תפריט עמוד

לאן לא לנסוע

אילו יעדים יקרים להחריד? איפה אתם עלולים להיקלע לסכנה? איזה מקומות הפכו עמוסים מדי? הנה כמה מקומות ברחבי העולם, שכדאי לחשוב פעמיים לפני שנוסעים אליהם, במיוחד אם אתם חובבי ניקיון, מעדיפים לא להיקלע לסכסוך אזורי או מחפשים מפלט מן ההמון הסואן

בדרך כלל אנחנו ממליצים לכם לאן לנסוע ומה לראות, מתוך תפיסה שהעולם מציע מגוון אינסופי ותמיד יש עוד מקום מסקרן ועוד משהו חדש לגלות. הפעם עושים את ההפך וממליצים דווקא לאן לא לנסוע. ולא בגלל שאנחנו חושבים שיש מקומות שאינם ראויים כלל לטיול, אלא בגלל שמקומות מסוימים פחות מתאימים לכל אחד.

אז לאן לא לנסוע ולמה? יש מגוון סיבות: מקומות שנמצאים באזורי סכסוך או שרמת האלימות בהם גבוהה ורמת הביטחון האישי נמוכה; מקומות הסובלים מזיהום אוויר גבוה במיוחד או מרמת ניקיון נמוכה מאוד; מקומות יקרים כל כך עד שטיול של שבוע שם יעלה לכם יותר מטיול של חודש ביעד אחר; מקומות כל כך פופולריים ועמוסים בתיירים עד שהאותנטיות ומאור הפנים של המקומיים הולכים ונעלמים. בכוונה לא כללנו מקומות שבהם ישראלים לא מורשים לבקר, כמו איראן, לבנון או סוריה, שכן אליהם תדעו לא לנסוע גם בלי ההמלצה שלנו….

לא לחסכנים: המקומות הכי יקרים

שווייץ

שווייץ, עם ההרים המושלגים, האגמים, הערים העתיקות והכפרים הציוריים, היא אחת המדינות היפות באירופה, אם לא בעולם כולו. זוהי גם אחת המדינות השלוות, הנקיות והבטוחות בעולם. אבל לכל הטוב הזה יש מחיר, והוא גבוה מאוד. ציריך וז'נבה מדורגות תדיר ברשימת הערים היקרות בעולם, והמצב לא שונה מאוד בערים אחרות.

ציריך, אחת הערים היקרות בעולם. איכות החיים הולכת יד ביד עם המחירים הגבוהים | צילומים: שאטרסטוק

ציריך, אחת הערים היקרות בעולם. איכות החיים הולכת יד ביד עם המחירים הגבוהים | צילומים: שאטרסטוק

התחבורה הציבורית בשווייץ יקרה להחריד – כרטיס סוויס פאס, המאפשר נסיעה חופשית ברכבות, אוטובוסים וספינות נהר במשך שמונה ימים, עולה 400 אירו במחלקה שנייה (אפשר להתנחם בעובדה שהתחבורה הציבורית השווייצרית מצוינת ושאם קונים חבילה משפחתית ילדים מתחת גיל 16 נוסעים בחינם). גם מחירי האוכל מרקיעים שחקים – פיצה או מנה של פסטה במסעדה פשוטה עולה בסביבות 25 אירו וכמובן שאת השופינג עדיף לשמור לטיול בארץ אחרת ולהסתפק בהתבוננות בחלון הראווה.

ניו יורק

אין ספק שניו יורק היא אחת הערים הנהדרות בעולם, אבל היא גם העיר הכי יקרה בארצות הברית. מחיר ממוצע ללילה במלון סביר הוא 350 דולר, וזה עוד לפני שמחשבים את הטיפים שנהוג להשאיר לנהג המונית שהביא אתכם למלון, לפורטר שמביא את המזוודות לחדר ולחדרנית שמנקה ומסדרת את החדר. גם האוכל בניו יורק לא זול כלל, ואם תרצו לשבור מדי פעם את שגרת ההוט דוג והפיצה בארוחה מלאה במסעדה טובה (לאו דווקא מסעדת שף), רוב הסיכויים שתגלו בסוף הטיול כי הוצאתם על סעיף המזון הרבה יותר ממה שתכננתם.

