תפריט עמוד

לוצרן בחורף: היפהפייה המתעוררת

לוצרן, היפה בערי שוויץ, ראויה לביקור בכל ימות השנה, אבל בחורף היא נהנית מקסם מיוחד: ברחובות מתקיים קרנבל ססגוני, במסעדות אפשר להתחמם עם פונדו לוהט וההרים המושלגים שמסביב מבליטים את יופייה של העיר

לוצרן, ששוכנת לשפת אגם לוצרן ומוקפת בהרי האלפים, היא עיר יפהפייה, וקשה לעמוד בקסמה בכל עת בשנה. למרות הקור, כדאי להגיע ללוצרן בחורף, שכן בעונה זו היא יפה במיוחד ומלאת חיים. הקרנבל הצבעוני והשמח שמתקיים בעיר בפברואר או מרץ ישכיח מכם את הקור, ההרים המושלגים מסביב מקנים לעיר תפאורה רומנטית ומיוחדת ומזמינים לגיחה קצרה לסקי, והאוכל השוויצרי הכבד והמחמם מושלם ליום חורף קר. לאלה יש להוסיף את המוזיאונים ואתרי התרבות שבעיר שמהווים מקום מפלט מהקור, הגשם והשלג שבחוץ.

גשר הקפלה והעיר העתיקה: טיול של חורף
גם כשקר בחוץ אסור להחמיץ טיול בעיר העתיקה של לוצרן וביקור בגשר הקפלה (Kapellbruck).  גשר הקפלה היפהפה הוא האטרקציה המפורסמת והמצולמת ביותר בעיר. זהו גשר עץ מקורה, המיועד להולכי רגל, שאורכו 204 מטרים והוא מחבר את שני צידי נהר הרוס שחוצה את העיר. בתוך הגשר יש גילופי עץ שמספרים את ההיסטוריה של שווייץ. הגשר, שהוקם ב-1333, הוא גשר העץ העתיק באירופה.

העיר העתיקה נמצאת מצפון לנהר הרוס, והשיטוט בה מענג. בחורף אמנם לא ניתן לטפס על חומות העיר, אבל אפשר וגם מומלץ לטייל בין הסמטאות הצרות, הכיכרות היפות והבתים המרשימים שבחזיתם יש ציורי קיר יפים. אחרי שיורד שלג וגגות הבתים מכוסים בשמיכה לבנה, המראה מלבב ממש. האזור כולו משובץ בחנויות יוקרה, בתי קפה, מסעדות וברים, שבהם אפשר להסתתר וגם ליהנות מארוחה טובה או כוס משקה כשהגשם או השלג מכים בחוץ.

העיר העתיקה. מומלץ לשוטט בסמטאות הצרות ובין הבתים עם ציורי קיר יפים

מוזיאון התחבורה: הילדים הם רק תירוץ
מוזיאון התחבורה שממוקם על הטיילת שלשפת האגם, ממזרח לעיר העתיקה, הוא מקום נפלא לבלות בו כמה שעות, במיוחד אם יורד גשם בחוץ, אך גם ביום קיץ שמשי. זהו מקום אידיאלי לבילוי משפחתי, ובעצם, לכל מי שהיה פעם ילד. המוזיאון הענקי מוקדש לאמצעי תחבורה מגוונים, ובהם רכבות, רכבלים, מטוסים, מכוניות, כרכרות, אופנועים, כלי שיט ואפילו רכבי חלל. יש גם תצוגה שמוקדשת לאמצעי התקשורת כמו רדיו, טלפון, דואר, טלוויזיה ועוד. ייחודו של המוזיאון בכך שרבים מהמוצגים בו אינטראקטיביים ומאפשרים התנסויות מעניינות. כך, בנוסף לצפייה בדגמים של רכבות עתיקות ומטוסים עתיקים, אפשר להיכנס לסימולטור טיסה, לרכב על אופניים מסוגים שונים, לטייל ברחבי המוזיאון על גבי קורקינטים ועוד. במקום יש גם פלנטריום בו אפשר להשתתף בטיסה וירטואלית לחלל וקולנוע איימקס.
כתובת: Lidostrasse 5
אתר אינטרנט

