תפריט עמוד

לוס אנג'לס: עיר האפשרויות הבלתי נגמרות

לוס אנג'לס משתרעת על שטח עצום והיא מציעה אינספור אפשרויות בילוי לכל הגילים ולכל הטעמים: חופים חוליים, מועדונים לוהטים, מוזיאונים מצוינים, פארקי שעשועים, חנויות יוקרתיות ואבק כוכבים. וגם השלט הכי מפורסם בעולם

דאון טאון לוס אנג'לס
בסוף המאה ה-19 הוקם באזור זה היישוב המקסיקני הצנוע לוס אנג'לס באתר המוכרז כיום כפארק היסטורי (El Pueblo de Los Angeles). מי שיער לאלו מימדים תגדל העיר בחלוף השנים. כיום הדאון טאון של עיר המלאכים מכיל את המרכז העירוני, הרובע הפיננסי ושכונות אתניות שונות, ומוקף על ידי כבישים מהירים מפלצתיים מכל כיוון.

אחד הבניינים המרשימים בחלק זה של לוס אנג'לס הוא בית העירייה (City Hall) שבמרכז העירוני (Civic Center). הבניין נבנה בסגנון ארט דקו ב-1928 וכיכב כבניין מערכת העיתון "דיילי פלאנט", בו עבדו לויס ליין וקלארק קנט בסרט "סופרמן". מבנה יפה נוסף הוא תחנת הרכבת יוניון (Union Station), הבנויה בסגנון המיסיון, ואת הארכיטקטורה המקסימה שלה ניצלו לא מעט במאים כאתר תפאורה – למשל בסרטים בלייד ראנר, הג'וב האיטלקי ופרל הארבור.

בדאון טאון נמצאים שני סניפי מוזיאון Museum of Contemporary Art) MOCA) מוזיאון MOCA Grand Avenue תוכנן על ידי הארכיטקט אראטה איסוזאקי והוא הגדול בין השניים, ואילו The Geffen Contemporary שוכן במבנה ששימש כמגרש חנייה ומוסך למכונית משטרה, שעבר הסבה בניצוחו של הארכיטקט הנודע פרנק גרי.

מדרום לבית העירייה משתרעת שכונת "טוקיו הקטנה" (Little Tokyo), ביתה של האוכלוסייה היפנית של העיר ושל המוזיאון היפני-אמריקאי. בצפון הדאון-טאון נמצאת שכונת צ'יינהטאון (ChinaTown) של האוכלוסייה הסינית.

מדרום לדאון טאון שוכן הפארק החביב על התושבים, אקספוזישן פארק (Exposition Park). בתחום הפארק נכללים המוזיאון לתולדות הטבע (Natural History Museum of Los Angeles County), מוזיאון המדע (California Science Center) הכולל גם קולנוע IMAX, והמוזיאון האפרו-אמריקאי (California African American Museum) לתולדות הקהילה השחורה בארצות הברית.

דאון טאון לוס אנג'לס בשעת בוקר מוקדמת

הוליווד
הוליווד קנתה את פרסומה כמרכזה של "תעשיית האשליות". עידן הזהב ההוא חלף, וכיום היא אינה מרכז תעשיית הקולנוע, אך המותג, כמו גם האשליה, נשאר. כמה מן המבנים של תקופת הזוהר נשארו בשדרת הוליווד המפורסמת, ולצדן צצו אינספור חנויות מזכרות לתיירים.

לב הוליווד הן שדרת הוליווד (Hollywood Boulevard), בקטע המכונה "Walk of Fame", שבין שדרת לה בראה (La Brea Ave) לרחוב גוור (Gower St), החורג גם לחלק מרחוב ויין (Vine St), שבין רחוב יוקה (Yucca St) לשדרת סנסט (Sunset Blvd) המפורסמת. כאן מונצחים השמות הגדולים של תעשיית הבידור באותיות זהב על גבי כוכבי ברונזה ורודים לאורך המדרכות. לא רק כוכבי קולנוע זוכים לכבוד לחקוק את שמם בשדרה, אלא גם אנשי תעשיית המוזיקה, הרדיו, הטלוויזיה והתיאטרון: וולט דיסני, דייויד בואי, האמפרי בוגרט, ג'ון וויין, אדי מרפי, דרו בארימור, פלסידו דומינגו, להקת הביטלס, לוסיל בול, כריסטופר ריב ודוריס דיי לצד לאסי, מיקי מאוס וביג ברד מ"רחוב סומסום", ורבים נוספים.