המחירים בניו יורק הנחשקת הם מהגבוהים בארצות הברית

המחירים בניו יורק הנחשקת הם מהגבוהים בארצות הברית

סינגפור

סינגפור שונה מאוד מרוב המדינות בדרום-מזרח אסיה. זוהי אחת המדינות המצוחצחות, המפותחות, הבטוחות והעשירות בעולם. אבל הניקיון המופתי, הסדר והביטחון הולכים יד ביד עם מחירים גבוהים, וסינגפור נחשבת לאחת הערים היקרות בעולם. הכל יקר כאן: התחבורה, האוכל, השופינג ומחירי הלינה (חדר זוגי במלון עולה בממוצע 410 דולר ללילה), כך שהשהות בסינגפור תעלה לכם הרבה יותר מאשר בערים אחרות באסיה. אבל אם אתם רוצים לטייל במזרח אסיה ולהרגיש כאילו שאתם בצפון אמריקה, זה המקום בשבילכם.

סינגפור, אחת הערים היקרות בעולם

סינגפור, אחת הערים היקרות בעולם

בורה בורה

בורה בורה היא סוג של גן עדן עלי אדמות, עם חופים לבנים עטורי דקלים ומי טורקיז צלולים. אבל במקרה הזה, גן העדן יקר מאוד. מאוד. נתחיל בטיסות: כדי להגיע לאי בדרום האוקיינוס השקט תצטרכו לטוס יותר מיממה, עם כמה טיסות קונקשיין, וכמובן שעל כולן תשלמו מחיר מלא (כדברי השיר: "הופה, פה זה לא אירופה"…). גם על סעיף הלינה תשלמו המון: קשה למצוא מלון בפחות מ-400 דולר לילה לזוג, ואם תרצו ללון בווילה על המים תצטרכו להיפרד מסכום גבוה בהרבה – מ-800 דולר ללילה ועד… השמים הם הגבול. טיול שייט בין שוניות האלמוגים יעלה לכם לפחות 120 דולר וגם האוכל יקר מאוד, משום שמרבית מוצרי המזון מיובאים לאי המרוחק. ארוחה במסעדה טובה עולה בסביבות 200-150 דולר.

בורה בורה. בשביל להגיע לגן עדן צריך לשלם, והרבה

בורה בורה. בשביל להגיע לגן עדן צריך לשלם, והרבה

זה לא אומר שאתם צריכים לגנוז את החלום על חופשה באי טרופי – איים יפים לא חסרים בעולם, ויש אופציות זולות בהרבה שלא מחייבות לרוקן את קופת הגמל.

זהירות! מקומות מסוכנים ואלימים

דרום סודאן

ב-2011, כשדרום סודאן הכריזה על עצמאות, הדבר עורר התרגשות ותקווה, בעיקר בקרב תושבי המדינה למודת המלחמות, אך גם עבור מטיילים שקיוו שעכשיו יוכלו לבקר כאן וליהנות מהנופים היפים, היערות ועולם החי העשיר. אבל נכון לכתיבת שורות אלו, התקוות רחוקות מלהתגשם. המדינה הצעירה סובלת מקונפליקט מתמשך ועקוב מדם ומרמת פשיעה גבוהה.

חיילים בדרום סודאן. המדינה הצעירה רחוקה מלהיות מקום בטוח

חיילים בדרום סודאן. המדינה הצעירה רחוקה מלהיות מקום בטוח | צילום: punghi / Shutterstock.com

מדינות רבות בעולם (אבל לא ישראל) הוציאו אזהרת מסע לדרום סודאן, התנגשויות אלימות בין קבוצות חמושות הן עניין שבשגרה ומבין התיירים המעטים שהגיעו בשנים האחרונות רבים נפלו קרבן למעשי שוד ופשעים אלימים נוספים.

ונצואלה

עד לפני שנים לא רבות, ונצואלה היתה יעד טיולים נחשק, עם חופים קריביים, יערות גשם טרופיים ומפלים, בהם מפל אנחל, הגבוה בעולם. אלא שבשנים האחרונות ונצואלה סובלת מחוסר יציבות פוליטית וממשבר כלכלי קשה, וכתוצאה מכך מתקיימות לעתים קרובות הפגנות אלימות. גם רמת הפשיעה עלתה מאוד, במיוחד בבירה קראקאס. אחוז הרציחות בעיר עומד על 111.2 לכל מאה אלף אנשים, וזאת לצד פשעים אחרים, כמו חטיפות או שוד.

