תפריט עמוד

לטייל עד שהכאב יעבור

האהבה לטיולים בטבע לא מוגבלת רק לאנשים בעלי כושר מצוין. להליכות ופעילויות בטבע יש אפקט תרפויטי, והן מומלצות לאנשים הסובלים מכאבים ראומטיים, פיברומיאלגיה ומחלות אחרות הכרוכות בכאבים

לטיולים ולהליכות בטבע יש אפקט תרפויטי. אנשים הסובלים מכאבים ראומטיים, פיברומיאלגיה ומחלות אחרות הכרוכות בכאבים, מתנסים כיום בטיפולי שטח, טבע תרפיה ועוד. הכתבה תציג את הגישה וכיצד היא יכולה לסייע לחולי פיברומיאלגיה ושאר מחלות הכרוכות בכאב.

טיפולי טבע לכאבים

טיפול בטבע ידוע כטיפול מצוין לבעיות רגשיות, נפשיות וחברתיות בעיקר אצל ילדים לצורך העצמה, הרמת הדימוי העצמי והביטחון. גם עם קבוצות הנמצאות בסיכון, כמו נוער העושה שימוש בסמים, מטפלים באמצעות פרקטיקה זו. למשל, רכיבה על סוסים או גינון טיפולי יכולים לסייע לשיקום נפשי. נמצא שטיפולי טבע או שטח מסייעים גם לאנשים החשים כאבים ראומטיים ואחרים. למשל, מחלת דאבת שרירים הנקראת גם פיברומיאלגיה. זוהי מחלה כרונית הגורמת לעייפות רבה ולכאבים ואין לה טיפול תרופתי. החולים במחלה עשויים לקבל טיפול הולם בשטח. הפעילות הגופנית והשלווה הכרחיים לטיפול במחלות מסוג זה.

על מה מבוססת הגישה הטיפולית?

הגישה של תרפיה טבע עוסקת ביצירת דיאלוג עם הטבע. בשילוב גישות נוספות מתחום הפסיכותרפיה, הגישה הנרטיבית ועוד, היא עוסקת בתפיסה שהשטח הוא המרחב הטיפולי, ולכל מה שקורה בו באמצעות הדינמיקה הנוצרת בו באופן טבעי, יש השלכות על הבריאות הנפשית, הרגשית ובמקרים מסוימים גם על הבריאות הפיזית. כלומר, מחלות המלוות בכאבים יקבלו דרך הפעילות בטבע מענה. כשמדובר בחולי פיברומיאלגיה, ההמלצות לשיפור מצבם עוסקות בעיקר בפעילות גופנית אירובית.

אילו פעילויות בטבע מומלצות לחולים?

פעילויות המשלבות צעידה וטיולים רגליים מצוינות הן לכאבים והן לנפש. כדי שהפעילות תהיה קבועה והדרגתית, חשוב לשלב בה גם תחומים אחרים. רכיבה על אופניים, טיולי שטח ושחייה הן פעילויות הדרגתיות שהקצב שלהן עולה ככל שמרבים לעסוק ולהתמיד בהן. פעילויות נמרצות יותר יכולות להחמיר את הכאבים ולכן הדגש הוא על מינון נכון והדרגתיות.

ההתערבות של פעילות גופנית היא הכרחית להפחתת הכאב וכשהיא נעשית בטבע היא משפרת גם את המצב הרגשי שנוצר בעקבות הכאבים, מורידה לחצים ומשפרת את איכות החיים. החולים מרגישים יותר נמרצים ופחות עייפים וכך הם יכולים לנהל אורח חיים תקין.

ישנם מקומות בהם ניתן לעשות טיפול במים (הידרותרפיה) או טיפול במים חמים (בלנאותרפיה) שנמצאו יעילים לשיפור מצבם של חולי הפיברומיאלגיה. כמובן שיש לתת דגש גם על שינוי בתזונה, הימנעות מעישון וטיפול נפשי המסייעים להקלה בכאבים בשילוב הטיפול או התרפיה טבע.

טיפולים בטיולי שטח

כאשר יוצאים לטיול שטח אתגרי, מתמודדים עם לא מעט חוויות המשלבות פעילות גופנית, נופים מקסימים והרפתקאות. השהייה בטבע והאתגר יכולים לגרום לשינויים נפשיים ופיזיים ממשיים. המטופל משנה את ההסתכלות שלו על עצמו ומרגיש שאין דבר שהוא אינו יכול לעשות. כמובן, כשהמטופלים חשים בכאבים רצוי לערוך טיולי שטח בצורה הדרגתית ולא להאיץ יתר על המידה. לטווח הרחוק התוצאות יוכיחו את עצמן וההקלה בכאבים תלך ותשתפר.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.