במספר 6925 נמצא מפעל הנצחה משגשג נוסף: הרחבה של התיאטרון הסיני ( TCL Chinese Theatre). האגדה מספרת שראשיתו של המנהג להטביע את ידי ורגלי הכוכבים במרצפות הבטון של רחבת הקולנוע, היתה כאשר השחקנית נורמה טאלמיידג' ביקרה באתר הבנייה ודרכה בבטון הרטוב שבכניסתו. כיום מרצפות הרחבה מכוסות טביעות רגליים וידיים של המי והמי של הוליווד, בהם שירלי טמפל, קלארק גייבל, ג'ודי גרלנד, ג'ק ניקולסון, סטיבן שפילברג, טום קרוז, הריסון פורד, מרילין מונרו, רובין וויליאמס ואפילו הרובוטים המפורסמים מסרטי "מלחמת הכוכבים". חלקם הוסיפו הערות וברכות ד"ש לסיד גראומן, שהקים את התיאטרון, ויש מי שהגדילו לעשות והטביעו בבטון את הראסטות שעל ראשם, סיגרים, אפים ואפילו אקדח. אולם הקולנוע הנודע של התיאטרון מ-1927 ממשיך לפעול ולהקרין את הסרטים החדשים שמייצרת הוליווד, והרחבה משמשת גם כיום לפרמיירות סרטים נוצצות.

cאולם הקולנוע של התיאטרון הסיני ממשיכים גם היום להקרין סרטים הוליוודיים חדשים | צילום: Bobak Ha'Eri, GNU FDL

די מתבקש לנצל את הביקור בהוליווד לביקור בקולנוע, ואין מקום טוב יותר מהיכלות הקולנוע המפוארים ההיסטוריים של עיר הסרטים. פרט לתיאטרון הסיני, ישנם עוד שני בתי קולנוע היסטוריים נפלאים לעצירה לסרט בסגנון ימי הזוהר ההם. אל קפיטן (El Capitan) החל את דרכו כאולם תיאטרון ב-1926, ועל בימתו הופיעו גדולי השחקנים של שנות השלושים כבאסטר קיטון, הנרי פונדה, וויל רוג'רס וקלארק גייבל. ב-1941 הפך לאולם קולנוע, ובו נערכה הפרמיירה החגיגית לסרטו של אורסון וולס "האזרח קיין". אולפני דיסני שיפצו ושחזרו להפליא את המבנה היפהפה והמרשים, בעל תקרת הרוקוקו המוזהבת, וכיום הם מקרינים בו ממיטב תוצרת האולפנים, כאשר פסנתרן מנעים את זמנם של הצופים לפני תחילת ההקרנה ולעתים מקדימים מופעים חיים הקרנות מיוחדות. התיאטרון המצרי (Egyptian Theatre) נבנה ב-1922 על ידי סיד גראומן בהשראת קברו של תות ענך אמון שנתגלה באותה שנה. את המסך חנכה הפרמיירה של "רובין הוד" בכיכובו של דגלאס פיירבנקס. ב-1998 הושלמו עבודות שחזור ושיפוץ מאסיביות בהשקעה של 14 מיליון דולר במקום, והוא נחנך מחדש עם הקרנה חגיגית של "עשרת הדברות" בבימויו של ססיל בי מיל, לרגל מלאת 75 שנה ליום בו התקיימה הפרמיירה של הסרט באולם זה ממש. כיום מוקרנים בו סרטים עצמאיים, סרטים דוקומנטריים וסרטים קלאסיים.