הפגנות אלימות בקראקס, בירת ונצואלה, הן עניין שבשגרה

הפגנות אלימות בקראקס, בירת ונצואלה, הן עניין שבשגרה | צילום: Reynaldo Riobueno / Shutterstock

קייפטאון

אם בעבר יוהנסבורג נחשבה לעיר המסוכנת ביותר בדרום אפריקה, והתיירים העדיפו על פניה את קייפטאון, היום המצב שונה. קייפטאון נותרה עיר יפהפייה ואטרקטיבית, אבל היא החליפה את יוהנסבורג בתור העיר המסוכנת במדינה ולמעשה היא נחשבת לאחת הערים המסוכנות בעולם. מספר הרציחות בקייפטאון עמד ב-2018 על 66 רציחות לכל 100 אלף איש. בעיר מתרחשים תדיר פשעים נוספים, רבים מהם מכוונים כנגד תיירים, כמו תקיפות, אונס, שוד, גניבת מכוניות ועוד. קייפטאון היא עיר נהדרת וחבל לוותר עליה, אבל בהחלט כדאי לנקוט משנה זהירות.

קייפטאון היא לא רק אחת הערים היפות בעולם אלא גם אחת המסוכנות שבו

קייפטאון היא לא רק אחת הערים היפות בעולם אלא גם אחת המסוכנות שבו

לא לחולי ניקיון: מקומות מזוהמים

הודו

אחד הדברים הראשונים שמכה בך עם הנחיתה בהודו הוא הריח. עם ערמות של אשפה מוטלות ברחובות, זה לא מפתיע. יש מטיילים שצריכים זמן רב כדי להסתגל להודו ולהתאהב בה, אחרים לא מצליחים להתגבר על המראות והריחות ולוקח להם כמה חודשים להתאושש מהביקור. בין אם אתם מאוהבי הודו או מהמתקשים להסתגל אליה – אין ספק שזוהי אחת המדינות המלוכלכות בעולם ואם אתם איסטניסטים או חרדים מענייני היגיינה, מוטב לכם להתרחק.

לכלוך ברחוב צדדי בדלהי. לא לאיסטניסים | צילום: Rumbo a lo desconocido / Shutterstock.com

לכלוך ברחוב צדדי בדלהי. לא לאיסטניסטים | צילום: Rumbo a lo desconocido / Shutterstock.com

בנוסף ללכלוך ברחובות, גם האוויר בהודו מזוהם. הודו נמצאת בשלישייה הראשונה של המדינות המזוהמות בעולם (אחרי בנגלדש ופקיסטן). שבע מתוך עשר הערים עם זיהום האוויר הגבוה בעולם נמצאות בהודו. מרבית הערים האלו אמנם לא מתוירות, אבל במקום ה-11 נמצאת דלהי, שהיא בהחלט על מסלול הטיול של רבים. ענן הערפיח, שמכסה את שמי העיר וגורם לקשיי נשימה, נגרם בשל עומס כלי רכב, מפעלי תעשייה ושריפת פסולת.

מקסיקו סיטי

מקסיקו אמנם מספקת שפע של עניין למטיילים – מחופים יפהפיים, דרך אתרים ארכאולוגיים מדהימים ועד לתרבות מרתקת, אבל עיר הבירה, מקסיקו סיטי, לא מתאימה לכל מטייל. יותר מ-25 מיליון תושבים בשטח המטרופולין הופכים אותה לעיר המאוכלסת ביותר בצפון אמריקה והיא גם אחת הערים המזוהמות בעולם. העובדה שהיא שוכנת בעמק ומוקפת בהרים, מה שמקשה על זרימת האוויר, מצטרפת לפקקי תנועה אדירים ולמפעלים רבים, וכל אלה תורמים לענן ערפיח המרחף תדיר מעל העיר. גם רמת הפשיעה גבוהה מאוד. כל אלה הופכים את בירת מקסיקו לבעייתית עבור חלק מהמטיילים, שיעדיפו לדלג עליה לטובת החופים והאתרים המרתקים של חצי האי יוקטן.

