תפריט עמוד

סוכן נסיעות ואופרציה: העולם בכף ידך

גם בעולם התיירות של ימינו, שהופך יותר ויותר דיגיטלי, הישראלים עדיין מעדיפים להזמין טיסות ומלונות דרך סוכן נסיעות, ויש לכך סיבות טובות. מה היתרונות בהזמנה דרך סוכן, אילו דברים תקבלו בעת הזמנה (ושלא תמצאו באינטרנט) ואיך בעצם נכנסים למקצוע הזה? פנינו אל המומחים לקבל תשובות

עולם התיירות והתעופה הוא עולם דינמי ומשתנה, ובתקופה זו הוא נמצא בפריחה יותר מתמיד. השמיים הפתוחים, טיסות הלואו קוסט והיעדים הרבים שנפתחים בפני ישראלים מדי שנה מביאים לכך שיותר ויותר ישראלים יוצאים את גבולות הארץ מדי שנה. ב-2019 היו יותר מ-9 מיליון יציאות של ישראלים מהארץ, ב-2020 הצפי הוא מעל 10 מיליון. וזה רק צד אחד של המטבע: ב-2019 נחצה לראשונה את קו החמישה מיליון תיירים שנכנסים לארץ, ובסך הכל עוברים בנתב"ג יותר מ-24 מיליון אנשים בשנה, דבר המכניס אותו לרשימת נמלי התעופה הגדולים בעולם.

ומי מטפל בכל המיליונים האלה? כאן בדיוק נכנס התפקיד של סוכן הנסיעות. המקצוע הזה, שרבים מיהרו להספיד, רלוונטי היום יותר מתמיד. "עולם התיירות השתנה מן הקצה אל הקצה, ועדיין העולם של סוכני הנסיעות והאופרציה יהיה רלוונטי תמיד, לא רק בארץ אלא גם בעולם, אבל באופן שונה מבעבר", אומר יהודה זעפרני, מומחה לתיירות ותעופה ומנהל תחום התיירות במועדון הוט צרכנות.

טרמינל 3 בנתב"ג. 24 מיליון אנשים עוברים כאן בשנה

טרמינל 3 בנתב"ג. יותר מ-24 מיליון אנשים עוברים כאן בשנה | צילום: Elena Dijour / Shutterstock.com

במה מתבטא השינוי העיקרי בענף? זעפרני מסביר שלפני עשור היו 720 משרדי נסיעות מורשים מטעם התאחדות סוכני הנסיעות, היום יש פחות מ-400, ועם זאת, מספר העובדים גדל מ-4,000 לפני עשור לכ-10,000 היום. אמנם חברות גדולות צמצמו סניפים, אבל הן השקיעו במרכזי הזמנות גדולים, ויש גם הרבה עצמאים ופרילנסרים בתחום.

הישראלים מעדיפים סוכני נסיעות

למרות ההתפתחות הדיגיטלית, בישראל עדיין 68 אחוז מהנוסעים מזמינים דרך סוכן נסיעות ולא דרך האינטרנט. בתי סומך שדה, מנהלת שלוחת ירושלים של בית הספר לתיירות, מסבירה: "לסוכן יש יותר מידע מאשר ללקוח, יש לו מידע על טיסות יותר זולות, על קונקשנים שיכולים להוזיל את החבילה ועוד דברים, שמרבית האנשים שלא נמצאים בתחום לא יכולים להגיע אליהם".

העובדה שרוב הישראלים מעדיפים סוכן נסיעות באה לידי ביטוי בכך שאפילו חברת תיירות האונליין הגדולה בעולם, אקספדיה, התאימה את עצמה לשוק הישראלי. "אקספדיה חתמה על הסכמים עם סוכני נסיעות ישראלים שמזמינים אצלם, משווקים את החבילות שלהם ומקבלים עמלה", אומר זעפרני. "זהו מצב של win-win, שבו כולם מרוצים – באקספדיה מרוצים שהם לא מאבדים את פלח השוק הישראלי, הסוכנים מרוצים מכך שהם מקבלים עמלה והלקוח מרוצה שתמורת אותו מחיר בדיוק הוא מקבל שירות מקצועי".

סוכני הנסיעות מגשימים לאנשים חלומות ומתעסקים בצד השמח של החיים

סוכני הנסיעות מגשימים לאנשים חלומות ומתעסקים בצד השמח של החיים | צילומים: שאטרסטוק

יש למי לפנות

השירות הוא הערך המוסף הגדול ביותר שנותן הסוכן. "אנשים, שלפני כמה שנים הזמינו מלונות וטיסות דרך האינטרנט, חוזרים היום לסוכן הנסיעות", אומרת סומך שדה. "אלו אנשים שהגיעו לטיסות וגילו שהם לא יכולים לעלות על המטוס בגלל אובר בוקינג, אנשים שהגיעו למלון וגילו שאין להם הזמנה או שהמלון נראה לחלוטין לא כמו בתמונות, גילו שאין אמא ואבא ואין להם למי לפנות. כשמזמינים נסיעה דרך סוכן יש למי לפנות, יש מי שדואג למצוא פתרון מיידי".

זעפרני מוסיף שסוכן הנסיעות נותן פתרון במצבים לא רגילים, כמו במקרה של מלחמה, שביתה של חברת תעופה או עיצומים בנמל התעופה. יתרון נוסף להזמנה דרך סוכן נסיעות מהארץ על פני אתרים בחו"ל הוא חוק הגנת הצרכן, שמאפשר לבטל עסקאות בתנאים מסוימים ואשר אינו תקף לעסקאות בחו"ל.