מול התיאטרון הסיני ניצב מלון רוזוולט (The Hollywood Roosevelt Hotel) הוותיק, שאירח את טקס האוסקר הראשון ב-1929. טקס זה נמשך דקות ספורות בלבד, במהלכם חולקו 13 פסלונים. בשנות הזוהר של הוליווד אירח מלון היוקרה את השמות הגדולים של התעשייה, בהם ארול פלין, גלוריה סוונסון, לואיס בי. מאייר וקרול לומברד. בבריכת המלון צולמה השחקנית האלמונית מרילין מונרו למודעת הפרסומת הראשונה בכיכובה. במלון מוצגים מזכרות וצילומים מסרטים מפורסמים של התקופה ההיא.
כתובת: 7000 Hollywood Blvd

אין צורך להרחיק לכת אל משכנו החדש של טקס האוסקר – הוא נמצא ממש בהמשך הרחוב, באולם קודאק (Kodak Theatre) שבמרכז הוליווד והיילנד (Hollywood & Highland Center). אולם קודאק נפתח בנובמבר 2001 ומאז מארח מדי שנה את טקס האוסקר וכן הופעות בלט ומוזיקה ואירועים מיוחדים. אפשר לבקר בו באמצעות סיורים מודרכים. מרכז הוליווד והיילנד מציע שפע מסעדות, אולמות קולנוע, חנויות ומועדונים, מלון יוקרתי אחד ואולם באולינג.
כתובת: 6801 Hollywood Blvd (פינת Highland)

סט מהסרט "מלחמת העולמות" עם טום קרוז באולפני יוניברסל. ככה עושים סרטים

בשדרת הוליווד שוכנים מספר מוזיאונים שונים ומשונים, שחלקם עוסקים בצדדיה השונים של עיר הסרטים. בשדרת היילנד הסמוכה שוכן בניין מקס פקטור ההיסטורי (Max Factor) ובו מוזיאון הוליווד (The Hollywood Museum) ובו תלבושות, אביזרים, תפאורות ושאר מזכרות ותצוגות מעברה של הוליווד, כולל תא הכלא של חניבעל לקטר מ"שתיקת הכבשים". מוזיאון הבידור של הוליווד (Hollywood Entertainment Museum) נמצא משמאלו של התיאטרון הסיני, בקומפלקס הקולנוע גלקסי. המוזיאון הקטן אוצר בין קירותיו שלל ממורבילייה הוליוודית ותצוגות שונות, סט התפאורה של חדר השיגור והגשר של ספינת החלל אנטרפרייז מהסדרה המפורסמת "מסע בין כוכבים" (Star Trek), הסט המקורי של הבר הטלוויזיוני המפורסם "חופשי על הבר" (Cheers) וחדרו של סוכן ה-FBI הנועז פוקס מאלדר מ"תיקים באפילה". מוזיאונים קטנים יותר בשדרה הם מוזיאון השעווה של הוליווד (Hollywood Wax Museum) הלא מלהיב, המוזיאון הביזארי Ripley's Believe it or not המציג מוזרויות שונות ואותו ניתן לזהות בנקל בשל בובת הדינוזאור המבצבצת מגג הבניין, ולסיום תצוגת לבנים השוכנת בחנות ההלבשה התחתונה של פדריק (Federick's of Hollywood), בה מוצגים פרטי לבוש תחתונים שנלבשו על ידי כוכבים בסרטים ותוכניות טלוויזיה שונים, מהחזיות של מדונה, סיביל שפרד ופג באנדי (קאתי סיגל) ועד המחוך של אינגריד ברגמן.

בשדרת סנטה מוניקה נמצא בית הקברות המפורסם של הוליווד (Hollywood Forever Memorial Cemetary) שנוסד ב-1899. על מדשאותיו פזורים מבני מאוזוליאום ומצבות אבן מפוארות. הוא כה ציורי שאף שימש כאתר הסרטה לסרטים שונים, בהם "סיפורי אל.איי" ב-1991. על המפורסמים הנחים כאן את מנוחתם האחרונה נמנים רודולף ולנטינו, דאגלס פיירבנקס, ססיל בי. דה מיל, ג'ון יוסטון, באגסי סיגל ומל בלאנק, האיש שעמד מאחורי קולם של דמויות מצוירות קלאסיות כבאגס באני ודאפי דאק, ועל מצבתו מונצח הציטוט הנצחי: That's All, Folks!.
כתובת: 6000 Santa Monica Blvd

