תפריט עמוד

להכיר את השטח – טיולי ג'יפים בעולם

טיולי ג'יפים הם דרך נהדרת לטייל בחו"ל, בין אם ביעדים קרובים או בקצות תבל. רכבי השטח מאפשרים להגיע לפינות הנידחות ביותר, שאינן עבירות לרכב רגיל, וכשמוצאים נקודה יפה במיוחד, אפשר לצאת לטיול רגלי או לשבת לפיקניק בלב הטבע. הצעות לכמה יעדים נפלאים לטיולי ג'יפים

בשנים האחרונות טיולי ג'יפים בנהיגה עצמית צוברים פופולריות רבה בקרב מטיילים ישראלים. קל להבין את הסיבה: הגי'פים המודרניים הם רכבי שטח משוכללים, מרווחים ומצוידים היטב (הכי רחוק מהג'יפים הצבאיים שחלקנו זוכרים), ואפשר להגיע בעזרתם למקומות שאין אליהם גישה ברכב רגיל. גם שאר מרכיבי הטיול הם ברמה גבוהה – הלינה בטיולים האלה היא במלונות טובים ומפנקים, הארוחות מצוינות, יש הדרכה מקצועית של מדריכים המכירים היטב את היעד וכמובן חובבי נהיגה ייהנו מהאפשרות להתנסות בנהיגת שטח בתנאים לא מוכרים ובאזורים מרוחקים. 

אבל מי שחושב שטיולי ג'יפים נועדו רק לנהגים מסוקסים, כאלה ש"קורעים" את השטח במהירות מסחררת, טועה ובגדול. טיולי ג'יפים רבים, בעיקר ביעדים קרובים באירופה, מתאימים לכולם, אפילו למשפחות, וגם מי שמעולם לא ישב מאחורי ההגה יכול ליהנות מכל היתרונות של טיול מסוג זה – נוחות הנסיעה, האפשרות לנסוע מחוץ לדרכים הראשיות העמוסות, הטבע היפה המקיף אתכם מכל עבר, הידע של המדריכים והאפשרות לקבל עזרה טכנית בכל עת. עם זאת, בטיול ג'יפים איכותי, הנהיגה עצמה אינה המטרה, אלא רק האמצעי שבעזרתו תגיעו למקומות יפים במיוחד, שם אפשר להשאיר את הרכב ולצאת לטיולים רגליים בנופים מקסימים, לשבת לארוחות פיקניק בחיק הטבע, לבקר בכפרים קטנים או באתרים היסטוריים הנמצאים הרחק מהכביש הראשי. וזהו בדיוק היתרון הגדול של הג'יפ והסיבה שטיולי ג'יפים תופסים חלק הולך וגדל מתפריט הטיולים של רבים מאיתנו.

בלב היער ברכס הקרפטים ברומניה | צילום: טל רוזוב, באדיבות אדיבות אקו אדוונצ'ר

כשזה מגיע לטיולי ג'יפים, העולם כולו פתוח לפניכם: אפשר לצאת לטיול ביעדים קרובים באירופה, ואפשר גם להרחיק לקצות תבל, לאזורים שבהם בלי רכב שטח כמעט בלתי אפשרי לטייל. הנה כמה יעדים מוצלחים במיוחד לטיולי ג'יפים, טעימה קטנה מתוך מבחר גדול ומגוון:

צפון יוון: ירוק וכחול מכל עבר
צפון יוון, אזור הררי, ירוק ושופע מים, הוא היעד הקרוב ביותר לארץ ואחד המוצלחים לטיול ג'יפים. יש כאן שילוב מוצלח במיוחד של חופים יפהפיים ומפרצים נסתרים, יערות עבותים ושדות פורחים, הרים מרשימים וערוצים עמוקים, אתרים ארכיאולוגיים מהחשובים בעולם וכפרים קטנים ששומרים על אורח חיים מסורתי. הוסיפו לכך את האוכל היווני הנהדר, את האווירה השמחה בטברנות המקומיות ואת מזג האוויר הנוח ברוב חודשי השנה ותבינו למה כדאי כל כך לטייל כאן. טיול ג'יפים יוצא על פי רוב מאתונה וממשיך לאבריטניה, חבל ארץ פראי, עם כפרי רועים התלויים על מדרונות ההרים, נחלים, נהרות ושבילים הרריים המובילים לתצפיות נפלאות. הג'יפים מטפסים אל הרכסים, חוצים מעברי הרים, עוצרים לצד אגמים עם מי טורקיז וכמובן לא פוסחים על אחד האתרים המופלאים של צפון יוון: המנזרים התלויים של מטאורה.