מוזיאון התחבורה. מקום מקסים לבלות בו כמה שעות

מרכז התרבות והקונגרסים: תרבות וארכיטקטורה
מרכז התרבות והקונגרסים של לוצרן (KKL) שוכן לשפת האגם, בסמוך לתחנת הרכבת, ומראה שגם בעיר עטורת מבנים עתיקים כלוצרן יש פנינים ארכיטקטוניות מודרניות. המבנה המרשים שמשתקף במימי האגם ולו גג מתכת וזכוכית מסיבי שנראה תלוי באוויר, תוכנן על ידי האדריכל הצרפתי הנודע ז'אן נובל. במקום יש אולם קונצרטים יפהפה ובו 1,800 מקומות ואקוסטיקה נפלאה, בו מתקיימים קונצרטים של מוזיקה קלאסית ומופעי ג'אז. כדאי מאוד לברר את התוכנית לפני הביקור ולצפות במופע במקום. עוד במרכז, מוזיאון לאמנות עם דגש על אמנות שוויצרית מתקופת הרנסנס ועד ימינו. עד אמצע פברואר תוצג במוזיאון תערוכה של האמן השוויצרי ארנסט שורטנברגר, וכן תערוכה של אמנים עכשוויים ממרכז שווייץ.
כתובת: Europaplatz 1
אתר אינטרנט

הקרבל של לוצרן – חגיגה פרועה וססגונית

קרנבל: הפאסנאכט של לוצרן
הסיבה העיקרית לבקר בלוצרן בחורף היא הקרנבל. מדי חורף, במשך כמה ימים בפברואר או במרץ, השוויצרים המכופתרים מסירים את העניבות, עוטים מסכות ותחפושות צבעוניות ומרשים לעצמם לחגוג, להתפרע ולהסיר כל רסן. זה קורה בקרנבלי החורף של שווייץ, הפאסנאכט, שמתקיימים בערים שונות ברחבי המדינה. הפאסנאכט של לוצרן נחשב לסוער ביותר במדינה ולאחד המוצלחים ביבשת כולה, ושורשיו של הקרנבל נעוצים עוד במאה ה-15. בימי הקרנבל מרכז העיר חסום לתנועת כלי רכב, והאירועים כוללים תהלוכות גדולות של בובות ענק, תזמורות גדולות שמתמחות במוזיקה מסורתית, ריקודים, תהלוכות לפידים ובעיקר אלפי חוגגים שלא מקמצים בשתיית אלכוהול, לא ברור אם בשביל להתחמם או בשביל להשתחרר. למרות שתיירים מתקבלים בברכה הקרנבל הוא לא קרנבל תיירותי, וביקור בשווייץ בימי הקרנבל הוא הזדמנות להציץ על המדינה הזו מזווית אחרת ולא שגרתית.

תהלוכה בקרנבל של לוצרן 

מחוץ לעיר: אל ההרים המושלגים
אחד מיתרונותיה הבולטים של לוצרן הוא מיקומה, למרגלו הרי האלפים. המיקום הזה מבטיח שגם בחופשה עירונית תוכלו לשלב סקי (או כל ספורט חורף אחר), נופים, או ביקור באחת מעיירות הסקי הציוריות שמסביב בהן ניתן לספוג את האווירה של שווייץ החורפית במיטבה – לרובן ניתן להגיע בפחות משעת נסיעה.

