תפריט עמוד

ליכטנשטיין: דברים שכדאי לדעת

היא אחת המדינות הקטנות ואחת העשירות בעולם, אפשר להקיף אותה בהליכה בימים ספורים ופעם בשנה הנסיך שלה מזמין את כל התושבים לשתות בירה אצלו בטירה. נא להכיר: ליכטנשטיין, נסיכות זעירה בין שווייץ לאוסטריה, שמציעה נופים אלפיניים מרהיבים, יינות טובים וטירות מרשימות. כמה עובדות מפתיעות על ליכטנשטיין והמלצות לאתרים מוצלחים במיוחד

ליכטנשטיין, הנסיכות הזעירה הממוקמת בעמק הריין, בין שווייץ לאוסטריה, אמנם אינה מתוירת ומפורסמת כשכנותיה, אבל למרות ממדיה הצנועים, זוהי מדינה ציורית להפליא. בשטח קטן תוכלו לראות את המיטב שיש לאירופה להציע: פסגות אלפיניות מושלגות, גבעות מיוערות, כרי מרעה, כרמים וטירות עתיקות. ואם לא די בכך, ליכטנשטיין היא גם אחת המדינות העשירות והבטוחות בעולם. אז בטיול הבא שלכם לאירופה, למה שלא תקפוץ לביקור? הנה כמה דברים שאולי לא ידעתם על ליכטנשטיין והמלצות למקומות שלא כדאי להחמיץ:

ליכטנשטיין היא המדינה השישית ברשימת המדינות הקטנות בעולם, והיא משתרעת על שטח של 160 קמ"ר בלבד.

המדינה קרויה על שם שושלת ליכטנשטיין, המשפחה ששולטת בנסיכות. המשפחה רכשה את האדמות על מנת לחזק את מעמדה הפוליטי, אולם בפועל הנסיכים לבית ליכטנשטיין המשיכו להתגורר בווינה ומעולם לא ביקרו במדינה הנקראת על שמם. רק ב-1938 עבר הנסיך פרנץ יוזף השני להתגורר בליכטנשטיין.

פסגות אלפיניות ועמקים ירוקים - נוף טיפוסי בליכטנשטיין | צילומים באדיבות Leichtenstein Marketing

פסגות אלפיניות ועמקים ירוקים – נוף טיפוסי בליכטנשטיין | צילומים באדיבות Leichtenstein Marketing

לליכטנשטיין אין צבא – הצבא שלה בוטל בשנת 1866 לאחר מלחמת אוסטריה-פרוסיה. בשתי מלחמות העולם היא שמרה על ניטרליות.

למרות שגם ליכטנשטיין וגם שכנתה שווייץ שומרות על ניטרליות, ב-2007 שווייץ פלשה לליכטנשטיין. זה קרה בטעות: פלוגה של חיילים שווייצרים איבדה את דרכה בליל סערה וחדרה כשני קילומטרים לשטחה של ליכטנשטיין. כשהבחינו החיילים השווייצרים בטעות, חזרו לארצם. בליכטנשטיין שמעו על התקרית רק לאחר שהתקבל דיווח מהצבא השווייצרי. זוהי לא התקרית הצבאית הראשונה בין השתיים: ב-1985 חיילים שווייצרים ירו בטעות רקטות לשטחה של ליכטנשטיין, דבר שגרם לשרפת יער. שווייץ שילמה על כך פיצויים לליכטנשטיין.

טירת ואדוז, מקום מגוריו של נסיך ליכטנשטיין

טירת ואדוז, מקום מגוריו של נסיך ליכטנשטיין

ליכטנשטיין היא המדינה האחרונה באירופה שהעניקה זכות בחירה לנשים, מה שאירע ב-1984. ההחלטה על מתן זכות הצבעה לנשים התקבלה במשאל עם שנערך בקרב גברים בלבד.

ליכטנשטיין היא אחת המדינות הבטוחות בעולם, עם שיעורי פשיעה נמוכים במיוחד. מרבית התושבים לא טורחים לנעול את דלתות הבתים ומקרה הרצח האחרון אירע בשנת 1997. ולכן, בבית הסוהר היחיד במדינה כלואים מעט מאוד אסירים. עבריינים שנידונים לעונש של שנתיים ומעלה מרצים את עונשם באוסטריה.

המשטרה של ליכטנשטיין מונה 125 שוטרים, המורשים להשתמש רק בנשק קל.

ליכטנשטיין היא אחת המדינות השלוות והבטוחות בעולם

משחקים בנחל: ליכטנשטיין היא אחת המדינות השלוות והבטוחות בעולם

רמת החיים בליכטנשטיין היא מהגבוהות בעולם ורמת האבטלה היא מהנמוכות באירופה ועומדת על כ-1.5%.

נסיך ליכטנשטיין נחשב לאחד מראשי המדינה העשירים בעולם – הונו האישי נאמד בכ-3.5 מיליארד דולר.

פעם בשנה, בחג הלאומי אשר חל ב-15 באוגוסט, נסיך ליכטנשטיין ומשפחתו מזמינים את את כל האזרחים לשתות בירה בגן של טירתם, טירת ואדוז. המסיבה ההמונית כוללת דוכני אוכל, מוזיקה עממית וזיקוקים.