ממקומות רבים בהוליווד אפשר לראות את שלט הוליווד (Hollywood Sign) המפורסם שעל הר לי (Mount Lee) בשכונת הוליווד הילס. השלט הוצב ב-1923 כפרסומת לחברת נדל"ן, והכיל 4 אותיות נוספות, שהוסרו ב-1945: Hollywoodland. במקור נצץ השלט בעזרת אלפי נורות קטנות, שתוחזקו על ידי עובד מיוחד שגר בבית קט מאחורי אחת מאותיות ה-L. הטיפוס לשלט אסור על פי חוק, ועל המבקרים להסתפק בהצצה בו מרחוק (למשל מאחת מקומותיו של פרויקט הוליווד והיילנד).

מבקרים צעירים במצפה הכוכבים של פארק גריפית'

תצפית נהדרת על השלט ועל לוס אנג'לס נשקפת ממצפה הכוכבים של פארק גריפית' (Griffith Park Observatory) שעל הר הוליווד, ממנו אפשר להשקיף גם על הכוכבים שבשמיים. המצפה הונצח בתוכניות טלוויזיה וסרטי קולנוע רבים. ארנולד שוורצנגר השקיף מכאן על אורות לוס אנג'לס בתחילת הסרט "שליחות קטלנית", וג'יימס דין צילם במקום סצנת קרב סכינים בסרט "מרד הנעורים" (כיום שוכנת במקום אנדרטה לזכרו). הפארק יפה ונעים לבריחה מהעיר בשעות היום, אך מסוכן לשוטט בו בשעות החשיכה. כתובת: 2800 East Observatory Road

מבין האולפנים זוכים אולפני יוניברסל (Universal Studios) למספר המבקרים הרב ביותר. זהו למעשה פארק שעשועים מצליח, שהביקור באולפנים הוא רק חלק קטן ממנו בין מופעי ראווה ומתקני שעשועים שונים. אפשר לנסוע ברכבת בין הדינוזאורים מפארק היורה, לטוס במכונית הדולוריאן במתקן בהשראת הסרט "בחזרה לעתיד", לנסוע ברכבת ההרים של "המומיה", לרכב על אופניים מרחפות אל עולמו של אי.טי, לצפות בתצוגת אפקטים של הכישלון ההוליוודי המפואר "עולם המים" ועוד. בדוכן שבפארק אפשר להשיג הזמנות לצילומי תוכניות טלוויזיה שונות, בהן תוכנית הערב של ג'יי לנו. מחוץ לפארק נמצאת טיילת יוניברסל סיטי (Universal City Walk), מדרחוב ובו חנויות, מועדונים, ברים ומסעדות. מכיוון שהטיילת היא מחוץ לאולפנים, הכניסה אליה חופשית.

ווסט הוליווד
ווסט הוליווד (West Hollywood) כוללת בין השאר את "סאנסט סטריפ" (Sunset Strip), כינוי לאותו חלק של שדרת סאנסט (Sunset Blvd) שהיה בשנות הזוהר של הוליווד דרך עפר המובילה מבתי הכוכבים בהוליווד אל האולפנים הגדולים. כיום זהו אזור בילויים וחיי לילה.

במספר 8001 ניצב מועדון הסטנד-אפ The Factory Laugh, מהמובילים בארצות הברית בתחומו. ריצ'ארד פריור התחיל כאן את הקריירה שלו, ובמרוצת השנים שעשעו את הקהל בין כתליו גם רובין וויליאמס, דייויד לטרמן, אדי מרפי, ג'יי לנו, מל ברוקס וג'רי סיינפלד. מומלץ לבדוק גם את המתחרים, The Comedy Store במספר 8433, בו התחילו את דרכם מייקל קיטון וג'ים קארי. מתחת לשלט ניאון של בית המרקחת שניצב לפני שנים במספר 8000, כתב הרולד ארלין את השיר "אי שם מעבר לקשת" לפסקול "הקוסם מארץ עוץ".

