרי ללילה (כ-485-270 דולר).
אתר אינטרנט

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.