חוגגים עם הנסיך: זיקוקים מעל טירת ואדוז בחג הלאומי של ליכטנשטיין

חוגגים עם הנסיך: זיקוקים מעל טירת ואדוז בחג הלאומי של ליכטנשטיין

השפה הרשמית בליכטנשטיין היא גרמנית, אבל למעשה, מרבית התושבים מדברים אלמנית, ניב של גרמנית הדומה לגרמנית השווייצרית.

ליכטנשטיין נחשבת למקלט מס פופולרי, הודות למס חברות נמוך וחוקים גמישים לרישום חברות. מעל 70 אלף חברות זרות רשומות במדינה – יותר מכפליים מאוכלוסיית המדינה.

מוזיאון האמנות, אחד מכמה מוזיאונים מצוינים בוואדוז, בירת ליכטנשטיין

מוזיאון האמנות, אחד מכמה מוזיאונים מצוינים בוואדוז, בירת ליכטנשטיין

אם ההמנון של ליכטנשטיין, "מעל, במקור הריין", נשמע לכם מוכר, זה בגלל שהמנגינה שלו זהה למנגינה של ההמנון הבריטי, "אלוהים נצור את המלכה".

אם יש לכם די כסף, תוכלו לשכור את ליכטנשטיין כולה ללילה אחד! המחיר, 70 אלף דולר, כולל לינה לכם ול-149 אנשים שתרצו להזמין וקבלת פנים עם טעימת יינות באחוזה של נסיך ליכטנשטיין. הרעיון הגיע בעקבות בקשה של הראפר סנופ דוג לשכור את ליכטנשטיין לצורך צילומי קליפ. בסופו של דבר, זה לא יצא לפועל עקב התראה קצרה מדי, אבל האפשרות קיימת – כל עוד תתאמו את ההזמנה מספיק זמן מראש.

טירת גוטנברג, אחת הטירות השמורות בליכטנשטיין

טירת גוטנברג, אחת הטירות השמורות בליכטנשטיין

לליכטנשטיין אין שדה תעופה משלה. נמל התעופה הבינלאומי הקרוב ביותר נמצא בציריך, כ-130 ק"מ מוואדוז.

ליכטנשטיין היא אחת משתי מדינות יחידות בעולם (יחד עם אוזבקיסטן) שגם לה וגם לכל המדינות המקיפות אותה אין מוצא לים.

הספורט הלאומי של ליכטנשטיין הוא סקי אלפיני, ענף שבו היא מחזיקה במספר המדליות הגבוה בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה.

מלבון, אתר הסקי היחיד בליכטנשטיין. סקי אלפיני הוא הספורט הלאומי במדינה

מלבון, אתר הסקי היחיד בליכטנשטיין. סקי אלפיני הוא הספורט הלאומי במדינה

בליכטנשטיין לא רק רמת החיים גבוהה, גם איכות החיים גבוהה במיוחד. זה מתבטא, בין היתר, בהקפדה יתרה על שעות המנוחה. בין השעות 12:00 ל-13:30 יש הפסקת צהריים רשמית ברחבי המדינה, ובזמן הזה אסור להשמיע מוזיקה רועשת, לכסח דשא וכיוצא בזאת. כל מי שמהגר למדינה מקבל עלון ובו מפורטים הכללים האלו.

ליכטנשטיין היא אחת המדינות הספורות בעולם שאפשר להקיף בהליכה בתוך ימים אחדים. ניתן לעשות זאת בהליכה בשביל ליכטנשטיין, המקיף את המדינה ואשר אורכו 75 ק"מ.

ליכטנשטיין היא אחת המדינות היחידות שאפשר להקיף את כולה בהליכה בימים ספורים

ליכטנשטיין היא אחת המדינות היחידות שאפשר להקיף את כולה בהליכה בתוך כמה ימים

חמישה דברים שלא כדאי להחמיץ בליכטנשטיין:

• טירת ואדוז. הטירה, שמשמשת כמקום המגורים הרשמי של נסיך ליכטנשטיין, נבנתה במאה ה-12 על צוק סלעי החולש על ואדוז, בירת המדינה. הטירה אמנם סגורה לקהל הרחב, אבל אפשר להתרשם מהמראה שלה, אשר הפך לאחת מסמלי ההיכר של לוקסמבורג.

• טירת גוטנברג. טירה ימי ביניימית מרשימה, אחת השמורות בליכטנשטיין, ניצבת על גבעה בדרום המדינה, מוקפת בנופים מרהיבים. סביבה יש גן ורדים יפה ובקיץ מתקיימים בה אירועים שונים, דוגמת קונצרטים והצגות.

• מוזיאונים. בוואדוז, בירת ליכטנשטיין, יש כמה מוזיאונים מצוינים: מוזיאון ליכטנשטיין לאמנות, המוזיאון הלאומי שכולל גם את מוזיאון הדואר והבולאות, מוזיאון הסקי ועוד.

יין. בליכטנשטיין מייצרים יינות מצוינים, מרתפי היין Hofkellerei, השייכים לנסיך, הם מקום טוב לטעום אותם (כתובת: Feldstrasse 4, ואדוז). ניתן גם לטייל בכרמים ולהתרשם מתהליך ייצור היין.

• סקי. בליכטנשטיין יש אתר סקי אחד, מלבון (Malbun), המציע תנאי גלישה טובים ותשתיות מצוינות. בנוסף, באתר יש פעילויות של אפרה סקי ("אחרי סקי") ופארק שלג עם שעשועים לילדים. באביב ובקיץ זהו יעד פופולרי למטפסי הרים.

מפת ליכטנשטיין:

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.