במספר 8221 מתנשא המבנה דמוי הטירה של מלון Chateau Marmont, החביב על כוכבי הוליווד ואגדות רוק. ג'יימס דין ונטלי ווד נפגשו כאן לראשונה לרגל חזרה על התסריט של "מרד הנעורים", וג'ים בלושי נפטר ממנת יתר באחד החדרים ב-1982. גם המועדון The Viper Room בבעלותו של ג'וני דפ במספר 8852 זכה לכותרות בעקבות מוות הוליוודי. בליל כל הקדושים של 1993 יצא מהמועדון השחקן הצעיר ריבר פיניקס והתמוטט על המדרכה לאחר שלקח מנת יתר.

מועדון המוזיקה House of Blues בבעלותו של דן אקרויד נמצא במספר 8430. ב-9009 נמצא מקדש הרוקנרול המפורסם The Roxy Theatre הפופולרי. Whisky A Go-Go הוותיק, במספר 8901, פתח את שעריו ב-1964 והשיק את הקריירה של הדלתות, הרוטס ורבים אחרים. כיום הוא מארח בעיקר הופעות מטאל.

מדרום לסאנסט סטריפ נמצאת דרומה יותר, שדרת מלרוז (Melrose Avenue) הם מקום נפלא לשיטוט בין חנויות בגדים מצוינות, גלריות ובתי קפה אופנתיים. בשדרה נמצא סניף של MOCA, המוזיאון לאמנות מודרנית של לוס אנג'לס, השוכן ב-Pacific Design Center.

רציף בפארק פסיפיק בסנטה מוניקה בשעת לילה

וניס ביץ', סנטה מוניקה ומאליבו
החוף של וניס ביץ' (Venice Beach) מציע אווירה צבעונית שכמוה לא תפגשו באף מקום בלוס אנג'לס. חול זהוב, גלי האוקיינוס התכולים, עצי דקל, יפהפיות בביקיני ומצילים בבגדי ים אדומים – את כל אלו תפגשו גם בחופים הסמוכים. את וניס מייחדת הסצנה האנושית המתרחשת בתפר בין החוף לבטון, בטיילת המקסימה Ocean Front Walk הנושקת לחול.

הטיילת של וניס פעילה כל יום, אך הומה במיוחד בסופי שבוע ובקיץ, החל מהצהריים ועד לשקיעה. לאורכה חנויות, בתי קפה ומסעדות, וממולם ערב רב של דוכני אמנות ופיצ'פקעס, להטוטנים, חוזי עתידות, מוזיקאים, אמני רחוב, בולעי אש, פסלי חול היוצרים דמויות ענק מרשימות מהחול הזהוב, והרבה צופים המשוטטים להנאתם בין כל אלו. לאורך הטיילת משתרע מסלול ארוך המיועד לרוכבי אופניים ורולרבליידס (אותם ניתן להשכיר במקומות שונים לאורך החופים), הממשיך מווניס דרומה וצפונה אל חופים נוספים בלוס אנג'לס. את הצבעוניות משלימים ציורי קיר רבים, למשל "מארק שאגאל מבקר בווניס ביץ'" שציירה כריסטינה שלזינגר על קיר מרכז ישראל לוין לקשיש (בית מספר 201), ופורטרט עצמי של האמן המפורסם בווניס, R. Cronk, שתיעד את עצמו מטפס על אחד הבניינים עם פחית צבע בפיו כדי לרסס את שם השכונה על הקיר. בהמשך הטיילת שוכנים מגרשי כדורסל ומיני ספורט אחרים, ומדרום להם חלקת החוף המכונה "חוף השרירים" (Muscle Beach). זהו מעין חדר כושר נטול קירות באוויר הפתוח, בו מתאמנים שרירנים ומציגים לראווה את גופם המפותח. עם שקיעת השמש החגיגה נגמרת ומומלץ לעזוב את האזור, בשל סוחרי הסמים והכנופיות הפועלות כאן בשעות אלו בחסות החשכה.

וניס נוסדה באזור ביצות ממערב ללוס אנג'לס בראשית המאה העשרים על ידי היזם אבוט קיני. בחזונו היה האזור פארק שעשועים ענק בסגנון ונציה האיטלקית, עם תעלות מים חפורות שגונדולות משייטות בהן. על אף שהחזון לא האריך ימים, עדיין נותרו בווניס שש תעלות מים מקוריות מימיה הראשונים ועליהן כמה מגשרי העץ האורגינלים.