טיול שטח בצפון יוון, בהחלט שונה מחופשת בטן-גב באי יווני עמוס | צילום: יונה לשץ, באדיבות אקו אדוונצ'ר

רומניה: בחזרה לחיים של פעם
אחד היעדים הפופולריים ביותר לטיולי ג'יפים הוא רומניה, וליתר דיוק הרי הקרפטים וחבל טרנסילבניה. מעבר לעובדה שזהו יעד קרוב וקל להגעה, טיול שטח ברומניה הוא גם מסע מרתק אחורה בזמן, עם ערים עתיקות, טירות מבוצרות וכפרים חקלאיים שבהם עדיין מעבדים את השדות במחרשה רתומה לסוס ועגלות עמוסות חציר נעות לאיטן בדרכים הצרות. המסלול עובר בין גבעות ירוקות ופסגות הרים, ערים שמרכזן העתיק נותר כשהיה בימי הביניים, טירות מסתוריות (כולל זו המיוחסת לרוזן דרקולה צמא הדם) וכפרים סקסוניים שבהם אפשר לראות בעלי מלאכה עובדים ממש כמו שעשו אבות אבותיהם. כבונוס, מחכה נהיגה באחד הכבישים המדהימים בעולם, עם פיתולים וסיבובים שישאירו גם את הנהגים המיומנים ביותר חסרי נשימה.

רכס הקרפטים ברומניה. נופים פסטורליים, עם טעם של פעם | צילום: טל רוזוב, באדיבות אדיבות אקו אדוונצ'ר

מונטנגרו: טבע פראי וחוף מדהים
המדינה הקטנה במערב הבלקן, שיצאה לעצמאות רק ב-2006, כשלוש שנים לאחר התפרקות יוגוסלביה, היא עוד יעד קרוב ומצוין לטיולי ג'יפים. צפון המדינה ומרכזה הם אזורים של טבע פראי ובלתי מופרע, עם רכסי הרים, יערות ואגמים. לאורך החוף האדריאטי יש למונטנגרו רצועת חוף צרה ויפהפייה, הכוללת את מפרץ קוטור, הפיורד הגדול ביותר בדרום אירופה. מונטנגרו היא אמנם מדינה צעירה, אבל יש לה מסורת ארוכה של שמירת טבע ועוד במחצית המאה ה-19 הוכרזה בה שמורת הטבע הראשונה, שמורת ביוגרדסקה, שבה עצים בני מאות שנים היוצרים את אחד היערות הבתוליים האחרונים שנותרו באירופה. עוד מהטבע הנפלא של מונטנגרו אפשר לחוות בקניון טארה, שקירותיו מתנשאים לגובה של יותר מ-1,300 מ'. הטארה הוא הקניון השני בעומקו בעולם, אחרי הגרנד קניון, והנהר הזורם בקרקעיתו משמש לשייט ורפטינג בנופים נפלאים. טיול ג'יפים עובר דרך כמה מהשמורות הנפלאות של מונטנגרו, מטפס לראשי הרים וחוצה יערות עבותים. ומעבר לטבע הבתולי, מחכה לכם קו החוף היפהפה – אם טיילתם לאורך קו החוף המפורץ של קרואטיה והתאהבתם, תגלו שמעבר לגבול, במונטנגרו, החופים והמפרצים המחכים לכם מדהימים אפילו יותר.