הטיול להר ריגי (Rigi) נחשב לאחד מטיולי היום הפופולרים מלוצרן. ההגעה להר היא חלק מהחוויה. מלוצרן נוסעים ברכבת מקומית ל-Küssnacht am Rigi, ומשם אוטובוס לווגיס (Weggis) או לויצנאו (Vitznau). מווגיס אפשר להעפיל לפסגת ההר ברכבל ומויצנאו אפשר לנסוע לפסגה ברכבת קיטור עתיקה, כשהדרך רצופה בנופים מושלגים מרהיבים. ההר מציע, בנוסף לנוף פנורמי נפלא של הרי האלפים ו-13 אגמים, גם מגוון פעילויות ספורט חורף: סקי, גלישה במזחלות, הליכה בנעלי שלג, החלקה על הקרח ומזחלות רתומות לסוסים. לחוויה חורפית אמיתית כדאי להעפיל אל ההר בערבי שישי בין דצמבר למרץ. במועדים אלה אפשר לקנח את הנסיעה ברכבת הקיטור העתיקה בפונדו גבינות שמוגש במסעדה בפסגת ההר. אחרי הפונדו, אם יש לכם כוח לעוד פעילות, תוכלו לגלוש במזחלות או לעשות סקי לאור לפידים.

תצפית מהר ריגי על אגם לוצרן. נופים מושלגים קסומים | צילום: swiss-image.ch/Beat Mueller

טיול מומלץ נוסף למי שמחפש שלג, והרבה, הוא לעיירת הסקי אנגלברג (Engelberg) ולהר טיטליס (Titlis) ששוכן מעליה. העיירה הציורית שוכנת במרחק שעת נסיעה ברכבת מלוצרן, ונעים להתסובב ברחובותיה. מאנגלברג עולים ברכבל מסתובב שמציע תצפית של 360 מעלות לטיטליס, בגובה של 3,020 מטר. זוהי ממלכת השלג, שגם מי שלא גולש ייהנה בה הנאה מרובה. בנוסף לסקי אפשר לגלוש במזחלות, ללכת בנעלי שלג, לנסוע בכרכרה רתומה לסוסים (או במזחלת רתומה לסוסים), ולהחליק על הקרח. יש גם קיר טיפוס, פארק חבלים ומצנחי רחיפה, למי שרוצה להעלות עוד קצת את האדרנלין.

אוכל, קדימה אוכל
המטבח השוויצרי הוא לא מהמעודנים ביותר שתפגשו, אבל אין מתאים ממנו ליום חורף קר. המאכל השוויצרי המפורסם ביותר הוא פונדו – שאריות של גבינות מותכות שמבושלות עם עשבי תיבול, יין לבן ולחם. מאכלים מפורסמים נוספים, שהולמים היטב מזג אוויר חורפי, הם ראקלט – גבינות שמותכות בסיר כבד, ומוגשות עם מלפפונים ובצלצלים חמוצים ותפוח אדמה מאודה, וכן בשרים צלויים שמוגשים בלוויית רושטי – לביבת תפוחי אדמה.

פונדו גבינה לוהט' מושלם ביום חורף קר | צילום: swiss-image.ch/Christof Sonderegger

אחד המקומות שבהם אפשר ליהנות מאוכל שוויצרי מסורתי הוא Old Swiss House. למרות שמה המטעה, המסעדה אינה מלכודת תיירים ורבים מהסועדים בה הם מקומיים. המסעדה האלגנטית שוכנת בבניין מהמאה ה-19, והריהוט העץ הכבד, הנברשות ופריטי העתיקות שמקשטים את חלל המסעדה מהווים תפאורה הולמת לארוחה של פונדו לוהט או שניצל וינאי – הספציאליטה של המקום שרבים טוענים שהוא עולה על המקור הווינאי.
כתובת: Löwenplatz 4

אפשרות נהדרת נוספת היא מסעדת Tabue, ששונת במרחק הליכה מהעיר העתיקה, עם מרפסת שמשקיפה על נהר הרוס. המסעדה חמימה ונעימה ומלאת אווירה, ואפשר ליהנות בה מהרושטי הטוב בשוויץ, במגוון וריאציות, מתבשילים נהדרים מבשר עגל או ממרק פטריות חם, בזמן שהגשם יורד בחוץ.
כתובת: Burgerstrasse 3

 

שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...