הטיילת של וניס ביץ'. משהו תמיד קורה כאן, 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע

סנטה מוניקה (Santa Monica) נמצאת מצפון לווניס ומדרום למאליבו, כ-21 קילומטר ממערב לדאון טאון לוס אנג'לס, ובה מגיע לסיומו כביש 66 המפורסם. זוהי עיירת נופש יפה ואופנתית לחוף האוקיינוס השקט, ואפשר לשלב את הביקור בה עם וניס הסמוכה דרך הטיילת או מסלול האופניים והרולרבליידס המחברים בין שני החופים.

סצנת החוף של סנטה מוניקה פחות "פאנקית" ויותר טרנדית מזו של שכנתה בדרום. לאורך הטיילת (Ocean Front Walk) יש מסעדות ובתי קפה הומים אדם, מגרש משחק לילדים, מגרשי כדורעף שבהם מתאמנים לעתים שחקנים מקצועיים ו"פארק שחמט" שהינו מעין גרסה קליפורנית לכיכר וושינגטון בניו-יורק. החוף יפה, ובלבו נמצא "רציף סנטה מוניקה" (Santa Monica Pier), פארק שעשועים הוותיק מסוגו בחוף המערבי, שנפתח ב-1909. גאוות הפארק היא קרוסלת העץ המהודרת שנבנתה ב-1922 ושופצה בשנות השמונים, וזכתה לתהילה על גבי המסך הגדול כשהופיעה בסרט "העוקץ" בכיכובם של רוברט רדפורד ופול ניומן. החלק החדש של הרציף הוא פארק פסיפיק (Pacific Park), שבו רכבת הרים, גלגל ענק סולארי הראשון מסוגו בעולם, מכוניות מתנגשות ומתקני שעשועים נוספים (בתשלום). אפשר להשקיף על הטיילת והחוף מפארק פאליסיידס (Palisades Park) הסמוך להם, החביב על רצי הג'וגינג, קוראים ומשתזפים הנחים על מדשאותיו. בפארק נמצא מרכז מידע לתיירים המופעל על ידי לשכת התיירות של סנטה מוניקה.

אם חשקה נפשכם במזגן או בקניות, הליכה קצרה מובילה מהחוף והטיילת אל מרכז הקניות סנטה מוניקה פלייס (Santa Monica Place) ו-Third Street Promenade. המדרחוב ב-3rd St הוא טיילת נעימה, גדושה בתי קפה, חנויות, בתי קולנוע, בוטיקים, אמני רחוב ושיחים מפוסלים. ברחובות הסמוכים לא תתקשו למצוא חנויות נוספות, מבחר מסעדות וגלריות. בקצהו הדרומי של המדרחוב ניצב הקניון בעיצובו של הארכיטקט פרנק גרי, ובו 140 חנויות, כולל כלבו "מייסיס". כרבים מאתריה של סנטה מוניקה, גם מרכז קניות זה שימש כאתר צילומים לא פעם אחת, ובין השאר צולמו בו צילומי הפנים של הקניון בו מתרחשת סצנת הקרב הראשון בין שני המחסלים ב"שליחות קטלנית 2".

חוף במאליבו. חופי העיירה הנוצצת כיכבו בלא מעט סרטים וסדרות טלוויזיה, כולל "בוורלי הילס 90210"

בהמשך החוף שוכנת מאליבו (Malibu), שרבים מחופיה כמו נגזרו במיוחד לפי האבטיפוס של חוף הים הקליפורני המוכר מהקולנוע ומסדרות הטלוויזיה (סצנות רבות של "בוורלי הילס 90210" צולמו בחופים אלו ובסנטה מוניקה). עם זאת, חלק מהחופים סגורים לקהל ושייכים לאותם עשירים ומפורסמים הגרים בבתי החוף המפוארים שלאורך האוקיינוס. בסמוך מתנשאים הרי סנטה מוניקה, ובהם שמורת המדינה מאליבו קריק (Malibu Creek) והשמורה הלאומית הרי סנטה מוניקה (Santa Monica Mountains National Recreation Area). שתיהן מספקות הזדמנות לברוח מההמולה העירונית אל הטבע מבלי להתרחק יותר מדי, וליהנות ממסלולי הליכה, רכיבה על סוסים וצפרות. נוף ההרים עשוי להיראות לכם מוכר – כאן צולם הפתיח של סדרת הטלוויזיה המפורסמת "מ.א.ש", וכן הסרט "כוכב הקופים".