קניון טארה במונטנגרו, אשר קירותיו מתנשאים לגובה 1,300 מ' | צילום: שאטרסטוק

מרוקו: אלף לילה ולילה
כמובן שלא רק באירופה אפשר לצאת לטיולי ג'יפים מוצלחים. מרוקו היא אחד מיעדי הטיול המרתקים ביותר, והג'יפים מאפשרים להגיע לפינותיה הרחוקות והמגוונות, מהרי האטלס הנישאים, דרך הערים האימפריאליות ועד לדיונות האדירות של הסהרה. בכל מקום שאליו מגיעים פוגשים את ההיסטוריה העשירה, הפסיפס האנושי הנפלא ואת הנופים המגוונים שיעצרו את נשימתכם. רכבי השטח מאפשרים לחצות את ג'בל סהרו בגובה של 2,270 מ', משם לרדת לעמקים שעל גבול הסהרה לנסיעה בשבילים צרים בין מטעי דקלים ושדות חיטה, לטפס על הדיונות בסהרה וכמובן לא להחמיץ את הקסבות המפורסמות, הכפרים הברבריים והערים הקסומות, בהן מרקש שבשוק הגדול שבכיכר השוק הססגונית שלה, ג'מע אל פנה, סיפורי אלף לילה ולילה קמים לתחייה כל יום (וכל לילה) מחדש.

מדבר סהרה. מרוקו היא אחד היעדים המרתקים לטיול ג'יפים | צילום: דני בר ששת, באדיבות אקו אדוונצ'ר

מונגוליה: אל הערבות האינסופיות
נרחיק אף יותר, לאחת המדינות האחרונות בעולם שבהם עדיין אפשר לפגוש את התושבים הנוודרים, הרועים את עדריהם וחיים באוהלים מסורתיים. מדבריות עצומים, ערבות עשב אינסופיות, אגמים ויערות, טיול שטח במונגוליה הוא בגדר חוויה מופלאה לכל החושים. המסע עובר דרך המרחבים האדירים, שבהם לא רואים אפילו ישוב קבע אחד, דרך שמורות טבע, רכסי הרים, נהרות שוצפים, הרי געש ואגמים. הוא מאפשר להכיר את השטח לא רק בנהיגה (לעיתים קופצנית במיוחד מעל סלעים בנהר), אלא גם דרך הרגליים בטיולי הליכה ובעיקר – דרך מפגשים את התושבים המקומיים, הכוללים אירוח באוהלי נוודים, ארוחות משותפות והיכרות עם תרבותם המיוחדת.


מהמראות והחוויות של טיול במונגוליה

גם הלינה בטיול המיוחד הזה היא חלק מהחוויה, כשאת בתי המלון הסטנדרטיים מחליפים מחנות אוהלים מסודרים ומאורגנים. בלילה, כשעומדים תחת שמיים עם אינספור כוכבים נוצצים ונושמים את השקט שמזמן עבר ממקומותינו מבינים דבר או שניים (או שלושה) על סדרי עדיפויות בחיים. 


ילד מונגולי על סוס. הטיול במונגוליה מפגיש עם אורח החיים המסורתי של הנוודים | צילום: שאטרסטוק

בהוטן: ממלכת ההימלאיה
אם חשבתם שמונגוליה נמצאת בקצה העולם, הטיול הבא יוכיח אחרת. בהוטן, ממלכה בודהיסטית זעירה ברכס ההימלאיה, היא יעד מדהים בכל קנה מידה. רוב שטחה הררי מאוד, עם פסגות המגיעות ל-7,000 מ', אינספור מנזרים בודהיסטים מבוצרים, נזירים בגלימות כתומות או בצבע אדום עמוק. מעבר ליופי הבלתי נתפס, בהוטן מגלה צד נוסף למטייל בה – במקום למדוד את הצלחת המדינה בתוצר לאומי גולמי (תל"ג), כאן הצלחה נמדדת על פי מדד האושר הנקבע על פי אמות מידה בודהיסטיות: בריאות, חינוך, שמירה על ערכי טבע ועוד. וככזו, בהוטן מדורגת כמדינה המאושרת ביותר באסיה ואחת המאושרות בעולם. וכשמדד האושר גבוה כל כך, איך אפשר שלא להידבק בתחושה הזאת? 

מקדש קן הטיגריס בבהוטן | צילום: שאטרסטוק

בתמונה הפותחת: טיול ג'יפים בפירנאים הספרדים | צילום: נעם תדהר, באדיבות אקו אדוונצ'ר

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.