מקסיקו סיטי, מהערים הצפופות והמזוהמות בעולם, מכוסה בענן ערפיח

מקסיקו סיטי, מהערים הצפופות והמזוהמות בעולם, מכוסה בענן ערפיח

אדיס אבבה

מי שמעולם לא טייל באפריקה עלול להירתע מהמפגש הראשון עם אדיס אבבה, בירת אתיופיה. זוהי עיר ענייה ומלוכלכת, לחלק ניכר מהתושבים אין גישה לשירותים עם מים זורמים, הביוב זורם ברחובות ומי השתייה מזוהמים לעתים קרובות. בעיות תברואה אחראיות, בין השאר, לשיעורים גבוהים של תמותת תינוקות ולתחלואה בקרב המבוגרים.

שוק באדיס אבבה. עיר לא קלה לעיכול בביקור ראשון

שוק באדיס אבבה. עיר לא קלה לעיכול בביקור ראשון | צילום: christianthiel.net / Shutterstock.com

עם זאת, רגע לפני שאתם ממשיכים לאתרים המרתקים בצפון אתיופיה או למפגש עם שבטים מסורתיים בדרום המדינה, נסו להתגבר על ההלם הראשוני והקדישו כמה שעות לעיר. בין השאר כדאי לבקר בשוק המרקאטו, השוק הגדול ביותר באפריקה, ובמוזיאון הלאומי שבו מוצגת "לוסי" – שלד מאובן של הומיניד ממין נקבה שחיה לפני כ-3.2 מיליוני שנים.

לא לאוהבי השלווה: יותר מדי תיירים

ונציה

ונציה היא אחת הערים היפות והרומנטיות בעולם. הבעיה היא שאתם לא היחידים שחושבים כך. לא פחות מ-20 מיליון תיירים פוקדים את ונציה מדי שנה (וזאת בעיר שחיים בה כחצי מיליון תושבים), כך שהצפיפות באמת בלתי נסבלת, במיוחד באזור של כיכר סן מרקו. זאת אחת הסיבות שמטיילים רבים מתלוננים על כך שהעיר איבדה מצביונה האותנטי ושמרוב תיירים כמעט לא פוגשים את המקומיים.

התיירים גודשים בהמוניהם את כיכר סן מרקו בוונציה | צילום: Aron M / Shutterstock.com

התיירים גודשים בהמוניהם את כיכר סן מרקו בוונציה | צילום: Aron M / Shutterstock.com

אם קשה לכם לוותר על ביקור בוונציה (ואנחנו בהחלט מבינים אתכם), נסו להגיע בעונות פחות עמוסות, כמו בחורף (אבל לא בתקופת קרנבל המסכות), הימנעו משהות ארוכה בסביבת כיכר סן מרקו ובחרו מלון מחוץ לאי המרכזי (למשל, באי לידו).

ברצלונה

עיר נוספת שמתקשה לעמוד בעומס התיירים היא ברצלונה, שגם בה מבקרים למעלה מ-20 מיליון תיירים בשנה. המקומיים סובלים מהעומס הגדול, לא רק בשל הצפיפות אלא גם כי הם מתקשים למצוא דירות להשכרה במרכז העיר, שכן בעלי הדירות מעדיפים להשכירן לתיירים במסגרת Airbnb. לא פלא, אם כן, שמספר המקומיים הגרים במרכז העיר ירד בשנים האחרונות ביותר מ-10%.

הצפיפות בשדרות לה רמבלה בקיץ עשויה להיות בלתי נסבלת | צילום: Prometheus72 / Shutterstock.com

הצפיפות בשדרות לה רמבלה בקיץ עשויה להיות בלתי נסבלת | צילום: Prometheus72 / Shutterstock.com

כמובן שגם התיירים סובלים מהעומס: מהתורים האינסופיים לאתרים הפופולריים, דוגמת כנסיית סגרדה פמיליה, מהצפיפות הבלתי נסבלת בשדרות לה רמבלה, מעליית המחירים ומכך שהמקומיים פחות מסבירי פנים מבעבר. אם בכל זאת אתם נוסעים לברצלונה (ובאמת חבל לוותר עליה), הימנעו מביקור בעונת הקיץ העמוסה.

• עוד באותו עניין: לאן לא לנסוע בקיץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.