הטיסה התבטלה? חברת התעופה שובתת? סוכן נסיעות יכל לפתור בעיות לא צפויות שעלולות לצוץ לפתע

הטיסה התבטלה? חברת התעופה שובתת? סוכן נסיעות יכל לפתור בעיות לא צפויות שעלולות לצוץ לפתע

כמובן שהידע של הסוכן הוא בונוס נוסף. בעת ההזמנה, וללא תוספת תשלום, אפשר לקבל טיפים והמלצות והסוכן עוזר לעתים לבנות מסלול. " הלקוח הישראלי ביקר בכל העולם וראה הכל, אנשים היום מחפשים דברים מיוחדים ויותר אטרקטיביים, ולכן מגיעים לסוכן הנסיעות", אומרת סומך שדה. "סוכן יכול להמליץ על אטרקציות ייחודיות, על פסטיבלי אוכל ומוזיקה שמתקיימים במועד הנסיעה, על מלונות בוטיק מיוחדים ועוד". ויותר מכך: קורה שאנשים מגיעים למשרד נסיעות בלי לדעת לאן לנסוע והסוכן ממליץ להם על יעדים מתאימים, בהתאם להרכב הנוסעים, העונה, תחומי העניין וכן הלאה.

עבודה מתגמלת מכל הבחינות

מכל הסיבות האלה, סוכן נסיעות הוא היום מקצוע רלוונטי מתמיד, עם ביקוש מאוד גדול. "כל הזמן נפתחים משרדים חדשים, כל הזמן יש ביקוש לעובדים. מי שרוצה לעבוד – עובד", אומרת סומך שדה ומוסיפה שהתלמידים שמגיעים לקורסים שלה נחטפים עוד לפני סיום הקורס, ואף אחד לא נשאר מחוסר עבודה. בנוסף למשרדי נסיעות, חברות גדולות רבות מחזיקות סוכן נסיעות שעובד בחברה עצמה ומטפל בנסיעות של העובדים.

קרנבל המסכות בוונציה. סוכני נסיעות יודעים להמליץ על אירועים מיוחדים ואטרקציות מעניינות ביעד

קרנבל המסכות בוונציה. סוכני נסיעות יודעים להמליץ על אירועים מיוחדים ואטרקציות מעניינות ביעד

יש מגוון אפשרויות תעסוקה בתחום: בנוסף לתיירות יוצאת, אפשר להתמקד בתיירות פנים או בתיירות נכנסת. ומי שמעדיף להיות מאחורי הקלעים יכול לעסוק באופרציה – בניית מסלולים, תמחור מלונות, בניית טיולים מאורגנים וחבילות. ובשונה מהעבר, היום סוכני נסיעות יכולים לעבוד גם מהבית, בין השאר כפרילנסרים בחברות נסיעות גדולות. אבל הבונוס הגדול ביותר הוא ככל הנראה תחום העיסוק הכיפי: "טיולים זה כיף. בעולם שיש בו כל כך הרבה צרות ואסונות, בתור סוכן נסיעות אתה מתעסק בטוב של החיים", אומר זעפרני בחיוך.

איך הופכים להיות סוכן נסיעות?

אם השתכנעתם שסוכן נסיעות הוא המקצוע בשבילכם, הנה כמה פרטים שכדאי לדעת על קורס סוכני נסיעות בשילוב אופרציה של בית הספר לתיירות:

מה לומדים? בקורס לומדים קודם כל על תעופה, שהיא לב לבו של התחום: לומדים על החוקים הבינלאומיים וההגבלים הבינלאומיים, איך מתמחרים כרטיס טיסה, על מה שקשור להיבטים משפטיים, ביטולים, ביטוחים, אשרות כניסה ועוד. לומדים גם על בניית מסלולים לפי צרכי הלקוח על ארגון טיולים מאורגנים ונופשונים, השכרת רכב ועוד. וכן לומדים את כל הפרטים הקטנים שחשוב לסוכן לדעת, כמו הצורך לבדוק איפה המלון ממוקם, האם יש מעלית וכדומה.

איך לומדים? בתחום שמשתנה ומתעדכן כל הזמן חשוב להכיר את הצדדים השונים והעדכניים ביותר, לכן בקורס לומדים, בין השאר, את התוכנות החשובות והרלוונטיות לתחום, כמו תכנת אמדאוס להזמנות וכרטוס כרטיסי טיסה ותכנת גלבוע. חלק ניכר מהלימודים מתבצע בחדרי המחשבים וכן מתקיימות סימולציות של משרד נסיעות.

למי הקורס מתאים? למגוון רחב מאוד של אנשים, מצעירים אחרי צבא, דרך אמהות ועד לפנסיונרים צעירים שמחפשים קרייה שנייה. וכמובן אנשים שאוהבים לטייל ולייעץ לאחרים על טיולים.

מי הם המורים? מנהלי משרדי נסיעות ומדריכי טיולים, כולם עם היכרות מעמיקה בענף, עובדה שפותחת דלתות ועוזרת להשתלב במקצוע עם סיום הלימודים.

• איפה? הלימודים מתקיימים בשלוחות של בית הספר לתיירות בחיפה, תל אביב וירושלים. ניתן לבחור במסלול בוקר של פעמיים בשבוע הנמשך חצי שנה או במסלול ערב של פעמיים בשבוע הנמשך תשעה חודשים. פרטים נוספים באתר בית ספר לתיירות.

כתבה שיווקית

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.