בוורלי הילס
בוורלי הילס חביבה על התיירים המגיעים אליה לסיור בעקבות כוכבים, ופופולריותה עלתה עוד יותר בשנות התשעים הודות לסדרת הטלוויזיה "בוורלי הילס 90210". את הבית של ברנדון וברנדה וולש אין טעם לחפש כאן – חזיתו הטלוויזיונית שייכת לבית פרטי באזור פסדינה. גם צילומי החוץ של התיכון מהסדרה צולמו למעשה בעיירה טורנס ולא בבית הספר המקומי שהקידומת שלו נתנה את שמה לסדרה. עם זאת תוכלו לחפש את בתיהם של מפורסמים רבים, מג'ניפר אניסטון דרך וורן ביטי ועד ג'ק ניקולסון, בעזרת "מפת בתי הכוכבים" אותה ניתן לקנות בעיר. לא תצליחו לראות הרבה יותר מגדרות גבוהות ושערים מפוארים, אך איכשהו אין זה מרפה את ידי התיירים מלנסות. האטרקציה העיקרית היא חלונות הראווה מנקרי העיניים של חנויות המעצבים היוקרתית ברחוב רודיאו דרייב (Rodeo Drive).

רודיאו דרייב. חנויות מעצבים ומחירים בשמיים

דיסנילנד
בשנות החמישים רכש וולט דיסני שטחי אדמה באזור אנהיים (Aneheim), שהיה אז שטח פרדסים שומם, כדי להגשים בהם את חזונו לבניית ארץ פלאים בה יתעוררו הדמויות מסרטיו לתחייה, והכריז על הקמת "המקום השמח ביותר עלי אדמות".

רבים מהמתקנים שופצו בשנים האחרונות ורבים אחרים נוספו לפארק הוותיק, הממשיך להוות את אחת האטרקציות התיירותיות המשגשגות במדינה. בשנת 2001 פתחה הנהלת דיסני פארק נוסף במתחם, העוסק בנפלאותיה של מדינת קליפורניה. לעתים התורים הארוכים עלולים להתיש את המבקרים, אך יש דרכים לקצר את ההמתנה: למשל לפקוד את המתקנים המבוקשים בשעת הצהריים, כאשר רוב המשפחות עסוקות בהלעטת ילדיהם בארוחת הצהריים, או לבקר מחוץ לעונה הבוערת או בשעות הערב. יום אחד מספיק לרוב כדי לכסות את פארק הממלכה הקסומה המקורי, ומומלץ לחזור ללוס אנג'לס כדי לבלות בה את הלילה, מאחר ומחירי המלונות סביב הפארק לרוב גבוהים יותר מאילו שבעיר.

מבחינת המוני התיירים, דיסנילנד האמיתית היא הפארק המקורי, "הממלכה הקסומה" (Magic Kingdom). פארק זה מחולק לארצות נושאיות – ארץ ההרפתקאות, ארץ המערב הפרוע, ארץ המחר העתידנית, עיר המצוירים וארץ הפנטזיה – כאשר במרכז הפארק מתנשאת טירת האגדות המפורסמת.

מתקנים מומלצים: אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור – נסיעה ברכב שטח מרחף בתוך תצוגה של המקדש הארור, כולל שחזור הסצנה המפורסמת של כדור האבן המתגלגל; הר החלל – רכבת הרים בהשראת ספרו של ז'ון ורן, המדמה חללית הנורית מתותח אל הכוכבים ואז מסתחררת במהירות מעגלים בחושך, בין נצנוצי אלפי הכוכבים; Haunted Mansion מלאת ההומור, בה מבקרים באחוזה הנשלטת בידי רוחות רפאים (שימו לב לפרטים הקטנים, כמו הדמויות המוזרות המשתקפות לעתים במראות ותמונות על הקיר שמשתנות מציורים פסטורליים למורבידיים); מתחם Toontown המקסים בהשראת "מי הפליל את רוג'ר ראביט", שרחובותיו ומבניו מציעים התנסות אינטארקטיבית והרבה הומור.

הפארק החדש הוא "פארק הרפתקאות קליפורניה" (California Adventures). הוא פחות מוצלח מאחיו הגדול, ומיועד לילדים בוגרים יותר.

טירת היפהפייה הנרדמת בדיסנילנד. "המקום השמח ביותר עלי אדמות" | צילום: Tuxyso, wikipedia commons

פארקי שעשועים נוספים: סיקס פלגס ונוטס ברי פארם
חובבי האדרנלין ורכבות ההרים המפחידות במיוחד, אשר ירגישו שמתקני דיסנילנד הם משפחתיים וידידותיים מדי עבורם, לא יחמיצו ביקור בפארק מג'יק מאונטיין (Magic Mountain) השייך לרשת סיקס פלגס (Six Flags). זהו ללא ספק המקום לצווח בו באימה. בפארק ישנם 16 רכבות הרים מטורפות ומעל מאה מתקנים שונים, כולל כאלו המותאמים לילדים צעירים ולפעוטות. את דמויות דיסני של הפארק המתחרה מחליפים יצורי הלוני טונס – באגס באני, ביפ-ביפ, דאפי דאק ושאר החבריא. בצמוד מפעילה חברת סיקס פלגס את פארק המים הוריקן הארבור (Hurricane Harbor). בפארק כמה ממגלשות המים המהירות ביותר בדרום המדינה, בריכת גלים, לגונה עם מתקני שעשועים ומגרש כדורמים ועוד.

נוטס ברי פארם (Knott's Berry Farm) החלה כמסעדת עוף מטוגן. הבעלים הפעיל בה תצוגת מערב פרוע כדי למשוך עוד קונים, אחר כך החל לצרף מתקני שעשועים, עד שהמקום גדל לפארק השעשועים הגדול שהינו היום. כדיסנילנד, הנמצאת במרחק עשר דקות נסיעה, גם פארק זה מתחלק לאזורים שונים: עיירת רפאים קליפורנית מסוף המאה ה-19, כפר מקסיקני בשם "פיאסטה וילג', מחנה סנופי, הטיילת, האזור האינדיאני ואפילו נהר גועש לשיט סוער. שלל רכבות הרים, מופעים ואטרקציות, וכמובן – עוף מטוגן. לצד פארק השעשועים פועל פארק המים Soak City. הכניסה אליו בתשלום נפרד.

אתרים נוספים

המוזיאונים של פול גטי
שני המוזיאונים של פול גטי (J Paul Getty Museums), הטובים במוזיאוני העיר, מציגים את אוספי האמנות הנודעים והמרתקים של איל הנפט פול גטי ואוספים שנקנו מקרן שהוקמה בהוראת צוואתו. המוזיאון המקורי, וילה גטי (Getty Villa) במאליבו, בנוי כשחזור של וילה רומית, ובו מוצגות לקהל כ-1,200 יצירות עתיקות מיוון ומרומא מתוך אוסף הכולל מעל 44 אלף מוצגים. המוזיאון השני הוא מרכז גטי (Getty Center), ובו מוצגים האוסף האירופאי וכן אוסף צילומים אירופאים ואמריקאים. הכניסה חינם.

מוזיאון האמנות של מחוז לוס אנג'לס
מוזיאון האמנות של מחוז לוס אנג'לס (Los Angeles County Museum of Art), המכונה בקיצור LACMA, נמצא בווסטסייד (Westside) במערב העיר, ב-Miracle Mile שבשדרת ווילשייר (Wilshire Blvd), סמוך לצומת עם שדרת פיירפקס (Fairfax Ave). יש בו תצוגות נפלאות של אמנות אמריקאית, אירופאית, יפנית, סינית וקוריאנית, 50 אלף פריטי לבוש וטקסטיל החל משנת 900 לפני הספירה, תערוכת צילומים מ-1839 ועד ימינו, אמנות דקורטיבית ואמנות מודרנית.

לוס אנג'לס – העמוד הראשי>>

 

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.